کد خبر 1410249
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
روسیه، اوکراین را  به مسموم کردن سربازانش متهم کرد

رویترز نوشت: وزارت دفاع روسیه، اوکراین را متهم کرده است که برخی از سربازان این کشور را در منطقه تحت کنترل روسیه در شهر «زاپوریژیا» (Zaporizhzhia) واقع در جنوب شرق اوکراین، مسموم کرده است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت دفاع روسیه،نوشت: تعدادی از نیروهای این کشور با نشانه های مسمومیت شدید در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) به بیمارستان نظامی منتقل شدند و آزمایش ها وجود یک ماده سمی موسوم به «سم بوتولینیوم نوع بی» را در بدن آنها نشان داد.

این رسانه نوشت: یک مشاور وزارت کشور اوکراین گفته این اتهام روسیه می تواند به دلیل مسموم شدن نیروهای روسیه با مصرف کنسرو فراورده های گوشتی تاریخ گذشته باشد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: مسکو آماده است در زمینه این واقعیت که حکومت ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تروریسم شیمیایی را تایید کرده شواهدی را از نتایج همه تحلیل هایش ارائه دهد.  

در این بیانیه مشخص نشده که چه تعداد از سربازان روسی مسموم شده اند و در چه شرایط جسمانی بسر می برند. روسیه همچنین چیزی درباره «شواهد در تایید این ادعا» ارائه نداده است.

سم بوتولینیوم یک نوع سم عصبی است که در محصولات غذایی آلوده عامل مسمومیت بوتولیسم است و در پزشکی هم استفاده می شود.

وزارت دفاع اوکراین به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداده است، اما «آنتون گراشچنکو» مشاور وزارت کشور اوکراین درباره ادعای روسیه در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام گفت: وزارت دفاع روسیه توضیحی نمی دهد که آیا این مسمومیت ممکن است ناشی از کنسرو گوشت تاریخ گذشته باشد که سم بوتولینوم  اغلب در آن یافت می شود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در حال انجام تحقیقات تکمیلی در مورد حادثه ای است که در آن «ولودیمیر سالدو»، رئیس دولت منصوب شده توسط روسیه در منطقه خرسون اوکراین، نیز بیمار شده است.

سالدو، شهردار سابق شهر خرسون با تصرف نیروهای روسی در اوایل ماه مارس به ریاست منطقه ای به همین نام منصوب شد. وی در اوایل آگوست بیمار شده است.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 10
    مزخرف است. سرباز های روسی دشمن اصلی پوتین شده اند. فرماندهان روسی از ترس ترور توسط نیروهای خودی جرات حضور در میدان را ندارند
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      6 3
      یک اسکل متوهم رو میبینید که فکر میکنه یکی از فرمانده های اکراین خخخخ سیرابی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس