اردوغان: ترکیه نمی‌تواند چشم خود را به روی تحولات منطقه ببندد

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت که کشورش نمی‌تواند درهای خود را ببندد و به آنچه در فلسطین، سوریه، عراق، یمن می‌گذرد اهمیتی ندهد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته (دوشنبه) در مراسمی، خاطرنشان کرد که دولتش نمی‌تواند به تحولات منطقه‌ای و وضعیت کشورهای همسایه‌اش بی‌تفاوت باشد و آنکارا خواهان بهترین روابط با همه کشورهاست.

 اردوغان گفت: «ترکیه نمی‌تواند درهای خود را ببندد و به آنچه در فلسطین، سوریه، عراق، یمن می‌گذرد اهمیتی ندهد. ما با هیچ کشوری دشمنی نداریم، بلکه می‌خواهیم بهترین روابط را با همه کشورها برقرار کنیم».

وی تاکید کرد که کشورش دامنه عملیات نظامی خود را از سوریه تا عراق گسترش داده است و شدیدترین حملات را در مناطقی که گروه تروریستی پ.ک.ک احساس امنیت کرده‌اند، به آن‌ها وارد می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در این مراسم خاطرنشان کرد که هدف کشورش ایجاد «کمربند صلح و همکاری» در پیرامون خود است و این طرح را از همسایگان نزدیک خود آغاز می‌کند.

اردوغان ضمن اشاره به این‌که ترکیه دارای موقعیت جغرافیایی با اهمیتی راهبردی است، اذعان کرد که هر رویدادی در منطقه، از آسیا تا آفریقا، از قفقاز تا اروپا، مستقیماً بر ترکیه تأثیر می‌گذارد.

وی در ادامه و در توضیح دلایل کنش‌گری آنکارا در بحران‌ها مدعی شد که ترکیه بیشترین آسیب را از پیامدهای منفی بحران‌های در حال بروز، چه در این منطقه وسیع از جهان و چه در کشورهای همسایه، متحمل خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه به ناآرامی‌های داخلی در افغانستان به مدت ۴۰ سال، درگیری‌های لیبی و بحران یمن، تنش در بالکان، قحطی در آفریقا و تلاش برای ایجاد اختلاف در قفقاز اشاره، و وضعیت کنونی سوریه را «تداوم بی‌عدالتی به مدت ۱۱ سال» توصیف کرد.

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت تنش با یونان گفت: «اگر کسی با وجود مشاهده افزایش نظامی در یونان همچنان از کمپین‌ها و تلاش‌های ما در صنایع دفاعی انتقاد کند، بینش استراتژیک خود را از دست داده است».

هفته گذشته رئیس‌جمهور ترکیه و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند. «اوفیر جندلمان» سخنگوی نخست‌وزیر موقت کابینه تل آویو، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، خبر داد که لاپید  و اردوغان در این تماس، تصمیم خود برای بازگشت سفرای دو طرف را اعلام، و بدین ترتیب روابط سیاسی تل‌آویو-آنکارا را عادی کرده‌اند.

طی چند روز گذشته و به دنبال تلاش ترکیه برای احیای روابطش با سوریه، «نضال قبلان» سفیر سابق دمشق در آنکارا طی گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» تاکید کرد که مهم‌ترین خواسته‌هایی که سوریه ممکن است برای احیای روابط با ترکیه مطرح کند، خروج شبه‌نظامیان این کشور از خاک سوریه و قطع حمایت از ‌گروه‌های تروریستی خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    10 7
    منطقه هم نمی تواند در مورد ترکیه بی تفاوت باشد. یکی بزنی ده تا می خوری!
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      7 6
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    6 11
    فعلا که داره میزنه وضمیمه هم می‌کنه شما هم به چندتا ترقه دلخوش باشید
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      7 3
      کجا زده ما ندیدیم؟ ترکیه بجز اخبار دروغ افتهار دیگه ای داره؟ حتی نتونست قرباغ رو کامل پس بگیره
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    6 1
    رجب! نیابتی در منطقه داری ظرفای اسقاطیل رو می شوری و کفشاش رو واکس می زنی و نه بیشتر تا اسقاطیل رو به احتزار با این تنفس مصنوعی ها یه چند وقتی احیا بشه! راستی پیش نمازی در مسجد اموی به کجا رسید؟!
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 1
    سوره : النمل آيه : 34 قَالَتْ إِنَّ ٱلْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُواْ قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوٓاْ أَعِزَّةَ أَهْلِهَآ أَذِلَّةً ۖ وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ (بلقیس) گفت: بی شك، هرگاه پادشاهان به منطقه‌ی آبادی وارد شوند (و هجوم برند،) آن جا را به تباهی می‌كشند و عزیزان آن جا را ذلیل می‌كنند و این، سیره‌ی همیشگی آنان است.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 5
    ترکیه ترسید و حمله اش به سوریه رو لغو کرد.
    • ناشناس NL ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      0 0
      فردا پس فردا حمله کرد چی میخوای بگی ؟؟
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    4 2
    درباره رفتنت به قبر و اون همه جنایت و حق الناس چی ؟؟ تو که 70 رد کردی فکر گورت هستی ؟؟ تا چند سال دیگه تو این جهانی ، 10 سال ؟ 20 سال ؟ 30 سال ؟ .... یا طی یکی دو سال آینده
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 3
    خیلی دوست داری دیده بشی اما حقیقت اینه که ترکیه مثل ی شماله که بالاسر لاشه ها زوزه میکشه و هیچ مثبتی توی تحولات منطقه نداره. برافروختن آتش جنگ باعث نمیشه که قهرمان باشی اردوغان
    • بابک آذری ایکس IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      0 0
      ترکیه تامین کننده ۶۰ درصد گندم جهان از طریق اوکراین است،
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 2
    بهترین روابط ازدیدگاه اردوغان خواندن نماز در مسجد جامع کشورهای همسایه است فقط قدس را استثنا کرده است . اسراییل وأمریکا اهمیتی نمی‌دهند اسم فلسطین رابیاری ...مردم ترکیه رادیدم که ضداسراییلی هستند اما تو !؟
  • TR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 1
    تا زمانی که کشور های دیگر تو منطقه دخالت می کنند ترکیه هم حق داره تو منطقه دخالت بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس