کد خبر 1416658
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
سعید آجرلو

عملکرد بخش فارسی بی بی سی در چند روز اخیر به وضوح بیانگر نگاه سفارشی، پروژه ای و یکطرفه این تلویزیون به موضوعات است و از این جهت نمی تواند در نقد دیگر تلویزیون های دولتی سخن بگوید.

به گزارش مشرق؛ سعید آجرلو فعال سیاسی - رسانه‌ای به بهانه مرگ ملکه انگلیس طی یادداشتی نوشت:

درگذشت پادشاه بریتانیا نشان داد که؛

۱- بر خلاف آنچه غرب به ما می گوید؛ امر مقدس نمرده و نقد مقدس مآبی شرق از جانب غرب از سر ضربه زدن به جنبه‌های وحدت‌بخش و الهام بخش امر دینی است وگرنه مدح و ثنای ملکه در چند روز گذشته کجا و این همه ادعا و شعار سکولار و نقد اندیشه شرق کجا؟

۲- امر مدرن بر خلاف آنچه روشنفکران ما می‌گویند در غرب ضد امر سنتی زاده نشد و همچنان هم در دولت‌هایی مانند بریتانیا، ضد سنت نیست. کما اینکه در بریتانیا هم بر خلاف آنچه گفته بودند و آنچه برخی می‌پنداشتند، سنت پادشاهی به گوشه‌ای رانده نشده و در بند امر مدرن نیست و همچنان ستایش می‌شود.

۳- به اختیارات و قدرت و ثروت پادشاهی مشروطه بریتانیا در طول سالیان گذشته نوری تابانده نشد و همواره در سکوت و خلوت رسانه ای مخفی ماند. تمجیدهای بی بی سی نشان داد که سلطنت در بریتانیا نه یک مقام تشریفاتی که امتداد سنت پادشاهی و مهمترین عنصر ساختار سیاسی این کشور است.

۴- بر خلاف ادعای جدایی دین از دولت غربی‌ها، انتصاب بالاترین مقام مذهبی بریتانیا با پادشاه است و دین در این کشور توسط نهاد دولت کنترل و اداره می‌شود.

۵- عملکرد بخش فارسی بی بی سی در چند روز اخیر به وضوح بیانگر نگاه سفارشی، پروژه ای و یکطرفه این تلویزیون به موضوعات است و از این جهت نمی تواند در نقد دیگر تلویزیون های دولتی سخن بگوید. درگذشت ملکه، باطن این رسانه را به خوبی عیان کرد.

 در این رسانه نه صدای جمهوری خواهان ضد سلطنت شنیده می‌شود نه تصویر جدایی‌خواهان منتقد پادشاهی و نه خبری از مخالفان استعمار پادشاهی بریتانیا به گوش می‌رسد. حتی اجازه اظهارنظر از مخاطبان هم سلب شد.

۷- غرب بر خلاف ظاهر دموکراتیک و آزاد، درون خود همچنان خصلت مونارشی و سرکوبگر و خودپسند دارد. به همان اندازه که نسبت به ارزش های شرقی تهاجمی است از ارزش های خود مراقبت و دفاع می‌کند. یافتن این حقیقت از میان واقعیت‌ها کار دشواری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    19 11
    مگه شک داشتید؟...فقط کافیه حداقل سه سال تو اروپا زندگی کنید...جدا از اینکه خونواده و وفاداری زن و شوهری و احترام و عواطف والدین و فرزندی کلا از بین رفته،در درون خوداشون بسیار خرافاتی و نژادپرست و پایبند به یکسری مراسم و مناسک سنتی و قدیمیشون هستند...البته در مواجهه با جهان سومیها یه نقاب دیگه به چهره دارند (نگاه از بالا به پایین)
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      10 1
      همانطور که آزادی از نوع بیان تا ....، دموگراسی، رفاه و.... در غرب توهمی بیش نیست این موارد هم مثل همان هست. غرب یعنی توهم...
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 6
    لابد رسانه ی ملی خوبه و بی طرفه
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    7 0
    الان یه عده میاند میگن صداسیما هم مثل بی بی سی عین هم اند.بزرگواران شما که به این نتیجه رسیدید،خب وقتی میگید فرقی ندارند پس بیایید این سمت،چرا میرید از یه کشور دیگه دفاع میکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس