کد خبر 1417470
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
حرف زدن از بمب ایران دیر شد!

تا وقتی رویکرد غرب به مسئله هسته‌ای ایران همین بازی با واژه بمب باشد، کاملاً حق با ایران است که غرب را ریاکار و غیرسازنده و زورگو خطاب کند.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: ایران یا بمب دارد یا ندارد. اگر دارد و شما می‌دانید که دارد، دیگر «نمی‌گذاریم» گفتن شما صرفاً یک بازی تبلیغاتی برای فرار از توافق با همان اهدافی است که از قبل داشتید؛ و اگر ایران بمب ندارد، منطقی‌ترین تحلیل از این نداشتن آن است که ایران خود نخواسته است که بمب نداشته باشد و این تحلیل را هم نگاه تکنسینی و هم نگاه سیاسی به توانایی هسته‌ای ایران تأیید می‌کند، پس رویکرد غیرسازنده غرب با پرداختن دوباره به موضوع بمب در این برهه چیست؟

ممکن است گفته شود غرب دست ایران را خوانده است: «رفتن به‌سوی نقطه ساخت بمب اتم به محض اراده»! و این نقطه برای غرب تفاوتی با داشتن بمب اتم نمی‌کند. حتی در صورت پذیرفتن این حرف، باز توافق با ایران به‌نفع غرب است و دلایل آن بیشتر در خود امریکا گفته شده است، پس چرا از آن دور می‌شوند؟

تا وقتی رویکرد غرب به مسئله هسته‌ای ایران همین بازی با واژه بمب باشد، کاملاً حق با ایران است که غرب را ریاکار و غیرسازنده و زورگو خطاب کند.

درست در پس یک دوره نزدیکی به امضای توافق تا یک میلیمتر (به تعبیر بورل) و تا پنج ثانیه (به‌تعبیر اولیانوف)، فاصله‌ها آن‌قدر زیاد شد که «به واگرایی در توافق رسیده‌ایم» (بورل) و «گام‌های زیادی باقی مانده است» (اولیانوف) و این تعبیرها دیروز با تبلیغات غول رسانه‌ای غرب دوباره سر حمار خود را به سوی «بمب هسته‌ای» ایران کج کرد تا آنجا که رئیس آژانس اتمی تلویحاً ایران را به کار مخفیانه هسته‌ای متهم کرد: «ما آثاری از اورانیوم در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشده بودند.»

و رئیس موساد موضعی گرفت تا بحث بمب از یادها نرود: «اسرائیل حتی پس از امضای توافق هسته‌ای و احیای برجام نیز به عملیات‌های خرابکارانه خود علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.»

و صدراعظم آلمان که با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار داشت، آب پاکی را روی توافق ریخت: «دستیابی به توافق با ایران در آینده نزدیک غیرممکن است. پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره احیای برجام مثبت نبوده است.» همه این‌ها در زمانی گفته شده است که اولاً از طرف ایران تاکنون تغییری در رویکردها دیده نشده و برخلاف اعوجاجاتی که در رفتارهای ظاهری طرف‌های مذاکرات دیده می‌شود، ایران همواره همان نکات همیشگی درباره مسائل پادمانی و تضمین‌ها را مطرح کرد است و هیچ مقام ایرانی تاکنون میلیمترها یا ثانیه‌های مانده به توافق را تعیین نکرده که بعد خلاف آن را بگوید.

زیر میز زدن غربی‌ها البته معمولاً یک تاکتیک است، زیرا در همین زمانی که ناگهان چرخش کامل در رفتار اروپا و آژانس دیده می‌شود، تلاش همسایگان مرتبط با غرب که گاهی خود را در نقش میانجی برجام (والبته برخوردار از مزایای یک توافق) در صحنه وارد کرده‌اند، همچنان برای رسیدن به توافق ادامه دارد، تا جایی که گفته شد قطر و عمان در تلاش هستند از فرصت سفر رئیسی به نیویورک برای امضای توافق در آنجا بهره بگیرند! البته سعی همسایگان مشکور! اما قضیه از این رمانتیک بازی‌ها قدری فاصله گرفته و آن کس که در دالان‌های سازمان ملل به دنبال عزت ملت ایران بود، رفته است.

می‌توان حتی سخنان صدراعظم آلمان یا سخنگویان امریکایی را در دیروز و روزهای اخیر که پس از دیدار و گفت‌وشنود با اسرائیلی‌ها بود، جدی نگرفت و آن را یک باج سبیل ارزان و زبانی به دوستان صهیونیست‌شان توصیف کرد و اروپا را برای توافق، نیازمندتر از آن دانست که وارد چرخه پیچیده فاصله‌گرفتن از توافق شود.

در آن صورت، باز به مسئله اصلی برمی گردیم: بمب‌داشتن یا نداشتن ایران برای توافق دیگر فرقی نمی‌کند. اصلاً فرض کنید ایران بمب دارد یا در نقطه ساخت آن «به‌محض اراده» قرار گرفته است، توافق با ایران می‌تواند یک توافق همه‌جانبه باشد و مشکل اروپا و غرب با ایران فقط مشکل قدرت نظامی نیست. پس این همه واپس‌چرخیدن غرب در مسیر توافق برای چیست؟

به نظر می‌رسد امریکا به عنوان حلقه اولی و اصلی که باید توافق کند، بسیار بسیار بیشتر از آنکه به توافق نیازمند باشد و از آن سود ببرد، به همین حالت کنونی نیاز دارد و از آن هم برای رضایت صهیونیست‌ها و هم برای اداره متحدان اروپایی و هم برای مدیریت دو قدرت شرقی بهره می‌برد. ایران برای آنکه بتواند به توافقی که می‌خواهد و منافعش را تأمین می‌کند، دست یابد، چاره‌ای ندارد جز آنکه کاری کند نفع امریکا در توافق باشد و این ممکن نیست مگر اینکه امریکا بداند بدون توافق، ایران-اگرچه نه در کوتاه‌مدت- از جهت بی تفاوتی مقابل تحریم‌ها قدرتمندتر خواهد شد و نزدیکی اش به شرق بیشتر.

تضمین توافق باید در دست ایران باشد، نه در دست امریکا. این واقعیتی حکیمانه است و البته منافاتی با آنکه ما در مذاکرات از غربی‌ها تضمین بخواهیم ندارد، زیرا آن یک روش دیپلماتیک است، ولی باید بدانیم که آن تضمین‌های امریکا هرچند مکتوب و هرچند ثبت‌شده در مجالس، به‌هم زدنش برای امریکا به یک دوربین تلویزیونی و یک فراخوان خبرنگاران نیاز دارد نه چیز بیشتر!

زبان امریکا زبان «سود بیشتر» است. باید به امریکا سود بیشتری بدهیم پس بایدکاری کنیم امریکا احساس کند بدون توافق «بیشتر ضرر» می‌کند. این یعنی امریکا انجام توافق را سود بیشتر تلقی خواهد کرد. اکنون برای رساندن آن سود مطلوب امریکا دو راه داریم، توانمندی داخلی با مبارزه با فساد و پیمان‌های مدت‌دار جدید با شرق و همسایگان. همین پریروز پوتین برای ترساندن غرب از تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، تهدید کرد که تحریم‌ها روسیه را به ایران نزدیک‌تر می‌کند. این یعنی پوتین یکی از سوراخ‌های سیاست خارجی امریکا را خوب شناخته است.

اگر ایران به این نقطه عمیق حکیمانه برسد که تضمین فقط می‌تواند در دست ما باشد، آن وقت شاید امریکا راحت‌تر بر سر عقل معاش‌اندیش خود بیاید. لازم است یادآوری کنم که رهبر انقلاب سال پیش در ششم مرداد پیش‌بینی کردند که امریکا هیچ‌وقت تحریم‌ها را برنمی‌دارد.

درآن زمان می‌پنداشتم این پیش‌بینی نوعی دستور راه به کارگزاران داخلی است که منتظر رفع تحریم‌ها نمانند، اما با گذشت زمان و نزدیک‌شدن ثانیه‌ای و میلیمتری به توافق و سپس دورشدن کیلومتری و مدت‌دار از آن معلوم شد، حکمتی در آن پیش‌بینی بوده است که علاوه بر تعیین مسیر داخلی، بازگویی ذات منفت‌طلبانه امریکا نیز در آن هست: «امریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را برمی‌داریم، اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت. آن‌ها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آن‌ها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.» همین سخنان رهبر معظم نشان می‌دهد که ایران باید تا کجا پیش برود که اگر تمایلی به توافق دارد، سود واقعی ایران و «بیشتر ضررنکردن» امریکا در این توافق باشد.

ممکن است این راه طولانی باشد و ممکن است ما بتوانیم غرب را متقاعد کنیم که دیگر از بمب و از عقب‌نگه‌داشتن ایران حرف‌زدن، بی‌ثمر است و دیر شده است. در آن‌صورت توافق نزدیک هم خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هوشنگ IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    26 0
    ایران باید مثل اعراب بله قربان گو ارباب آمریکا باشه تا تحریم ها را بردارند هدف اصلی تحریم ایران همینه برجام یک ابزار برای فشار به ایرانه خخخخخخخخ
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      6 0
      باز تحریم را برنمی‌دارند فقط چیزی که بخواهند میدهند و اسمی از تحریم نیست
    • بهروز DE ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      1 3
      شماها نبودین میگفتین اگه رییسی پیروز انتخاب بشه غربی‌ها قبل از جابجایی قدرت درایران سریع برجام روتصویب میکنن؟
    • SE ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      7 0
      ما تو دهن امریکا زده ایم لذا نفراتش باید سر و صداکنند
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      4 0
      شاید تقدیر الاهی بر این قرار گرفته است که برجام بی فرجام سرانجامش نابودی قطعی با بلاهت و حماقت دولت یانکیستان باشد ولو غربگدایان ایران را خوش نیاید!!!
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 0
      دیاثت سیاسی یعنی همین اعمال و افکار غربی ها و اذنابشان
    • DE ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 0
      ..... اکنون برای رساندن آن سود مطلوب امریکا دو راه داریم، توانمندی داخلی با مبارزه با فساد و پیمان‌های مدت‌دار جدید با شرق و همسایگان. همین پریروز پوتین برای ترساندن غرب از تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، تهدید کرد که تحریم‌ها روسیه را به ایران نزدیک‌تر می‌کند. این یعنی پوتین یکی از سوراخ‌های سیاست خارجی امریکا را خوب شناخته است.....// امریکا مگر مغز خر خورده است که تحریمها را بردارد؟؟ بمب اتم فرهنگ انقلابی و تولیدی و کاری و صنعتی ایران را اینطور خراب نمیکرد که تحریمها توسط غربگدایان وطنفروش و عاشقان و نوکران عموسام و منافقین و بهائی ها و اصلاحطمعکارانی که 33 سال فقط جیب خود و حساب بانکی خود را اصلاح کردند , خراب کرد. تحریمها برای امریکا خرجی ندارد آنها در حال غارت کل دنیا از طریق دلار و فروش سالانه میلیاردها دلار اسلحه برای کشتن نسل بشر و مواد مخدر و فیلمهای غیر اخلاقی ....هستند. تنها هدف تحریمها شرطی کردن زندگی مردم توسط ممد خالی بند و حسن فری ....است که بسیار موفق بوده اند و اینقدر این تحریمها ادامه دارد تا در شب انتخابات 1404 شانس خود را برای روی کار آوردن نوکران و وابسته گان و جیره خواران خود باز امتحان کنند .لذا سرکوب مقتدرانه اراذل و اوباش موسی خیابانی منظور خیابانی و اراذل و اوباش سیاسی و اراذل و اوباش اقتصادی دزد رانتخوار لاتچری که اسپانسرها و قلک های هردو دسته دیگر اراذل و اوباش هستند از نان شب واجب تر است.هرچه بی عفتی بی دینی بی فرهنگی و بی غیرتی و وطنفروشی و خود تحقیری ..در ایران زیادتر شود اصلاحطمعکاران و اشرافیون و اسلام امریکائی ها شانس رای آوردن بیشتر دارند لذا در بی فرهنگ کردن جامعه میکوشند و زنان را از خانواده و تربیت فرزند جدانموده و به رقص و دانس و دوچرخه سواری و استادیوم ورزشی....و بی حجابی... سوق میدهند تا از این جماعت رای جمع کنند.
    • FR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      4 0
      حتی اگر بله قربان گو هم باشیم تحریم ها را برنمی دارند؛ زیرا بر این باورند که تحریم یک افسار و مهار است برای عدم بازگشت به دوران استقلال گذشته؛ پس بهترین راه ممکن مقاومت است، تسلیم یعنی نابودی با خفت و خواری
    • ایرانی عصبانی AU ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 0
      اخرین پاراگرف این مقاله { ُُ ممکن است این راه طولانی باشد و ممکن است ما بتوانیم غرب را متقاعد کنیم که دیگر از بمب و از عقب‌نگه‌داشتن ایران حرف‌زدن، بی‌ثمر است و دیر شده است. در آن‌صورت توافق نزدیک هم خواهد بود.} همان نظری است که اکثریت ملت در طی ۲سال مذاکرات در صفحات مجازی اظهار کرده اند. امید است دولت هم به این نتیجه برسد.
    • رهگذر IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      نقدیم به نویسنده : حرف رایگان زدن از بمب ایران دیر شد / قدرت ایران چنین تعبیر شد!
  • مجید IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    31 0
    در حالی که دشمنان ما بمب دارند چرا ما نباید داشته باشیم ،این ها تحریم بردار نیستند امیدوارم هر چه سریعتر قدم ها به سمت هسته ای نظامی برداشته شود
    • جلال IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      3 0
      بمب اتمی بسازید و موشک های مافوق صوت که به امریکا برسد ان موقع به زور حقمان را میگیریم موشک اتمی روسیه پنج دقیقه ای به انگلیس میرسد لذا انگلیس خفه شد بمب اتم نیاز مملکت است وگرنه امریکا ولکن نیست
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    18 1
    من ی سوال دارم اگه مشکل آب مملکت حل بشه و مردم باش کشاورزی و دامپروی کنند آیا کشور به برجام احتیاج خواهد داشت ؟؟؟علاوه بر صادرات نیازی ب نفت هم نداریم برای صادرات ک مثلا نفت بدیم دلار بگیریم وباهاش گندم برنج و............وارد کنیم
    • ناشناسس IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 0
      اگر آب داشت. حالا که می بینی هر سال بدتر از سال قبل. دست کسی هم نیست. شما هم که برای باران نمی روی دعا کنی.!!!! بلاخره تکلیف چیست.
  • خسرو IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    4 3
    در برجام بندی است به نام غروب هسته ای که پس از آن تاریخ ایران از بند خیلی از قوانین خلاص خواهد شد و با ادا و اطفار غربی ها و تکرار بمب اتم .بمب اتم برای ایران میخواهند که ما عصبانی شده و دست به عملی بزنیم تا بتوانند پرونده را به شورای امنیت ببرند تا حد اقل بند غروب هسته ای را حذف کنند پس باید هوشیار باشیم
    • عبدالله IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      3 1
      نترس جانا! شورای امنیت کیلویی چنده؟ تحریم‌شدگان اگر همه باهم یکماه انرژی صادر نکنند، بخدای والا قسم امپریالیزم به غلط‌کردن مي‌افتد. بمب اتم هم از نان شب واجبتره. فعلًا اگر توان ساختش را نداریم باید از دوستان بخریم. پس اتحاد شرقی به چه دردمان میخورد؟ و السلام
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      5 0
      برای فعال کردن مکانیسم ماشه غربیا نیاز به هیچ بهانه ای ندارن. انقدر سطحی نگاه نکن. برجام ی اشتباه استراتژیک بود.
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    19 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      1 1
      این سایت 3تا اعجوبه داره: 1-اولیش تویی که جا و مکان نمی شناسی و خروس بی محلی. 2-اون آواکس اوجب واجبات! 3- اون که میگه «ان شاالله» اصله.
    • رهگذر IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      1 1
      برادر 6:48 باور کن خندیدم. دمت گرم
  • سپهر IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    خدا رو شكر عبدالله گنجى از روزنامه جوان رفت وگرنه بايد يه عمر شاهد تحليل هاى آبدوغ خيارى مى بوديم ! از همين جا به نويسنده دست مريزاد ميگم !
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 1
    کی متوجه شد، من که متوجه نشدم.
    • م ث IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      3 0
      گردو بخور
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    دقیقا. این ذات آمریکای شیطان صغت و نوچه های زبون و منفور و زواردررفته اروپایی و صهیونیست ها و عرب های مفلوک منطقه هست که با یک بازیه نخ نما و مهوع و تقسیم کار شده دوباره همان راهی را رفته و بر همان طبلی بکوبند که سری قبل با حضور دولت بنفش و عمل به آن با خروج اورانیوم های ایران و بتون ریزی تاسیسات هسته ای نفع یک طرفه بسیاری بردند در حالیکه ایران هرگز به حق و جقوق مندرج در توافق کذایی برجام نرسید و دست آخر هم با خروج آمریکای منافق و دنباله روی شرکای پستش یک دهن کجی حسابی نسیب ایران شد. و قطعا اگر هزاران بار هم این قرارداد احیا و ایران بر تمام تعهداتش پایبند باشد حاصلش همان رفتار بیشرفانه و رذیلانه از طرف غرب خواهد بود چون اصولا اختلاف آنها یک دشمنی ایدئولوژیک و استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران عزیز بوده و تا زمانیکه انشاالله به همت نیروها و جوانان مخلص و توانمند و دانشمند پاک و موحد ایران جایگاه قدرتمند و واقعی خود را در عرصه های تکنولوژی و سخت افزاری و اقتصادی و سیاسی باز یابد این دشمنی ها و کار شکنی ها ادامه خواهد داشت و در آن زمان حد اقل شاید کمی دست و پایشان را جمع تر کنند و محتاط تر عمل کنند.
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 0
    ما اصلا به برجام لعنتی روحانی ملعون نیازی نداریم
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    سپاس. تحلیل خوبی بود. اقتدار ، امنیت و پیشرفت ایران اسلامی در گروی اطاعت از اوامر رهبری عزیز میباشد!
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    اگه با فشار و تحریم دوباره دولتی چپ و بزدل و تعطیل در ایران بر سر کار بیاد اونوقت آمریکا تا حد زیادی به هدفش رسیده.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 1
    مقام معظم رهبری استفاده از بمب اتمی را منع کرده اند آزمایش بمب هسته ای را که منع نکرده اند یه بمب هسته ای آزمایش کنید غرب بداند داردیم خیالش جمع شود ببینیم اونوقت می خواهند چکار کنند
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 1
    انصافا بهترین تحلیلی بود که تا به امروز دیده ام. مستدل، دقیق و واقع بینانه دست مریزاد بر نویسنده
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • حسین IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    با ساخت زراد خانه اتمی منافع ایران تامین میشه ولی با تسلیم و مذاکره خفت بار نه تنها چیزی عایدمون نمیشه بلکه هر روز دشمنانمون پر رو تر میشوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس