کد خبر 1414759
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱
.

پیشنهاد استفاده ابزاری از چین و روسیه برای بهبود روابط با غرب از طرف جریان بدسابقه سیاسی داخل ایران باز هم همسو با منافع آمریکا بود.

به گزارش مشرق، سید محمدعماد اعرابی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

یک سال پیش در همین روزها وقتی آمریکا از باتلاق خودساخته‌اش در افغانستان پس از بیست سال پا به فرار گذاشت و طالبان به قدرت رسید؛ گروهی در داخل ایران خواستار مداخله نظامی ایران در افغانستان، حمایت از برخی اقوام و گروه‌های مذهبی این کشور و جنگ با طالبان شدند.

حالا اما با گذشت یک سال دیگر خبری از آن پیشنهاد احمقانه نیست. پیشنهادی که در صورت انجامش خودمان با دست خودمان آتش یک نزاع بی‌پایان قومی و مذهبی را در همسایه شرقی‌مان شعله‌ور می‌کردیم و در نتیجه ناامنی و آشوب را به مرزهای شرقی کشور می‌کشاندیم.

این پیشنهاد به یک خودزنی شباهت داشت و به نظر می‌رسید در برخی موارد بیش از آنکه ناشی از حماقت حامیانش باشد، حاکی از خیانت بانیانش بود.

پیشنهادهایی از این دست البته همیشه از جانب این جریان داخلی وجود داشته است.

در روزهای حساس نیمه دوم سال ۱۳۹۸ که بی‌تدبیری دولتِ تدبیر معیشت مردم را در تنگنا قرار داده و اجرای ناشیانه طرح هدفمندی مصرف سوخت بستری برای اقدامات تروریستی آشوب‌طلبان فراهم آورده بود؛ همین جریان داخلی با پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور به‌جای حل مسئله به فکر پاک کردن صورت‌مسئله و تشدید بی‌ثباتی و آشوب بود.

ماجرا در ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ به نشست خبری رئیس‌جمهور نیز کشیده شد و محور سؤال خبرنگار یکی از رسانه‌های این جریان سیاسی قرار گرفت. آنچه نگران‌کننده بود پاسخ «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور وقت به سؤال این خبرنگار بود که احتمال داده می‌شد چنین پیشنهادی پیشتر در حلقه اول مشاوران و اطرافیان رئیس دولت دوازدهم نیز وجود داشته و آقای روحانی حتی شفاهی درخواست استعفای خود را با رهبر انقلاب مطرح کرده است: «در سال ۹۷ به دلایلی که الان نمی‌خواهم بگویم در دولت مباحثی که مطرح شد؛ دو ‌مرتبه خدمت ایشان [استعفا را] مطرح کردم.»

پاسخ رهبری اما آن‌طور که آقای روحانی گفت کاملا قاطع بود: «ایشان فرمود که من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر مسئولیت را [خاتمه دهد]؛ بحث ماه و هفته نیست؛ یک ساعت هم اجازه نمی‌دهم.» یک سال بعد، این جریان دوباره پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور را مطرح کرد و در تیتر اول یکی از روزنامه‌های خود بازتاب داد.

اصرار هرساله بر این پیشنهاد در روزهای حساس دولت دوازدهم این‌طور نشان می‌داد که «پیشنهاد استعفا» نه ایده‌ای خلاقانه برای حل مشکل مردم که برنامه‌ای دیکته‌شده برای بی‌ثبات‌سازی ایران باشد.

برنامه‌ای که آن سال‌ها همزمان در دیگر کشورهای محور مقاومت منطقه نیز اجرا می‌شد.

آشوب‌ها در عراق به استعفای «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر وقت این کشور در ۸ آذر ۱۳۹۸ (۲۹نوامبر۲۰۱۹) منجر شد، پس از ناکامی «محمد توفیق علاوی» و «عدنان زرفی»، نخست‌وزیری موقت عراق به «مصطفی الکاظمی» رسید و از آن روز تاکنون عراق برای تشکیل دولت با مشکلاتی جدی مواجه است.

دولت موقت پیشبرد امور عراق که قرار بود ظرف چند ماه با برگزاری انتخابات، نخست‌وزیر و دولت جدید عراق را معین کند حالا بیش از دو سال از استقرارش می‌گذرد.

در این دو سال عراق گرفتار بی‌ثباتی و چالش‌های امنیتی متعددی بود که در آخرین مورد به کشته‌شدن ۳۰ عراقی و زخمی‌شدن ۷۰۰ نفر دیگر و همچنین تسلط داعش بر مناطقی در نزدیکی سامرا منجر شد.

کمی آن طرف‌تر در لبنان نیز ماجرایی مشابه جریان داشت. پس از استعفای «سعد حریری» از نخست‌وزیری لبنان در دی‌ماه ۱۳۹۸، کشمکش برای تشکیل دولت در لبنان تا امروز ادامه دارد و این کشور تاکنون چند موج از اعتراضات و آشوب‌های داخلی را سپری کرده است.

ژانویه ۲۰۰۲ «مایکل لدین» استاد «انستیتو امریکن اینترپرایز» یکی از ‌اندیشکده‌های مشاور وزارت امور خارجه آمریکا، سیاست خارجی آمریکا در مواجهه با کشورهای غرب آسیا را این‌گونه توصیف کرده بود: «ما خواهان ثبات در ایران، عراق، سوریه، لبنان و حتی عربستان سعودی نیستیم؛ سؤال اصلی نه لزوم یا عدم لزوم بی‌ثباتی (در این کشورها) که چگونگی ایجاد بی‌ثباتی است.» به نظر می‌رسید «پیشنهاد استعفای آقای روحانی» جلوه‌ای از این سیاست آمریکا در ایران بود و مثل همیشه جریان سیاسی پیشنهاد دهنده، همپوشانی دقیقی با اهداف ایالات متحده در ایران داشت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیاست خارجی ایران از انفعال خارج شد. دولتمردان سیزدهم ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه برقرار کردند و علاوه‌بر پیشبرد اجرایی توافق همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، سند همکاری ۲۰ ساله ایران و روسیه نیز به امضا رسید.

حالا این جریان سیاسی داخلی باز هم یک «پیشنهاد» داشت: «همزمان باید روابط با غرب را بهبود بخشید.» از نظر آنها همکاری با چین و روسیه باید «مقدمه‌ای برای روابط بهتر با غرب باشد.» حتی یکی از رسانه‌های وابسته به این جریان پس از ارتباطات گسترده ایجاد شده در دولت سیزدهم با همسایگان و کشورهای شرقی، نگران شعارهای انقلاب اسلامی ایران شد و نوشت: «رویکرد جدید سیاست خارجی ایران مبنی‌بر اعتماد بیش‌ازحد به روسیه و چین به‌ویژه امضای توافقنامه راهبردی با چین و سپس عضویت ایران در پیمان شانگهای به‌معنای فاصله‌گیری از اصل محوری سیاست خارجی ایران یعنی شعار «نه شرقی نه غربی» است.» اما باز هم به نظر می‌رسید آنها بلندگوی واشنگتن در تهران هستند چون قبل از آنها رئیس‌جمهور آمریکا از مشارکت ایران و چین ابراز نگرانی کرده بود.

جو بایدن ۲۹ مارس ۲۰۲۱ هنگام سوار شدن به هواپیما در پاسخ به خبرنگاری که پرسید شراکت بین چین و ایران تا چه میزان نگران‌کننده است گفت: «سال‌هاست که نگران این موضوع هستم.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ۱۰ آگوست ۲۰۲۲ تقویت روابط ایران و روسیه را «تهدیدی عمیق» خواند و گفت: «افزایش همکاری روسیه با ایران باید به‌عنوان یک خطر بزرگ برای جامعه بین‌المللی تلقی شود.» تحکیم روابط ایران، روسیه و چین البته تهدیدی برای جامعه بین‌الملل نبود بلکه بیشتر به ناکامی سیاست‌های آمریکا و غرب در اعمال تحریم‌های غیرقانونی می‌انجامید؛

آن‌طور که تارنمای آمریکایی آکسیوس نوشت: «چین، روسیه و ایران بزرگ‌ترین دشمنان آمریکا به‌طور فزاینده‌ای در حال متحد شدن به روش‌هایی هستند که می‌تواند اهداف ایالات متحده را تضعیف کند» پیشتر نیز تحلیلگران آمریکایی چنین هشداری را به مقامات واشنگتن داده بودند.

«بنوا فوکن» طی گزارشی برای وال‌استریت‌ژورنال نوشت: «اتحاد نزدیک‌تر روسیه و ایران به هر دو کشور کمک می‌کند تا با یافتن بازارهای جدید برای محصولات خود و تقویت همکاری‌های نظامی، تأثیر تحریم‌های غرب را کاهش دهند.» در واقع با فروپاشی بلوک شرق و در مواجهه خصمانه غرب با ایران، جمهوری اسلامی نه تنها از سیاست اصولی خود در عدم وابستگی به شرق و غرب عدول نکرده بود بلکه در شکل‌گیری محوری جدید علیه نظم غرب‌محور جهانی و ناکام گذاشتن اهداف آمریکا نقشی مؤثر داشت و همین باعث نگرانی آمریکا شده بود.

پیشنهاد استفاده ابزاری از چین و روسیه برای بهبود روابط با غرب از طرف جریان بدسابقه سیاسی داخل ایران باز هم همسو با منافع آمریکا بود.

این روزها که اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران داغ است و اروپا و آمریکا برای توافق با ایران و کاهش فشارهای ناشی از جنگ اوکراین لحظه‌شماری می‌کنند؛ باز هم این جریان سیاسی در قامت سخنگویان آمریکا پیشنهاد تسریع در توافق بدون اخذ ضمانت می‌دهند.

آنها مخالفان برجام را به همسویی با اسرائیل متهم می‌کنند غافل از اینکه همراهی عجیب و غریب‌شان با برجام و توافق به هر قیمتی، نمونه دیگری از بازی آنها در زمین آمریکاست؛

فقط کافی است بخشی از خاطرات جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا را بخوانیم که از هماهنگی مقامات آمریکا و اسرائیل در مذاکرات منتهی به برجام می‌گوید: «همیشه و بعد از هر نشستی به نتانیاهو زنگ می‌زدم و او را در جریان کار قرار می‌دادم و شِرمن [معاون سیاسی وقت وزارت خارجه آمریکا] هم مرتب شخصا گزارش‌ها مبسوطی را به سازمان اطلاعات اسرائیل می‌فرستاد. با اینکه نتانیاهو و چندی از اطرافیانش از آنچه می‌گذشت و کاری که ما می‌کردیم خشنود نبودند اما بیشتر اعضای رده بالای رهبری سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل اقدامات ما را مثبت ارزیابی کرده و از نتایج این مذاکرات حمایت می‌کردند و آنچنان که می‌دانم این حمایت آنها تا پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما هم ادامه داشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    23 4
    ببینین من کاری ندارم حرف کدوم حزب تاکجابه نفع کشوره ولی واقعیتی که معلومه اینه که لیرالیسم دراوکراین ودرکل جهان مثل یه کبریت تاته سوخته درحال نابودشدنه
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      10 0
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!!
  • فرهاد IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    6 31
    نویسنده توهم‌زده تامام
    • داود IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      10 1
      کجاش را توهم دیدی یکبار بشین دوباره بخوان البته اگر خوانده باشی و فقط تیتر را ندیده باشی ایندگان خواهند فهمید که دولت روحانی با اقتدار ایران چه کرد.
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      8 1
      متوهم اونهایی هستند که حل مشکلات داخلی را در توافق با غرب جستجو میکنند / سالهاست مقام معظم رهبری بر پیگیری اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند / برجام زده های اصلاح طلب حتی یک خاصیت عینی و واقعی نمیتونن برای برجام بیفرجام ذکر کنند اما هنوز مصرند که با امریکا و نوچه های اروپایی اش توافق کنیم/ آمریکا چه بخواهد چه نخواهد چه خوشش بیاید چه نیاید کشورهای تحریم شده در راستای منافع خودشون و دور زدن تحریم ها باهم متحد شدند و میشوند امروز منزوی کردن ایران یا روسیه یا چین ووو.. خیال خام و مضحکی است ؛) / کسانیکه سالهاست ظالمانه تحریم میکنند و ظالمانه از اون تحریم ها پیروی میکنند امروز لایق رحم نیستند و باید پاسخ این ظلم خودشون رو پیدا دریافت کنند تا عبرتی باشد برای کسانیکه و کشورهایی که قصد پیروی از سیاست های خصمانه و تحریم های ظالمانه غرب را دارند
    • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      9 0
      پر واضحه که خودت فضانوردی شیطون! اما منظور نویسنده محترم مقاله این هست که غربپرستان خواه در تهران بغداد،کابل یا بیروت هر آن چیزی که میگویند یا انجام میدهند یک نوع آزارخواهی سیاسی و عقیدتی است.البته بعضی سلبریتی ها پروژه هایی برای آزار خواهی جنسی هم قبول کرده بودند که بلیطشان زیاد نفروخت!
    • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      7 0
      توهم تاریخی فقط امضای جان کری تضمین است و تمام
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      4 0
      چون فارسی بلد نیستی بخونی اشتباه فهمیدی ، ناتامام!!! خخخخخخخ
    • ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      4 0
      و تو توهم نزدی ناتامام !!
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      4 0
      حداقل سعی کن ناشی بودنت به رسم الخطت سرایت نکنه.
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      6 0
      شما احتمالا خود دوحانی باشی...خائن مزدور
    • سید IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      9 4
      کسی سراغ دارد که اصلاح طلبان یک بار علیه رفتار یانکیستان در قبال ایران موضع گیری کرده باشند؟!
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    11 1
    ایران روسیه وچین که مدتهاست باهم شدن
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      7 1
      خیلی هم عالیه، به امید گسترش هرچه بیشتر روابط این سه کشور!!!
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    18 5
    از کی تا حالا نوشتن واقعیت یک ماجرا توهم شده ؟؟؟؟تامام
  • علیرضا IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    3 0
    باسلام،فقط یک ایرانی غافل،ناآگاه،بی تفاوت وخدای نکرده خائن منافق میتواندباروابط گسترده کشورعزیزمان باهمسایگانش که درصورت روابط تعریف شده وراهبردی درجهت منافع ایران وایرانیان درهمه ابعاد آن،رشداقتصادی ومالی ایران عزیزمان تماماًبیمه شده است ونیزایجادروابط باچین که ازهرجهت تمام کشورهابویژه امریکاوغرب راقبضه نموده وهمچنین روسیه بصورتی کاملاًهوشمندانه ومدیریت شده به رشدوتثبیت جایگاه قدرت فرهنگی اقتصادی نظامی وسیاسی ایران اسلامی درتمامی سطوه وزمینه ها ارتقاءوقدرتی ویژه وممتازخواهدبخشیدانشاءالله ودرآخراینکه این نهایت ساده لوحی وازطرفی دیگرخیانت است که متوهمانه امریکاوچندکشوراروپایی وایادی خبیثشان رادوست ویاورایران عزیزمان محسوب نماییم مگراینکه حقیقتاًدرواقعیت میدانی حسن نیت وعمل شان رابه اثبات برسانند که اگرچنین شود،یعنی ابرقدرت شدن بلامنازع ایران اسلامی بافاصله بسبارازرقیبانش.پس جریان اغلب منافق خائن داخلی مثل دوم خردادیها،کارگزاران وخصوصاًاصلاح طلبان درخیال وسودای باطلشان بمانندکه بتوانندخلاف این سیاست مهم راهبردی ایران اسلامی،خدشه ای واردنمایند،چراکه خواست ووعده خداوند ایستادگی،مقاومت ومقابله با نفاق پیشگان،مستکبران وامپریالیست ضددین ومعنویت است ودشمتیوغلبه به تمام معنابرآنهاوبرچیدن بساطشان میباشد.باتشکر
  • امیری IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    5 0
    الو ما کاسب تحریم هستیم تا میتوانید به مذاکره کنندگان حمله کنید تا جا دارد فحاشی و دروغ و لجن پراکنی کنید اگر برجام امضا شود مردم به اسناد همکاری ما با آمریکا دست خواهند یافت ... معلوم خواهد شد دو تابعیتی هستیم... فرزندانمان در آمریکا درس میخوانند معلوم خواهد شد که پولهای اختلاس شده را کجا بردیم... الو آتش روشن کنید مبادا برجام امضا شود ..
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    6 0
    بله آقای ظریف در راستای خوشایند غربی ها به مدت شش ماه سفیر ایران در چین و منصوب نکرد . چینی که ابر قدرت اقتصادی است وهیچ مخاصمه ای با ایران نداشته و با وجودی که ایرا ن از طرف غرب ها تحت شدید ترین تحریم ها قرار گرفته بود .
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    4 7
    انشاالله اینقدر که به فکر سیاسی شدن مملکت هستید یک مقدار هم به فکر مردم و تورم وگرانی واختلاس در کشور باشید
  • ناشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 1
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی..... این شعار یادتون هست.... مطمئناً نیست
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    این ها کاره ای نیستند بلکه حلقه به گوش استعمارند و چشمشان به دهان اربابان عربی شان است
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • مجید IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    2 0
    تیتر درست وصف کیهان!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس