مهار رشد نقدینگی و پایه پولی ادامه خواهد داشت

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی اقدامات متنوعی در زمینه کاهش پایه پولی، کاهش نقدینگی و مهار نوسانات اضافه برداشته و با هماهنگی دولت مهار رشد نقدینگی و پایه پولی ادامه خواهد داشت.

به گزارش مشرق، «پیمان قربانی» دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی درباره وضعیت نرخ تورم کشور اظهار داشت: نرخ تورم کشور در شهریور سال گذشته ۵۹.۳ درصد بود و در مردادماه امسال به ۴۰.۱ درصد کاهش یافت.

وی بیان کرد: نرخ تورم ماهانه در اسفند سال ۱۴۰۰ به ۲۹.۵ درصد رسیده بود و با مردمی کردن یارانه ها که افزایش موقتی تورم ماهانه را داشتیم تورم ماهانه در اردیبهشت به ۵.۱ درصد و در خرداد ماه ۱۰.۶ درصد رسید اما با تداوم اقدامات دولت سیزدهم، نرخ تورم تیر ماه به ۴.۳ درصد و در مرداد ماه به ۲ درصد کاهش یافت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: افزایش ۱۰ درصدی تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط به عملکرد دولت سیزدهم نیست زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی از سال ۱۳۹۷ در اقتصاد کشور بود و اگر در اواخر سال ۹۹ نیز دولت قبل این ارز را حذف می کرد، افزایش ۱۰ واحد درصدی تورم نیز در همان دوره بروز می داد و نرخ تورم در سال گذشته به ۷۰ درصد می رسید.

وی افزود: نرخ تورم اکنون به ۳۰ درصد رسیده و این اصلاح تورمی و قیمتی است و می توان گفت اکنون نرخ تورم به نحو مناسبی کاهش یافته است.

قربانی با بیان اینکه اقدامات متعددی برای کاهش نرخ تورم داشتیم، گفت: سال گذشته نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی در پنج ماهه اول به شدت بالا بود و در دولت سیزدهم با اقدامات مناسبی که انجام شد رشد پایه پولی که در مرداد ماه ۱۴۰۰ برابر ۴۲.۶ درصد بود در پایان تیر ماه به ۲۲.۶ درصد کاهش یافت.

وی اظهار داشت: اقدامات بانک مرکزی در تنظیم روابط با بانک ها مدیریت شد و مهار پایه پولی و نقدینگی از طریق برنامه پولی، کنترل ترازنامه بانک ها، اجرای طرح حکمرانی ریال، مدیریت بازار بین بانکی برای کنترل نرخ تورم انجام داشت و بخش مهمی نیز تنظیم رابطه بانک مرکزی با دولت بوده که در سال جاری دولت از تنخواه استفاده نکرد و از سپرده های خود استفاده کرده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: در یک سال گذشته حدود ۴۰ درصد تورم داشتیم اما وقتی به تغییر رشد پایه پولی به میزان ریالی توجه می کنیم این رقم ۵۸ هزار میلیارد تومان بود که در چهار ماهه امسال ۴۹ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی با وجود تورم ۴۰ درصد میزان مطلق افزایش پایه پولی کاهش یافته است.

وی افزود: بانک مرکزی اقدامات متنوعی در زمینه کمیته کاهش پایه پولی، کمیته نقدینگی و مهار نوسانات اضافه برداشت ها انجام داده که مستمر خواهد بود و با هماهنگی که بین دولت، بانک مرکزی و شبکه بانکی وجود دارد مهار رشد نقدینگی و پایه پولی ادامه خواهد داشت.

قربانی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در کاهش تورم موثر بوده، ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز است و این به دلیل تلاش های بانک مرکزی در ایجاد مکانیزم توافقی نرخ ارز و تامین ارز بوده است.

وی با بیان اینکه در زمان تورم بالا اصولا طبقات ضعیف و متوسط فقیرتر و پولدارها پولدارتر می شوند، گفت: با توجه به اقداماتی که برای کاهش نرخ تورم انجام شده و افزایش درآمد ملی که دو فصل پایانی سال گذشته رشد مناسب اقتصادی ۴.۸ و ۵.۷ را ثبت کرده است، همچنین اقدامات انجام شده برای ترمیم یارانه ها و افزایش درآمدهای ارزی و افزایش درآمد جامعه از یک طرف، درآمد ملی افزایش می یابد و از سوی دیگر با کاهش تورم درآمد خانوار ترمیم می شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: کاهش نرخ تورم به معنای ارزان شدن قیمت کالاها نیست بلکه کاهش شتاب رشد قیمت ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    سوال اینه: وقتی در همین یک سال اینهمه پول چاپ شده، پس دیگه نفت برای چی میفروشن؟
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      برای چی نفروشیم؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس