تا امروز برقراری امنیت خطوط کشتیرانی تجاری توسط ناوشکن با همراهی یک ناو پشتیبانی صورت گرفته است که هر چند در برابر دزدان دریایی کارآمد نشان داده اما با ورود دزدان اصلی به صحنه، نیاز به پشتیبانی هوایی رنگ و بوی جدی تری به خود خواهد گرفت.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، از مهمترین عوامل شکست نیروهای دریایی در نبردها، عدم وجود پشتیبانی هوایی از واحدها یا ناکافی بودن آن بوده است. مهمترین انواع هواگرد(aircraft) شامل هواپیما و بالگرد هم در دفاع و هم در تهاجم، چهره جنگ های دریایی را دستخوش تغییرات فراوانی کرده اند. پشتیبانی هوایی شامل بکارگیری توان هواگردهای شناسایی اپتیکی(بصری) و الکترونیکی، تهاجمی، ترابری، جنگ الکترونیک و رادار پرنده در یک عملیات دریایی است. عملیات های دریایی شامل مأموریت های آبی-خاکی نیز می شود که کاربرد وسائل هوایی ترابری در اینجا بیشتر است.

به همین دلیل پس از ورود هواپیماها به عرصه جنگ های دریایی، نیروهای دریایی بزرگ به فکر ساخت ناوهای حامل هواپیما افتادند. این گونه کشتی ها در هر دو جنگ جهانی حضور داشتند خصوصاً در جنگ دوم جهانی این ناوها در نبردهای سرنوشت ساز، نقش کلیدی داشتند.

پس از این جنگ و با گسترش کاربری بالگردها در محیط های دریایی، هم در ناوهای هواپیمابر و هم در ناوهای چند منظوره مخصوص عملیات آبی-خاکی بالگردها به طور گسترده وارد خدمت شدند و حتی ناوهای حامل کوچکتر و در نتیجه ارزان تر و پرتعدادتر برای بکارگیری بالگردها و هواپیماهای عمودپرواز ساخته شدند.

ناوهای هواپیمابر در مجموع به عنوان بزرگترین و پیچیده ترین یگان های سطحی محسوب می شوند و قدرت نظامی و دریایی کشورهای دارنده این ناوها چند پله بالاتر از سایرین قرار می گیرد. از این رو صنایع دریایی با بهره گیری از آخرین فناوری ها حتی با وجود اوضاع بد اقتصادی جهان همچنان طرح ناوهای حامل هواگرد را دنبال می کنند.


ناو فرانسوی شارل دوگل و در زمینه تصویر، ناو آمریکایی آبراهام لینکلن(از رده نیمیتز)

در واقع با توجه به نقش بی نظیر تسلط بر دریاها در تسلط بر جهانی که بیش از 90 درصد تجارت آن از طریق آب به انجام می رسد، کشورهایی که مرزهای دریایی وسیعی دارند، علاوه بر کاربری این وسائل در امنیت نظامی برای برقراری امنیت خطوط تجاری خود نیز به این ناوهای حامل به عنوان یک پایگاه متحرک نیاز دارند. امنیتی که با موشک های بالستیک اتمی موجود در زیردریایی های بزرگ قابل تأمین نیست.

کشورمان ایران که هم در شمال، مرز دریایی بزرگ و هم در جنوب مرز دریایی بسیار طولانی دارد و از طرفی دو منطقه ناامن و بسیار مهم در جریان اقتصاد دریایی جهان یعنی تنگه باب المندب و تنگه مالاگا در فاصله نچندان دور از آن قرار دارد برای ایجاد یک اقتصاد دریایی مطمئن نیازمند ایجاد نیروی دریایی راهبردی است.

تا امروز برقراری امنیت خطوط کشتیرانی تجاری توسط نیروی دریایی ارتش توسط ناوشکن(ناوهای محافظ) با همراهی یک ناو پشتیبانی متوسط یا بزرگ صورت گرفته است که هر چند در برابر دزدان دریایی کارآمد و مؤثر نشان داده اما با ورود دزدان اصلی به صحنه، نیاز به پشتیبانی هوایی به کمک ناوهای حامل هواگردها رنگ و بوی جدی به خود خواهد گرفت. زیرا به جز ناوشکن(ناو محافظ) جماران سایر ناوهای جنگی ایران قابلیت حمل بالگرد نداشته و در بین ناوهای پشتیبانی هم چهار ناو از رده هنگام و یک ناو بزرگ ترابری خارک قابلیت حمل بالگرد دارند.

هواپیماهای قابل بکارگیری در این ناوها نیز محدود به پهپادهای شناسایی بوده و زیرساخت های موجود برای بکارگیری عملیاتی و دراز مدت پهپادهای رزمی در این ناوها کافی نیست.


ناو ویرات هند

بنابراین نیروی دریایی کشورمان برای رسیدن به حد مطلوب به عنوان یک "نیروی راهبردی" به ناوهای حامل هواگرد نیز احتیاج دارد. با توجه به اینکه تأمین این رده از شناورها از خارج از کشور ناممکن و یا بسیار دشوار خواهد بود، اتکا به توان داخلی در طراحی، ساخت و توسعه این شناورها منطقی به نظر می رسد.

در این گزارش به معرفی چند رده از ناوهای حامل هواگرد از نظر ابعاد، اوزان، سامانه های رانش، هواگردهای محمول و زیرسامانه های مهم دیگر پرداخته و در ادامه وضعیت صنایع دریایی کشورمان در زمینه ساخت کشتی ها غول پیکر نزدیک به ناوهای حامل هواگرد و تولید زیرسامانه های دفاعی ناوهای نظامی را بررسی می کنیم.


کشورهای دارنده ناوهواپیمابر و برخی از مشخصات ناوها

از برخی ناوهای مطرح شده در جدول فوق که در آینده وارد خدمت خواهند شد بیش از یک فروند سفارش داده شده یا در حال ساخت است. ناوهای کوچکتر تنها قابلیت حمل هواپیماهای عمود/کوتاه برخاست(V/STOL) را دارند و ناوهای بزرگتر با استفاده از منجنیق(کاتاپولت) به عنوان شتاب دهنده یا عرشه شیبدار، هواپیماهای معمولی را به پرواز در می آورند.


ناو ناروبت تایلند در بالای تصویر و کیتی هاوک آمریکا

در بین ناوهای هواپیمابر، کلاس نیمیتز آمریکا پرتعدادترین است که شامل 10 ناو با تناژ 100هزار تا 104هزار تن ولی با طول یکسان هستند. آخرین فروند از این رده در سال 2009 وارد خدمت شده است.

برخی از ناوهای معرفی شده قبلآً متعلق به کشور دیگری بوده و به کشور دوم فروخته یا اهدا شده و سپس بازسازی و بهسازی شده اند از جمله ناو کشور چین، یکی از ناوهای هند و ناو برزیل از مهمترین مثال های این رویکرد هستند. این ناوها دارای یک عرشه برای نشست و برخاست و چند طبقه در زیر آن برای فعالیت های مختلف هستند از جمله فضای نگهداری هواگردها، کارگاه های تعمیرات و آزمایش هواگردها، انبارهای سوخت، تسلیحات و قطعات یدکی هواگردها و محل اسکان خدمه چند صد تا چند هزار نفری خود و همچنین فضای مربوط به پیشرانه ناو.


بخش های داخلی یک ناو هواپیمابر بزرگ

پیشرانه این ناوها از دو نوع اتمی یا دیزلی است. نوع اتمی دارای مزیت های بسیاری است که در گزارش حرکت نفت‌کش‌های ایرانی با اورانیوم 50 درصد به برخی از آنها پرداخته ایم. اما مهمترین مزیت این پیشرانه ها برای یک ناو نظامی، افزایش مدت زمان عملیات و دریانوردی طولانی توسط کشتی است.

به عنوان مثال نسل های اول این پیشرانه های اتمی بیش از 10 سال و نسل های جدید بیش از 25 تا 30 سال می توانند بدون سوختگیری حرکت کنند که این افزایش مدت آماده به کار بودن راکتور و بی نیاز شدن از سوختگیری که خود فرایند بسیار زمانبری در حد چند سال بوده ارزش عملیاتی این یگان های سطحی را برای نیروی دارنده بیشتر می کند.


ناو ایتالیایی کاوور

در کنار این مزیت ها، ناوهای با پیشرانه اتمی، گرانتر و پیچیده تر نیز هستند و در صورت مورد تهاجم قرار گرفتن، آسیب دیدن راکتور خود نقطه ضعفی برای ناو محسوب می شود. بیشتر ناوهای حامل هواگرد از پیشرانه معمولی دیزلی برخوردار هستند که هر چند سرعت ایجاد توان‌آنها از موتورهای توربینی ناوشکن ها کمتر است اما با مصرف سوخت کمتر برای طی مسافت های طولانی گزینه مناسب تری خواهند بود.

ناوهای حامل هواگرد، به رادارهای مراقبت هوایی و رادار و سایر تجهیزات ناوبری برای کمک فرود هواگردها در تمام شرایط آب و هوایی، به سلاح های پدافند هوایی کوتاه برد توپخانه ای با نواخت تیر بالا و موشک های کوتاه برد عمدتاً حرارتی و برخی نیز به موشک های سطح به هوای میانبرد راداری مجهز هستند.

عمده ناوهای حامل بالگرد در واقع ناوهای آبی-خاکی چند منظوره هستند. در اینجا مواردی که قابلیت حمل تعداد بیشتری بالگرد یا هواپیماهای عمود پرواز را دارند انتخاب و معرفی کرده ایم.


برخی از ناوهای حامل بالگرد و چند منظوره

همانطور که در جول فوق مشاهده می شود ناوهای چند منظوره و حامل بالگرد همگی از پیشرانه معمولی دیزلی برخوردارند. این امر به ساده تر، ارزانتر شدن آنها انجامیده ولی مدوامت کمتر در دریا را به دنبال دارد. بسیاری از ناوهای معرفی شده اولین فروند از یک رده(کلاس) هستند و به دلایل مختلف بسیار بیشتر از ناوهای هواپیمابر به تولید رسیده اند و کشورهای دریایی کوچکتر نیز از آنها استفاده می کنند.


ناو کلاس تاوارا

این ناوها نیز از طبقات مختلفی زیر عرشه با کاربری های مشابه ناوهای هواپیمابر برخوردار بوده و سامانه های مراقبت و دفاعی آنها نیز مشابه آنها است. البته در ناوهای چند منظوره فضاهایی برای حمل نفرات و تجهیزات زمینی، خودروهای عادی و زرهی نیز وجود داشته و در نتیجه ظرفیت حمل هواگرد در آنها محدود است مانند ناو سن آنتونیو.

تا اواسط دهه 1370 در کشورمان هیچ طرحی برای تولید ناوهای نظامی بزرگ وجود نداشت. اولین برنامه در این زمینه ناو جماران به عنوان اولین محصول پروژه موج بود که تاریخچه طراحی و ساخت آن را در گزارش های «بنا شد ز فولاد ناوي بلند» و «اکنون جماران ايران در همه دنيا ديده مي شود» به آن پرداخته بودیم.

آیا ایران این بار هم می تواند؟

در اینجا با اشاره ای گذرا به زیرسامانه های ساخت داخل ناوهای نظامی به نمونه های کشتی های غول پیکر ساخته شده در کشور می پردازیم تا با معرفی توان متخصصان صنعت دریایی کشور در ساخت این رده از شناورها در واقع فاصله کشورمان تا ساخت یک ناو حامل هواگرد بررسی شود.

نکته ای که ذکر آن لازم به نظر می رسد این است که در روند تولید یک محصول، اولویت با تهیه تجهیزات از سازندگان مربوطه در اقصی نقاط دنیا در صورت عدم وجود تولید داخلی است زیرا برای تولید هر سامانه و زیرسامانه ای باید تمام هزینه های مربوط به مطالعات، تحقیقات، طراحی، نمونه سازی، آزمایش، رفع ایرادات و طراحی و آزمایش مجدد و در نهایت تولید انبوه را پرداخت.

با توجه به تحریم های شدید علیه کشورمان و از طرفی لزوم تأمین نیاز به محصولات مختلف، اقدام برای قطع یا کاهش وابستگی در این محصولات ضروری شده و پرداخت هزینه های فوق منطقی می شود. از اینرو بررسی توان داخلی در تولید بخش های مختلف یک ناو حامل هواگرد را مد نظر قرار داده ایم.

انواع تجهیزات مورد استفاده در یک شکتی جنگی مانند رادارهای مراقبت هوایی با بردها و قابلیت های مختلف و توانایی شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری(RCS)کم، رادارهای سطحی، تجهیزات هدفیابی و هدفگیری اپتیکی و حرارتی دوربرد، سامانه های کنترل آتش، سامانه های هشدار دهنده راداری و لیزری، تجهیزات مخابراتی مجهز به قابلیت های جنگ الکترونیک، توپ های پدافند هوایی کوتاه برد دریایی(البته نه از نوع چند لوله چرخان) با قابلیت درگیر شدن با موشکها، موشک های دوش پرتاب حرارتی و میانبرد راداری، سامانه های جنگ الکترونیک، انواع فریب دهنده های راداری و حرارتی، سامان ههای مدیریت صحنه نبرد، انواع سامانه های مخابراتی و شناسایی زیرآبی و تجهیزات الکترونیکی و دیجیتال نمایش و رایانه های پرقدرت در کشور ساخته شده و روی شناورهای مختلف به کارگیری شده اند که بارزترین نمونه های آن ناوهای رزمی رده موج و سینا ساخت ایران، ناوهای رزمی رده الوند که پیش از انقلاب خریداری شده بودند، ناو دگرگون شده نقدی و ناو پشتیبانی غول پیکر خارک قابل رؤیت است.


ناوشکن(ناو محافظ) جماران ساخت ایران

به علاوه کار ساخت نسل جدیدی از رادارها با فناوری آرایه فازی، سامانه های جنگ الکترونیک جدید و همچنین سامانه پدافند هوایی کوتاه برد موشکی برای شناورهای نظامی کشورمان در حال پیگیری است.

بنابراین در زمینه زیرسامانه های دفاعی مورد نیاز برای یک ناو تقریباً همه موارد مورد نیاز با فناوری های بومی در دسترس است.

در زمینه تجهیزات نگهداری و تعمیر هواگردها، سوابق کشورمان پس از انقلاب اسلامی به نوعی در دنیا منحصر به فرد تلقی می شود زیرا در دل تحریم ها، نه تنها کار تعمیرات سبک و سنگین هواگردهای نظامی در کشور انجام می شود بلکه بسیاری از قطعات، زیرسامانه ها و تسلیحات مورد نیاز برای آنها نیز در کشور به تولید رسیده است. بنابراین امکان پشتیبانی فنی از هواگردها در ناوهای حامل هواگرد نیز برای کشورمان به راحتی قابل ایجاد است.

البته تولید هواگرد کامل در کشورمان تاکنون محدودیت هایی داشته و هر چند هواپیمای سرنشین دار رزمی قابل به کارگیری روی ناوها در ایران موجود نیست اما در زمینه پهپادهای رزمی و همچنین بالگردها وضعیت خوبی وجود دارد به طوریکه علاوه بر پهپاد رزمی کرار که تولید شده، دست کم دو نوع بالگرد نیز در مراحل تولید قرار دارند که یکی از نوع تهاجمی بر اساس بالگرد کبرا و دیگری از نوع ترابری است که در گزارش مستقلی به این بالگرد ترابری خواهیم پرداخت.

صنعت دفاعی کشورمان در زمنیه پهپادهای شناسایی، امروز به حد بلوغ رسیده و انواع این پرنده های بدون سرنشین با برد، سقف پرواز و مداومت پروازی های مختلف با قابلیت فعالیت در شب و روز، امکان استفاده به عنوان سکوی دیده بانی هوایی برای هدفگیری و اصلاح آتش و البته با سطح مقطع راداری بسیار پائین ساخته و به کار گرفته شده اند که سوابق پروازی آنها روی ناوهای جنگی آمریکا بارها نمایش داده شده است.

ساخت پیشرانه اتمی برای کشتی ها در کشورمان دارای سابقه ای نیست ولی تلاش های گستره ای در کشور برای ساخت پیشرانه های دیزلی دریایی صورت گرفته که نمونه هایی از آن نیز به تولید رسیده است. هر چند این نمونه ها از نظر توان تولیدی با موتورهای بزرگ ناوهای حامل هواگرد قابل مقایسه نیستند اما نشان دهنده وجود دانش طراحی این نوع پیشران هستند بنابراین در صورت عدم تأمین و خرید موتورهای دریایی از سازندگان خارج نیاز به تولید موتورهای دیزل شناورهای بزرگ نیاز نیست کار از ابتدا آغاز شود و تجربیات ارزنده ای در این زمینه در کشور موجود است.

بعلاوه توان متخصصان کشورمان در تعمیر موتورهای دریایی بسیار بالا بوده و حتی برای کشتی های غیرنظامی سفارش ها و مراجعات کشتی های خارجی نیز در کارنامه صنعت دریایی کشورمان وجود دارد و یکی از منابع درآمدی سالیانه این صنعت محسوب می شود.

اما کشتی اقیانوس پیمای رده ایران-اراک و نفتکش های رده افراماکس دو محصول صنعت دریایی کشورمان در عرصه کشتی های غول پیکر هستند که می توانند گام بزرگی در رسیدن به توان طراحی و تولید ناوهای متوسط و بزرگ حامل هواگرد باشند. کشتی های کانتینربر و اقیانوس پیمای رده ایران-اراک به عنوان بزرگترین کشتی ایرانی در سال 1388 به بهره برداری رسید. این کشتی 185 متر طول، 30 متر عرض، 18 متر ارتفاع دارد. جرم آن بدون بار بیش از 7هزار تن بوده و توانایی حمل 30هزار تن بار معادل 2200 کانتیر را دارد. بنابراین بیشینه جرم این کشتی دست کم 37هزار تن است.


کشتی کانتینربر ایران-اراک

موتور این کشتی بالغ بر 16هزار و 700 کیلووات معادل 22386 اسب بخار توان داشته و این کشتی را به سرعت بیشینه 39.78 کیلومتر بر ساعت می رساند. ایران-اراک قادر است به مدت 25 روز بدون وقفه به دریانوردی بپردازد که در صورت حرکت با دوسوم سرعت نهایی به برد بیش از 15900 کیلومتر می رسد. هزینه ساخت هر فروند از این کشتی در سال بهره برداری آن حدود 32 میلیون دلار اعلام شده بود.

مقایسه مشخصات ایران-اراک با ناوهای معرفی شده در جدول های فوق این نتیجه را حاصل می کند که این کشتی از نظر ابعاد هم رده نمونه های کوچک این ناوها است هر چند که سرعت کمتر ولی تناژ بالاتری دارد.

با اختصاص بخشی از فضای بسیار زیاد این کشتی برای حمل سوخت بیشتر، برد عملیاتی این کشتی نیز بیشتر شده و برای مأموریت های فرامنطقه ای فعلی نیروی دریایی قابل اتکا خواهد بود.

طی هفته های گذشته بزرگترین کشتی ساخت کشورمان که یک نفتکش از رده افراماکس است به آب انداخته شد. برنامه ساخت 4 نفتکش افراماکس که در رده چهارم از نظر حجم بار در بین نفتکش ها قرار می گیرند به سفارش کشور ونزوئلا و در اردیبهشت سال 1389 وارد مرحله عملی شد. پس از گذشت حدود 2 سال اولین فروند از آنها به مراحل نهایی ساخت رسیده و برای آزمایشات دریایی آماده می شود.

این نفتکش که در طراحی و ساخت اولین فروند آن متخصصان کره جنوبی حضور داشته اند، 250 متر طول، 44 متر عرض، 21 متر ارتفاع، و آبخور 14.8 متری دارد. این کشتی که مساحت عرشه آن حدوداً 2.5 برابر یک زمین فوتبال است قابلیت حمل 113هزار تن نفت معدل 750هزار بشکه را داشته بیشینه سرعت آن 29.6 کیلومتر بر ساعت است که به واسطه موتوری با توان 15هزار و 820 کیلووات معادل 21206 اسب بخار حاصل می شود.


نفتکش سوروکایما از رده افرامکس ساخت ایران

با توجه به اینکه نفتکش افراماکس ایرانی 35.1 درصد در طول و 46.67 درصد در عرض بزرگتر از کشتی ایران-اراک است باید گفت ساخت کشتی در این ابعاد در کشور بی سابقه در حالیکه زمان بندی تولید و کیفیت آن مطابق با استانداردهای دنیا و تحت نظارت پیمانکار کره ای برای کسب تجارب آنها بوده است. مسئله ای که با توجه وجود کارفرمای خارجی که دسترسی به کشتی های چینی، کره ای یا اروپایی داشته بیشتر ارزش خود را نشان می دهد.


نفتکش غول پیکر ایرانی در مرحله ساخت

نکته قابل توجه دیگر تأمین 60 تا 70 درصد از مواد و قطعات به کار رفته در ساخت اولین فروند از این نفتکش ها از تولیدکنندگان داخلی است که گام مهمی در حمایت از صنایع داخلی به عنوان پیمانکاران فرعی این پروژه است.

قیمت هر فروند از این نفتکش ها 57 میلیون یورو و ارزش کل مواد و قطعات این نفتکش بالغ بر 15 میلیون یورو عنوان شده است. هم اکنون دومین فروند از این کشتی ها هم در حال ساخت است که با توجه به افزایش تجربه سازندگان آن، در زمان کمتری ساخته خواهد شد.

از نظر ابعاد کشتی های نفتکش افراماکس ایرانی منطبق با ناوهای هواپیمابر متوسط رو به بالا هستند هر چند که از نظر تناژ با سنگین ترین رده آنها برابری می کنند. به دلیل ماهیت مأموریت این کشتی ها، رسیدن به سرعت های بالا در طراحی آنها مد نظر نبوده است و از اینرو اختلاف زیادی با متوسط سرعت ناوهای هواپیمابر معرفی شده دارد.

البته بدیهی است هر یک از این کشتی های بزرگ ایرانی برای تبدیل به ناو حامل هواگرد باید دستخوش تغییرات زیادی شود از جمله طراحی و جانمایی مجدد سازه روی عرشه، طراحی طبقات داخلی برای نیازهای مطرح شده ناوهای حامل، تغییر زیرسامانه های مکانیکی و برقی متناسب با اطمینان و بقاپذیری مورد نیاز یک ناو نظامی و ... . بنابراین منظور از ارائه اطلاعات این دو کشتی همانطور که پیشتر گفته شد اثبات وجود توانایی عملی در ساخت سازه و بدنه ناوهای حامل هواگرد است.

ترکیب این توانمندی تولید با سامانه های مأموریتی ناوهای حامل هواگرد و همچنین سامانه های دفاعی و تأمین هواگردهای لازم از داخل کشور در مجموع صنعت دریایی ایران را دارای توان بالقوه مناسبی برای طراحی و ساخت ناوهای حامل هواگرد در رده های کوچک تا متوسط رو به بالا نشان می دهد هر چند که بحث تأمین یا ساخت پیشرانه مناسب چالش مهمی در این عرصه خواهد بود. چالشی که بعید است بر اراده و علم متخصصان بومی غلبه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 125
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مهران ابوالحسنی ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    2 0
    از ایده خودباورانه وبومی سازی تحولات فنی با نگارش واقع بینانه این مطلب متشکرم
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    باید رئیس جمهور یک پیام تشکر برای آمریکا و کشورهای غرب بخاطر تحریم بفرستند
  • اشنا ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    مشرق جون حاجی از این هواپیمای جنگنده شفق یک گزارش بزار دیگه.چرا تولید نمیشه؟
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    اي كاش مشرق نيوز بجاي گزارش‌هاي مزخرف سياسي و دروغ بافي عليه دولت و ساير رقباي خود، از اين گزارش‌هاي قشنگ و اميدآفرين بيشتر كار مي‌كرد.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    سوال اینجاست ، ناو هواپیمابر برای کدام هواپیماها ؟ آیا ضرورتی هست در حالی که همه میدانیم نیروی هوایی بسیار فرسوده ای داریم . مگر آنکه در تلاشی موازی نسبت به بهسازی نیروی هوایی اقدام شود.
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    مگر نگفتید که ناو هواپیمابر هدف خوبی برای اصابت قرار دادن است؟
  • سید110 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    1 0
    سلام علیکم ما شعار ما می توانیم را به شعار ما توانستیم باید تغییر دهیم التماس دعای فرج
  • حسن ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ای عزیز هر سخن صحیح ارزش خودش را دارد. اگر حرف خلافی مشرق بگوید بر علیه هرکس که باشد با آن باید اعتراض کرد.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    با کدوم هواگرد .........به جای این آرزو کردن ها بهتره ترتیب یک تجمع اعتراضی را جلوی نیروی هوایی بدی (به خاطر عدم تولید موتورتوربوفن کلاس متوسط)...............بگو جرثقیل هم بیاورند تا یک مسئول را دار بزنیم تا درس عبرت بشه برای کسانی که فکر می کنند اینجا ایرانخودروست
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    آره وقتی بیاد تو برد موشکهای بالستیک نه وقتی 500 کیلومتر دورتر باشه الان ناوهای آمریکایی تو برد بالستیک های ما هستند
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    دقت می کردی میدیدی رو بالگرد هم تأکید کرده مشرق
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    آره واقعا امید دادن رو رهبر هم خواست چند روز پیش
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام از اینکه واقع بینی در کنار آرمان گرایی رو در این گزارش داشتید ممنونم هم گفتید می تونیم هم گفتید تو موتور و پدافند مشکل داریم فقط ای کاش دقیق تر بیان می کردید آیا هواپیمای خاصی مد نظر هست؟ مثلا میگ-29 که مدل ناونشین هم داره؟ یا بیشتر بالگردان ها مد نظر هست و بدون سرنشین ها؟
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام و ممنون از گذارشهای جالبتان من ده سال پيش در يكی از سايت‏های فارسی سئوآلی برای ساختن هواپيماهی عمود پرواز داشتم كه بآن توجه زيادی نشد اين هواپيماها احتياج بفرودگاه ندارند (مخصوصآ كه فرودگاهای ما از بين رفته باشند) از آن گذشته ميتوان از آنها در روی كشتي‏ها هم استفاده كرد مثل بالگرد ولی با قدرت جنگی خيلی بالا همانطور كه در جنگ فالكلاند (مالويناس) نيروی دريائی انگليس با ۲۵ هواپيما جنگ را در مقابل آرژانتين برد
  • سالار ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ما15سال است بعد از جنگ وخرابیهایش وبا این همه تحریم شروع کرده ایم به ساختن جنگ افزارهای مورد نیاز خودمان وهمین الان از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم انشالله در آینده دنیا قدرت ما را خواهد دید
  • محمدرضا ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    متاسفانه دولت از صنایع پرسود و آینده دار کشتی سازی حمایت نمیکنه اگه ونزوئلا سفارش این 4تا نفتکش رو نمیداد همینا هم ساخته نمیشد ما باید صدها کشتی از نوع ایران-اراک و نفتکش افراماکس بسازیم تا هم خطوط خودمونو نوسازی کنیم و هم از بازار صادراتی خوب کشتی های بزرگ استفاده کنیم واقعاً سرمایه گذاری تو صنعت کشتی سازی ارزآوری فوق العاده ای میتونه برا کشور داشته باشه باید دولت تحولی به صنعت کشتی سازی سنگین بده و باید چند شرکت بزرگ مثل صدرا داشته باشیم ، باید علاوه بر شرکت صدرا در بوشهر که در سواحل خلیج فارسه شرکت های مشابه در بندر عباس و چابهار هم در سواحل دریای عمان داشته باشیم و همچنین در سواحل شمالی دریای خزر هم باید حداقل یه شرکت بزرگ کشتی سازی داشته باشیم تا بتونن همزمان با نیروی دریایی که داره ناوجنگی میسازه اونا هم کشتی سنگین بسازن البته نباید از ساخت کشتی های سبک و نیمه سنگین هم غافل شد تا جنسمون جور بشه ، در شهرهای کوچک تر مثل خرمشهر و جاسک و ... میشه صنایع سبک تر و قطعه سازها و صنایع پایین دستیش رو فعال کرد راستی یه چیز دیگه فعال تر شدن صنعت کشتی سازی اشتغال تو استان های ساحلی رو هم از این رو به اون رو میکنه
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    مقاله وایده پردازی خوبیه بشرطی که هواگردهای مناسب اونهم بخصوص د ر رده هواپیماها فکر جدی بشه این مساله دیگه بوضوح عیان هست که در رده جنگنده ها دارای مزیتهای مناسبی نیستیم ولی کلا یکی از نشانه های اقتدار برخورداری از نیروی دریایی قوی هست
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ba didan aircraftcarrier us goftam mashregh zade be sime akhar vali keshtihaye bozorg iran ro ke didam fahmidam ye khabarie!
  • مهرداد ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ما می توانیم . تا بی وطنها از درد بترکند ما ایران را به بیگانه نمی دهیم .""ایران مال ایرانیه""
  • داود فنی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ما صنعتگران ایران اسلامی را بپیش می بریم و به خاست خداوند پیروزیم.
  • حامد ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام خدا قوت می دونستم ایران خیچ وقت تسلیم این نارمردها نمیشه خدا رهبر رو نگه داره آروزم سلامتی رهبره
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    یک بنده خدایی که با مدیر پروژه شفق آشنا بوده چند سال پیش درباره سرنوشت شفق ازش پرسیده و مدیر پروژه هم گفته پروژه کنسل شده است .
  • افشین ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ما ایرانی ها بهتر از همه کشورها می توانیم پیشرفت کنیم ،اما باید جوانان خودمان رو بیشتر باور کنیم تا این تحولات سرعت بیشتری بگیره. ان شاءالله
  • sohrab ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    خداقوت .ماخانوادهای شهدا دعا گوی صنعتگران وسربازان گمنام امام زمان هستیم
  • yaser ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ye juri zire aksa minevisi mashreghnews ke engar khodetun gereftin :|
  • ولائی ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    خب این ناوها به چه درد ما می‌خوره؟ ما نبردمون نامتقارنه و لازم نیست هرچی اونا دارن داشته باشیم! در مقابل ناوهای غول پیکر پیشرفته، قایق‌های تندرو بیشتر به کارمان میاد تا این چیزها!
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    فارسی بنویس
  • افشار ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    عاشششششقققتتمممممم مشرق با این گزارشات نظامیه بروزت
  • محمد ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    بهتره بجای تولید وسیله پیچیده ای مثل ناو هواپیمابر و فضاپیمادر تولید چیزهای ساده ای مثل قطعات خودرو خودکفایی بدست بیاریم تا کارخانه های تولید خودرو نخوابه وهزاران نفر بیکار نشن.
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    اف ۴و اف ۱۴ و کبرا ها رو برای همین کار مدام بروز رسانی میکنن چون با کمی تغییر میشه ناو نشین بشن. در اصل اینا رو برای ناو طراحی کردن!
  • سیامک آزم ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ما میدانیم که از بسیاری از کشورها خیلی عقبیم ولی باید به خودمان اتکا کنیم و بسیجی وار تلاش کنیم تات به نزدیکی ابرقدرتها برسیم آنها هم روزی مثل ما بودند ولی همت و تلاش کردند ، ما هم میتوانیم
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    کی میری خواستگاریش؟
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    کجا گفتن چون اونا دارن ما میخوایم داشته باشیم؟ اوائل مطلب رو بخون گفتن چرا لازم داریم بخاطر پشتیبانی هوایی اینکه خارجی ها رو معرفی کرده بخاطر اینه که بدونیم باید به کجا ها حداقل برسیم. فهمیدی عزیزم مهرداد جان؟
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    بهتر و بدتر وجود ندارد هر چیزی به جای خود
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    افشین جان میخوای کاندید انتخابات ریاست جمهوری بشی عزیز جوونا خوبن فقط موقع انتخابات رای رو که گرفتن دیگه خدا را بنده نیستن حرفت درسته ولی ...
  • ali ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ایکیوسان اگر بخوای فرا منطقه ای باشی باید ناو داشته باشی چطور میخوای با قایق تندرو فرا منطقه ای عمل کنی؟؟ امام علی (ع) فرمودند: به خدا سوگند هر ملتى در درون خانه‏اش مورد هجوم دشمن قرار گيرد حتما ذليل‏خواهد شد
  • ناشناس ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    کشور به همه جور پیشرفت در عرصه علمی و خودکفایی نیاز داره حتی همین قطعات کوچک خوردو.بنده خدا راست میگه چرا منفی میدین
  • ناشناس ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    میگه با دیدن ناو هواپیمابر امریکا گفته مشرق زده به سیم آخر ولی کشتیهای بزرگ ایران و که دیده فهمیده یه خبراییه فارسی تر از این نمیشد!
  • ناشناس ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    عجب ایده ای!فک کنید تشکر کنیم که با تحریم ما رو به خودباوری رسوندن بعد اون موقع حالشون آی دیدن داره!!
  • MOJICIVIL ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    عزیز بروز کردن نمی خواد اف 4 و14 هر دو ناو نشین هستن
  • ایرج کی شمس ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    تو خودت رو هم باور نداری بدبخت؟ یا تمام انگلیسی بنویس نه فنگلیسی یا تمام فارسی
  • MOJICIVIL ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    مشکل خودرو سازی ها ما وجود مافیای این بازار می باشد مگر نه قطعات پیچیده ای نیستن که ایرانی نتونه کنترل کنه
  • عرفان ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ایران پتانسیل های فراوانی برای پیشرفت داره و این جایی که الان هست باید 20 سال پیش قرار می گرفت اگر تنها از صنایع دفاعی حمایت نمی کرد و کل صنایع رو مورد حمایت و سرازیر کردن بودجه های میلیاردی می نمود. من اینارو برای خود شما مشرقی ها میگم والا شما که نظر های منو تایید نمی کنید . مرد نیستید
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    نابغه اف 4 و اف 14 احتیاج به تغییر ندارن.کلا ناو نشین هستن
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    منظورت به خواست خدا بود دیگه؟
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ایول طرح جالبی را مطرح کردید فقط به نظرم سرعتمون توی مبحث ساخت سازه های دریایی یکم پایین هست مثلا قرار بود بعد از جماران ناوشکن ولایت سال پیش به اب اندازی بشه ولی خبری نشد به هرحال دمتون گرم با مقالات جالبی که میگذارید
  • محمد ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    این‌ها منافاتی با همدیگه نداره، نباید به بهانهٔ تولید مایحتاج اولیه، از تولید وسایل با تکنولوژی پیشرفته غافل شویم. ضمناً وقتی یک چیزی رو به ما نمی‌دن، مجبوریم خودمون بسازیم. تا همین اواخر در تهیهٔ قطعات خودرو از خارج مشکلی نداشتیم و بنابراین نیازی به تولید آن‌ها در داخل نبود. ولی از این به بعد مطمئناً درصد تولید داخل این قطعات افزایش خواهد یافت.
  • بیدار ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    اتفاقاً ایده بسیارخوبی است آنها خیلی پکر می شوند . درهمین راستا یک چیزجالبی هم بگویم ، کیهان دیروز یا پریروز در سرمقاله اش از قول یک افسر اطلاعاتی آمریکا در جلسه ستاد جنگ های نامتقارنشون آورده بود : عراق به مدد بوش و چنی و رامسفلد دوست ایران شد . حتی شاید بتوان مجسمه آنها را در ایران نصب کرد !
  • حامد ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    0 0
    راست میگه دیگه .
  • جواد ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    ايران امروز ما ايراني است كه در تمام زمينه ها داراي تجارب و آگاهي خوبي ميباشد امروز ميتوانيم به ايران و ايراني بودن خود افتخار كنيم امروز ديگر امريكا و اروپا براي ما آن غول چراغ جادوي شكست ناپذير و روئين تن نيستند .نوبتي هم باشد نوبت ما است
  • امیر تکرو ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    آی کیو کی با بالستیک ناو زده که ما دومیش باشیم ؟؟
  • مجتبی ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    زنده باد ایران و ایرانی
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    دوست عزیز اگه اف4واف14رو رو ناو گذاشتیم چی از حریم هوایی ایران دفاع کنه. تازه کشور ما که داره خودکار و کش از خارج وارد میکنه بهتره بره اول سراغ تولید بومی اینا در ضمن ساخت ناو هواپیما بر هم همین جوری کشکی که نیست. چین که خودش یه پا استاده از خارج می گیره تا ازش کسب تجربه کنه بعد برن سراغ تولید بومی اگه حالا بخوایم شروع به ساخت ناو کنیم حدودا20سال زمان صرف میشه تا فناوری لازمو بدست بیاریم ازش استفاده کنیم ناو ها رو عملیاتی کنیم پرسنل رو اموزش بدیم (البته اگه بخوایم ناو هواپیمابر واقعی بسازیم)وگرنه همین کلاس موج رو 3بالگرد و پهپاد میزارن روش میگن ناو هواپیمابره(رزم ناو که شد چرا نتونه ناو هواپیما بر بشه).
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    گیرم که باشه برای اسراییلیا اطلاع رسانی می کنید فردا بیان بمب گدازی
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    تامکت هایی که به ایران دادند مخصوص فرود روی بانده
  • مهندس هوافضا ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    واقعا که خوب ملتو سرکار میزارید و از عواطفشون سو استفاده می کنید! باید بگم که ساخت هواپیما و ناو مثل ماهواره بر و موشک ساده نیست. یک تکنولوژی پیچیدست که هر چی هم الان ما داریم از قبل انقلاب و امریکا واسمون مونده.فقط مهندسی نیست. باید اقتصاد یک مملکت، مدیریت کلان و همچنین روابطش با دیگر کشورها درست باشه. البته این حرفا به معنی زیر سوال بردن کارایی که تابحال انجام شده نیست. بلکه بحث اینه که ادم باید واقع بین باشه. با اقتصاد حال حاضر، ما بهتره به فکر پرورش مرغ باشیم تا ساخت ناو!
  • بهزاد نوروزی ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام. لطفا از سطح عملیاتی su-27 و su-30 های خریداری شده هم گزارشی تهیه کنید.
  • مهندس کامپیوتر نرم افزار ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    بجای مهندسی هوافضا میرفتی مرغداری میخوندی داداش
  • ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    از بسیاری نه . از چند تا اروپایی و دو سه تا آسیایی . تو دنیا نزدیک 200 تا کشور هست که ما از خیلی از اونها جلوتریم .
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    کی خریده ما نمیدونیم؟؟؟
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    شماکه اسم خودتا گذاشتی مهندس هوافضا معلومه به اندازه وعلم خودت داری نگاه میکنی
  • محمد ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    اف14 ها كلا رهگير‌هاي ناونشين هستن ولي اونايي كه تحويل ايران شدن به صورت پايه براي فرود روي زمين طراحي شدن و با همقطارهاي ناونشين آمريكايي خودشون تفاوت دارن
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    مهندس هوافضا جان احتمالا اطلاعات شما در مورد هوافضا هم کم است تازه دارید در مورد صنایع دریایی صحبت می کنید.شما هیچ اطلاعاتی در مورد پیشرفت های مملکتت نداری و اینجوری داری مملکتت رو زیر سوال میبری
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    ما از نظر مهندسی برای تولید این محصولات هرچند مشکل داریم آما قابل حا هستند. مشکل اصلی ما در این زمینه اقتصاد و مدیریت است. اقتصاد در حال حاضر ما توانایی تحمل چنین پروژه هایی را ندارد. بعلاوه در مدیریت پروژه چنین پروژه هایی مشکلات جدی داریم. بهمین دلیل بهترین کار تمرکز بر تولید کشتیهای تجاری تا 20 سال آینده مناسبتر است که هم برگشت اقتصادی دارد و هم به توسعه مدیریت کمک میکند و بعد از آن شاید بشود ظرف 5-7 سال یک ناو هواگردبر مناسب ساخت
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    نکته اینجاست که کسانی که قرار ناو بسازن همونایی نیستن که قراره مرغ بدن دست مردم این اولا دوما همین ناو جماران مال زمان شاهه؟ فاتح-110 مال شاهه؟ موشک نور و قادر مال شاهه؟ بالستیک هامون ماله شاهه؟
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    منم موافقم سرعتمون خوب نیست
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    مدل هایی بروزی که ممکن هست برامون MIG-29K روسیه و J-15 چینیه که کپی SU-33 هست. هرچند به روسها نمیشه اعتماد کرد و حتی احتمالا تلاش می کنن جلوی این پیشرفت ایران رو بگیرن به نظرم بریم سراغ بی سرنشین ها بهتره
  • majid ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    تا امسال شما تو این مملکت به فکر پر کردن شکم با مرغ باشن پیشرفت رو باید بیخیال شد.
  • الف ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    تا زمانی که برخی در کشور ما مثل شما فکر می کنند و جلوتر از نوک دماغ شون رو نمی بینن و فقط به فکر سیر کردن شکم خودشون و اطرافیانشون هستند تهیه مرغ براشون آخردنیاست, راست می گید, نمی شه کاری کرد. ولی اگه ابتدای حمله عراق به ایران هم مردم مثل شما فکر می کردند الان عربی صحبت می کردی و به صدام می گفتی ....!
  • موحد ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    طلسم شب شکسته شد ظفر مبارک
  • دلاور ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    عمر گرانمایه در این صرف شد تا چه خورم صیف و چه پوشم شتا ای شکم خیره به نانی بساز تا ...
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    یعنی ساخت ماهواره کار ساده ایه!؟
  • رضا ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    معلومه که واقعا متخصص هستی!! خوبه بقیه کارا رو دست شما نسپردن!
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    وقتی که ما هواپیما نداریم که روی زمین آن را بپرانیم چطور می خواهیم ناو هواپیمابر داشته باشیم. این همان داستان اگر نان ندارید کیک بخورید است.
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    اصلا نگران این نباش. ما می توانیم با 727 بدون چرخ هم فرود بیاییم اینگه چیزی نیست!
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    چرا دیگه امیر تکرو عزیز اگر چیزی حدود 10000تا 15000 موشک بالستیک و همزمان شلیک کنیم اگر خیلی خوش شانس باشیم شاید یه ترکشی چیزی به ناو بخوره
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    اگه ما خودکار و کش از خارج وارد میکنیم آمریکا هم کرفس و تربچه از کانادا وارد میکنه. شرت و ... از هند وارد میکنه. واردات زیاد خوب نیست ولی الزامن نشان دهنده ی ناتوانی هم نیست.
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    0 0
    مخت قده همون مرغه ...ارزونم شده بدو بدو یخچاله خونتونو پر کن مهندس...
  • احسان ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    بدبخت خود باخته!
  • یه نفر ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    آره عجب فکری کردی آقای مهندس هوافضا !!! اونجوری وقتی به ما حمله شد شترمرغ ها میرن دفاع میکنن ! جمع کن بینیم بابا !!
  • یه نفر ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    آقای ناشناس اسمش رو بخون نوشته صنعتگر ننوشته معلم املاء که اومدی ازش غلط املایی میگری! بنده خدا سریع نوشته یه حرف جا مونده.
  • یه نفر ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    با کی کار داری شما ؟!!!!!
  • پيمان وزيري ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    1 0
    اصولا صنايع تحت پوشش وزارت دفاع مانند صدرا در زمينه ساخت كشتي هايي با تناژ متوسط به پيشرفتهاي خوبي دست يافته اند مشكلي كه وجود دارد و باعث شده نسل هاي بعدي ناو جماران توليدشان با مشكل روبرو شود موتور كشتي است كه ايران قابليت ساخت موتور را ندارد موتور ناو جماران هم از آلمان خريداري شده بود تكنولوژي ساخت موتور چيز ساده اي نيست و احتياج به سرمايه گذاري زياد دارد ما هنوز حتي موفق به توليد يك موتور اتومبيل بصورت صد در صد بومي نشده ايم و ادعاي شركت هاي خوردو سازي در مورد موتور ملي واقعيت ندارد و بخش هايي از آن توسط خارجي ها طراحي شده يا خريداري شده است.البته اين مسئله غريبي نيست زيرا بسياري از كشور ها مانند هند- سوئد و... هم چه در ساخت هواپيما و چه كشتي بخش هايي از تكنولوژي مورد استفاده شان را از شركتهاي آمريكايي -انگليسي- فرانسوي و ايتاليايي خريداري مي كنند كه بدليل تحريم براي ايران امكان پذير نيست اگر اين امكان فراهم بود ما تاكنون چندين ناو جنگي توليد مي كرديم
  • منصور ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    ببخشیدا ببخشیدا ولی اگه ناو های اونا با موشک وقایق تندرو نابود میشن و تازه سپر ضد موشکی هم دارن یعنی ناو هواپیمابر ما در مقابل این ها آسیب پذیر نیست
  • مهندس کشتی ساز ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام مهندس هوافضا من مهندس کشتی سازی هستم و از ظرفیت ایران در زمینه ساخت کشتی خبر دارم. البته هواپیما رو نمیدونم. بدون که ظرفیت ساخت ناو هواپیمابر از لحاظ فنی در ایران وجود دارد.
  • مهران ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    کدوم سوخو27 و سوخو30 ؟ لطفا با مدرک و مستند نظر بزارید!!!
  • کاظم شیرین ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    این مهندس هوا فضای بی سواد تنبل (بی سواد گفتم چون نمی داندماهواره وموشک چه تکنولوژی بالایی نیازدارندوگفتم تنبل چون مطلبی را که نوشته ازبی همتی وتنبلی اوحکایت دارد)مرابه یادکارتن سفرهای گالیورانداخت من میدونم نمیشه من میدونم نمیتونیم من میدونم امکان نداره
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    متاسفم برات، احتمالا بیکار موندی...
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    داداشی غول چراغ جادو رو ندیدی در سوراخشو ببندی توش گیر میکنه؟ دیروز ثابت کردیم، امروز که دیگه هیچی...
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    چه اشکالی داره؟ بذار چیزای کوچیکو کشورهای دیگر برامون عملگی کنن و بسازن، ما خودمون کارهای بزرگ کنیم، زیاد سخت نگیرید درست میشه
  • رضا ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    بسم اله-خداقوت-خسته نباشيد.
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    ناو بومی باید نمازخانه و مناسب با نیازهای ما باشه
  • مصطفی ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    با سلام دوست عزیز همین که گفته ای ساخت ماهواره بر ساده است نشان از عدم آشنایی شما با ماهواره برها دارد، هر چند که مهندس هوافضا باشی!
  • ناشناس ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    بیایید مثل اول انقلاب و جنگ همه همدیگر را دوست داشته و به هم احترام بگذاریم وقتی دست در دست هم داشته باشیم کسی جرعت فکر بد به خود نمیدهد هوشیار و اگاه باشید وقتی چیزی را نمدانید با چند نفر بزرگتر و اگاهتر مشورت کنید نه اینکه انرا تمام و کمال قبول کنید و خود را مدیون 70 میلیون هموتن خود سازیم تجربه از گذشته درسی عبرت انگیز است اگر توجه فرمایید متشکرم هموطن
  • مهندس مکانیک طراحی کاربردی ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    پرورش مرغه انشاله می سپاریم به شما
  • محمد ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    اینکه بگی اصلاً به یک چیز فکر نکن، دیکتاتوری کثیفیه که اتفاقاً دشمنان این مرز و بوم هم همین انتظار رو از ما دارند!!!
  • سینا م ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    اسراییل سگ کیه
  • بهزاد نوروزی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    من در پایگاه یکم شکاری مهرآباد خدمت کردم و برای اولین اواکس ایلوشین را از بالای برجک نگهبانی دیدم. در مورد سوخو هم از دوستان دژبانم می شنیدم.
  • ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    شما مهندسی یا دکتر دامو طیور!!! اول خوب بخون بعد بیا نطق کن!! این پروژه ها و اهداف برای حفظ اقتدار یک مملکت وضع میشه! متاسفم برای افرادی که بدون داشتن تخصصی فقط اندیشه ی اشتباهشونو ابراز میکنن بر ضد منافع مملکتشون بعد اسم خودشونو میزارن وطن پرست! همچین پروژه ای میتونه خیلی به زیر ساخت ها و پیشرفت دانش و تکنولوژی و به تبعمون آینده ی استراتژیک کشورمون کمک کنه.
  • ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    مال این حرفا نیستن نترس آقا!!
  • حسن ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    مشكل ساخت ناو نيستش مشكل حفاظت از ناو هستش اونايي كه 40سال ناو هواپيمابر دارن الان مورد تهديد ماهستن ماكه پدافند قوي نداريم در اولين برخورد نصفش مي كنن لطفا مراجعه كنيد به موشك هاي ضد ناو كشور هاي ديگه
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    آخه آدم چي بگه.............. ناو هواپيما بر كشوري داره كه دانش توليد جنگده هاي به روز را هم دارد............ ما كه 70 درصد هواپيماهاي هيمان براي زمان شاه معدوم هست.ناو هواپيما بر مي خوايم چه كار اول بايد دانش فني لازم براي توليد هواپيما باشد بعد توليد ناو....... مثله اين مي مونه كه يك روكض صندلي برداري بري نمايشگاه ماشين بگي آقا يه ماشين بده كه با اين روكش ست باشه
  • مهرانگیز ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    دست در دست هم دهیم به مهر میهن خیش را کنیم آباد . تاچشم بی وطن خود فروخته بترکه............
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    0 0
    عزیزان که نظر دادن: ۱. این هواپیماها ناو نشین هستن ولی چون ایران هواپیمابر نداشت این امکانات ازشون حذف شده. ۲. دفاع هوایی به عهده پدافنده واحتمالا یه چیزای دیگه که فقط روز واقعه معلوم میشه چیه (اصل غافلگیری). ۳. هواپیمابر مرز درگیری رو کیلومترها دورتر از مرز واقعی قرار میده تا درون مرزها امن تر و بیرون مرزها پشتیبانی بیشتر باشه. ۴. به روز کردن سیستم به ناو نشین کردن کلا فرق داره. ناو نشین کردن جزئی از به روز کردنه! ۵. ازکجا معلوم که کار روی این پروژه از همون ۲۰ سال پیش شروع نشده تا امروز به نتیجه برسه و لازم نباشه تا بقول بعضی ها لازم نباشه تا ۲۰ سال دیگه صبر کنیم؟ ۶. اونایی که اولین بار چنین کاری کردن از کجا الگو برداری کردن و کمک گرفتن؟ نکنه همه مثل چین وارد کردن اونم احتمالا از ناکجا آباد چون قبلا جایی چنین چیزی نداشته! پس لازم نیست همه اما واگرهای یأس آلود رو گوش کرد باید از یکجا شروع کرد! ۷. از اینکه دوستی از سر تمسخر بنده رو مورد عنایت قرار دادند و نابغه (شما بخوان ابله) قرار دادند سپاسگزارم. اینم برای بنده حقیر غنیمته!
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    0 0
    تو چیزی نگی بهتره.... نکنه انتظار داری بیان تمام اسرار نظامی مملکت رو به شما بگن تا شما تایید کنی توانایی چی هست و چی نیست!
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    0 0
    توانایی تولید با مقرون به صرفه بودن تولید فرق داره! همچنین عدم توانایی تولید و عدم تولید بخاطر مقرون به صرفه نبودن فرق داره! موتور ماشین یک تولید تاکتیکی که نیازی به هزینه کلان برای طراحی ندارد (در شرایط فعلی) چون افتصادی نیست در عوض میشود آنرا ارزان از هر جایی تهیه کرد. اما موتور کشتی یک محصول استراتژیک است که در صورت عدم توانایی تهیه از خارج علیرغم خزینه های نجومی باید در داخل تولید شود چون بود و نبودش با بود نبود کشور پیوند میخورد. اگر تا کنون تولید و یا طراحی نشده چون با وجود واردات توجیه اقتصادی نداشته اما پس از تحریمات طراحی و تولید آ هر چقدر هزینه بر هم که باشد باز هم ضروری و مقرون به صرفه است و کشور توان علمی و صنعتی آنرا بالقوه دارد فقط کمی زمانبر و گران خواهد بود.
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    0 0
    باشد تا روز واقعه!
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    0 0
    شما میتونی پرورش مرغ یا جوجه اردک زشت پیشه کنی یا حتی هواشون کنی! ولی کشور برنامه های خودش رو هر چی که هست دنبال میکنه
  • اشکان ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 0
    ایولا دست این بچه های صنایع دفاع درد نکنه خدا قوت دمشون گرم
  • میثم ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    باید زودتر یک ناو هواپیما بر درست کنن این یک نیاز واقعی است
  • سعید ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    0 0
    ناو هواپیمابر بیشتر به درد حمله میخورد تا دفاع
  • محمدرضا ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    من از تمام مسئولین حوزه ی دفاعی؛به خصوص وزير محترم دفاع و فرمانده ی نيروی دريايی؛عاجزانه تقاضا دارم با توجه به پتانسيل موجود در کشور و توان متخصصين و مهندسان و دانشمندان کشورمان؛همين الان پروژه ی ساخت 2 ناو هواپيمابر را کليد بزنند .
  • انقلاب ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    s سلامتی رهبر انقلاب حضرت امام خامنه ای علیه السلام صلواتی خمینی پسند ختم فرمایید
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    هههههههههه يكي هم نه دوتا؟! اونوخت تقاضاي ديگه اي نداري؟
  • دانشجوي هوا فضا ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    مشنگ ! قيمت يه ناو هواپيمابر حد اقل 500 ميليارد دلاره !!! ايران توخوابم نميبينه ما ناو شكنم نداريم كه اسكورتش كنه(جماران ناوچه است) بايد حدود 5 تا ناوچه اسكورتش كنن بعد ما هواپيما از كجا بياريم بذاريم توش؟ يكي هم نه 2 تا؟!
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    جدا"؟!
  • نا شناس ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    با ناو هواپیما بر نیروی دریایی ما تکمیل میشه انشاالله مامیتوانیم به کوری چشم بعضیها
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    0 0
    اقای روحانی نظر شما چیه؟چکار باید کرد؟!
  • مهدی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 0
    بله ولی توی این10-15سال اخیر همش شعار دادیم یه طرح کنار گذاشته شده ایتالیایی ها رو خریدیم اسمشو گذاشتیم سمند ولی باید بدونی ما حتی تکنولوژی متالوژی موتور سمند رو هم نداریم
  • مهری ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 0
    برو بابا بی سواد
  • ناشناس ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    اگه ایرانیه پس چرا اسمش چینیه سوروکایما
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    دوستان خواب شو ببینی آخر آدم آقلی که آب نداره چرا باید آبسردکن بخره
  • نشناس ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    اگر هم نتونستیم بسازیم از روسیه میخریم انشا الله الان که بخریم تاسی سال اینده میدنش بهمون اصلا جای نگرانی نیست...
  • شیرزاد ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    برای یک ملت مستقل همچو ایران همه نوع سلاح نیازه تا استقلال اش حفظ شه هم در زمین هم دریا هم هوا و زیر مجموعه هایه انها این مسله روشنه و نیاز به بحث نیست
  • محمد ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    ایران باید یک ناو کانتینربر درست کند چون همین روز ها است که داعش به ایران حمله می کند اولن جرئت نمی کند دومم اگر حمله کند به راحتی ایران نابودش میکند سومم شاید جنگ با امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس