کد خبر 1412253
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
روسیه

روسیه با بند مربوط به زاپروژیا در توافق هسته‌ای که در نشست اخیر سازمان ملل ارائه شد، مخالفت کرد.

به گزارش مشرق، روسیه به دلیل مخالفت با بند مربوط به کنترل نیروگاه زاپوریژژیا در اوکراین، از توافقی در سازمان ملل ممانعت کرد که ادعا می‌کند هدف تقویت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را داشت.

به گزارش گاردین،نشستی که برای این توافق در سازمان ملل تشکیل شد به دلیل مخالفت روسیه ۴ ساعت طول کشید. پاراگرافی در متن پیش نویس نهایی این نشست بر «اهمیت فوق العاده تضمین کنترل تأسیسات هسته‌ای از طرف مقامات اوکراینی بر مکان‌هایی مانند نیروگاه هسته‌ای زاپوریژزیا» تأکید کرد.

هیئت روسی حاضر در نشست تنها گروهی بودند که با مخالفت با این توافق نشست را پس از ایراد سخنرانی خود ترک کردند.

زاپروژیا نیروگاه هسته‌ای در شهر «انرهودار» اوکراین است که اکنون به کنترل نیروهای روسیه در آمده است. ارتش اوکراین در حال حاضر به حملات متعدد خود به این منطقه هسته‌ای با «هواپیماهای بدون سرنشین، توپخانه سنگین و پرتاب کننده‌های موشک» ادامه می‌دهد.

شب گذشته مقامات در شهر انرهودار به خبرنگاران گفتند که ۴ پرتابه توپخانه‌ای که از طرف اوکراینی شلیک شده بود، روز جمعه به محل ذخیره سوخت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اصابت کرد، اما سطح تشعشعات در مقدار طبیعی باقی مانده است و نشان می‌دهد که این حملات هیچ آسیبی وارد نکرده‌اند.

کی‌یف این اتهامات را رد کرده و مدعی شده است که روسیه از این تأسیسات به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌کند و نیروهای خود را برای بد جلوه دادن اوکراین گلوله باران می‌کند. به تازگی مقامات کشورهای مختلفی خواستار اعزام نیروهای آژانس انرژی اتمی برای بازرسی این نیروگاه شده‌اند.

شب گذشته «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که اوضاع اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا کاملا نگران کننده است. بورل تاکید کرد بایستی به کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده شود تا از نیروگاه زاپروژیا بازدید کنند.

همزمان با حملات نیروهای کی‌یف به این نیروگاه هسته‌ای مقامات توزیع قرص ید در میان ساکنان نزدیک زاپروژیا را شروع کردند که به منظور مقابله با تشعشعات هسته‌ای است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    پس سازمان ملل هم به کمک اوکراین اومده در باز پس گیری مناطق ار دست رفته خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس