اربعین

مراسم اربعین حسینی امسال بعد از محدودیت‌های کرونایی در حال برگزاری است و زائرانی که سال‌های گذشته از این سفر معنوی بازمانده بودند تلاش می‌کنند خود را از مسیرهای مختلف به عراق و عتبات عالیات برسانند.

به گزارش مشرق، مرزهای خسروی، شلمچه، چذابه، خسروی، مهران، باشماق و تمرچین امسال از گذرگاه‌های تردد زائران اربعین حسینی هستند که طبق پیش بینی‌ها امسال تعداد زیادی زائر از این مسیرها رهسپار کربلا خواهند شد، اما به دلیل حجم زیاد مسافران و کمبود زیر ساخت‌های کشور همسایه هم اکنون مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به سمت عراق بسته شده است و گذرنامه ویژه اربعین نیز صادر نمی شود.

در ادامه مهم ترین و آخرین اخبار و تصمیمات پیرامون موضوع اربعین در این بسته خبری از نظر می‌گذرد.

زائران ماندگاری در عراق را کاهش دهند/ اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه

زیرساخت ها در مرز باشماق مریوان مناسب اما ظرفیت محدود است

احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: شرایط و زیرساخت ها در مرز باشماق مریوان مناسب اما ظرفیت محدود است؛ مسئله حمل و نقل مقداری اشکال داشت که قرار شده استانداران کردستان و سلیمانیه عراق با کمک هم حل و فصل کنند.

وی از زائران خواست با توجه به ظرفیت محدود مرز باشماق به این مرز مراجعه نکنند و ادامه داد: تلاش ما این است زائران خود استان کردستان و استان های همجوار را فعلا پذیرش کرده و از مرز عبور دهیم.

وحیدی در بخش دیگری از صحبت هایش به ازدحام بسیار زیاد در مرزهای مهران، چذابه، شلمچه و خسروی اشاره کرد و افزود: مسوولان مربوطه در استان های مرتبط، به تدریج برای عبور زائران تلاش می کنند اما حجم زائران زیاد است.

زائران ماندگاری در عراق را کاهش دهند/ اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه

تاکید رئیس جمهور بر تسریع در خدمات‌رسانی به زوار اربعین

رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار ایلام از آخرین وضعیت خدمت‌رسانی به زائران اربعین اباعبدالله الحسین (ع) در استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران مطلع شد و بر رفع مشکلات و تسریع در خدمات‌رسانی به زوار تاکید کرد.

وی با تاکید بر رعایت شأن و منزلت زائران، از استاندار ایلام خواست همه امکانات لازم برای تسهیل در تردد زائران به کار گرفته شود.

خدمات رسانی ۲ هزار و ۶۱۱ نیروی اورژانس در مناطق مرزی کشور

جعفر میعادفر از خدمات رسانی ۲۶۱۱ نیروی اورژانس در مناطق مرزی کشور خبر داد و افزود: در این نقاط ۷۸۰ دستگاه آمبولانس، ۴۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳۸ دستگاه موتورلانس مشغول خدمات رسانی به زوار هستند.

وی همچنین از برپایی هشت بیمارستان صحرایی در مرزهای گانه کشور با عراق خبر داد.

زائران ماندگاری در عراق را کاهش دهند/ اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه

زوار بازگشت خود رابه روزهای آخر موکول نکنند

رییس اورژانس کشور با اشاره به افزایش نگرانی ها برای موج بازگشت زوار اربعین، گفت: این نگرانی وجود دارد که تمام زواری که طی این مدت به کشور عراق سفر کرده اند بخواهند طی یک بازه زمانی کوتاه به کشور برگردند که در این صورت قطعا دچار چالش های جدی خواهیم شد.

وی افزود: اگر موج بازگشت زوار در یک بازه کوتاه باشد، موجب ازدحام در مرزها شده و با توجه به گرمای هوای، احتمال گرمازدگی افزایش می یابد.

میعادفر گفت: همچنین با توجه به اینکه عمده زوار از خودروهای شخصی برای رفتن به مرز استفاده کرده اند، در موج بازگشت شاهد حجم بسیار ترافیک در محورها خواهیم بود و باتوجه به خستگی زوار و شلوغی جاده ها احتمال تصادف افزایش می یابد.

رییس اورژانس کشور گفت: در همین راستا از زوار تقاضا داریم که حتما سفر خود را مدیریت کرده و هرچه سریعتر به کشور بازگردند و برگشت خود را به روزهای آخر موکول نکنند.

زائران ماندگاری در عراق را کاهش دهند/ اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه

ارائه ٥٤ هزار خدمت درمانی هلال‌احمر به زائران اربعین در عراق

پیرحسین کولیوند گفت: نیروهای درمانی و عملیاتی جمعیت هلال احمر در ٣٩ مرکز درمانی این جمعیت، مستقر در کشور عراق در یک هفته اخیر، ۵۴ هزار و ۲۶۷ خدمت درمانی ارائه داده اند.

کولیوند در ادامه افزود: خدمات ارائه شده توسط جمعیت هلال احمر شامل ٥ هزار و ١٧٢ مورد تزریقات، یک هزار و ٦٦٠ مورد سرم تراپی، ٤٧٥ مورد نوارقلب، یک هزار و ١٥ مورد تست قند خون و ٢٥٠ مورد اکسیژن تراپی بوده است.

وی افزود: علاوه بر خدمات مذکور، ٢٤٤ مورد خدمات گچ و آتل، ٥٢٤ مورد بخیه و ٧٩ مورد سونداژ ارائه شده که تمامی خدمات به صورت متمرکز و مداوم در سه شیفت کاری به صورت شبانه روزی توسط جمعیت هلال احمر انجام می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ارائه خدمات تخصصی در درمانگاه های جمعیت هلال احمر عنوان کرد: در این درمانگاه ها علاوه بر ارائه ٣٣ هزار و ٩١٢ مورد ویزیت پزشک عمومی، ٢ هزار و ٢٧٠ مورد ویزیت پزشک متخصص داخلی، یک هزار و ٧٤٣ مورد ویزیت پزشک متخصص اورژانس، یک هزار و ٤٣٦ مورد ویزیت پزشک متخصص زنان، یک هزار و ١٩٦ مورد ویزیت پزشک متخصص قلب، یک هزار و ۲۵۹ مورد ویزیت سایر پزشکان و متخصصان و یک هزار و ۶۱۰ مورد هم ویزیت پزشک متخصص ارتوپد ارائه شده است. این در حالی است که تیم‌های درمانی هلال‌احمر ۲۴ ساعته مشغول خدمت رسانی به زائران حسینی هستند.

ممنوعیت ورود خودروهای شخصی به استان‌های لرستان و کرمانشاه

سردار حسن مؤمنی گفت: به هیچ عنوان به خودروهای شخصی اجازه داده نمی‌شود تا به سمت مرزها حرکت کنند. 

به گفته رئیس پلیس راه در استان‌های لرستان و کرمانشاه از ورود خودروهای شخصی جلوگیری می‌شود.

سید مجید میراحمدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بازگشت زائران به کشور آغاز شده است، اظهار داشت: خروج و ورود هموطنان از گذرگاههای مرزی به خوبی در حال انجام است.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور که در مرز تمرچین در استان آذربایجان غربی حضور دارد، افزود: در مرزهای باشماق کردستان و تمرچین خروج زائران به خوبی انجام می‌شود و برنامه ریزی‌ها برای برگشت انجام شده است و مشکل خاصی نیست.

زائران ماندگاری در عراق را کاهش دهند/ اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه

زائران ماندگاری در عراق را کاهش دهند

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: درخواست ما از زائران این است که با توجه به کمبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت ها در عراق، زمان ماندن در این کشور را کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه حماسه بزرگ اربعین به شکل غیر قابل تصوری که دشمنان را بهت زده کرده، در حال شکل گیری است، افزود: حضور میلیونی زائران در اربعین دشمنان را نگران کرده و در حال شبهه افکنی هستند درحالی‌ که هیچ زائری در جاده‌ها تشنه و گرسنه نمانده و هیچ فردی هم در پشت مرزها جان خود را از دست نداده است.

میراحمدی از مردم خواست که به شایعه افکنی دشمنان توجه نکنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: برای اولین بار یک توازن منطقی بین ورود و خروج زائران به وجود آمده که ما سابقه این را در اربعین های گذشته نداشتیم.

خروج حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زائران از کشور

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زائران، از کشور خارج شدند و ۶۵۰ هزار نفر در حال ورود هستند؛ هم‌اکنون ما افزایش قابل توجه بازگشت زائران به کشور را داریم که این برای پیک بازگشت ما فوق‌العاده مهم است زیرا یکی از نگرانی‌های جدی و هرساله زائران، شلوغی مرزها در زمان پیک بازگشت زوار اربعین به کشور است.

واژگونی ون زائران در حله عراق ۴ کشته داشت

سرپرست اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر گفت:صبح امروز ون حامل زائران حسینی در استان حله واژگون شد و در اثر این حادثه ۴ نفر جان باختند. ۱۰ مصدوم نیز با اتوبوس آمبولانس هلال احمر مستقر در خاک عراق به ایران منتقل شدند.

افزایش حجم مراجعات زائران به مراکز درمانی هلال‌احمر در عراق

 کولیوند با اشاره به توسعه خدمات هلال احمر ویژه ایام اربعین حسینی در عراق اظهار کرد: از روز ۱۶ شهریور تاکنون پایان روز شب گذشته ۱۹ شهریورماه، ۱۲۵ هزار و ۵۰۷ مورد ویزیت عمومی در میان زائران انجام شده است. همچنین با توجه به افزایش حجم مراجعات، ۱۰ هزار و ۱۰۵ مورد ویزیت داخلی و ۵ هزار و ۷۰۲ مورد ویزیت اورژانس به ثبت رسیده است.

زائران ماندگاری در عراق را کاهش دهند/ اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه

اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه

وزیر کشور گفت: اکنون تردد در تمام مرزهای شش‌گانه به سهولت انجام می‌شود، عبور و مرور در تمام مرزها برقرار است ولی عبور زائران جدید باید کاملا کنترل‌شده باشد.

اعزام‌های جدید به تدریج و طبق سهمیه آغاز می‌شود، اگر مجددا هجوم جمعیت به مرزها صورت بگیرد قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد چرا ‌ظرفیت‌های عراق پاسخگو نیست ولی مردم مطمئن باشند بااطلاع‌رسانی ‌و طبق سهمیه اقدام خواهیم کرد.

 مرز تمرچین برای اعزام زائران اربعین حسینی فعال است

 وحیدی با قدردانی از زیرساخت‌های ایجاد شده در منطقه مرزی تمرچین آذربایجان‌غربی افزود: این مرز ظرفیت اعزام روزانه چند ده‌ هزار نفر از زائران اربعین حسینی را به کربلای معلی دارد.

وی با بیان اینکه شرایط بسیار مطلوبی برای اعزام زائران در مرز تمرچین حاکم است، افرود: شرایط آب و هوایی معتدل و زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه، سبب شده تا مرز تمرچین به گذرگاهی مناسب برای اعزام زائران شمال غرب کشور تبدیل شود.

وزیر کشور با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده در منطقه طی سه ماه گذشته، گفت:  استاندار آذربایجان‌غربی و تیم همراه وی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم اعزام زائرام تلاش های شبانه روزی داشته اند.

وحیدی همچنین با قدردانی از طرف عراقی در مرز تمرچین برای تسهیل در عبور و مرور، بیان کرد: تعاملات و گفت و گوی‌های استاندار آذربایجان‌غربی با طرف عراقی قبل از اعزام زائران بسیار اثر بخش بوده است.

وی با بیان اینکه تمرچین در سال‌های بعدی نیز میزبان زائران اربعین حسینی خواهد بود، اظهار کرد: با مشاهده توسعه صورت گرفته در این منطقه در چند ماه اخیر، قطع به یقین سطح ارائه خدمات به زائرین در سال آتی چند برابر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سیدمهدی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    2 2
    جناب رئیسی میشه یکبار حرف ملت را گوش بدهید لطفا دستور بفرمائید مدیران بی لیاقت و بی کفایت شما دست از مدیریت ستاد اربعین بردارند و کار را به نیروهای مسلح بسپارید بقرآن شما و تیم اتان عرضه و لیاقت کار اجرایی را ندارید
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      2 1
      99 درصد مدیران یا از سپاه هستند یا منصوب سپاه. یه سرچ تو اینترنت بکنی می بینی
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    2 0
    این فیلم ها که در ان عراقی ها مردم ایران را تحقیر می کنند چیست؟
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    2 0
    از افزایش قیمت ماکرانی آرد روغن شکر مرغ تخم مرغ گوشت و ... بردن مردم به زیر خط فقر استرس گرانی مجدد بنزین و نان و ... این هم از ستاد اربعین شون
  • ناشناس IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    0 0
    سفر اربعین را کوتا کنیم بعضی ‌ده روز می مانند مشکلات رفاهی ایجاد می شود ثواب دارد زود برگردیم تو حرم کمتر بنشینیم فشار در زیارت ایجاد نشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس