کد خبر 1414225
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
دولت روحانی و بزرگترین تورم پس از جنگ جهانی دوم

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت روحانی پس از جنگ جهانی دوم، مسبب بزرگترین فاجعه تورمی کشور بوده است.

به گزارش مشرق، با گذشت یک سال از تغییر دولت و روی کار آمدن دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، جریان منتقد دولت فعلی و حامی دولت قبل، به گونه‌ای درباره افزایش قیمت‌ها موضع‌گیری می‌کنند، که گویی در هشت سال گذشته کشور با هیچ تورم و گرانی مواجه نبود و آیت‌الله رئیسی یک اقتصاد آرام با تورم نزدیک به صفر را تحویل گرفت و اکنون تورم را به بالای ۴۰ درصد رسانده است.

با وجود آن که تورم دورقمی سال‌ها است در اقتصاد ایران حاکم است، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد آیت‌الله رئیسی در تابستان ۱۴۰۰ اقتصاد ایران را با بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران تحویل گرفت.

دولت روحانی و بزرگترین تورم پس از جنگ جهانی دومبر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در تیرماه ۱۴۰۰ در پایان دولت دوازدهم به ۵۷ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم از سال ۱۳۲۲ بدین سو در اقتصاد ایران محسوب می‌شود. در اوایل دهه ۱۳۲۰ اقتصاد ایران به علت تبعات جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید و نرخ تورم به ۱۰۰ درصد هم رسید.

پس از آن دوره، اقتصاد ایران هیچ‌گاه تورم بالای ۵۰ درصد به خود ندیده بود و در سال ۱۳۷۴ در دوره ریاست مرحوم رفسنجانی نرخ تورم به ۴۹.۵ درصد افزایش یافت.

دولت روحانی و بزرگترین تورم پس از جنگ جهانی دوم

اما در سال‌های پایانی دهه ۹۰ به علت سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت دوازدهم، ایران بار دیگر تورم سنگین را تحمل کرد و نرخ تورم به بالای ۵۰ درصد رسید و دولت دوازدهم کار خود را با تورم تاریخی ۵۷ درصد به پایان رساند.

به عبارت دیگر آیت‌الله رئیسی اقتصادی را تحویل گرفت که پس از جنگ جهانی دوم، چنین شرایط بحرانی در تورم به خود ندیده بود.

اکنون با گذشت یک سال از تغییر دولت، طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم کاهشی شده است. با این حال همچنان اقتصاد ایران با تورم بالای ۳۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کند. اما عملکرد دولت جدید سبب کاهش شتاب تورم شده است و این حقیقتی است که منتقدان دولت آن را سانسور می‌کنند.

دولت روحانی و بزرگترین تورم پس از جنگ جهانی دوم

منتقدان دولت به گونه‌ای جلوه می‌دهند که گویا دولت آیت‌الله رئیسی مسبب تورم ۴۰ درصدی فعلی است و به کاهش نرخ تورم در این دولت اشاره نمی‌کنند.

اجرای سیاست حذف ارز ترجیهی که در دولت سیزدهم به وقوع پیوسته است، می‌توانست آثار تورمی بسیاری در پی داشته باشد، اما طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه منتهی به خرداد ۱۴۰۱ معادل ۳۹.۴ درصد بوده است که در مقایسه با نرخ تورم منتهی به مرداد ۱۴۰۰ (استقرار دولت سیزدهم) که معادل ۴۵.۲ درصد بوده است، حدود ۶ واحد درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش بانک مرکزی نیز نرخ تورم در خرداد امسال ۴۱ درصد بوده که ۱۶ واحد درصد کمتر از تورم پایان دولت روحانی است. این موفقیت در حالی به دست آمده که حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی یک شوک تورمی در خرداد ایجاد کرده بود اما اثرات تورمی آن در خرداد و تیر به تدریج خالی شد و از این پس نرخ تورم نزولی‌تر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؟
  • محمدایوب IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 2
    مشرق عزیز آنها که انصاف ووجدان واگاهی ودین دارند از فاجعه دولت روحانی باخبر هستند این حامیان او هستند با وجود حمایت آنها روحانی این فاجعه را بوجود آورد اما چون نه دین دارند نه وجدان ونه شرم و حیا اکنون به جای عذر خواهی از مردم فرا فکنی میکنند ودولت خدوم وزحمت کش وبه دور از دزدی ورانت وفامیل وقبیله ای را مقصر جلوه می‌دهند بارها گفته ام باید روحانی ودرودسته اش را به صدا و سیما بیاورند در مقابل آگاهان ومتخصصین اقتصادی به بحث بنشینند وپاسخگوی اعمالشان باشند البته حق مردم محاکمه آنها است حال خبری از محاکمه نیست پاسخ که باید بدهند تا هرروز دررسانه هایشان که پول ملت راه اندازی کردند آدرس اشتباه به مردم ندهند
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 1
    خداوکیلی هروقت این غربگراها و تکنوکرات ها رای آوردن در این کشور عملکردشون از اشغالگران غربی بدتر بوده # محاکمه حسن روحانی
  • علـی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    از نفوذ نباید غافل شد!
  • محمدی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    4 1
    دو نکته در این امار وجود دارد.1-تورم دولت فعلی که یک سال هست مملکت را اداره می کند چقدر می باشد؟ 2- در 4 سال اول دولت روحانی طبق آمار بانک مرکزی پایینترین تورم را در بعد از انقلاب بوده. سوال چرا در دوره دوم یک باره تورم افزایش پیدا کرد؟ چرا دولت فعلی نتوانست طبق وعده ای که در زمان انتخابات داد تورم را به شهریور سال گذشته برگرداند؟
  • NL ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    4 0
    لطفا برادران بفرمایند تا چند ده سال هنوز اثر مدیریت روحانی است و کی آثار عملکرد دولت شما مشاهده می شود؟؟ صد سال دیگه خوبه؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    فعلا که دارن ماله کشی میکنن
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    یه چند سالی بعد از جنگ جهانی تورم منفی شده که البته علت آن این است که بعد از خاتمه ی جنگ قیمت ها کمی ارزان شده است نه اینکه اوضاع گل و بلبل بوده
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 0
    نتیجه رای کنسرتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس