کد خبر 1418970
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

۱) شرع و قانون می گوید که نمی توان حتی به یک جنایتکار، سیلی اضافه زد، ولو محکوم به اعدام باشد. به طریق اولی، متهمی که به مراجع قانونیاحضار می شود، از هر نوع تعرض مصون است. جان و آبروی افراد -ولو متهم- محترم است و اگر ضابط قانونی در این باره مرتکب تخلف شود، مستوجب بازخواست است.

۲) این قاعده و حکم کلی است؛ اما این که در یک مصداق خاص، واقعیت چیست و تخلفی انجام گرفته یا نه، در صلاحیت مراجع قانونی و دستگاه قضایی است.

۳) در هر رویداد، دو گونه می شود قضاوت کرد. با داشتن صلاحیت و اطلاع کامل از جزئیات حادثه، یا بدون صلاحیت و اطلاع کافی. هر قدر که داوری نوع اول، ستودنی است، قضاوت نوع دوم، مذموم است.

۴) رویداد های تاثر برانگیز، با چند نوع واکنش مواجه می شود. "واکنش بی غرض، از سر اطلاع، و به اندازه"؛ واکنش بی غرض، اما فاقد اطلاع کافی و دچار زیاده روی یا تفریط"؛ و "واکنش مغرضانه و آلوده به افراط و تفریط".

۵) آنچه موجب قوام و استحکام جامعه بر مدار انصاف و عقلانیت می شود، واکنش از نوع اول است. واکنش از نوع سوم که معمولا واکنش نوع دوم را تدارک می کند و به خدمت در می آورد، جامعه را به هیجانی کور و آسیب آفرین سوق می دهد.

۶) فوت خانم مهسا امینی، قطعا اسباب تاثر است و مراجع قضایی باید ماجرا به طور دقیق بررسی کنند. نیروی انتظامی می گوید هیچ گونه برخورد فیزیکی انجام نشده و فیلم دوربین‌ها در دقایق قبل از زمین خوردن او نیز، سلامت وی را تایید می کند.

۷) بر اساس اطلاعیه پلیس، این خانم به همراه تعدادی دیگر، به دلیل پوشش نامناسب و به منظور اخذ تعهد و توجیه، به یکی از مقرهای پلیس هدایت می شود و او در جمع سایر مراجعه کنندگان در سالن اجتماعات، به طور ناگهانی بیهوش شده و بر زمین می افتد.

۸) این ارجاع به پلیس، بر اساس قانون انجام شده است. هیچ قانونی در هیچ جای دنیا نیست که در کنار موافق، مخالف و منتقد نداشته باشد. اما معیار نظم اجتماعی، قانون است. و گرنه به عنوان مثال،  رانندگان یا مالیات دهندگان فراوانی را می توان سراغ گرفت که اصل پرداخت مالیات یا محدودیت های رانندگی را بر نمی تابند.

۹) در سالنی که خانم امینی حضور یافته، حدود بیست نفر دیگر هم به علت مشابه حضور دارند. بنابراین نفس احضار و حضور در آن سالن، نمی تواند موجب بازخواست پلیس شود؛ مگر این که در بررسی قضایی، قصور و تقصیر یا تخلفی احراز شود.

 ۱۰) این، سوای بحثی است که درباره خود قانون، یا چند و چون اجرای آن و نحوه برخورد با متخلفان یا توجیه آن، می شود کرد. هر قانونی را پس از اجرا می توان ارزیابی کرد، قوت و ضعف آن را باز شناخت و ارتقا داد. این رویکرد اصلاحی، با رفتار هرج و مرج طلبانه و براندازانه ای که ضرورت ها و الزامات اصل قانون را انکار می کند، متفاوت است.

۱۱) برای قضاوت دقیق و درست درباره ماجرای فوت مرحومه امینی، باید انصاف و اطلاع را با هم داشت. صرف تاثر از یک ماجرا، برای قضاوت و داوری کفایت نمی کند. تاثر از حوادث ناگوار، واکنش طبیعی است.

۱۲) در عین حال باید میان تاثر مردم عادی، با دغلبازان سیاسی و رسانه ای فاصله گذاشت. برای مثال، مقامات بدنام آمریکایی در حالی به بهانه این حادثه، نگران حقوق بشر در ایران شدند، که جنایات آشکار پلیس آمریکا در کف خیابان علیه شهروندان، اتفاقی روزمره و عادی است.

به گزارش روزنامه مورنینگ استار، "ماموران پلیس آمریکا، ظرف یک سال پس از قتل جورج فلوید سیاه‌پوست، ۱۰۶۸ نفر را به قتل رسانده اند". پایگاه خبری "ایندیپندنت" هم گزارش داده؛ "در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، سالانه تقریبا ۱۰۰۰ نفر جان خود را بر اثر شلیگ گلوله و ضرب و شتم  پلیس آمریکا از دست داده اند".

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز هم ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ نوشت: "از زمان آغاز دادگاه پلیس قاتل جورج فلوید، بطور میانگین بیش از سه نفر در هر روز، به دست پلیس آمریکا به قتل رسیدند. از سال ۲۰۱۳میلادی سالانه یکهزار و ۱۰۰ شهروند در خشونت های پلیس به قتل می رسند".

نشریه آمریکایی واشنگتن پست هم در گزارشی عنوان کرد: "ماموران پلیس در سال گذشته، ۹۸۵ شهروند آمریکایی را کشته اند که درهیچ یک، نیروهای پلیس مجرم شناخته نشدند. پلیس آمریکا به قتل می رساند اما محکوم نمی شود". پلیس آمریکا ظرف هفت ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۷۰۰ نفر را کشته است.

۱۳) دغلبازی مشابهی از سوی طیف غربگرا انجام شده است. این طیف در حالی بلافاصله پس از انتشار خبر فوت مهسا امینی، حکم صادره کرده و علیه نیروی انتظامی عقده گشایی کردند که در موضوع قتل عمد خانم میترا استاد توسط همسرش محمد علی نجفی (با شلیک پنج گلوله)، بلافاصله از قاتلِ معترف به قتل دفاع کرده و تهمت های زشتی را متوجه مقتول کردند. آنها با وقاحت، زن قربانی را مهدور الدم خواندند!

۱۴) پاسخ پلیس به دغلبازانِ حامی قانون شکنی، چیزی جز اقتدار نمی تواند باشد و همین اقتدار بازدارنده هم هست که طراحان نا امنی را عصبانی می کند. اما در نسبت با افکار عمومی و قاطبه مردم، موضع نیروی انتظامی جز خدمتگزاری و فروتنی و مراعات نمی تواند باشد. به تعبیر رهبر انقلاب:

"نیروی انتظامی برای موفقیت در انجام وظیفه‌ خطیر خود باید به صورت توأمان، مظهرِ «اقتدار و مهربانی» باشد. نیروی انتظامی، هم مظهر اقتدار نظام و نظمی است که می خواهد امنیت کشور را تأمین کند و از آن پاسداری کند، هم مظهر مهربانی و دلسوزی و روحیه‌ رأفت و رحمت نظام نسبت به آحاد مردم است. این دو تا در کنار هم و توأم با یکدیگر باید مورد توجه قرار بگیرد".

۱۵) فرهنگ سازی، پیش نیاز اجرای هر قانون است. اقناع عمومی موجب تعمیق اجرای قانون و کاهش تخلف از آن می شود. اما اقناع و اقتدار، دو الزام اجرای قانون هستند که نباید یکی را فدای دیگری کرد. نه اعمال قدرت و الزام و اجبار، جای اقناع را پر می کند؛ و نه اقناع و فرهنگ سازی می تواند جایگزین اعمال قدرت قانونی شود. در اینجا مسئولیت پلیس، اعمال قانون و جلوگیری از نقض آن است. در عین حال، اعمال قانون را  می توان و باید، هر چه حکیمانه تر و موثر تر و مفید تر انجام داد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • DE ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 1
    شورشیهای صهیون به خط شدید ؟
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    چرا هی میگین احترام به قانون؟
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 1
    مرگ بر دغل بازان غربگرا
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 1
    نیروی انتظامی با استخدام زنان مرتکب خطای بزرگی شده. این خطا به نفع دشمنان ایران و به ضرر نظام تمام شده.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    در هر ون حداقل جلیقه یک پلیس دوربین داره یا یک دوربین مدار بسته نصب شده فراجا هم برای پایان دادن به غائله آن فیلم را بدون انقطاع در سایت خودش بذاره.
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 1
    ما شیعه علی هستیم
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    4 0
    یه عده احمق وطن فروش دست آویزآمریکاونوکراوهستندکه ای کاش آنهارااعدام میکردندمث عباس عبدی علنی چرندمیگه کاریش ندارند
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    من چقدر بدم میآد
  • پوریا IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 1
    کسایی که در آمریکا کشته می‌شوند من حمله جرج فلوید دارای سو پیشینه هستند .
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    ما با بی حجابی خرهایمان را از پل رد میکنیم به سازمان و ادارات مربوطه هم وصلیم رئیس و معاونین و کارشناسان خوششان میآد خرمان را رد میکنن تو هو هو هو
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    ما با بی حجابی خرهایمان را از پل رد میکنیم به سازمان و ادارات مربوطه هم وصلیم رئیس و معاونین و کارشناسان خوششان میآد خرمان را رد میکنن تو هو هو هو
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    22 15
    دقیقا باید مثل پلیس آمریکا عمل کرد. مردم ایران پر رو شدن
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      4 5
      فکر کنم اعتراض نوکران آمریکا و شبکه های آمریکایی هم همینه که چرا مثل پلیس آمریکا نیستین. البته مردم پررو نشدن و فرق پلیس ایران و پلیس وحشی آمریکا رو میدونن و قدرشون رو میدونن.
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 0
      به تو چه مربوط که درباره مردم ایران حرف بزنی؟؟؟؟
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      3 5
      پلیس امریکا هر روز با جانیان و متجاوزان اسلحه به دست مبارزه می کند
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 1
      منم موافقم مردم ایران پررو شدند که از دزدی اذیت می شوند و اینکه مفت خوران در حال چپاول هستند.
    • US ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      3 0
      ساکت باش
  • DE ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    آفرین بر مهدی ایمانی
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    12 0
    البته درستش اینه: «نمی توان «در ایران» حتی به یک جنایتکار، سیلی اضافه زد» چون در غرب، پدر بیگناه رو هم درمیارن کسی هم تقریبا صداش درنمیاد، از سلبریتی تا ... . نشنیدم اون پلیس وحشی، محاکمه ای هم بشه
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    البته در مورد گشت ارشاد با وجود نکات کاملا بدیهی و تمرکز دشمن روی نقاط ضعفش، به این عبارت متاسفانه کم اهمیت دادند: «هر قانونی را پس از اجرا می توان ارزیابی کرد، قوت و ضعف آن را باز شناخت و ارتقا داد.» تا جایی که در حقّ برخی ها زیاده روی میشود و برخی دیگر انقدر وقیح شده اند که آمر به معروف رو میزنند!
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    افسادطلبان ‏چندبار قلاب انداختند برای صید یک کاتالیزور در اجرای پروژه ‎ققنوس و ‎انقلاب زنان، چیزی نصیب‌شان نشد؛ یکبار با ‎سپیده رشنو و ‎دخترم مریضه و بار دیگر با شلیر رسولی؛ هیچ کدام اما ظرفیت بازسازی ‎نداآقاسلطان را نداشت. اینبار اما سوژه خوبی پیدا شده و قصد ندارند رهایش کنند: ‎مهسا امینی.
  • حمیدرضا IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    *** با سلام .... جناب ایمانی .. اغراق نیست که بگوییم آنروزی که پشت سر آقای شریعتمداری نماز خواندند ایشان را به عدالت قبول کردند .... وزیر دولت 12 بعد از انتصاب روزنامه اطلاعات آمد کیهان این یعنی اتحاد که بسیار با ارزش هست ... الان شرایط فراهم است که یک بیانیه مشترک صادر شود و از خانواده آن مرحومه دلجویی شود و گفته شود جمهوری اسلامی در سال 1401 به هیچ وجه مماشات یا قصور و یا عمدی که منجر به این نوع حادثه را بشود نمی پذیرد ... الحمدلله هیچ کس هم از رسیدگی به اصل موضوع تردید ندارد ..... تعجب اینجاست هر اتفاقی که می افته نیروی انتظامی تحت تاثیر رسانه های خارج از کشور قرار می گیرد و از روی مباحث آنها داخل را هدف قرار می‌دهد این همه رسانه خوب در کشور پوشش عالی دارند نیروی انتظامی با چه کسانی محشور هست که این قوت را نمی بیند ؟؟
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    یادتونه برا جورج فلوید از کجا تا کجا شمع روشن کردید
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    آقای محمد ایمانی مغلطه نکن برادر . قانون داریم تا قانون .
  • دکتر در علم حقوق IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    بله قانون لازم الاجرا است اما به شرطی که قوانین کیفری تفسیر موسع نشود و پلیس در تعیین مصدایق آن اشتباه نکند که اگر اشتباه بکند در واقع خود پلیس است که قانون شکنی کرده . در ما نحن فیه پوشش روان شاد خانم امینی به هیچ وجه نامناسب نبوده و پلیس با دستگیری ایشان قانون شکنی کرده است
  • صادق IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    منافقین حامی دولت سکولارتر سالهای 76-88-96-98برای براندازی انقلاب اسلامی باحمایت صهیونیست جهانی فتنه های متعدد بوجوداو ردند متن ها نفراز نیروهای امنیتی شهادت رساندند که تاکنون سران فتنه وعوامل آنها بدون محاکمه به فعالیتهای غیر قانونی علیه اسلام وانقلاب و.مردم مصداق آیه شزیفه صدوا ع ن سبیل الله برای دشمن مشغولند لازم است که مسیولین برای رشدوگسترش انقلاب اسلامی با این جرثومه های فساد برحوردخوردانقلابی نمایند
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    میترا استاد نه زن بود نه کرد
  • مهدی US ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 1
    برای من این سئوال همیشه مطرح است چرا هر موقعه اتفاق خوبی در کشور داره می افتد یک حادثه بد همه چیز را از بین می برد!!!!
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    هر مسئولی در هر کجا و زمینه ای خاصه امور فرهنگی بایستی آگاه از وظیفه و مسئولیت خود و ریزه کاری ها باشد . قانون راهنمائی و رانندگی و موضوع حجاب ضمن وجه تشابه برای حفظ مصونیت افراد است اما مقوله مهم حجاب جنبه های معرفتی دیگری هم شامل میشود که افراد مانند ماموران نیاز به آموزش و چه بسا امتحانات کتبی و شفاهی دارد
  • LU ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    13 4
    خودمون رو‌گول نزنیم.
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    احسنت و عالی
  • LU ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    13 19
    خودمون رو‌گول نزنیم. قانونی که بغیر از آبروریزی و ضربه و ضرر هیچی برای مملکت نداشته باید تغییر کنه.
    • ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      9 3
      دقیقانباید خودتو گول بزنی قانون چه ربطی به سکته یک بیمار زمینه ای دارد قانون را اجرانکنیم که مجرم سکته نکند؟ بهتر است مجرمی که امکان سکته دارد از نقض قانون خودداری کند بخاطر سلامت خودش
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 5
      قانونی که بر اساس اسلام باشد هیچ عیبی که ندارد بلکه عمل به آن واجب است / سالها پیش مقام معظم رهبری در مورد تهاجم فرهنگی هشدار میدادند منتها دیر بفکر مقابله با مصادیق تهاجم فرهنگی افتادیم / وقتی دیر امر بمعروف و نهی از منکر کردیم و عمل خلاف شرع و قانون عادتمان شد و به عنوان یک عرف در جامعه رواج پیدا کرد ، آنوقت ترک عادت موجب مرض میشود و با زور و جبر نمیتوان افراد را ترک عادت داد چون نتیجه عکس می‌دهد و به جبهه گرفتن و لجبازی منجر میشود / تعارف نداریم این چیزی است که متاسفانه داریم میبینیم و شاهدش هستیم /
    • شهرام IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      0 0
      شماها باید اول توضیح دهید چه فرقی بین اسلام حکومتی با اسلام ناب حقیقی هست ؟ تا بعد بریم سراغ قوانین وضع شده توسط این دو اسلام اسلام حقیقی که تمام قوانینش در قرآن با اوامر و نواحی آمده و کلی هم تبصره برای آنکه اکراهی در اجرای آن نیست اما قوانین اسلام اولی را شما بگید
  • رضا IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    به شرفم تو خودت هم سياسى هستى وگرنه در باره مهاجرت فرزند سه سال پيش - دو كلمه از هم جناح خود انتقاد ميكردى
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 14
    شما نمیخواهد پلیس بگذارید و برای بی حجابی مامور بگمارید
  • BE ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    مشکل اینه در اون بالا همه دروغگون
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 2
    حرف حساب زدی
  • شهروند ارومیه IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    سلام در هر سیستم حکومتی اجرای قانون می تواند در اجرا دچار مشکل شود اما دلال های سیاسی تور ماهیگیری خود را سریع باز می کنند تا از آن ماهی بگیرند همان سیاستمدارانی که با سکانداری خود در گذشته این وضعیت حاضر را از خود به ارث گذاشتند و افسوس که تاریخ نمونه های زیادی به این گفته دارد خدا همه را ارشاد فرمایید انشاالله و توکل الله
  • شهرام IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    در اثبات حقانیت جناب ایمانی همان بس که این مطالب را در کانال آنهم از نوع تلگرامی گذاشته
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    1 0
    مرد حسابی اخه این دستگیری و بردن و توجیه کردن چه بازخوردی دارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس