کد خبر 1412500
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷
روایت الجزیره از جزئیات پیشنهاد اروپا برای احیای برجام

سایت وابسته به دولت سابق اذعان کرد: بار کج هیچ‌گاه به مقصد نمی‌رسد و بار برجام، از اول کج گذاشته شد و بدون لغو تحریم‌ها، فایده نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: خبرآنلاین از قول مهدی مطهرنیا نوشت: آیا برجام چیزی است که می‌تواند احیا شود؟ اگر توافق صورت بگیرد، آن‌گونه که ند پرایس گفته که تحریم‌های سپاه برداشته نمی‌شود، احتمال دارد تحریم‌های پسا برجام یعنی تحریم‌های سپاه پاسداران که از طرف ترامپ گذاشته شد، برداشته نشود. در این حالت باید گفت برجام احیا نمی‌شود. برجام زمانی احیا می‌شود که تمام تحریم‌های پس از توافقنامه برجام برداشته شود. پس برجام یک اسم بیشتر نیست و ما اسم آن را می‌گذاریم احیای برجام.

شروط پذیرش برجام در ۹ ماده توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. باید پرسید کدام یک از این شروط پذیرفته شده است؟ ماجرا این‌جاست که وقتی می‌گوییم همه تحریم‌ها برداشته شود حداقل در این باب به امضای توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ برسیم. باید توجه داشته باشیم که پس از امضای برجام توسط تیم ظریف چه مسائلی مطرح شد و چه مشکلاتی به‌وجود آمد، آیا حالا باید به چیزی کمتر از آن راضی شویم؟

وقتی شما چیزی کمتر از برجام را بپذیرید و تحریم‌های ترامپ را برندارد ۴ سناریو به‌وجود می‌آید که پیشروی برجام وجود دارد. اولی سناریوی کیش و مات، دوم سناریوی قیصر، سوم سناریوی لبه مقاومت شکننده و آخری سناریوی آفتاب شتا. در حال حاضر اگر توافق امضا شود چه خواهد شد؟ برای مثال در چهار پنج ماه پیش رو دلار کمی افت کند و در کانال بیست و پنج هزار تومان قرار بگیرد. حدود یک سال طول می‌کشد که شرکت‌ها تمایل داشته باشند با ایران کار کنند.

در این یک‌سال کنگره آمریکا عوض می‌شود و بعد بایدن کنار می‌رود و سناریوی آفتاب شتا پیش می‌آید. سوزانندگی بیشتری پیش می‌آید و بحران تصمیم‌گیری در پرونده هسته‌ای را پیش خواهد آورد. باید در نظر بگیرید که هر چیزی زمان طلایی خود را دارد و اگر زمان از دست برود دیگر اثرگذاری خود را هم از دست خواهد داد. در نهایت باید بگویم بار کج هیچ‌گاه به منزل نمی‌رسد. این بار از اول کج گذاشته شده است.

من به توافق امید ندارم چرا که اساسا آن را توافق نمی‌دانم بلکه آن را تحمل می‌دانم. آنچه که در صحنه عینی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد چرخه تنازع، تناقض، تحمل و در نهایت بازگشت این چرخه در کلان روندهای حاکم است.

ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که توافق همواره با عدم قطعیت ذاتی روبه‌رو است. ایالات متحده نمی‌تواند رفتار ایران را به‌عنوان یک کنشگر چالش‌برانگیز و تهدیدآفرین برای نظم موجود پذیرا باشد. ایران نیز با مفروض‌های نظام‌های جمهوری اسلامی که بر آن است تا اصول و ارزش‌های برخاسته از یک مکتب الهی با تفسیر سیاسی و ایدئولوژیک را حاکم کند.

به‌گونه‌ای که نوعی ادبیات دارالاسلام و دارالکفر را در بافتاربندی تاریخی ایران را لوگوسنتریکال و کلان‌محور و همچنین سفید و سیاه می‌بیند. بنابراین در این شرایط توافقی نمی‌تواند حاصل شود و آن را می‌توان تحملی دوجانبه بر مبنای نیازهای عرصه داخلی و ضرورت‌های عرصه بین‌المللی دید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدهادی IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    تحمل و فرصت دادن کوتاه به هم برای سازگار شدن با تهدیدهای همدیگه!
    • سید IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      شاید تقدیر الاهی بر این قرار گرفته است که برجام بی فرجام سرانجامش نابودی قطعی با بلاهت و حماقت دولت یانکیستان باشد ولو غربگدایان ایران را خوش نیاید!!!
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 1
    لوگوسنتریکال !! رو خوب اومدی. آورین. آورین. آی ام ئه بلک بورد!
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      خبرآنلاین که آوردی نشان از این هست که می خواهد علیه دولت یک چیزی بگوید ولو غلط یا درست
  • دانیال FR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 1
    با وارد کردن نفت خود به بازار اروپا و غرب را از فشار خارج نکنیم. این موقعیت تاریخی برای تضعیف اروپا و غرب را از دست ندهیم.
  • CA ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 3
    روزنامه کیهان بی منطق چاپ می کند
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 3
    مرگ بر برجام
  • IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 1
    اونچیزی که بنده ازین متن متوجه شدم، منظور اینست که بگیم ظریف بیاد! اینو بدونید که خدارو هزاران مرتبه شکر دیگه دوره ظریف و شیخ حسن گذشت! و اون طرز تفکر در بین مسئولین، پشیزی ارزش ندارد! دولت انقلابی رئیسی و جناب باقری محکم تر از آنند که به غرب باج دهند. خود اتکائی و اعتماد به نخبگان در کنار قدرت نظامی و ولایت مداری و توکل به خداوند؛ تنها راه برون رفت ایران از مشکلات پیش روست. ما یقین و باور قلبی داریم به توانائی و اخلاص دولت جناب رئیسی. و یک نکته" تا زمانیکه از محور ولایت خارج نشدیم هیچ فسادی شکل نخواهد گرفت! خداوند سایه رهبری را بر سر ایران عزیز حفظ کند. یکی دو سال دیگر ایران را بر اوج قله های علم و تکنولوژی خواهیم دید، چه برجام باشد چه نباشد!
  • NL ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 1
    ایران چرا باید نظم ظالمانه آنگلوساکسون رو بپذیره؟آمریکا و انگلیس و صهیونیستها چرا باید ارباب دنیا باشند؟ این منطق ماست.برجام یه چیز مزخرف بود ما از سرمایه خودمون چشم پوشی کردیم تا قسمتی از سرمایه خودمون که تحریم بود رو بدست بیاریم!
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    تصور نمی کنم - بار دیگر مسئله به مسئله اول رییس جمهور بعدی امریکا تبدیل شود
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    4 1
    برجام از خشت اولش در۲۰۱۵ کج بود و تحمل بود!
  • مجید IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 1
    اسراییل هم همین را میگوید!!!!!1
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    واقعی ترین و جامع ترین مطلبی که می توان در مورد برجام نوشت همین است که آقای مطهرنیا نوشته است.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس