کد خبر 1382626
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵
ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزا بود/ دولت دنبال بهبود معیشت مردم است

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به یارانه نقدی، به نفع پنج دهک درآمدی پایین جامعه است و موجب کاهش شکاف طبقاتی می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: روزنامه سازندگی درگزارشی نوشت: «تبدیل یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به یارانه‌های نقدی چه پیامدی روی نابرابری و فقر در ایران خواهد داشت؟ جواد صالحی اصفهانی،‌ استاد دانشگاه ویرجینیاتک، با محاسبه‌ای تقریبی نشان می‌دهد اجرای طرح اخیر از سوی دولت رئیسی به پنج دهک پایینی منفعت می‌رساند و از رفاه پنج دهک بالایی می‌کاهد. در نتیجه یارانه‌های نقدی با توزیع فعلی منجر به کاهش ضریب جینی تا پنج واحد درصد و خط فقر- از ۱۳/۶ به ۶/۱ درصد - خواهد شد.

جواد صالحی اصفهانی اقتصاددان در یادداشتی به این سوال اساسی می‌پردازد که سطح رفاه اقشار مختلف جامعه با تبدیـل یارانه‌هـای ارزی به یارانه‌هـای نقدی چه تغییری خواهد کرد. او با محاسبه‌ای تقریبی نشان داده اجرای این برنامه نابرابـری را کاهش می‌دهد و وضعیت پنج دهک پایینی را بهبود می‌بخشد.

استاد ایرانی دانشگاه ویرجینیاتک چند فرض را در محاسبه خود در نظر گرفته است؛ اول این که یارانه واریزی این دوماه -یعنی یارانه چهارصدهزار تومانی برای چهار دهک اول و سیصدهزار تومانی برای پنج دهک بعدی- تا پایان سال ادامه می‌یابد؛ دوم این که توزیع هزینه‌ها و درآمدها در سـال ۱۴۰۱ مشابه سال ۹۹ (سـالی که آخرین نتایج آمارگیری هزینه و درآمد خانوار مرکـز آمـار از آن موجود اسـت) خواهد بود که به معنی آن اسـت اگر فردی سـال ۱۳۹۹ در دهک سـوم درآمدی قرار گرفته در سال ۱۴۰۱ نیز در همین دهک باقی خواهد ماند و جابه‌جایی بیـن دهک‌های درآمدی اتفاق نخواهد افتاد.

براساس تخمین دکتر صالحی اصفهانی‌، پنج دهک بالای درآمدی برخلاف پنج دهک پایینی دچار کاهش رفاه خواهند شـد.

پیامد تغییر توزیع هزینه‌ها این است که نابرابری کاهش می‌یابد؛ ضریب جینی (که یک شـاخص معمول برای ‌اندازه‌گیری نابرابری است و هرچه به صفر نزدیک باشد نشانگر بهبود توزیع درآمد و هرچه به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد نشـانه نابرابری درآمدی بیشتر است)‌، طبق محاسبات این یادداشت از ۳۷/۷ به ۳۲/۷ کاهش می‌یابد. همچنین خط فقر (درصد جمعیتی که زیر خط فقر هستند ) از ۱۳/۶ درصد به ۶/۱ درصد می‌رسد که کاهش قابل توجهی در جمعیت فقیر ایران می‌تواند باشد.

در کل نقدی کردن یارانه روی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی که سـود دهک‌های کم‌درآمدتر جامعه خواهد بود و باید انتظار یک کاهش در نابرابری و فقر را در سال جاری داشت».

درباره گزارش روزنامه سازندگی دو نکته باید یادآوری شود. نخست اینکه یارانه نقدی قرار است به مرور تبدیل به کالابرگ شود که خود می‌تواند از اثرات تورمی مانع شود. و دوم اینکه در توزیع هدفمند یارانه قرار نیست همه طبقات منتفع شوند بلکه هدف حمایت از طبقات ضعیف و کاهش فاصله آنها با طبقات برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد TR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 1
    دره است نه شکاف ضمن اینکه قیمت دلارهای کثیف آقایون در حال افزایش است
  • محمد IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 1
    یارانه مال همه ملت ایران هست حق الناس هست فقیر و غنی ندارد الان با تبیض و طلم پرداخت میشه
  • DE ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 1
    والا تا حالا که عکسش ثابت شده این ماه که خودم خرج خانواده ام حساب کتاب کردم یک میلیون صد ریختن بابت یارانه ولی یک و چهارصد وپنجاه صرف خرید مواد غذایی شده
  • ناشناس IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    بالا بردن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی به نفع هیچ کس نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس