کد خبر 1410363
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
تنش جدی در روابط تل آویو و قاهره پس از جنگ سه‌روزه

رسانه‌های عبری اذعان دارند که روابط بین مصر و رژیم صهیونیستی بعد از جنگ سه روزه اخیر علیه غزه و بدعهدی‌های تل‌آویو، دچار تنش جدی شده است.

به گزارش مشرق، روابط مصر و رژیم صهیونیستی در سایه، وقایع اخیر در نوار غزه و جنگ سه‌روزه اخیر که به شهادت بیش از ۴۸ فلسطینی و مجروحیت صدها تن و تخریب گسترده زیرساخت‌های غزه منجر شد، دچار چرخش‌های غیرعادی می‌شود که با تنش‌های زیادی همراه است. این امری است که تحلیلگران و ناظران سیاسی بر آن صحه می‌گذارند.

حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه از عصر (جمعه / ۱۴ مرداد) تحت عنوان «سپیده دم» آغاز شد و سه روز به طول انجامید که در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان با میانجیگری مصر به آتش‌بس منجر شد. دور جدید تنش میان صهیونیست‌ها و جنبش جهاد اسلامی، از بازداشت «بسام السعدی» از سران ارشد این جنبش‌  در کرانه باختری آغاز شد و میانجی‌گری مصر برای پایان دادن به این تنش‌ها به جایی نرسید.

جنبش جهاد اسلامی همچنان بر خواسته خود مبنی بر آزادی «بسام السعدی» رهبر خود و توقف حملات به اردوگاه جنین پافشاری کرد، در حالی که رژیم اشغالگر این خواسته‌ها را رد کرد و به تهدیدات خود مبنی بر «پاسخ بسیار تند» در صورت هرگونه حمله از غزه ادامه داد. اما علیرغم این بن‌بست و تنش شدید، میانجیگرها یعنی قاهره و «تور ونسلند» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه  قول دادند که مذاکرات را تکمیل کنند و در روزهای آینده، به راه حل‌های رضایت بخشی برای هر دو طرف دست پیدا کنند. اما در نهایت جنگی سه روزه آغاز شد و به تشدید انتقادات علیه قاهره که نقش میانجیگر را در این میان ایفا می‌کرد، منجر شد.

ضربه‌ای که تل‌آویو به قاهره زد

روزنامه رأی الیوم، با انتشار یادداشتی درباره  ۷۲ ساعت جنگی که آتش اختلاف بین اسرائیل و مصر را شعله‌ور کرد و موجب قطع ارتباطات میان دو طرف شد، نوشت که رژیم اشغالگر با این تجاوز، به میانجیگری مصر و ارتباط السیسی و لاپید ضربه زد.

بنا بر این یادداشت، مصر که همواره نقش یک میانجی مستقیم بین گروه‌های مقاومت فلسطین و اسرائیل را ایفا می‌کرد و می‌کند و با شروع هر دور تنش نظامی، سعی می‌کند، تمام توان خود را وقف دستیابی به توافق آتش‌بس و جلوگیری از آغاز جنگی جدید مشابه جنگ‌های خونینی که در سالهای پیش روی داد و پیامدهای آن تا به امروز گریبانگیر ساکنان نوار غزه است، می‌کند، این بار به صورتی غیرعادی در تیررس اتهامات فلسطینی‌ها قرار گرفت.

بر اساس این یادداشت، گرچه از هیچ یک از دورهای آتش‌بسی که در قاهره آماده شده، جزئیاتی منتشر نشده و در کشوی مخفی سرویس اطلاعات مصر محبوس شده، اما این بار رسانه‌های عبری در افشای وضعیت تنش حاکم بین قاهره و «تل‌آویو» با یکدیگر رقابت می‌کردند.

اذعان رسانه‌های عبری به بروز بحران در روابط تل‌آویو و قاهره

نگارنده در ادامه تصریح کرد: «طی ساعات گذشته بسیاری از روزنامه‌ها و وبگاه‌های اسرائیلی درباره جزئیات این تنش و علت اصلی و مستقیم آن صحبت کردند و من دریافتم که آنچه همگی بر آن اجماع دارند این است که تشدید تنش نظامی اخیر در غزه که ۷۲ ساعت به طول انجامید، دلیل اول و مستقیم این تنش بود.

شاید مهمترین چیزی که رسانه‌های عبری در این خصوص منتشر کردند، خبر شبکه «مکان» رژیم صهیونیستی باشد که به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: «پس از پایان جنگ با جنبش "جهاد اسلامی" در غزه، تنش بزرگی در روابط مصر و اسرائیل حاکم شده است».

روزنامه هاآرتص نیز اعلام کرد که به دور از چشم رسانه‌ها،  با وجود تقویت هماهنگی امنیتی بین اسرائیل، در پی جنگ اخیر سه روزه نوار غزه، تنش قابل توجهی در روابط بین این دو طرف به وجود آمده است. 

این روزنامه در ادامه تحلیل کرد که پس از دستیابی به آتش‌بس با میانجیگری مصر، اسرائیل پایش را روی انگشتان پای قاهره گذاشت.

هاآرتص در ادامه به تماس «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پس از اجرایی شدن آتش بس، با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر اشاره کرد و نوشت: «در زمانی که السیسی با لاپید صحبت می‌کرد، عملیات دیگری در حال اجرا بود. عملیات هدف قرار دادن "ابراهیم النابلسی" که تحت تعقیب بود».

وقتی تل‌آویو، قاهره را دور زد

بر اساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی پس از محاصره النابلسی در یکی از منازل در نابلس و درگیری‌ چند ساعته او را ترور کرد. عملیات ترور ابراهیم النابلسی، خشم زیاد مصر را برانگیخت زیرا قاهره انتظار داشت که گفت‌وگوی میان السیسی و لاپید، به دادن دستور به ارتش اسرائیل برای جلوگیری از چنین اقدامی منجر شود اما این اتفاق نیفتاد و این عملیات نابلس به منزله فرو کردن انگشت در چشم السیسی بود.

هاآرتص نوشت که خشم در قاهره به شکایات دیگر مصر مربوط به روزهای منتهی به آخرین جنگ غزه اضافه شد، زمانی که جنبش «جهاد اسلامی»  ارتش اسرائیل را به انتقام گرفتن از دستگیری بسام السعدی تهدید کرد. ارتش اسرائیل نیز در پاسخ به این تهدید، خیابان‌ها را در نوار غزه به روی این جنبش بست و در عین حال برای ضربه زدن به این جنبش تدارک دید اما «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر،  انتظار داشت اسرائیل به او فرصت بیشتری بدهد تا فضا را آرام کند.

این روزنامه در ادامه نوشت که با نزدیک شدن مصر به توافق آتش بس، اسرائیل «تیسیر الجعبری» را در جنوب نوار غزه ترور کرد. مصر می‌خواست که در بیانیه توافق آتش بس جمله‌ای را با این مضمون درج کند که «برای آزادی السعدی و خلیل العواوده اقدام خواهد کرد» اما اسرائیل آن را رد کرد.

هاآرتص تأیید کرد: « این خشم مصر به هماهنگی امنیتی کنونی با اسرائیل آسیب رسانده است، اما منافع راهبردی دو طرف آنقدر بزرگ است که بتوان این امر  را نادیده گرفت، اما این تنش، شکاف را در عملکرد دولت نشان می‌دهد و شاید هم  این واقعیت را فاش کرد که برخی شخصیت‌های بلندپایه علیه برخی دیگر در انتخاباتی که قرار است در کمتر از دو ماه دیگر برگزار شود، عمل خواهند کرد و با ارتکاب اشتباهاتی مشابه، موجب شوند که بنیامین نتانیاهو یک لقمه چرب و نرم برای توبیخ این دولت برای رسانه‌ها بیابد».

از دفتر لاپید، پاسخ رسید که «اسرائیل از کمک های مصر قدردانی می کند ..، اما با توجه به منافع امنیتی خود، و بر اساس برآورد خود، برای مبارزه با گروه‌ها در غزه، کرانه باختری و هر مکان دیگری کار می کند و کار خواهد کرد». اما دفتر گانتز از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 0
    جدیدا همه بااینابدشدن
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      فهمیدن چه کثافتهایی ان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس