از تشکر تا دعوت به گفت‌وگو؛ واکنش سران عراق به عذرخواهی «الصدر»

مقامات و سیاسیون عراق در پیام‌هایی جداگانه از موضع «سید مقتدی الصدر» در عذرخواهی از ملت عراق و پایان دادن به درگیری‌ها قدردانی کردند.

به گزارش مشرق، برخی مقامات و سیاسیون عراق امروز (سه‌شنبه) در پیام‌هایی جداگانه از موضع «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در عذرخواهی از ملت عراق و پایان‌دادن به درگیری‌های حامیانش حمایت و تشکر کردند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عراق «واع»، «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای گفت: «ما از موضع سید مقتدی الصدر و درخواست او برای پایان دادن به تنش ها و خروج حامیانش از منطقه سبز استقبال کرده و از موضع ملی مسئولانه او حمایت می‌کنیم.

رئیس منطقه کردستان عراق افزود: «ما امیدواریم که امنیت و ثبات بر تمام کشور حاکم شود؛ مجدداً از همه نیروها و طرف‌ها برای گفت‌وگو در جهت حل مشکلات و نجات عراق از این وضعیت دشوار دعوت می‌کنیم».

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق از موضع امروز سید مقتدی الصدر در پیامی توییتری تشکر کرد و نوشت : آقای مقتدی از شما متشکریم؛ شما بزرگوار هستید.

«حیدر العبادی» رئیس ائتلاف «النصر» طی پیامی توئیتری بر «ضرورت عقب‌نشینی فوری همه افراد مسلح از منطقه سبز و خیابان‌های عراق تاکید کرد و گفت: حالا دیگر هیچ توجیهی برای دولت وجود ندارد [که در مقابل افراد مسلح] بی‌دفاع بایستد و نظاره‌گر باشد؛ به ویژه بعد از سخنرانی سید مقتدی الصدر با هدف عقب‌نشینی مدعیان طرفداری از این جریان، که به لطف وی امروز انجام شد.

رئیس ائتلاف «النصر» در ادامه پیامش تصریح کرد: «فرد عاقل باید راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از بازگشت به جنگ پوچ، به خطر انداختن جان شهروندان و تضعیف دولت و منافع فرزندانش بیابد».

«همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بیانیه‌ای گفت: سید مقتدی الصدر ثابت کرد که فرزند مکتب خاندان صدر است؛ خاندانی که که وجودشان را فدای دین و ملت کردند. موضع او، یک موضع شجاعانه و مسئولانه به خاطر عراقی با عزت، اصلاحات و شکوفایی بود.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» نیز طی بیانیه‌ای موضع رهبر جریان صدر، در عذرخواهی از ملت عراق را «شجاعانه» توصیف کرد و شایسته تقدیر دانست.

العامری در ادامه این بیانیه افزود: «ابتکار سید مقتدی الصدر برای پایان دادن به خشونت‌های مسلحانه، ابتکاری شجاعانه بود که شایسته تقدیر و تمجید است؛ و این ابتکار در برهه‌ای حساس رخ داد که در آن، دشمنان بر گسترش وضعیت جنگ و برادرکشی شرط‌بندی می‌کردند».

رهبر جریان صدر، امروز با حضور در نشستی خبری در نجف اشرف، برای رویدادهای دو روز اخیر در عراق از مردم این کشور عذرخواهی کرد و برای خروج طرفداران خود از تحصن، ضرب‌الاجل یک ساعته تعیین کرد.

پس از این، فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز از پایان ممنوعیت رفت‌وآمد در تمامی استان‌های این کشور پس از سخنرانی سید مقتدی الصدر خبر داد. علاوه بر بغداد، قانون ممنوعیت رفت و آمد در دیگر استان‌ها نیز برقرار شده و امروز تمامی عراق تعطیل اعلام شده بود.

رهبر جریان صدر روز گذشته با اعلام تصمیمش مبنی بر کناره‌گیری از سیاست، کشور عراق را وارد فاز جدیدی از درگیری‌ها کرد. وی در این استعفا مدعی شد که هیچ زمانی ادعای رهبری و مرجعیت نداشته و برای همیشه از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می‌کند.

در پی صدور بیانیه استعفای الصدر، آشوبگران حامی جریان صدر در منطقه سبز دچار آشفتگی شده و برخی نیز اقدام به حمله به برخی ساختمان‌های دولتی کرده‌اند. درگیری این افراد با نیروهای امنیتی عراق تا امروز صبح ادامه داشت و رسانه‌ها گزارش دادند که اغتشاشات، منجر به کشته شدن ۳۰ نفر و زخمی شدن ۷۰۰ تن دیگر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    این طرفداران زمان دانشجویی کجا بودن؟؟
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 0
    این طرفداران زمان داعش کجا بودن؟؟
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 0
    صدر قاتل کشته شده های نا آرامی ها ست .
  • علـی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    10 0
    عذرخواهی بخوره تو سرش! جواب خونهایی که ریخته شد رو چجوری میخواد بده این خناس فتنه‌گر؟!
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    13 0
    اگر در همان اعلامیه اول دستور ترک منطقه سبز رامیداد این فجایع بوجود نمی آمد . من که توی خانه ام نشسته ام ازترس آخرت زندگی ندارم این آقا چطور زندگی میکند ؟
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      2 14
      یه جای کارت ایراد داره داداش، ایمان به آخرت باید سازنده زندگی باشه نه سوزنده آن!، شما سعی کن گناه کبیره نکنی و خوشقلب باشی، بفیه اش رو بسپار به خدا و بدون دلهره با دل روشن و شاد زندگی کن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس