کد خبر 1412084
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷
کارنامه روحانی و رئیسی در عدالت اقتصادی+ آمار

ضریب جینی که شاخصی از نابرابری اقتصادی است در دولت گذشته افزایش یافت که نشان دهنده تشدید شکاف طبقاتی است اما دولت سیزدهم تنها طی حدود ۷ ماه توانست روند نابرابری اقتصادی را معکوس کند.

به گزارش مشرق، یکی از مهمترین شاخص‌های سنجش عملکرد اقتصادی دولت‌ها، چگونگی توزیع درآمد در جامعه است که معیاری از عدالت اقتصادی به شمار می‌رود. برای سنجش شکاف طبقاتی شاخص‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آنها مقایسه سهم ثروتمندترین و فقیرترین افراد جامعه است.

بر همین اساس سهم هزینه‌های ۲۰ درصد دهک پایین درآمدی کشور از کل هزینه‌های دهک‌ها یکی دیگر از شاخص‌هایی است که وضعیت تغییرات درآمدی در کشور را نشان می‌دهد. هر چه این سهم بالاتر رود یعنی وضعیت درآمد ۲۰ درصد کم‌درآمد جامعه بهتر شده و برعکس هر چه این سهم کمتر شود یعنی اوضاع فقرا بدتر شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، سهم ۲۰ درصد فقیرترین جمعیت خانوارهای کشور از کل هزینه خانوارها در پایان دولت قبل ۶۷ هزارم بود اما در دولت روحانی به ۵۸ هزارم سقوط کرد. یعنی سهم فقرا در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم مرتباً کوچک و کوچک‌تر شد.

 کارنامه روحانی و رئیسی در عدالت اقتصادی+ آمار

از سوی دیگر، قشر ثروتمند جامعه در دولت روحانی ثروتمندتر از گذشته شدند.

 کارنامه روحانی و رئیسی در عدالت اقتصادی+ آمار

سهم دهک دهم از کل هزینه خانوارها که در پایان دولت دهم به ۲۸۹ هزارم کاهش یافته بود در دولت روحانی به ۳۱۴ هزارم افزایش یافت.

شاخص‌های دیگر توزیع درآمد، نسبت هزینه دهک‌های ثروتمند به دهک‌های فقیر است که تمامی این شاخص‌ها در دولت روحانی به شدت به نفع ثروتمندان تغییر کرده‌اند. نسبت هزینه ده درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین جمعیت در سال ۱۳۹۱ برابر با ۱۰.۷۹ بود یعنی ثروتمندترین دهک جامعه ۱۰.۷۹ برابر فقیرترین دهک جامعه هزینه می‌کرد اما این نسبت در سال ۱۳۹۹ به نزدیک ۱۴ برابر افزایش یافت، یعنی پولدارها پولدارتر و فقرا فقیرتر شدند.

 کارنامه روحانی و رئیسی در عدالت اقتصادی+ آمار

سال

نسبت هزینه ده درصد ثروتمندترین به ده درصد فقیرترین جمعیت

نسبت هزینه بیست درصد ثروتمندترین به بیست درصد فقیرترین جمعیت

نسبت هزینه چهل درصد ثروتمندترین به چهل درصد فقیرترین جمعیت

۱۳۹۱

۱۰.۷۹

۶.۶۵

۳.۷۵

۱۳۹۲

۱۰.۶۸

۶.۵۷

۳.۷۱

۱۳۹۳

۱۲.۳۳

۷.۲۶

۳.۹۳

۱۳۹۴

۱۲.۶۵

۷.۴۰

۴.۰۱

۱۳۹۵

۱۲.۹۹

۷.۶۱

۴.۱۰

۱۳۹۶

۱۳.۶۵

۸.۰۰

۴.۲۶

۱۳۹۷

۱۴.۴۵

۸.۳۶

۴.۴۱

۱۳۹۸

۱۳.۶۹

۷.۹۷

۴.۲۵

۱۳۹۹

۱۳.۹۶

۸.۱۳

۴.۳۲

دولت سیزدهم با پرداخت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، موجب افزایش قدرت خرید خانوارهای کم‌درآمد شده است. همچنین آمارها بیانگر بهبود روند هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی به‌عنوان شاخصی از رفاه خانوار در دولت سیزدهم می‌باشد به‌طوری که هزینه‌های مصرفی طی سه فصل تابستان، پاییز و زمستان ۱۴۰۰ علی‌رغم مشکلات اقتصادی، رشد بیش از ۱۲ درصدی تجربه کرده است. این رشد ناشی از کاهش تبعات بیماری کرونا و افزایش فعالیت‌های اقتصادی است.

همچنین ضریب جینی به عنوان یکی از شاخص‌های توزیع درآمد از ۳۶۵ هزارم در سال ۱۳۹۱ به ۴۰۱ هزارم در سال ۱۳۹۹ رسید یعنی افزایش ۹٫۵ درصدی شکاف طبقاتی در دولت گذشته رخ داده است که بالاترین میزان در دهه‌های اخیر است. این آمارها نشان می‌دهد دولت حسن روحانی بدترین عملکرد را در زمینه توزیع برابر درآمد داشت و در ۸ سال گذشته ضریب جینی بیش از دولت‌های قبل افزایش یافت.

 کارنامه روحانی و رئیسی در عدالت اقتصادی+ آمار

با این حال دولت سیزدهم توانست تنها طی حدود هفت ماه، روند رو به وخامت نابرابری را معکوس کرده و بهبودی هرچند اندک در حوزه عدالت اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۰ ایجاد کند. نتیجه این اقدامات، کاهش ضریب جینی به ۳۹.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ بود.

البته با اقدامات دیگر دولت در سال جاری نظیر عدالت مالیاتی و اصلاح یارانه‌ها، انتظار می‌رود ضریب جینی در سال ۱۴۰۱ به روند کاهشی خود ادامه دهد. همچنین با توجه به راهبرد دولت مبنی بر تحقق عدالت در تمام شئون جامعه از جمله اقتصاد، انتظار می‌رود در سال‌های آتی نابرابری ایجاد شده در دوره گذشته برطرف شده و عدالت اقتصادی هرچه بیشتر در جامعه حاکم شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمدایوب IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    2 3
    مشرق عزیز ورسانه های انقلابی لطفا تلاش کنید روحانی ودولتیان واصلاح طلبان را به رسانه ملی بکشانید تا در برابر متخصصین پاسخگوی کارهایشان بشوند وحرف مفت نزنند همین دیروز خانم ترکان گفته بود کاری از رییسی ندیده البته قوه قضاییه باید روحانی را محاکمه کند که تعلل می‌کند شما سعی کنید ممنون
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      سلام اولا باید دادگاه روحانیت محاکمه کنه دوما با پرونده ناقص نمیشه محاکمه کرد
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    6 0
    آیا سفره مردم هم این آمار را تایید میکند روحانی بد بود ولی رئیسی !!!!؟؟؟؟
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      رئیسی چی تحویل گرفت به خاطر رای کنسرتی ها مهمه
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      توقع بهبود همه ویرانی های ۸ ساله دولت اصلاحاتی روحانی در یکسال دولت رئیسی واقعا نه عاقلانه است و منصفانه و نه شرافتمندانه
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 2
    با سپردن مدیریت‌ها به انسانهای لایق فارق از جناح ودسته خود امروز دچار این گرفتاریها نبودیم
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    2 0
    طرف ده تا خونه داره يارانه كرفته.وزير هم كفته ملك و مسكن را ملاك قرار نداديم .من كه مستاجرم يارانه ام حذف شده به خاطر ٣٠٠ ميليون داخل بانك .....اين كجاش عدالت است
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      اولا منبع خبر جمله اولت؟؟؟ دوما ۳۰۰ میلیون کم نیستها
  • US ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    آماری که داده شده بسیار دروغ است حداقل کسانی که در ایران زندگی می‌کنند درگیر افزایش قیمت وحشتناک از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی هستند که ثروتمندان ثروتمندتر و ۷۰ درصد مردم زیر خط فقر آمده و حتی فقر مطلق افزایش چشمگیری داشته است و یارانه بسیاری،از افراد به صرف حقوق ده میلیون قطع شده درحالی که در حال حاضر خط فقر ۱۶ میلیون است افزایش قیمت کالاهاکه ۳۰۰ برابر شده است حداقل گزارشی که می‌دهید دروغ و مغرضانه نباشد
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      اولا از آمریکا نظر نده دوما روحانی جونت چی تحویل داد مهمه سوما منبع حرفات؟؟؟ اگه بگی جامعه که من هم تو جامعه هستم
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    کارنامه رئیسی عالیه وفقط باید بازهم نتایج کارهایش را درزمینه(مبارزه با رانت باندوپارتی بازی وفساد خودیها،حل مشکلات ومعضلات مررم-حمایت ازبیکارها،بیگارها،بی بیمه ایها،بی درآمدها،کم درآمدها همچنین مسکن،هزدواج،بی عدالتی،تبعیض،انواع امتیاز،سهمیه وغارت خودیها چبه میشه!؟هنچنین علیرغم کاهش وثبات ارزوطلا چرا قیمت کالا ومایحتاج مردم تا ۵برابر قیمت افزایش پیدا کرده.....!؟
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      چون روحانی جونت زیرساخت سوخته تحویل داد وقتی به خاطر کنسرت و رفع حصر تو سال ۹۶ رای دادید و رسما گفتید بیکاری و گرانی را به رئیسی ترجیح می‌دهید باید فکر اینجا میبودید
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    آخرش مهمه که هيچکدوم هيچ دستاوردی ندارين، نمونه شماها جناب احمدی نژاده حالا هی بکوبين سر کله همديگه، هر دولتی مياد همينه، اون از احمدی نژادش ،اون ارز روحانيش ، اينم از شما
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    میزان افزایش حقوق کارمندان مصداقی از عدالت؟؟؟؟؟ یکی بیاد منو توجیه کنه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    قومی که امار را دستکاری می کند تا شکست را انکار کند ، مفسد فی الارض است
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      و قومی که آمار را دستکاری میکنن تا تحریف واقعیت کنن و کشور رو بحران زده و شکست خورده نشون بدهند، مفسد فی الارض هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس