شکل‌گیری دوگانه سهام ریالی و دلاری در بورس/ افزایش قیمت نفت به نفع پالایشی‌ها تمام شد

در جریان معاملات روز شنبه، ۲۳۰ نماد با رشد قیمت و ۴۰۳ سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در حالی وارد معاملات امروز شد که هفته گذشته روندی صعود داشت و همین مساله نیز امیدواری برای سهامداران خرد ایجاد کرده بود.

به عبارت دیگر، گرچه در هفته چهارم مردادماه رشدهای چندان بزرگی در بازار اتفاق نیفتاد، اما همین که وضعیت معاملات رو به بهبود رفت، جای امیدواری داشت.

برخلاف این تصور، بازار سهام در جریان معاملات امروز با افت همراه شد و شاخص‌های عملکردی بورس همگی قرمزپوش بودند.

کاهش ارزش معاملات خرد نسبت به روز چهارشنبه، بازهم زنگ خطر را برای بورس به صدا درآورده و در صورت تداوم بازهم شاهد رکود در بورس خواهیم بود، امروز اغلب نمادهای  پالایشی بازار متأثر از رشد قیمت جهانی نفت سبزپوش شدند. در مقابل گروه‌های بانکی و خودرویی که هفته گذشته پیشران بازار بودند، نزول کردند.

* شکل گیری دوگانه سهام ریالی و دلاری در بورس

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: شاخص بورس بار دیگر به نیمه کانال ۱.۴ میلیون واحدی رسیده است. مرز مهمی که سطح حمایت شاخص محسوب می‌شود. به موازات اینکه افت قیمت دلار و نوسان قیمت نفت موجب نزول شدن بخشی از بازار شده است.

وی ادامه داد: البته امروز به دلیل رشد قیمت نفت، پالایشی ها تا حدودی خود را از سایر صنایع جدا کردند و توانستند، رشد را تجربه کنند، اما کلیت بازار با توجه به مقاومت پیش رو با فشار فروش مواجه بوده است. به نظر می‌رسد دوگانه سهام دلاری و ریالی در معاملات امروز نیز تداوم داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در وزن کشی این دو دسته، وزن نمادهای دلاری بیشتر است؛ اما نمادهای کوچک و متوسط زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند به رشد ادامه دهند و پس از گروه‌های خودرویی و بانکی سمت سبز بازار را تقویت ‌کنند. طی روزهای گذشته شاهد بازدهی چند برابری سهام کوچک بازار نسبت به نمادهای بزرگ بوده‌ایم که به همین دلیل بوده است.

* افت شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۱۲ هزار و ۵۸۵ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۱۹ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۸۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افت هزار و ۶۶۷ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار و ۴۱۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۴۲ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۸ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۶ واحد باقی ماند. 

* کاهش ارزش کل معاملات بورس

امروز ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم ۲۰ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان رسید که کاهش ۲ درصدی را نسبت به روز چهارشنبه نشان می‌دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان بود که ۷۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه ۱۵ درصد بوده است.

* رشد خروج پول حقیقی از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و ۳۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه ۷۶ درصد افزایش داشته است.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام های وب (شرکت داده گستر عصر نوین-های وب)، خساپا (شرکت سایپا) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) اختصاص داشت و نمادهای حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس)، فپنتا (سپنتا) و شراز (پالیش نفت شیراز) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افزایش صف‌های فروش پایانی بازار سرمایه

در جریان معاملات روز شنبه، ۲۳۰ نماد با رشد قیمت و ۴۰۳ سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات امروز، ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۴۰ درصد افزایش یافت و به ۱۰۹ میلیارد تومان رسید. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۴ درصد افت کرد و در رقم ۸۸ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای حخزر (شرکت کشتیرانی حخزر)، فمراد (شرکت آلومراد) و ریشمک (شرکت تولید و صادرات ریشمک) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به سهام ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا)، آسیاتک (آسیاتک) و وساپا (سرمایه‌گذاری سایپا) تعلق داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • زیان 80%ازبورس IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    وقتی شرکتی به بزرگی وتاثیرگذاری فولاداین حجم فسادورانت داشته دیگه تااخرش بایدخوندچقدرنمادهای دیگه به هزاران بهانه دیگه فقط بضررملت وبه جیب خودشون فکرکنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس