کد خبر 1414297
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
توضیحات مهم مرندی درباره متن مذاکرات | به تهدیدها بی‌اعتنایی شد تا امتیازات کلیدی به دست آوریم

یک تحلیلگر امور بین‌الملل در تازه‌ترین واکنش به اظهارات آمریکا به پاسخ جدید ایران گفت، برای ایران واژه «سازنده» به معنای رسیدن به توافق متعادل و ضمانت‌داراست.

به گزارش مشرق، یک تحلیلگر ایرانی امور بین‌الملل  در پاسخ به  واکنش آمریکا به پاسخ جدید ایران اظهار داشت، برای ایران واژه «سازنده» به معنای رسیدن به توافق متعادل و ضمانت‌دار است.

 ساعاتی پس از ارائه پاسخ ایران به اتحادیه اروپا، واشنگتن تلاش کرد توپ را در موضوع مذاکرات وین در زمین ایران بیاندازد، مدعی شد که پاسخ ایران سازنده نبوده است.

«محمد مرندی» تحلیلگر حوزه بین‌الملل روز جمعه در توییتی نوشت: «ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال وقت آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرد. برای آمریکا "سازنده" به معنای پذیرش شرایط ایران است. برای ایران نیز "سازنده" به معنای رسیدن به توافق متعادل و ضمانت‌دار است. اگر آمریکا تصمیم درست بگیرد، توافق به سرعت به نتیجه می‌رسد.»

«وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود.

به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، پاتل با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: «ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود».

بامداد روز جمعه بود که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه در رایزنی تلفنی با همتای اماراتی گفته بود که تهران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن نیت و جدیت خود را نشان داده و همکاران او با دقت و سرعت در حال بررسی متن و آماده‌سازی پاسخ هستند.

این در حالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز روز گذشته در ادامه تلاش کشورهای غربی برای افزایش فشار افکار عمومی علیه ایران جهت پذیرش توافق در مذاکرات وین، آنهم بدون دریافت تضمین معتبر از سوی این کشورها، براز امیدواری کرد که طی روزهای آتی، توافقی با ایران بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای حاصل شود.

این اظهارات رئیس جمهور فرانسه در حالی است که دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران چند هفته پیش در شهر وین برگزار شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده است. آمریکا نیز پاسخ خودش را به این متن داده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران و آمریکا، هر دو را «معقول» توصیف کرده است.

پس از آن در تاریخ دوم شهریور ماه کنعانی از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و افزود: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 1
    من این رو میدونم
  • mojtaba SE ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    7 1
    امریکا انحصار نفت رو داره و روزی 25 میلیون بشکه نفت از منطقه ما که دست دله دزدهای رهبران عرب است میدزده..تا یک فکر اساسی برای ضربه زدن به این منافع امریکا و اروپا نکنید,همین بازی های خاله زنگی ادامه دارد..زبان یک ابر قدرت باید تهدید و جنگ باشد..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    7 0
    بایدن فردی مسلوب الاختیار است وتوافق ویا عدم توافقش هم تفاوتی ندارد وقتی یک کشوری مثل آب خوردن وبدون هیچ اتفافی زیر یک توافق بین النللی می زند وتازه طلبکار هم هست ما نباید کشور را معطل این بی منطق ها کنیم.
  • ناشناس IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 4
    ببخشید جناب آقای مرندی . حضرتعالی متولد کدام کشور هستید ؟؟؟ ریچموند ویرجینا در کجا واقع شده است ؟؟ دانشگاه بیرمنگام کجاست ؟؟
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    چ اصراری برای ادامه مذاکره هست...
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    مرگ بر سازشگر مرگ بر امریکا
  • CA ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    خطرناک تر از آدم دوتابیعتی نداریم‌ طرف تابعیت آمریکا داره بعد تو تیم مذاکرات مشاور ارشد هست
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    1 0
    در عجبم چرا وقتی توافقی حاصل می شود، زمان آن همیشه در پایان دوره ریاست جمهوری آمریکاست.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    1 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 0
      خنثی سازی تحریم ها یک شعار بسیاربسیار زیبا اما در واقع خیلی خیلی بی محتوا اخه مرد مومن دلار حدود ۸۰ساله برکل جهان سیطره پیدا کرده درضمن کشوری که صادارت حمل ونقل و بانکش مسدود وتحریم هست حتی نمیتونه با یورو و پوند هم معامله بکنه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس