سیاره

یک لکه فعال خورشیدی که در آستانه خروج از قرص مرئی خورشید است، شراره خود را به زمین شلیک کرد و باعث خاموشی رادیویی در آفریقا و خاورمیانه در بعدازظهر جمعه (۲۵ شهریور) شد.

به گزارش مشرق، فوران خورشیدی که به عنوان M۸ در دومین گروه پرانرژی شراره‌ها طبقه‌بندی می‌شود، در ساعت ۱۴:۱۹ روز جمعه به وقت تهران از گوی آتشین خارج شد و ارتباطات رادیویی موج کوتاه را در مناطق رو به خورشید جهان مختل کرد.

پیش‌بینی‌کنندگان هواشناسی فضایی فکر می‌کنند که یک پرتاب جرم تاجی (CME)، یک انفجار پلاسمای باردار از اتمسفر بالای خورشید، ممکن است با شعله‌ور شدن همراه باشد و امکان دارد به سمت زمین حرکت کند.

این اداره هواشناسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر چنین باشد، سیاره ممکن است طی امروز و فردا، طوفان ژئومغناطیسی را تجربه کند.

اداره هواشناسی همچنین گفت، فوران خفیف‌تری در روز پنجشنبه (۲۴ شهریور) رخ داد که با CME مرتبط است و هنوز پتانسیل آن برای برخورد و تأثیر بر زمین، در حال بررسی است. همه اینها ممکن است خبر خوبی برای تعقیب کنندگان شفق قطبی باشد، زیرا ممکن است نورهای قطبی تماشایی قوی‌تر و دورتر از مناطق قطبی معمول‌شان قابل مشاهده باشند. اما به هر حال در  کل این خبر چندان خوبی برای زمین نیست.

همچنین در حال حاضر یک سوراخ تاجی در خورشید وجود دارد، یک روزنه در خطوط میدان مغناطیسی که از آن باد خورشیدی با سرعتی بالاتر از حد معمول می‌وزد که ممکن است به فعالیت شفق قطبی در عرض‌های جغرافیایی بالاتر کمک کند.

انتظار نمی‌رود که تمام بادهای خورشیدی و CME ترکیبی بیش از یک طوفان ژئومغناطیسی جزئی ایجاد کنند، به این معنی که فناوری‌های ارتباطی الکتریکی و رادیویی روی زمین نباید هیچ‌گونه اختلالی را تجربه کنند.

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    خاورمیانه نه ؛ غرب آسیا !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس