کد خبر 1413982
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
چین

دولت چین برای از سرگیری مذاکرات آب و هوایی دوجانبه با آمریکا شرط گذاشت.

به گزارش مشرق، دولت چین به آمریکا متذکر شد، شرط از سرگیری مذاکرات با آمریکا بر سر تغییرات آب و هوایی رفع «تاثیر منفی» سفر نانسی پلوسی در اوایل ماه اوت به تایوان است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، چین پیشتر به تلافی سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ دوم و سوم اوت (۱۱ و ۱۲ مرداد ۱۴۰۱) به تایوان اعلام کرد همکاری های دوجانبه با آمریکا در چند حوزه شامل مذاکرات آب و هوایی و گفتگوهای بین فرماندهان ارشد نظامی را به حال تعلیق در می آورد.

جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا و فرستاده ویژه تغییرات آب و هوایی دولت فعلی این کشور روز سه شنبه در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز خواستار از سرگیری مذاکرات آب و هوایی پکن و واشنگتن شد.

کری در ادامه این مصاحبه گفت، امیدوار است پیش از اجلای آب و هوایی ماه نوامبر آتی سازمان ملل در منطقه شرم الشیخ مصر، مقامات چین و آمریکا بتوانند «دوباره نزد یکدیگر برگردند».

چین در واکنش به صحبتهای جان کری بیان کرد، از سرگیری مذاکرات آب و هوایی با آمریکا منوط به کارهایی است که واشنگتن برای رفع «تاثیر منفی» سفر نانسی پلوسی به تایوان صورت می دهد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه مکتوبی که برای خبرگزاری رویترز فرستاده شد نوشت: «طرف آمریکایی باید تاثیر منفی گسیل شدن پلوسی به تایوان را بزداید،  این یک شرط غیر قابل اجتناب برای همکاری چین-آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوایی است.»

در این بیانیه تاکید شد، چین به مشارکت فعالانه در مجامع بین المللی درباره تغییرات آب و هوایی ادامه خواهد داد.

این شرط از سوی چین در حالی مطرح می شود که همچنان سفرهای تحریک  آمیز زنجیره ای مقامات آمریکایی و کشورهای متحد واشنگتن به تایوان همچنان ادامه داشته و در جدیدترین مورد، روز سه شنبه هیات دیگری از سیاستمداران آمریکایی تحت سرپرستی داگ دوسی، فرماندار ایالت آریزونای آمریکا به تایوان سفر کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس