کد خبر 141131
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶

یک تحلیلگر یمنی با اشاره به افزایش اتهام پراکنی رسمی و غیر رسمی علیه ایران درباره جاسوسی در یمن، این سوالات را مطرح کرد: آیا دلیلی هم دارد که ایران از یمن جاسوسی کند؟ مراکز حساس استراتژیک یمن در شرایط کنونی کجا هستند که علیه ایران اتهام جاسوسی از آنها مطرح شده است؟

به گزارش مشرق به نقل از مهر، "علی البخیتی" تحلیلگر یمنی در مقاله ای که امروز با عنوان "پشت پرده اتهامات وارد علیه ایران درباره جاسوسی در یمن" منتشر شده، تاکید کرد: طی روزهای اخیر شدت اتهامات رسمی و غیر رسمی علیه ایران درباره جاسوسی در یمن، به صورت همزمان از سوی رسانه های رسمی و برخی روزنامه های و سایتهای یمنی و حاشیه خلیج فارس افزایش پیدا کرده است.
 یمن هم اکنون کشوری مستقل محسوب نمی شود و حتی دستگاههای اطلاعاتی آن زیر کشورهای دیگر قرار دارد.

وی تاکید می کند: آیا دلیلی هم برای توجیه این اتهامات وجود دارد؟ آیا چیزی وجود دارد که ایران از آن در یمن جاسوسی کند؟ اماکن استراتژیک و حساس مهم برای ایران در یمن  کجا هستند؟ از سوی دیگر می توان این سوالات را مطرح نمود؛ آیا یمن کشوری مستقل است؟ آیا حاکمیت یمن در دست مردم این کشور است؟ آیا مسئله ای به عنوان امنیت ملی در یمن وجود دارد؟ راز بهبود روابط یمن و عربستان پس از طرح اتهامات اخیر علیه ایران از سوی صنعا چیست؟

البخیتی در ادامه با اشاره به جبهه گیری محور آمریکایی در منطقه و روابط بسیار نزدیک واشنگتن با صنعا که در دولت کنونی موسوم به الوفاق به اوج خود رسیده است، تاکید می کند: این مسائل وجود جبهه ای به رهبری ایران را در برابر آمریکا توجیه می کند.

از سوی دیگر یمن از لحاظ صنایع نظامی و فناوریهای حساس و انرژی هسته ای در حدی از پیشرفت نیست که ایران را مجاب به جاسوسی از این کشور کند. یمن به اذعان مقامات بلندپایه اش هم اکنون تحت قیمومیت بین المللی آمریکا و عربستان اداره می شود. به معنای دیگر یمن هم اکنون کشوری مستقل محسوب نمی شود و حتی دستگاههای اطلاعاتی آن زیر نظر کشورهای دیگر قرار دارد.

به گزارش سایت البراقش نت، البخیتی تاکید کرد: به همین دلیل بود که رئیس جمهور کنونی و قبلی به علت مخالفت شخص رئیس جمهور آمریکا نتوانستند "عبد الله شایع" روزنامه نگار یمنی را از زندان آزاد کنند. بر این اساس نمی توان از امنیت ملی یمن که ایران در تلاش برای جاسوسی و یا نفوذ در آن است، سخنی به میان آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس