مجلس خسته نیست/ چماق بر سر ما نکوبید!

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح بانکداری اسلامی، اظهارات دو نماینده مجلس با یکدیگر حاشیه‌ساز شد.

به گزارش مشرق، روح الله ایزدخواه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۶ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی ماده ۱۸ طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در قالب پیشنهادی درباره سازوکار تشکیل شورای فقهی، اظهار داشت: عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونان تنظیم گری، نظارت و حقوقی رئیس کل در این شورا اشکالاتی دارد.

وی بیان کرد: رئیس کل بانک مرکزی نباید حق رأی در این شورا داشته باشد. حضور رئیس کل بانک مرکزی باید بدون حق رأی باشد چرا که فقها باید در این شورا اظهار نظر کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همان طور که در زمان انتخابات می‌گوئیم که ۹۶ درصد مردم سرمایه بانک‌ها را تأمین می‌کنند اما ۴ درصد منتفع می‌شوند، در جریان بررسی چنین طرحی هم باید به این مسئله توجه داشته باشیم. ده‌ها متخصص اسلامی امروز در قم هستند که در سطح دکتری در پژوهشکده‌ها فعال هستند و ما چه زمانی قرار است به آن‌ها فضا دهیم؟

مرحوم هاشمی می‌گفت ما به جای همه اقتصاد را اداره می‌کنیم

ایزدخواه متذکر شد: مرحوم هاشمی نیز همین طور کشور را اداره می‌کرد؛ به علما می‌گفت شما درس اخلاق دهید ما به جای همه شما اقتصاد را اداره می‌کنیم و لذا این وضعیت امروز کشور شده است!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بانک‌ها تمام اقتصاد، تولید، کشاورزی و تجارت ما را استثمار کردند و در زمان رکود و رشد منفی هم به دنبال ایجاد شعبه‌های جدید خود هستند. ما نباید در خستگی به این موضوع رأی موافق دهیم. همان طور که در خستگی به حذف ارز ترجیحی رأی دادیم. با تدابیری که برای این شورا در طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اندیشیده شده است، نه تنها رئیس بانک مرکزی پاسخگو نخواهد بود بلکه ما اختیارات وی را هم افزایش می‌دهیم.

وی اظهار داشت: ما باید توجه داشته باشیم که مجلس حق سوال یا استیضاح از رئیس بانک مرکزی را ندارد و عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش از شورای فقهی باید حذف شود.

به کسانی که دستشان از این دنیا کوتاه است، توهین نکنیم

در ادامه جلسه سید غنی نظری در پاسخ به اظهارات ایزدخواه، گفت: این تریبون دست ما امانت است و درست نیست که از پشت این تریبون به کسانی که دستشان از این دنیا کوتاه است، توهین کنیم چرا که این افراد نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند. نمی‌توان خدمات آنها را زیر سوال برد. این اقدام منجر به وهن مجلس می‌شود.

وی بیان کرد: همین آقایان بودند که سر خودرو دنا چه حاشیه‌ای برای مجلس ایجاد کردند. از ریاست جلسه انتظار می‌رود در کنترل جلسه دقت لازم را داشته باشد چرا که برخی از افراد نمی‌توانند حرف منطقی بزنند و از روی احساس نظر می‌دهند.

دشمن خسته است نه مجلس

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در خلال این بحث‌ها، گفت: یک عزیزی گفت مجلس خسته است، اما بنده اعلام می‌کنم که نمایندگان سر حال و سرزنده به امور رسیدگی می‌کنند و دشمن خسته است.

روح الله ایزدخواه نیز مجدداً در اظهاراتی دیگر خطاب به سید غنی نظری، گفت: دوستان به من توصیه کردند که در غالب تذکر اصل ۷۵ پاسخ غنی نظری را بدهم اما بنده این کار را نمی‌کنم چرا که وضع موجود گویای همه چیز است.

وی خطاب به نظری، ادامه داد: شما با این گفتمان روی کار آمدید که وضع موجود را تغییر دهید. ما که چیزی از شما ندیدیم. اگر با اشرافیت مخالف هستید، بفرمائید. اگر در پی اصلاح نظام بانکی هستید، بفرمائید. چماق بر سر ما نکوبید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نماینده مستقل است و اینجا جای اظهار نظر است. ما بدون تعارف با مردم حرف می زنیم و مردم خودشان قضاوت می‌کنند.

در ادامه جلسه سید غنی نظری در اخطاری، گفت: نمایندگان خسته نیستند چرا که وقت خود را صرف ملت و جمهوری اسلامی می‌کنند. برخی از دوستان می‌گویند در خواب آلودگی مجلس به حذف ارز ترجیحی رأی داد که این به خودشان باز می‌گردد نه مجلس. رفتار نمایندگان نباید مجلس را زیر سوال ببرد.

وی تاکید کرد: اقدام مجلس در تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه قدم گذاشتن در مسیر مبارزه با فساد بود. بنده هم مخالف وضع موجود هستم. با وضعیت موجود بانک‌ها هم مخالف هستم. عامل اصلی گرانی و تورم، بانک‌ها هستند. اینکه بانک‌ها باید پاسخگو باشند، بر هیچکس پوشیده نیست. بنده نه موافق وضع موجود هستم و نه مدافع حرکات فعلی بانک‌ها. این قانون به عنوان یک قانون مترقی می‌تواند مصائب و مشکلات بانک‌ها را مرتفع کند. ما هم مخالف وضع موجود هستیم و بنده دیگر به بحث دوست عزیزمان ورود نمی‌کنم.

علی نیکزاد هم به عنوان رئیس جلسه، گفت: مجلس بعضاً در سه شیفت هم کار کرده است. امروز نیز از صبح در حال بررسی طرح بانکداری است و اگر لازم باشد سه شیفت هم می‌ماند تا قانون به سرانجام برسد. هیچکس خسته نیست. از دوستان هم تقاضا دارم در صحبت‌های خود انصاف را رعایت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • Nm IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 0
    به نظرتان کدام مجلس باقی مانده که ایا خسته باشد یا .....
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 1
      چیه نکنه افسادطلبی؟
  • DK ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    دست فلانی از دنیا کوتاه هست مربوط به روابط فردی هست ! الان خیلی از بچه ها دیروزی هستند و بزرگ شده اند اما همان سیاست‌ها در زندگی آنان اثراتش جاری وساری هست !
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    مجلس خسته نيست بی خاصيته، البته نه برای رانت های خودشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس