کابل: تحقیقات درباره ترور الظواهری به‌زودی نهایی می‌شود

وزارت خارجه طالبان گفته به زودی تحقیقات در مورد ادعای امریکا مبنی بر حضور و کشته‌شدن سرکرده القاعده نهایی می‌شود.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان گفته به زودی تحقیقات در مورد ادعای امریکا مبنی بر حضور و کشته‌شدن سرکرده القاعده در کابل را نهایی خواهد کرد.

«عبدالقهار بلخی» سخنگوی این وزارتخانه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفته رهبری طالبان از حضور ایمن‌ الظواهری در کابل آگاهی نداشت و آمریکا باید قبل از حمله موضوع را با دولت جدید افغانستان هماهنگ می‌کرد تا از طریق حکومت افغانستان به این مشکل رسیدگی می‌شد.

 بلخی گفت: «امارت اسلامی تحقیقات درباره چگونگی حضور ظواهری در کابل را ادامه می‌دهد تا اطمینان حاصل شود ادعای که صورت گرفته مبتنی بر واقعیت است یا نه. امارت اسلامی به زودی تحقیقات در این مورد را نهایی خواهد کرد و ثابت خواهد شد که آیا ظواهری درکابل بوده است یا این که این تنها یک ادعا بوده است. آمریکا مسوولیت دارد قبل از آنکه فردی را که فکر می‌کند تهدید برای امنیت این کشور است هدف قراردهد، باید موضوع را با مقام‌ها و دولت آن کشور هماهنگ کند تا دولت مستقر به مشکل رسیدگی کند نه این که خود بدون اطلاع دادن به کشور وارد اقدام شود».

 بلخی تأکید کرده طالبان خواهان داشتن روابط خوب دوجانبه مبتنی برمنافع دو طرف با همه‌ کشورها از جمله ایالات متحده است و دولت افغانستان هیچ کشوری را در این خصوص در حاشیه قرار نمی‌دهد.

او گفت: «بسیاری ازکشورهای منطقه با دولت افغانستان تعامل دارند و نحوه تعامل کشورها با افغانستان به تدریج بهبود می‌یابد و در آینده روابط سیاسی با کشورها توسعه‌ای بیشترخواهد یافت. امارت اسلامی خواهان داشتن روابط خوب دوجانبه مبتنی برمنافع دوطرف با همه‌ کشورها از جمله ایالات متحده است.

عملیات حذف فیزیکی الظواهری  اولین حمله اعلام شده توسط آمریکا علیه هدفی در افغانستان از زمان خروج واشنگتن از این کشور پس از بازگشت طالبان به قدرت به شمار می‌آید.

سه‌شنبه ۱۱ مرداد بود که بعد از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان، یک مقام ارشد دولت آمریکا با تایید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

ساعتی بعد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری نشست خبری در کاخ سفید به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی این کشور پرداخت و گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

اما دو روز بعد طالبان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که از اقامت سرکرده القاعده در افغانستان اطلاعی نداشته و آمریکا را تهدید کرد که در صورت تکرار تجاوز به حریم افغانستان با این کشور مقابله خواهد کرد.

در همین حال، سخنگوی طالبان از آغاز تحقیقات پیرامون بررسی ادعای آمریکا مبنی بر ترور الظواهری خبر داده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس