کد خبر 141373
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱

بي ترديد حضرت خديجه(س) در اسلام آوردن و ايمان به آخرين پيامبر خدا پيشگام بوده است. همچنين در عبادت خدا و اقامه نماز همراه با رسول خدا نيز پيشتاز جهانيان بوده است. او همه آن چه پيامبر خدا آورد پذيرفت و تصديق کرد و احکام الهي را اجرا کرد. پس از حضرت خديجه(س) دومين نمازگزار با پيامبر خدا(ص) در مسجدالحرام حضرت علي بن ابي طالب عليه السلام بود. در سال هاي آغاز بعثت پيش از دعوت علني فقط همين سه بزرگوار با هم نماز مي خواندند.

به گزارش مشرق به نقل از خراسان ، نخستين همسر پيامبر اکرم(ص) حضرت خديجه سلام ا... عليها «همسر نمونه» و «مادر نمونه» در جهان اسلام است. «احاديث نبوي» در وصف حضرت خديجه(س) بهترين منبع براي شناخت شخصيت بي نظير اين بانوي نمونه اسلام است.

بانوي برتر بهشتي

پيامبر خدا(ص) بارها در سخنان خويش بانوان برتر تاريخ را به بشريت معرفي کرده اند. ابن عباس گفته است، روزي پيامبر خدا(ص) فرمودند: افضل نساء الجنة اربع: خديجة بنت خويلد و فاطمه بنت محمد و مريم بنت عمران و آسيه بنت مزاحم امرأة فرعون (الخصال، ج۱، ص۹۶ * بحارالانوار، ج۱۶، ص۲). برترين زنان بهشت چهار زن اند: خديجه دختر خويلد و فاطمه دختر محمد(ص) و مريم دختر عمران و آسيه دختر مزاحم همسر فرعون. در روايت ديگر نيز تعبير «خير نساء الجنة» را به کار برده اند. استفاده از واژه هاي «افضل» و «خير» تأکيدي بر بهترين و بالاترين و برترين و خوب ترين زنان جهان است.

بانوي برگزيده الهي

«گزينش الهي» يک امتياز بزرگ براي حضرت خديجه(س) است که در کلام پيامبر خدا(ص) بر آن تأکيد شده است. پيامبر خدا فرموده اند: اِنّ ا... اختار من النساء أربعاً: مريم و آسيه و خديجه و فاطمه (الخصال، ج۱، ص۱۰۷). خداوند از زنان چهار زن را برگزيد: مريم، آسيه، خديجه و فاطمه. روشن است که خداوند زنان کامل با فضايل بي نظير را که در بالاترين درجات تعالي و سعادت قرار دارند، برمي گزيند.

ودود و ولود / ودود بيانگر دو صفت زيبا است

حضرت امام صادق عليه السلام فرموده اند: روزي پيامبر(ص) وارد منزل خويش شدند. شنيدند يکي از همسرانشان به حضرت فاطمه سلام ا... عليها گفت: اي دختر خديجه! تو براي مادرت بر ما فضيلتي مي بيني! او چه فضيلتي بر ما دارد؟ او همانند ماست! پيامبر خدا(ص) خشمگين شدند و فرمودند: فان ا... تبارک و تعالي بارک في الودود و الولود... (بحارالانوار، ج۱۶، ص۳). خداي تبارک و تعالي در ودود و ولود برکت قرار داده است، همانا خديجه - خدا او را رحمت کند - از من طاهر و قاسم و فاطمه و رقيه و ام کلثوم و زينب را به دنيا آورد و تو را خداوند عقيم قرار داده و فرزندي نياورده اي. در اين حديث چند صفت زيباي حضرت خديجه(س) آمده است. حضرت خديجه(س) «ودود» يعني بسيار با محبت و مهربان و مهرورز بود. او «ولود» و مادر فرزندان پيامبر خدا(ص) شد. خداوند از خديجه به پيامبر «کوثر» داد و از نسل و ذريه حضرت فاطمه سلام ا... عليها شرفاء و سادات پديد آمده اند. حضرت خديجه(س) تمام ثروت و امکانات و آبروي خويش را فداي همسرش پيامبر خدا کرد و در رنج ها و سختي ها در کنار پيامبر بود. او مهربان ترين فرد نسبت به پيامبر(ص) بود و بيش از هر کسي همسرش را دوست مي داشت و لوازم محبت را کامل رعايت مي کرد. «ودود» صيغه مبالغه است و کثرت و فراواني را مي رساند. حضرت خديجه سلام ا... عليها «ودود» بود. ودود بيانگر دو صفت زيبا است. هم دوست داشتن ديگران و هم محبوب ديگران بودن هر دو در واژه ودود نهفته است.

سلام خداوند و جبرئيل بر حضرت خديجه(س)

«سلام» خداوند و جبرئيل بر انسان نمايشگر جايگاه عالي انسان و مقام او در پيشگاه پروردگار است. خديجه در دوران عبادت و اعتکاف پيامبر(ص) در غار حراء از مسجدالحرام پاي پياده به جبل النور مي رفت و غذا و آب براي آن حضرت مي برد. روزي جبرئيل از غذا آوردن حضرت خديجه(س) براي پيامبر(ص) خبر داد و گفت: زماني که او نزد شما آمد به او از جانب پروردگارش و من سلام برسان و به او از آينده اش در بهشت خبر بده (بحارالانوار، ج۱۶، ص۸). بارها جبرئيل از سوي خداوند به خديجه(س) سلام رساند و خديجه(س) نيز بر جبرئيل سلام کرد. (بحارالانوار، ج۱۶، ص۱۱). در پايان معراج نيز حاجت جبرئيل از پيامبر خدا(ص) اين بود: ان تقرأ علي خديجة من ا... و مني السلام (بحارالانوار، ج۱۶، ص۷). از جانب خداوند و من بر خديجه(س) سلام برسان.

نخستين تصديق کننده و ايمان آورنده و پشتيبان پيامبر(ص)

حضرت خديجه(س) در عصر تنهايي پيامبر خدا(ص) ياور پيامبر بود. او نخستين زني است که پيامبري و رسالت الهي و نزول وحي بر حضرت محمد صلي ا... عليه و آله و سلم را تصديق کرد و به پيامبر خدا ايمان آورد و هيچ گاه پيامبر را تنها نگذاشت و همواره پشتيبان پيامبر(ص) بود.

استغفار و ثناي بي پايان

پيامبر خدا(ص) هميشه از حضرت خديجه(س) ياد و براي ايشان استغفار مي کرد. هيچ گاه پيامبر فداکاري ها و رنج ها و سختي ها و جهاد و ايثار حضرت خديجه(س) را فراموش نکرد. يکي از همسران پيامبر اکرم(ص) گفته است: کان رسول ا... اذا ذکر خديجه لم يسأم من ثناء عليها و استغفار لها... (بحارالانوار، ج۱۶، ص۱۲). زماني که در نزد پيامبر از خديجه ياد مي شد هيچ گاه از ثنا و مدح و ستايش خديجه و استغفار براي او به ستوه نيامد و دلگير و خسته نشد و از سخنان ناسنجيده درباره او به شدت خشمگين مي شد.

برخي صفات حضرت خديجه(س)

در گفت وگوهاي زمان ازدواج پيامبر اکرم(ص) و حضرت خديجه(س) برخي صفات زيباي حضرت خديجه(س) براي پيامبر(ص) چنين توصيف شده است: هي من اهل مکه من قومک و هي اکثر من مالاً و أحسنهُنَّ جمالاً و اعظمهنَّ کمالاً و اعفهنَّ فرجاً و ابسطهُنَّ يداً طاهرة مصونة تساعدک علي الامور و تقنع منک بالميسور و لا ترضي من غيرک بالکثيرة کبيرة في قومها مطاعة في امرها و عشيرتها قريبة منک في السبب يحسدک عليها جميع الملوک و العرب هي مملوکتک خديجة (بحارالانوار، ج۱۶، ص۵۴). او از اهل مکه از قوم توست او سرمايه دارترين زنان اهل مکه و زيباترين و نيکوترين آنان و بزرگ ترين آنان در کمال و با عفت ترين آنان و با سخاوت ترين آنان است. انسان پاک و مصون از فساد و انحراف است. تو را در امور مساعدت و ياري مي کند و از تو به کم قانع است و از غير تو به زياد هم خشنود و راضي نمي شود در قومش بزرگ و فرمانش مطاع است و قبيله اش قريب تو در نسب است همه پادشاهان و عرب بر تو در ارتباط با او حسادت مي ورزند.

نخستين نمازگزار با پيامبر (ص)

بي ترديد حضرت خديجه(س) در اسلام آوردن و ايمان به آخرين پيامبر خدا پيشگام بوده است. همچنين در عبادت خدا و اقامه نماز همراه با رسول خدا نيز پيشتاز جهانيان بوده است. او همه آن چه پيامبر خدا آورد پذيرفت و تصديق کرد و احکام الهي را اجرا کرد. پس از حضرت خديجه(س) دومين نمازگزار با پيامبر خدا(ص) در مسجدالحرام حضرت علي بن ابي طالب عليه السلام بود. در سال هاي آغاز بعثت پيش از دعوت علني فقط همين سه بزرگوار با هم نماز مي خواندند. (بحارالانوار، ج۱۶، ص۷).

بشارت بهشت

پيامبر خدا به حضرت خديجه(س) بشارت بهشت دادند. آري فضايل اخلاقي و صفات بي نظير حضرت خديجه(س) او را اهل بهشت کرد و پيامبر خدا مأموريت يافتند که اين امتياز بزرگ الهي را به همسرشان خديجه تبريک بگويند. (بحارالانوار، ج۱۶، ص۷ و ص۸). پس از رحلت حضرت خديجه نيز زماني که دختر ايشان حضرت زهرا(س) اندوهگين بودند، جبرئيل نازل شد و به پيامبر مأموريت داد که سلام پروردگار را به حضرت فاطمه(س) برساند و از جايگاه حضرت خديجه(س) در بهشت خبر دهد. (بحارالانوار، ج۱۶، ص۱).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس