رونمایی هشت کتاب جام جم

مدیر انتشارات جام جم گفت: توجه محترمانه و حرفه‌ای به نیازهای مخاطب راز موفقیت یک ناشر و رسانه است.

به گزارش مشرق، مدیر انتشارات جام جم در نشست تخصصی و کارشناسی خبرگزاری صدا و سیما گفت: رسانه باید یک قدم جلوتر از مخاطب باشد و به مخاطب کمک کند از جایی که هست جلوتر بیاید و این بدین معنی نیست که رسانه بالای سر مردم باشد بلکه باید در کنار مردم باشد و از کنار به مسائل آنان خود آگاهانه و صادقانه نگاه کند.

راز موفقیت توجه به نیاز مخاطب است

مهدی قزلی افزود: در انتشارات جام جم تلاش کردیم به نیازها و دغدغه‌های مردم توجه حرفه‌ای و رو به جلو داشته باشیم نه اینکه به مخاطب باج بدهیم اگر اعتیاد دغدغه مردم است باید مواجهه حرفه‌ای و محترمانه با این نیاز داشته باشیم سعی کنیم حرف جدیدی بزنیم باید یک پنجره جدیدی باز کنیم و در این پنجره جدید به مخاطب اطمینان دهیم که  نمی‌خواهیم جیب تان را بزنیم بلکه می‌خواهیم دوست بشویم .

وی گفت : به همین دلیل بود که در نمایشگاه کتاب امسال به مخاطبان گفتیم هرکسی از کتاب‌های ما راضی نبود پول کتاب را بر می‌گردانیم و تا الان حتی یک مورد نداشتیم که از کتاب‌ها راضی نباشد.

مدیر نشر جام جم با اشاره به اینکه گاهی مخاطب به نیاز خود واقف نیست و باید نیازش را زنده کرد افزود: در کتاب قربانی شهریورکه در آستانه ورود به بازار نشر است به این نتیجه رسیدیم که مستاجرها مسئله و نگرانی هایشان را در این حوزه به گفتگو نمی‌گذارند فکر می‌کنند این یک دردی است که هرکسی باید به تنهای به دوش بکشد و این اشتباه است این نیاز مستاجرو صاحبخانه هاست که درباره این موضوع باهم حرف بزنند و اگر با یکدیگر صحبت کنند بخشی از مسئله‌ها حل می‌شود گاهی بعضی از مشکلات در قسمت بیان مسئله حل می‌شود.

قزلی گفت: موضوع کتاب‌های انتشارات جام جم بر روایت‌ها استوار است آنچه که در زندگی‌ها پیدا می‌شود و در واقع مبتنی بر واقعیتی است که به صورت روایت به مخاطب عرضه می‌شود

وی افزود: روایت‌ها به دلیل اینکه به دغدغه‌ها و واقعیت‌ها مرتبط هستند و از ابرازهای ادبیات استفاده می‌کنند و عمق دارند در ارتباط برقرار کردن با مخاطب در همه دنیا در موقعیت خوبی قرار دارند ودر دوره جدید فعالیت این انتشارات که از هشت ماه گذشته آغاز شده به ناداستان‌ها توجه شده است.

این نویسنده و ناشر ادامه داد: در انتشارات جام جم علاقه‌ای به انتشار تعداد زیاد عناوین نداریم و اعتقاد داریم که کتاب خوب و به قاعده کار چند تا کتاب بی کیفیت را می‌کند انتخاب موضوع و پرداخت مناسب به موضوع اولویت ماست و با این ایده امیدواریم ۱۲ کتاب به سبد کتاب و کتابخوانی جامعه کتابخوان اضافه کنیم.

وی گفت: این انتشارات با شعار کتابخانه شما را می‌گیریم در دوره جدید فعالیتش از اواخر پاییز سال گذشته تا کنون ۱۵ عنوان کتاب را منتشر کرده است و ۶ عنوان کتاب هم آماده انتشار دارد که تا پاییزامسال به کتابفروشی‌ها می‌رسد و تاپایان یکسالگی فعالیتش حدود بیست و سه کتاب عرضه خواهد کرد.

مدیر نشر جام جم درباره پرفروشترین کتاب‌های این انتشارات گفت: پر فروش‌ترین کتاب ما ویولون زن روی پل از باباخانی بود که موضوعش اعتیاد و ترک آن است این کتاب ماجرا را انسانی نگاه کرده است در واقع حرکت از سمت ظلمت به نور را مد نظر قرار داده است از یک سو خوشحالم که ویولوزن روی پل از چاپ پانزدهم هم گذشت ناراحتم از اینکه این موضوع این قدر مورد نظر جامعه است بابا خانی قبل از اعتیاد نویسنده درجه یک بود و شاید این سی امین کتابی است که نوشته است و سابقه و جدیت نویسندگی وی در کیفیت این کتاب بی اثر نبوده است.

وی کتاب دوجان خانم قدیانی را هم از دیگر کتاب‌های پرفروش انتشارت جام جم برشمرد وافزود: این کتاب که خرده روایت‌های بارداری است اولین کتاب این نویسنده است که مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفته است و کتاب چمدان‌های باز هم چاپ چهارم و متاستاز اسرائیل و شریان مکران چاپ سوم را تجربه کردند.

قزلی گفت: خیلی از کتاب‌های این انتشارات چاپ دوم هستند مثل کتاب به زبان فارسی که موضوع آن پاسداشت زبان فارسی و روایت‌هایی از فرهنگ و زبان فارسی است و کتاب قربانی شهریور که موضوع آن خرده روایت‌های اجاره نشینی و کتاب در سرزمین نجیب.

وی افزود: همچنین کتاب آداب کتابخواری که موضوعش خرده روایت‌های کتابخوانی است در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب امسال منتشر شد در همان زمان هم به چاپ دوم رسید به نظر می‌آید مخاطب توانسته این انتشارات را درمدت کوتاه فعالیتش در دوره جدید بازشناسایی کند و کسانی که یکی یا دوتا از کتاب‌های این انتشارات را خوانده اند دارند به سراغ کتاب‌های بعدی هم می‌آید و شعار کتابخانه شما را می‌گیریم دارد اتقاق می‌افتد.

مدیر انتشارات جام جم همچنین از انتشار کتابی با عنوان زندگی پای تخته سیاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نویسنده این کتاب معلمی بازنشسته‌ای است خاطرات وتجربیات دوران تدریسش را نوشته که موضوع و پرداخت و نوع نگاه و صراحتش بسیار خوب است و به درد همه معلمان و کسانی که دغدغه فرستادن فرزندانشان به مدارس خوب دارند می‌خورد.

قزلی گفت: نشر جام جم در یک دوره‌ای قبل ازحیات جدیدش با مخاطب افراطی یا تفریطی رفتار می‌کرد یا به مخاطب اصلا توجه نمی‌کرد به این معنا که نویسنده و ناشر چیزی را تولید می‌کردند که فکر می‌کردند خوب است و به این توجه نمی‌کردند که مخاطب با این موضوع چه نسبتی برقرار می‌کند و یاکتاب‌هایی تولید می‌شد که موضوعش باج دادن به مخاطب بود به این معنا که پیش خودشان فکر کردند که یک دسته عظیمی مخاطب این شکلی داریم و کتاب زرد تولید کردند.

وی افزود: کتاب زرد موضوعش فقط عشق‌های مجازی نیست بعضی مواقع کتاب زرد دینی هم داریم به این معنا که از احساسات و نیازهای معنوی مردم سوء برداشت و سوء استفاده می‌شود مثلا کتابی تولید می‌شدکه مبنا و عمق نداشته است فقط برای ارتباط برقرار کردن با جیب مخاطب تولید می‌شد.

مدیر انتشارات جام جم درباره پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها در سال‌های اخیر هم گفت: به طور قطع قیمت و گرانی کتاب در این زمینه نقشی ندارد قیمت کتاب با قیمت برخی اقلامی که درسبد خانواده‌ها حذف نمی‌شود نسبت دارد مثلا قیمت سیگار با قیمت کتاب نسبت دارد یعنی پول یک یا دوبسته سیگار می‌شود یک کتاب پول یک ساندویچ و پیتزا می‌شود یک کتاب همچنین کتاب‌ها گران قیمت هم داریم ودر عوض چیزهای گران هم داریم.

این نویسنده و ناشر دغدغه‌های خانواده‌ها را یکی دلایل کم شدن تیراژ کتاب دانست و افزود: سبد دغدغه هامان طوری شده که کتاب در آن جا نمی‌شود یعنی یک زمانی پول داریم زمان داریم حوصله و دغدغه اش را نداریم حالمان خوب نیست حال جمعی ما متاسفانه مدتی است که رو به راه نیست بعضی کارها حال خوب می‌خواهد کتاب از آن دسته رسانه هائی است که حال خوب می‌خواهد.

قزلی همچنین اقبال عمومی از رسانه‌های جدید از جمله موبایل، بوجود آمدن کتاب‌های صوتی و الکترونیک و استفاده دسته جمعی از یک کتاب را در کم شدن تیراژ کتاب در دوره‌های اخیر موثر دانست وافزود: این موارد کتاب را که رسانه‌ای کهن الگو است با چالش مواجه کرده است، اما کتاب هیچ گاه با آمدن این رسانه‌ها از بین نخواهد رفت.

وی درباره مسئله کتابسازی و آسیب‌های آن در بازار نشرگفت: مسئله کتابسازی مسئله پول است در همه صنوف این مشکل وجود دارد جنس تقلبی همیشه در بازار وجود دارد حوزه کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست مثلا کتابی پر فروش می‌شود بعد افرادی می‌آیند شبیه آن یا همان را بدون نیاز به هزینه‌های جانبی به صورت pdf در می‌آورند که به نوعی تقلب است.

اقای قزلی افزود: در برخی موارد افرادی فرمول توفیق یک کتاب را برمی دارند و با روش ارزان، کتاب تولید می‌کنند و چاره و گریزی ازآن نیست و کاملا قابل تشخیص است و سودهای آنی، لحظه‌ای و غیر ثابت برای یک عده درست می‌کند.

مدیر نشر جام جم ادامه داد: در این موضوع خلا قانونی و خلا مواجهه قضایی داریم کسانی که این کارها را انجام می‌دهند متاسفانه با ناامنی مواجه نیستند و و موضوع کتابسازی با قرار گرفتن کتاب خوب در دست مخاطبان رفع می‌شود وقتی جنس اصل با قیمت مناسب و با تعدادخوب و قابل انتخاب در اختیار مردم قرار بگیرد نقش کتابسازی کمرنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه من آینده کتاب را تاریک نمی‌بینم و کتاب برای اوقات جدی ماست گفت:نسل جدید که بخشی از زندگیشان با موبایل می‌گذرد کم کم دارند برای کتاب در برنامه هایشان جا باز می‌کنند یعنی با خو دآگاهی دارند به سراغش می‌روند کتاب تیراژش کم شده، ولی خود آگاهی مراجعه به آن بالا رفته و این پیام خوبی است.

مدیر نشر جام جم در پایان افزود: کتاب خواندن خلوت فعال ایجاد می‌کند و مطلق کتاب خواندن با اوقات فراغت نسبتی ندارد جای کتاب را هیچ چیزی نمی‌گیرد فقط کتاب است که وقتی می‌خوانیم احساس خستگی می‌کنیم، چون ذهن و مغز مان فعال است تصویر سازی می‌کند وقتی تلویزیون نگاه می‌کنیم سینما می‌رویم احساس خستگی نمی‌کنیم گروهی که با کتاب درگیر هستند گروه موثر در جامعه و از دسته فعالان حوزه اجتماعی هستند به نظر خیلی دور نیست زمانی که کتاب جایگاه بهتری در اجتماع پیداکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس