کد خبر 1411886
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
پیش‌بینی محسن رضایی درباره جنگ اوکراین

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: اقتصاد ایران تاکنون متکی به کارخانه‌داری بوده، این در حالی است که شرایط اقتصادی باید به سمت صنعت‌سازی برود.

به گزارش مشرق، محسن رضایی، شامگاه پنجشنبه در جمع فعالین اقتصادی فارس بیان کرد: استان فارس، از جمله پیشگامان انقلاب اسلامی بوده‌اند و سرمایه گذاری زیادی برای ایجاد دولت کردند و اکنون نیز در شرایط موجود، استان فارس نقش ویژه ای در جنگ اقتصادی دارد.

وی افزود: بدون در نظر گرفتن اصلاحات اقتصادی زمینه بهبود شرایط اقتصادی فراهم نیست و ریل گذاری اقتصادی ایران ریل گذاری غلطی بوده است.

رضایی تاکید کرد: اقتصاد ایران مبتنی بر کارخانه داری بوده و باید شرایط اقتصادی به گونه‌ای باشد که صنعت سازی بر اقتصاد حاکم شود.

وی افزود: هر کدام از این کارخانه‌ها که در مجموع از تعداد کارخانه‌های کشور آلمان بیشتر است به صورت جزیره‌ای در حال فعالیت بوده و تا زمانی که زنجیره فعالیت بنگاه‌های اقتصادی ایجاد نشده و صنعت در تمام حوزه‌های اقتصادی ایجاد نشود، نباید انتظار داشت شاهد توسعه در تمام ابعاد باشیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور متذکر شد: زنجیره صنعت در فضای اقتصادی کشور وجود ندارد و اگر استان‌های فارس بوشهر و خوزستان نسبت به ایجاد زنجیر صنعت پتروشیمی اقدام کنند سالانه ١٠٠ میلیارد دلار ارز آوری خواهند داشت.

رضایی تاکید کرد: فارس مزیت نسبی در حوزه تولیدات کشاورزی داشته است این در حالی است که مشکلات حوزه کشاورزی نظیر کشت و صنایع تبدیلی در فارس وجود داشته و تاکنون به صورت معجزه وار کشاورزی فارس زنده مانده است.

او افزود: تغییر در اصلاح مسیر و تغییر در جهش اقتصادی دو موضوعی است که باید در اقتصاد کشور لحاظ گردد این در حالی است که تغییر ریل گذاری و اصلاح جهش اقتصادی نیز باید در دولت سیزدهم لحاظ شود.

رضایی تاکید کرد: اصلاح اقتصادی در حوزه تجارت از آبان ماه سال گذشته انجام شد و شاهد نتایج و بهبود شرایط تجارت در این حوزه هستیم این در حالی است که در این حوزه موضوع ترانزیت نیز حائز اهمیت بوده و تعاملات خوبی با روسیه و چین صورت گرفته است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور عنوان کرد: دومین اصلاحی که در اقتصاد کشور انجام شد، موضوع حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی بود که این موضوع نیز اثرات زیان باری در صورت وجود بر اقتصاد کشور داشت و اکنون با اصلاح این فرایند توسعه اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد.

رضایی در ادامه تاکید کرد: نظام بانکی باید اصلاح شود و این یکی از اصلی ترین مطالباتی است که در کشور وجود داشته و در دستور کار بوده این در حالی است که بیش از ۵٠ درصد از منابع بانکی استان فارس از این استان خارج شده و به تهران می اید.

رضایی در خصوص ساختار بودجه‌ای کشور نیز اظهار کرد: ساختار بودجه کشور یکی از موانعی است که اجازه توسعه را نمی‌دهد زیرا دولت در ابتدا بودجه را تدوین می‌کند و مجلس مسیر بودجه را تغییر می‌دهد و در زمان اجرا نیز بودجه به گونه‌ای دیگر اجرایی می‌شود.

او ادامه داد: در ۶ ماه اول امسال درآمد کمتر بوده ولی در ۶ ماه دوم درآمدها افزایش یافته و باعث خواهد شد منابع درآمدی عمرانی به استان‌ها اختصاص یابد.

از نظر این مسئول، اگر به دنبال اصلاحات عمیق اقتصادی هستیم، حضور مردم در اقتصاد باید مشهود باشد در این خصوص می‌توان گفت با حذف رانت و فساد، نقدینگی را به سمت تولید هدایت کردیم و دومین مرحله ایجاد جذابیت در حوزه تولید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    سلام .دم رئیسی گرم.امثال حاج محسن بعد از این همه سال ادعا دستش رو شد.همه فهمیدند چیزی در بساط ندارد.خوب شد رئیس جمهور نشد.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    از عجائب شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است....گاهی به باز نشستگی هم فکر کنیم...
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    دزدگیر واجبتره!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    انصافا نظرات اقتصادی أقای رضایی درست هستند ازجمله همین سخنش و استانی شدن بودجه کشور کلا یک بازنگری در پیشنهادهای اوبرای دولت مفید است هرچند من بهش رای ندادم
  • مجید IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    در سخن معمار اقتصاد ایران!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس