کد خبر 1416274
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۲/ فرصت طلایی برای شاگردان محمد بنا در بلگراد

تیم ملی کشتی فرنگی در میان غیبت روسیه به عنوان قدرت برتر کشتی جهان و قهرمان دوره قبل مسابقات جهانی، فرصت طلایی ایستادن بر سکوی نخست جهان را برای دومین مرتبه در تاریخ در اختیار دارد.

به گزارش مشرق، رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ از روز شنبه ساعت ۱۳ به وقت ایران در سالن اشتارک آرنا در بلگراد پایتخت صربستان آغاز می‌شود و کشتی گیران ایران در اوزان ۵۵، ۷۲، ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم ایران به مصاف رقبای خود می روند.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران سال گذشته و در جریان رقابت‌های جهانی نروژ با عملکردی درخشان با کسب ۴ مدال طلا و ۲ برنز و تنها با ۶ امتیاز اختلاف، پایین‌تر از روسیه بر سکوی نایب قهرمانی جهان ایستاد و حالا در غیاب روسیه به عنوان قدرت برتر کشتی جهان، محمد بنا و شاگردانش، این فرصت طلایی را در اختیار دارند که بر سکوی نخست جهان قرار گیرند.

با وجود انتقاداتی که نسبت به نحوه انتخاب ملی‌پوشان ایران برای حضور در رقابت های جهانی مطرح شد، باید به این نکته اذعان داشت که تیم ملی در بیشتر اوزان از بهترین نفرات برای حضور در این مسابقات بهره می‌برد، نفراتی با تجربه و عنوان دار در کنار مدعیان جوان و با انگیزه که به دنبال قدرتنمایی و ایستادن بر سکوی نخست جهان هستند.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران اولین بار در تاریخ در جریان مسابقات جهانی ۲۰۱۴ و با هدایت احد پازاج بر سکوی نخست رقابت‌های جهانی ازبکستان ایستاد و حالا در غیاب روسیه این فرصت طلایی در اختیار محمد بنا و شاگردانش است تا برای دومین مرتبه کشتی فرنگی ایران را به عنوان قهرمانی جهان برسانند.

هر چند روسیه قهرمان دوره قبل جهان، غایب بزرگ مسابقات جهانی صربستان است، اما در بیشتر اوزان شاهد حضور کشتی گیرانی سرسخت و عنوان‌دار از کشورهای مختلف هستیم که عبور از آن‌ها کاری سخت و دشوار برای نمایندگان ایران است و نمی‌توان به راحتی سند قهرمانی را به نام کشتی فرنگی ایران زد.

در ادامه بررسی فرنگی‌کاران اعزامی ایران به این رقابت‌ها و مهمترین رقبای آن‌ها را می‌خوانید:

وزن ۵۵ کیلوگرم: پویادادمرز با کسب عنوان سومی در جام تختی و قهرمانی در تورنمنت قزاقستان به عنوان ملی‌پوش ایران در رقابت‌های جهانی انتخاب شد. دادمرز در اولین تجربه جهانی خود در رده بزرگسالان کار بسیار دشواری مقابل چهره‌های مطرح کشتی جهان دارد.

 الدانیز عزیزلی دارنده مدال طلای جهان ۲۰۱۸ از آذربایجان، نوگزاری سورتسومیا دارنده مدال طلای بزرگسالان جهان ۲۰۱۹ و طلای امیدهای جهان ۲۰۱۸ از گرجستان، اکرم اوزترک دارنده مدال برنز جهان از ترکیه، از مهمترین رقبای دادمرز در صربستان خواهند بود. دادمرز در میان ۸ نفر برتر رنکینگ وزن ۵۵ کیلوگرم نیز حضور ندارد تا کار او برای رسیدن به مدال سخت‌تر هم شود.


وزن ۶۰ کیلوگرم: مهدی محسن‌نژاد نفر اعزامی ایران به رقابت‌های جهانی صربستان است، او پس از قهرمانی در جام تختی، برای سومین سال متوالی عازم رقابت‌های قهرمانی آسیا شد اما اینبار نیز از رسیدن به مدال طلا بازماند تا پس از یک برنز و یک نقره در دو سال قبل، اینبار نیز به مدال نقره برسد. محسن نژاد پس از مدال برنز سال ۲۰۱۹ در رقابت‌های امیدهای جهان، سال گذشته به مدال نقره این رقابت‌ها رسید. او نیز در شرایطی که علیرضا نجاتی به یک وزن بالاتر رفت، در شرایطی که رقیب چندان مطرحی نداشت به عضویت تیم ملی در مسابقات جهانی درآمد تا در نخستین تجربه خود در مسابقات جهانی بزرگسالان، عازم بلگراد شود.

محسن‌نژاد نیز در میان چهره‌های عنوان‌دار جهانی ماموریتی بسیار سخت را بر عهده گرفته است، کنچیرو فومیتا دارنده ۲ مدال طلای جهان و نقره المپیک توکیو، شاخص‌ترین چهره این وزن در مسابقات جهانی صربستان است.

 شارشنبکوف قرقیز که مدال نقره جهان را یدک می‌کشد یکی از چهره‌های مطرح این وزن است که در صدر رنکینگ قرار دارد. شارشنبکوف اواخر فروردین امسال در فینال قهرمانی آسیا موفق به شکست محسن نژاد در فینال شد.

 مراد ممدوف دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۱ از آذربایجان و کرم کمال دارنده ۲ برنز امیدهای جهان از ترکیه از دیگر چهره های مطرح این وزن هستند.


وزن ۶۳ کیلوگرم: علیرضا نجاتی با نایب قهرمانی درجام تختی و قهرمانی در تورنمنت قزاقستان در وزن ۶۰ کیلوگرم، ملی‌پوش ایران در وزن ۶۳ کیلوگرم مسابقات جهانی شد و در دومیت تجربه خود عازم بلگراد شده است.

لوییز اورتا سانچز دارنده مدال طلای المپیک توکیو از کوبا، مدعی اصلی این وزن در رقابت‌های جهانی صربستان است. سانچز در توکیو در وزن ۶۰ کیلوگرم صاحب طلای المپیک شد، او در رقابت‌های جهانی نروژ غایب بود و اینبار در رقابت‌های قهرمانی جهان در وزن ۶۳ کیلوگرم به میدان می‌رود.

با مصدومیت میثم دلخانی طلایی سال گذشته ایران در وزن ۶۳ کیلوگرم، نجاتی به این وزن آمد و حالا در دومین تجربه خود در رقابت‌های قهرمانی جهان به دنبال مدالی خوشرنگ‌تر از برنز سال ۲۰۱۹ جهان است. او همچنین سال گذشته در همین وزن به مدال برنز امیدهای جهان رسید.

ویکتور سیوبانو دارنده مدال طلای جهان ۲۰۲۱ در وزن ۶۰ کیلوگرم از مولداوی، دیگر مدعی این وزن در بلگراد خواهد بود.

لری ابولادزه از گرجستان سال گذشته در رقابت‌های جهان بزرگسالان به مدال نقره رسید و پس از آن در رقابت های زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان، مدال طلا را از آن خود کرد. اتحادیه جهانی کشتی نیز از جسارت و کشتی رو به جلوی ابولادزه در میادین مبارزه تمجید کرده و او را یکی از مدعیان جدی این وزن دانسته است. او سال گذشته در فینال در یک مبارزه سخت و نزدیک مغلوب دلخانی شد. طالح ممدوف ۳۳ ساله از آذربایجان نیز از نفرات با تجربه این وزن محسوب می‌شود.


وزن ۶۷ کیلوگرم: محمدرضا گرایی شاخص‌ترین فرنگی کار حال حاضر ایران و نفر نخست رنکینگ، یکی از امیدهای اصلی ایران برای تکرار دومین مدال طلا در رقابت های قهرمانی جهان است. گرایی سال گذشته عملکرد بی نظیر و تاریخی را از خود بر جا گذاشت، او تنها طلایی کشتی ایران در المپیک توکیو بود و پس از آن نیز با نمایشی خیره کننده به مدال طلای جهان در نروژ بوسه زد. گرایی پس از رقابت‌های قهرمانی جهان، برای جلوگیری از فشار کاهش وزن در وزن ۷۲ کیلوگرم به تورنمنت قزاقستان اعزام شد و به مدال طلا رسید.  اتحادیه جهانی کشتی نیز او را مدعی اصلی کسب مدال طلا در بلگراد می‌داند.

حضور پرویز نصیب‌اف دارنده مدال نقره المپیک توکیو از اوکراین در این رقابت‌ها مشخص نیست چرا که وی از ناحیه انگشت دست دچار شکستگی شده و در حال حاضر مشغول مداواست. او در فینال المپیک با نتیجه ۹ بر یک مغلوب گرایی شد. ریو هان سو دارنده ۲ مدال طلای جهان از کره‌جنوبی نیز در این وزن مدعی است، او به دنبال جبران نمایش نا امید کننده خود در جهانی نروژ است. اتحادیه جهانی در اینباره نوشت ریو هان سو برای شکار به بلگراد می رود!

محمد الساید دارنده مدال برنز المپیک از مصر، متئوس برناتک دارنده مدال نقره جهان ۲۰۱۷ از لهستان، حسرت‌ جعفراف قهرمان جوانان و امیدهای جهان ۲۰۲۱ از آذربایجان و اسلاویک گالستیان دارنده مدال برنز جهان ۲۰۱۹ از ارمنستان، دیگر مدعیان این وزن در جهانی صربستان خواهند بود.


وزن ۷۲ کیلوگرم: محمدرضا مختاری در جام تختی و رقابت‌های آسیایی به مدال طلا رسید و در تورنمنت قزاقستان در وزن ۷۷ کیلوگرم به مدال برنز رسید. مختاری سال گذشته در همین وزن نماینده ایران در رقابت‌های جهانی نروژ بود اما از رسیدن به مدال بازماند و اینبار با قرار گرفتن در رده چهارم رنکینگ، در وزنی که چندان مدعی شاخصی ندارد به دنبال جبران و اثبات توانایی‌های فنی خود در بلگراد خواهد بود.

کریستوپاس اسلیوا دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۱ از لیتوانی و نفر نخست رنکینگ، مدعی نه چندان عنوان‌دار این وزن در صربستان است. این کشتی گیر سال گذشته در رده‌بندی قهرمانی جهان با نتیجه سنگین ۱۰ بر یک از سد مختاری گذشت و به مدال برنز جهان رسید. گئورگ ساهاکیان دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۱ از ارمنستان روبرت فریتس دارنده مدال طلای اروپا از مجارستان و اولوی غنیزاده دارنده مدال برنز امیدهای جهان از آذربایجان نیز دیگر چهره های مطرح این وزن خواهند بود. او سال گذشته در دومین مبارزه خود مقابل شماگی بولکوادزه نفر سوم المپیک از گرجستان به برتری رسید اما در یک چهارم نهایی با نتیجه سنگین ۹ بر صفر مغلوب مختاری شد. در این میان ملخاس امویان ارمنستانی که سال گذشته با شکست سرگئی کوتوزوف روس به مدال طلای جهان رسید به یک وزن بالاتر رفته و در وزن ۷۷ کیلوگرم مدعی کسب مدال طلای جهان خواهد بود.

وزن ۷۷ کیلوگرم: محمد علی گرایی، بدون شک شایستگی این را داشته که مدال طلای جهان را در کارنامه خود داشته باشد اما بر خلاف ۳ دوره حضور در رقابت های قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ صاحب ۳ مدال برنز شده و در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نیز به عنوانی بهتر از نهمی نرسید. او در المپیک توکیو نیز یکی از مدعیان اصلی تیم ایران برای ایستادن بر سکو بود اما به عنوان پنجمی رسید و به جای او برادر کوچکترش محمدرضا با درخشش خیره کننده خود به مدال طلای المپیک بوسه زد.

محمدعلی اینبار در شرایطی نه چندان خوب عازم بلگراد شده چرا که مدتی را به علت آسیب‌دیدگی دور از تمرینات بود و حتی برخی منتقد چرایی اعزام او به این مسابقات شدند. او علی‌رغم داشتن مصدومیت و نمایش دور از انتظار در تورنمنت لهستان، نفر مورد نظر بنا برای اعزام به رقابت‌های جهانی نام گرفت. باید منتظر ماند و دید گرایی با تکیه بر تجربه خود می‌تواند اینبار در وزنی سخت ودشوار که مدعیان زیادی دارد، مدالی بهتر از برنز جهان را از آن خود کند یا خیر؟

سنان سلیمانوف دارنده مدال نقره جهان ۲۰۲۱ از آذربایجان و نفر نخست رنکینگ یکی ازمدعیان اصلی این وزن در صربستان خواهد بود. این کشتی گیر سال گذشته در فینال در یک مبارزه نزدیک با نتیجه ۲ بر یک مغلوب رومنولاسوف چهره شاخص کشتی جهان از روسیه شد که از حضور در این دوره از رقابت ها مانند دیگر کشتی گیران روسیه محروم است.

آکژول ماخمدوف قرقیز و دارنده مدال نقره المپیک توکیو و شوهی یابیکو ژاپنی نفر سوم المپیک توکیو نیز دیگر مدعیان اصلی این وزن هستند. مالخاس آمویان ارمنستانی نیز پس از کسب مدال طلای جهان در وزن ۷۲ کیلوگرمف به یک وزن بالاتر آمده تا دیگر مدعی وزن ۷۷ کیلوگرم در مسابقات قهرمانی جهان باشد. کیم هیون وو دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک نیز در ۳۳ سالگی همچنان می تواند دیگر مدعی جدی این وزن در صربستان باشد.

ویکتور نمس دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان از صربستان و ایک ناتساکانیان دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان از دیگر چهره های شاخص در این وزن شلوغ و پر مدعی هستند.


وزن ۸۲ کیلوگرم: پژمان پشتام که در مسابقات جهانی سال گذشته به مدال برنز رسید، تنها با کسب عنوان نایب قهرمانی در تورنمنت قزاقستان نفر مورد نظر بنا برای اعزام به رقابت‌های جهانی شد.

رفیق حسین‌اف دارنده مدال برنز المپیک از آذربایجان که سال گذشته نیز بر سکوی نخست این وزن ایستاد، به اذعان اتحادیه جهانی کشتی همچنان در ۳۴ سالگی مدعی اصلی این وزن در صربستان خواهد بود.

برهان آکبوداک نایب قهرمان جهان از ترکیه، جلا بولکوادزه قهرمان امیدهای جهان از گرجستان،  تامشا لوای قهرمان امیدهای جهان ۲۰۲۱ از مجارستان و پاسکال ایسل دارنده مدال برنز جهان ۲۰۱۷ از آلمان، دیگر مدعیان وزن ۸۷ کیلوگرم در رقابت های قهرمانی جهان ۲۰۲۲ خواهند بود.



وزن ۸۷ کیلوگرم: ناصر علیزاده با قهرمانی در جام تختی و مسابقات آسیایی صاحب دوبنده تیم ملی شد.علیزاده دارنده مدال طلای اسیا و برنز امیدهای جهان، در اولین تجربه خود در رقابت‌های جهانی بزرگسالان کار سختی را در مصاف با مدعیان این وزن و در راس آن‌ها داتوناشویلی صرب دارد.

زورابی داتوناشویلی صرب سال گذشته عمکلرد خوبی داشت، او ابتدا در المپیک توکیو به مدال برنز رسید و سپس در نروژ بر سکوی نخست جهان ایستاد و اینبار نیز در کشور خود مدعی نخست کسب عنوان قهرمانی خواهد بود.

آلکس کسیدیس دارنده مدال نقره ۲۰۲۱ جهان از سوئد، تورپال بیسلطانوف ۲۱ ساله و دارنده مدال طلای اروپا ازدانمارک و اسلام عباس‌اف دارنده مدال برنز امیدهای جهان از آذربایجان، دیگر مدعیان این وزن در صربستان خواهند بود.

 
وزن ۹۷ کیلوگرم: محمدهادی ساروی، با نمایش درخشان خود در سال گذشته، بخت اصلی کشتی فرنگی ایران برای کسب مدال طلای جهان است. اتحادیه جهانی کشتی نیز، مرد طلایی ایران در مسابقات جهانی نروژ را شانس اول ایستادن بر سکوی نخست جهان در وزن پر از مدعی ۹۷ کیلوگرم دانسته و کنار زدن او را سخت‌ترین کار ممکن برای دیگر مدعیان این وزن ارزیابی کرده است. ساروی در اولین تجربه جهانی خود در سال ۲۰۱۹ از رسیدن به مدال بازماند اما سال گذشته با اقتدار بر سکوی نخست جهان ایستاد و در المپیک توکیو نیز به مدال برنز رسید.

الکس زوک مجارستانی و دارنده مدال نقره جهان که سال گذشته در فینال مغلوب ساروی شد، پس از انجام عمل جراحی شانه در سال زمستان سال گذشته در شرایط خوبی قرار دارد و دیگر مدعی این وزن است.

آرتور الکسانیان کشتی‌گیر کهنه‌کار ارمنستانی با یک طلا، یک نقره و یک برنز المپیک و ۳ طلا و ۲ نقره جهان، در سن ۳۰ سالگی می‌تواند یکی دیگر از مدعیان عنوان‌دار این وزن در جهانی صربستان باشد. الکسانیان سال گذشته در نیمه نهایی المپیک توکیو برابر ساروی با نتیجه ۴ بر یک به برتری رسید و در نهایت مدال نقره را از آن خود کرد. او در جهانی نروژ غایب بود و پس از یک سال غیبت امسال در صربستان به روی تشک می رود.

متهان باشار دارنده ۲ مدال طلای جهان از ترکیه، تادئوس میچالیک کشتی‌گیر ۳۰ ساله لهستانی و دارنده مدال برنز المپیک توکیو، میهایل کاجایا دارنده ۲ مدال برنز جهان از صربستان و کریل میلوف دارنده مدال نقره جهان ۲۰۱۸ از بلغارستان، از دیگر عنوان‌داران این وزن در جهانی صربستان هستند.


وزن ۱۳۰ کیلوگرم: امین میرزازاده، با برتری مقابل علی‌اکبر یوسفی که سال گذشته تاریخسازی کرد و به عنوان قهرمانی جهان رسید، صاحب دوبنده تیم ملی در اولین تجربه خود در مسابقات جهانی بزرگسالان شد. میرزازاده مدال‌های طلای جوانان و زیر ۲۳ سال جهان را در کارنامه خود دارد و در المپیک توکیو نیز به عنوان پنجمی رسید. او برای رسیدن به مدال طلا، رضا کایالپ ترک و یاکوبی کاجایا از گرجستان را به عنوان مهمترین رقبایش پیش رو دارد. میخاین لوپز اسوره سنگین وزن کشتی فرنگی جهان از کوبا نیز در این مسابقات حضور ندارد و قصد دارد پنجمین طلای المپیک را در پاریس کسب کند تا دست نیافتنی‌تر از قبل شود.

رضا کایالپ دارنده ۴ مدال طلای جهان و نقره و برنز المپیک از ترکیه در غیاب لوپز کوبایی، جدی‌ترین بخت کسب عنوان قهرمانی جهان است، هر چند شکست این کشتی‌گیر ۳۲ ساله برای میرزازاده نمی‌تواند غیر ممکن باشد.

یاکوبی کاجایا دارنده مدال‌های نقره المپیک توکیو و برنز جهان از گرجستان، صباح شریعتی دارنده مدال برنز المپیک از آذربایجان و یاسمانی آکوستا فرناندز دارنده مدال برنز المپیک از شیلی، از دیگر مدعیان سنگین کشتی فرنگی در رقابت های قهرمانی جهان هستند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس