کد خبر 1391476
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به تورم موجود در اقتصاد کشور، انتظار می‌رود، قیمت سهام در بازار سرمایه نیز رشد کند و بازار برای سرمایه‌گذاران جذاب شود.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در هفته پایانی خردادماه روند نزولی داشت، هفته اول تابستان را نیز قرمزپوش شروع کرد. بورس در پایان معاملات روز شنبه با افت مواجه شد تا چهارمین روز پیاپی بازار سهام با افت خود، سهامداران با ضرر معاملات خود را به پایان برساند.

برخی تحلیلگران علت نزول بازار و خروج سرمایه حقیقی از بورس را افزایش بی ‌اعتمادی به روندهای بورس می‌دانند. تغییر در تصمیمات دولت در حوزه خودروسازی و سیگنال دهی وزیر صمت و رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد قیمت سهام خودروسازان که قرار است، به زودی به صورت بلوکی عرضه شود، می‌دانند.

برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند، افزایش هزینه‌های زندگی، افراد را وادار کرده است تا همه دارایی‌های خود را به سمت نقد شدن حرکت دهند. سهامداران نیز از قاعده مستثنی نیستند و به نقد کردن دارائی خود در بازار سهام روی آورده‌اند. البته با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، می توان بازار سرمایه را جذاب‌ترین بازار مالی در میان بازارهای طلا، ارز، سکه، مسکن و خودرو دانست. این مساله نیز به دلیل به نقدشوندگی بالای این بازار عنوان شده است.

از سوی دیگر تقاضای حقیقی نسبت به نمادهای بزرگ رو به کاهش گذاشته و به سمت نمادهای کوچک و متوسط رفته است.

اتفاقی که با توجه به روند خروج پول از بازار می‌تواند به افت نمادهای بزرگ و به تبع نزول شاخص کل منجر شود. در این صورت شاخص کل هم وزن می‌تواند نماگر مهمتری برای معامله ‌گران باشد تا نبض بازار را بگیرند. امروز نیز شاهد رشد شاخص کل هموزن و افت شاخص کل در بورس بوده‌ایم.

* نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به بازار خبری مهم برای بازار سرمایه

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به تورم موجود در اقتصاد کشور، انتظار می‌رود در بازار سهام نیز قیمت‌ها رشد کند و سهام نیز برای سرمایه ‌گذاران جذاب شود.

وی ادامه داد: این روزها خبرهایی درباره کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی و نرخ بازار شنیده می ‌شود که این باعث شده است تا سهم‌های دلاری با رشد مواجه شوند. اگر نرخ نیما رشد کند، سیگنال مثبت مهمی برای بورس خواهد بود که قطعا منجر به رشد درآمد شرکت‌های صادرات محور و بزرگ بازار سهام خواهد شد.

در همین زمینه معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده که دولت مایل به کاهش فاصله قیمت بازار و نرخ نیمایی است.

سبحانیان گفت: «اراده دولت ایجاد نرخ دیگری از ارز نیست، زیرا با از بین‌بردن انگیزه برای تولید و سرمایه‌گذاری منجر به نتیجه نمی‌شود. اگر این گونه بود، اساساً دولت زیر بار اصلاحات ارزی نمی‌رفت.»

* رشد شاخص کل هموزن و افت شاخص کل

شاخص کل بورس در معاملات روز شنبه، با ریزش ۱۳ هزار و ۵۸ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۳۳۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۸۵ صدم درصد بوده است.

اما شاخص کل هموزن بورس با رشد ۳۶۷ واحدی در سطح ۴۲۲ هزار و ۶۵ هزار و ۹۶۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص، بر خلاف شاخص کل، مثبت ۹ صدم درصد بوده است. البته شاخص کل فرابورس ۸۶ واحد پائین آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۵۸۴ واحد قرار گرفت.  

* افت ارزش کل معاملات و رشد معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۹ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز گذشته افت ۴ درصدی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه دو هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بود که ۲۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش ۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم چهار هزار و ۴۸ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات نسبت به کل معاملات حدود ۴۴ درصد بوده است.

* تداوم خروج پول حقیقی از بورس

ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار در پایان معاملات روز شنبه برای هشتمین روز متوالی منفی شد و ۳۰۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

امروز، گروه های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی، بیشترین خروج پول و گروه خودرو و ساخت قطعات نیز بیشترین پول را به خود اختصاص داده‌اند.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت و نمادهای حبندرح (حق تقدم دریایی وکشتیرانی خط دریابندر)، ورنا (سرمایه گذاری رنا) و خگستر (گسترش ‌سرمایه ‌گذاری ‌ایران ‌خودرو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۲۱ درصد افزایش یافت و ۲۹ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۶ درصد رشد کرد و در رقم ۱۸۱  میلیارد تومان ایستاد.

نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و خزامیا (شرکت زامیاد) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک)، سکرد (سیمان کردستان) و خچرخش (چرخشگر) تعلق داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس