اسلامی: تصمیم گرفتیم در برخی شهر‌ها دبستان انرژی اتمی تاسیس کنیم

محمد اسلامی با تاکید بر اینکه ایران، نظارت را در چارچوب برجام ادامه خواهد داد گفت: فقط به برجام پایبندیم و حتی به یک کلمه بیشتر یا کمتر از آن پایبند نخواهیم بود.

به گزارش مشرق،محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۲ شهریور) هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا کلیه فعالیت‌های خود را در زمینه هسته ای، برابر موازین و ضوابط آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده و تماما تحت نظارت آژانس بوده و است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به ان پی تی و پادمان متعهد است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند ادعا کند که براساس بازرسی‌هایش، فعالیتی در ایران است که با این موازین عدم انطباق داشته باشد. گزارشات آژانس در تمامی این سال‌ها و بیانات مقامات و مدیرکل‌های دوره‌های گذشته آژانس، شاهد و تأییدکننده این موضوع است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: موارد، مدارک و مکان‌های ادعایی که ساخته و پرداخته ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی است و در ۲۰ سال گذشته به طور پیوسته به ایران اتهام می‌زنند، موجبات مذاکرات سیاسی درباره موضوع هسته‌ای را فراهم کرد و سند توافق برجام حاصل مذاکرات سال‌های گذشته بود.

وی بیان کرد: معنای توافق برجام، پشت سر گذاشتن این اتهامات است، یعنی جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵+۱، بعد از مذاکرات فراوان در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسیدند که موارد ادعایی و اتهامات را کنار بگذارند و در مقابل جمهوری اسلامی ایران پذیرفت که برنامه هسته‌ای خودش را محدود کند و سرعت حرکت خود در این زمینه را کاهش بدهد.

اسلامی اظهار کرد: ایران پذیرفت که نظارت‌ها وسیع‌تر باشد تا اعتمادسازی صورت بگیرد و در مقابل کلیه تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای به ایران وصل کردند، لغو شود. سند برجام نیز در غالب یک سند شورای امنیت سازمان ملل، جایگزین قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت شد و به این موضوع پایان داد.

اسلامی اظهار کرد: ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم جملاتی را مطرح کند که خواسته رژیم صهیونیستی است. این پذیرفته نیست و خلاف شرح وظایف مدیر کل آژانس اتمی است؛ ما اعتراض کتبی خود را از سوی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس به اطلاع وی رساندیم و انتظار داریم که این رویه خاتمه یابد.

وی ادامه داد: آنچه در مذاکرات صورت گرفته برای این است که تا قبل از روز «باز اجرا» موارد ادعایی بسته شود، یعنی تبادلات صورت بگیرد و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تعیین تکلیف کند و خاتمه دهد تا این بهانه تاریخی مشمئز کننده‌ای که سراسر اتهامات ناروا به کشور است، یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه توسعه برنامه هسته‌ای همواره مورد تاکید رئیس جمهور و دولت سیزدهم بوده است، گفت: ما در این یکسال توسعه سیستم‌ها و سامانه‌هایی که می‌تواند تأثیرات فناوری هسته‌ای را در زندگی مردم روز افزون کند، در دستور کار قرار دادیم  و در هفته دولت چند نوع دستگاه و سامانه‌هایی که در حوزه کاربرد پرتوهای هسته‌ای در صنعت، کشاورزی، مواد غذایی و سلامت وجود دارد، رونمایی خواهیم کرد.

اسلامی گفت: پیام مشخص این اقدامات این است که مردم ایران تأثیرات آن را در فرآیندهای حوزه صنعتی و پزشکی مشاهده کنند و بهره‌مند شوند. فناوری هسته‌ای تنها محدود به غنی سازی نیست و کاربردهای گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف دارد.

وی اظهار داشت: یک رژیم جنایتکار که خود به عنوان یک سازمان تروریستی، فعالیت های هسته‌ای غیر مجاز دارد و دسترسی آژانس به هیچ کدام از فعالیت های هسته‌ای خود را صادر نکرده و با آن همکاری نمی‌کند، با شرارت و پیگیری‌های خود پرچمدار تشدید عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هدف مذاکرات، لغو تحریم‌هاست و براساس این هدف پاسخ ایران در مذاکرات مشخص است و در اختیار طرف مقابل قرار گرفته که باید تصمیم‌شان را بگیرند، گفت: جمهوری اسلامی ایران نظارت را در چارچوب قرارداد برجام برای فرآیندهایی که جهت محدودیت فعالیت هسته‌ای در قرارداد ۲۰۱۵ برجام پذیرفته، ادامه خواهد داد و حتی به یک کلمه بیشتر یا کمتر از آن پایبند نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • وطن پرست DE ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    مگه قران هست!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    7 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    برجام را اگر ما رعایت کنیم انها بازهم حقه میزنند و اتهام های جدیدی درباره اتمی میزنند و هدف انها تسلیم ایران است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس