مصر با تحویل ۴ جنگنده سوخو از روسیه آمریکا را غافلگیر کرد

یک مقام بلندپایه مصری که خواست نامش فاش نشود، گفت که قاهره ۴ فروند جنگنده سوخو از روسیه تحویل گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از العربی الجدید، یک مقام بلندپایه مصری که خواست نامش فاش نشود، گفت که قاهره ۴ فروند جنگنده سوخو از روسیه تحویل گرفته است.

این مقام بلندپایه با اشاره به تاثیر این اقدام محرمانه در روابط مصر و آمریکا، افزود: اصلی‌ترین عاملی که گرمی روابط قاهره و مسکو را تهدید می‌کند، تحویل گرفتن ۴ فروند جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه توسط مصر است که در روزهای اخیر به صورت محرمانه انجام شده است.

وی تصریح کرد: توافقات اخیر مسکو و قاهره که به معنای حمایت مصر از سیاست‌های روسیه تعبیر شده از جانب امریکا با واکنش احتیاط‌آمیز مواجه شده وبه خصوص که امریکا بر این گمان بود که بایدن در دیدار با السیسی توانسته قاهره را به بی طرفی کامل در نزاع اخیر میان روسیه و غرب سوق دهد.دولت امریکا با اطلاع از اهمیت این دیدار برای سران مصر، تلاش کرد از آن برای تضمین بی طرفی مصر در نزاع روسیه با غرب استفاده کند، اما تحویل گرفتن جنگنده‌های سوخو ۳۵ از جانب مصر برای امریکا غافلگیرکننده بود.

این مقام بلندپایه بر اساس این گزارش، روسیه عملاً مصر را به نهایی کردن این توافق که در سفر السیسی به صربستان امضا شده بود ترغیب کرد.

وی افزود: قاهره به علل گوناگون و از همه مهم‌تر به علت نیاز به حمایت امریکا در مذاکراتش با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام جدید، ترجیح می‌داده که این جنگنده‌ها را فعلاً تحویل نگیرد؛ ضمن اینکه تحویل این جنگنده‌ها در شرایط بحرانی اقتصادی در مصر، دولت این کشور را در برابر افکار عمومی تحت فشار قرار می‌دهد.

مصر در سال ۲۰۱۹ توافق‌نامه‌ای ۲ میلیارد دلاری برای خرید ۲۰ فروند جنگنده سوخو ۳۵ با روسیه امضا کرد که در همان زمان خشم امریکا را برانگیخت و واشنگتن تهدید کرد که در صورت اجرای توافق، مصر را تحریم خواهد کرد. اما مصر به توافق عمل کرد و اولین محموله از این جنگنده‌ها را در اوت ۲۰۲۰ تحویل گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 0
    بالا نوشته اخیرا تحویل گرفته ، پایین نوشته اولین دسته 2020 تحویل گرفته **** این جور که من فهمیدم قاهره الان حدود هشت فروند سوخو ۳۵ داره . *** فاز شون چی هست ؟ اف ۱۶ ، رافائل ، میگ ۲۹ یا ۳۵ ، سوخو ۳۵ ، قبلا گفته شده اف ۱۵ هم آمریکا به جای سوخو ۳۵ قرار بود بده . **** به هرحال این یعنی قرارداد ما همون سوخو 30 اس ام هست و نه سوخو 35
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 3
    مصر به زودی می فهمه چه کلاهی سرش رفته
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      آره چون مثل اف-35 حدود 800 تا اشکال نداره!!!
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 0
    مصر 240 فروند اف 16 از آمریکا خرید ولی آمریکا برای عدم بهره برداری مصر از اف 16 ها در جنگ احتمالی با رژیم اشغالگر قدس قابلیتهای نبرد هوایی هواپیماهای تحویلی به مصر رو به شدت کاهش داد یعنی در واقع شاید هر 5 فروند اف 16 تحویلی به مصر در حد یک اف 16 اسرائیل هم نباشه به همین دلیل اونا به سمت خرید از فرانسه و البته روسیه رفتن تا کمبودهای خودشون رو در این زمینه جبران کنن
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 2
    میشه نتیجه گرفت مصریها مثل گاو های شیرده نوکر ارباب نیستند.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 1
    قرار بود روسیه این جنگنده ها را در صورت انصراف مصر به ایران بفروشد
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      اگه انصراف هم میداد نمیفروختن
  • مجتبی IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    خرید جنگنده از روسیه حداقل باید سوخو 57 باشد(در آینده سو 75).
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    چقدر زیبا و جذااابه .... 🌹🌹🌹

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس