کد خبر 1403559
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
دمشق: آمریکا از انتقال گاز به لبنان ممانعت می‌کند

وزیر نفت سوریه گفت که این کشور برای خط انتقال گاز از مصر به لبنان از طریق خاک خود آمادگی دارد، ولی آمریکاییها مانع از انجام این کار می‌شوند.

به گزارش مشرق، بسام طعمه وزیر نفت سوریه بعد از ظهر امروز شنبه (هشتم مرداد) تأکید کرد که این کشور از نظر سیاسی و فنی برای خط انتقال گاز از مصر به لبنان از طریق خاک سوریه آمادگی دارد.

پایگاه خبری العهد به نقل از طعمه گزارش داد، واشنگتن اما به صورت مستقیم به بانک جهانی اعمال فشار می‌کند تا از تأمین مالی لبنان ممانعت کرده و در نتیجه از رسیدن گاز به این کشور جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از یک سال پیش، به خاطر این خط لوله که هنوز یک توهم بیش نیست، بر سر مردم لبنان، منت گذاشته‌اند، خبر داد که در این زمینه، چند بار با ولید فیاض وزیر انرژی لبنان گفت‌وگو گرده است.

طعمه با بیان اینکه بشار اسد رئیس جمهور سوریه، با قدرت از این طرح حمایت کرده است، تصریح کرد، سوریه همچنین همه پروتکلها را در زمینه قرارداد رعایت کرده است و هیچ مانعی فیزیکی در این زمینه وجود ندارد.

وی  با اشاره به اینکه از نظر فنی، همه چیز آماده است، در پایان تأکید کرد که این خط لوله، اهرم فشار آمریکا علیه لبنان است.

این در حالی است که اواخر خرداد ماه گذشته، پیش توافق‌نامه انتقال گاز مصر به لبنان از خاک سوریه به امضا رسید.

بر اساس این سند قرار است سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب گاز از مصر به لبنان صادر شود. این قرارداد پس از ماه‌ها تعویق بالاخره امضا شد.

 قرار است این گاز از مصر به اردن، سوریه و نهایتا در شمال لبنان وارد مرحله فرآوری شود. طول خط لوله‌ای که قرار است گاز مصر را به لبنان برساند ۱۲۰۰ کیلومتر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس