کد خبر 1409901
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جزییات طرح مجلس برای ارائه مشوق‌های مختلف جهت خدمت پزشکان در مناطق محروم را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مهرداد ویس‌کرمی گفت: طرحی که مدتی است در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در دست بررسی قرار دارد و چند هفته‌ای است که همکاران ما روی آن زحمت می‌کشند بحث اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی است. پزشکانی که در مناطق محروم کار می‌کنند، پذیرفته شده‌اند و تعهد کرده‌اند که در مناطق محروم کار کنند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بررسی‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد مدت تعهدی که این پزشکان دارند براساس قانون سال ۸۹ و ۹۲ مجلس چندان معقول و منطقی نیست یعنی سه برابر مدت تحصیل تعیین شده است. این موضوع باعث شده یکسری از پزشکان یعنی حدود ۸۵ نفر بعد از فارغ‌التحصیلی برای گذراندن مراجعه نکرده‌اند و دیگران هم کارشان سخت است. ضمن اینکه تا زمانی که حدود نیمی از این مدت را نگذراند نمی‌توانند در امتحان تخصص شرکت کنند.

ویس‌کرمی بیان کرد: در بررسی‌هایی که ما در کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس انجام دادیم تلاش کردیم که اولاً این مدت تعهد را کاهش بدهیم تا معقول شود. از طرفی مشوق‌هایی برای پزشکان در نظر گرفته شود که با رغبت بیشتری در مناطق محروم کار کنند.

وی تصریح کرد: از این جهت در قانون اصلاحات و تغییراتی انجام شد؛ نخست اینکه مدت تعهد برای رشته‌های دکترای عمومی، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به ۱.۷ یک و هفت دهم برابر دوره تعریف شده است یعنی اگر دوره پزشکی ۷ سال است ضرب در ۱.۷ می‌شود و پزشک تعهد دارد که این مدت را خدمت کند. بعد از سپری کردن نیمی از این مدت هم می‌تواند در آزمون تخصصی دستیاری شرکت کند و بعد از آنکه دوره تمام شد تعهد هر دو مقطع را سپری کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس عنوان کرد: پزشکان متخصص هم به دو دسته تقسیم شدند، پزشکان پایه که مورد نیاز جدی مناطق محروم هستند، رشته‌هایی مانند داخلی، طب اورژانس، بیهوشی، عفونی، کودکان، جراحی زنان، جراحی عمومی و داخلی در این رشته‌ها به دلیل اینکه پزشکان تشویق بیشترین شوند و در آنجا حضور پیدا کنند باز هم با همان ضریب ۱.۷ یک و هفت دهم با اعمال ضریب منطقه‌ای یعنی براساس ضرایب وزارت بهداشت کسانی که منطقه محروم‌تری خدمت می‌کنند تعهدشان هم کمتر می‌شود.

ویس‌کرمی خاطرنشان کرد: برای سایر رشته‌های تخصصی پزشکی مانند چشم، قلب و عروق، رادیولوژی و ارتوپدی و رشته‌هایی که همین حالا هم با وجود تعهد سه برابری پر شده‌اند با اعمال ضریب منطقه ای ضریب ۲.۲ مدت دوره در نظر گرفته شد یعنی ضریب منطقه ای برای همه حساب می شود.

وی اظهار کرد: بنابراین همه مشمولین به غیر از رشته‌های پرطرفدار پزشکی مانند چشم پزشکی با ضریب منطقه‌ای ۱.۷ و رشته‌های تخصصی پزشکی با ضریب ۲.۲ محاسبه می‌شود. ما تمایل داشتیم که همین افراد را هم یا همه را با ضریب یک و نیم محاسبه کنیم اما با توجه به اینکه این پزشکان چند هزار نفر هستند و اگر یکبار این مدت تعهد کم شود مناطق محروم خالی از پزشک می‌شود متاسفانه امکان اینکار نبود اما تمایل قلبی همه ما این بود که کمترین تعهد ممکن را اعمال کنیم این را از این جهت عرض کردم که تفاوت بین ضرایب را توضیح داده باشد.

این نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: از سوی دیگر این پزشکان قبلاً و حتی سایر رشته‌های پزشکی فقط در شهری که پذیرفته شده بودند می‌توانستند کار کنند اما الان در کل استان می‌توانند کار کنند و خارج از استان حق جابجایی محل تعهد و کار انتفاعی و مطب ندارند اما داخل استان می‌توانند به عنوان مثال در مرکز استان کار کنند و این فرصت جدیدی پزشکان محسوب می‌شود.

ویس‌کرمی ادامه داد: نکته بعدی در مورد بحث استخدام این پزشکان است. ما در این مصوبه به شرط اینکه به صحن علنی برود و تصویب شود استخدام این پزشکان از همان بعد از شروع به انجام تعهدات در وزارت بهداشت مشکلی ندارد منتها اگر یک سوم مدت تعهد را گذرانده باشند و تعهد محضری بدهند که آن مدت را رعایت می‌کنند و در منطقه‌ای که باید تعهد بدهند، باشند با ضریب یک و دو دهم به عنوان مشوق برای استخدام اعمال می‌شود. حتی اجازه استخدام در غیر از وزارت بهداشت هم به شرط اینکه تعهد منطقه و مکان را بدهند و اینکه یک سوم تعهد را گذرانده باشند، با موافقت وزارت بهداشت مشکلی ندارند.

وی گفت: در یکی از مواد هم تلاش کرده‌ایم منبعی پیدا کنیم که وزارت بهداشت تکلف باشد افزایش کارانه و مشوق‌های مالی و کاری هم برای این عزیزان اعمال کند که امیدواریم با مساعدت دولت این موضوع هم تصویب شد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس افزود: برای کسانی هم که صاحب فرزند شوند هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده است همه تلاش دوستان این بوده که پزشکان با رغبت در مناطق محروم حاضر شوند و بتوانند ادامه تحصیل بدهند حتی کسانی که جزو رتبه‌های برتر دستیاری هستند بتوانند به صورت آموزشی در استان خدمت تعهدشان را بگذراند که این برای افراد خاص است. اگر زوجینی اختلاف مکان تعهدی دارند بتوانند به دلیل حمایت از نهاد مقدس خانواده کنار یکدیگر باشند.

ویس‌کرمی بیان کرد: نکته جالب این طرح برخورد جدی با مستنکفین است یعنی کسانی که از انجام تعهد استنکاف می‌ورزند ممنوع الخروج می شوند هم باید به اندازه اعتباری پزشکی جایگزین آنها شده جریمه ‌شوند و از طرفی صدور مدرک و تاییدیه تحصیلی و گواهینامه علمی برای این افراد تا زمانی که تعهدشان را انجام نداده‌اند ممنوع است. یعنی هم جریمه مالی دارند، هم ممنوع‌الخروج هستند و هم مدرکی تحویل داده نمی‌شود این هم نکته جدیدی است که متاسفانه در قانون قبلی دیده نشده بود. یعنی تلاش شده عدالتی رعایت شود.

وی در مورد بحث ضرایب منطقه‌ای گفت: بحث ضرایب منطقه‌ای نکته جالب در این طرح است ما همه مناطق یک استان را مانند هم ندیده‌ایم بلکه با توجه به نقاط محروم‌تر براساس ضرایب وزارت بهداشت، افراد زودتر تعهدشان تمام می‌شود. کسی که در یک مرکز استان و یا در شهر بزرگتری کار می‌کند دیرتر از شخصی که در منطقه کوچکتری است مدت تعهدش به اتمام می‌رسد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس خاطرنشان کرد: این کلیتی است که وجود دارد وزارت بهداشت باید ظرف دو ماه دستورالعمل اجرایی و سامانه‌ای را راه‌اندازی کند که همه مسائل به صورت شفاف در سامانه دیده شود تلاش ما در این طرح که در کمیسیون به تصویب رسید این بوده که جلوی رانت و لابی را بگیریم، پزشکان را تشویق کنیم در مناطق محروم حاضر شوند و امکانات و شرایطی فراهم شود که این عزیزان که قسمت جوانی عمر خود را می‌گذرانند هم تشکیل خانواده بدهند و هم درآمدی برای امرار معاش و بهتر داشته باشند که تا با رغبت، علاقه و شوق بیشتری در آن مناطق کار کنند به‌خصوص که بعد از گذراندن نیمی از تعهد می‌توانند در آزمون‌های ادامه تحصیل شرکت کنند و به نفع این عزیزان است.

ویس‌کرمی عنوان کرد: ممکن است مطالبی که عرض کردم هنوز باید قوانین مجلس تایید کند و امیدواریم در قوانین مجلس اگر احیانا نکات حقوقی وجود دارد به‌زودی مطرح شود، بعد در صحن تصویب شود و بتوانیم افزایش ظرفیت پزشکی که مصوب شورای انقلاب فرهنگی است و ۳۰ درصدی هم که قبلاً در نظر گرفته شده و بالاجبار باید اعمال می‌شده با این طرح پر شود. زیرا پزشکان جز در بعضی از رشته‌های خاص و پرطرفدار در بسیاری از رشته‌ها اقبالی نسبت به پرکردن ۳۰درصد نشان نداده‌اند و در بقیه رشته‌ها این ظرفیت‌ها خالی است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: نکته دیگر اینکه امیدواریم ۸۵ نفری که تاکنون مراجعه نکرده‌اند مراجعه کنند زیرا اگر مراجعه نکنند قطعاً با جریمه‌هایی که شده مواجه می‌شوند بنابراین توصیه می‌کنم که این عزیزان هم خودشان را در اسرع وقت و قبل از تصویب این قانون به وزارت بهداشت مراجعه کنند و در محل خدمت شان حاضر شود تا خدای نکرده مشمول این جریمه‌ها قرار نگیرند.

ویس‌کرمی ادامه داد: نکته دیگر اینکه تلاش شده این قانون عطف به ماسبق شود و همه مشمولان را که از سال ۸۹ و بعد از آن پذیرش می‌شوند را در بر بگیرد. امیدواریم همه اینهایی که کمیسیون پیش‌بینی کرده در قوانین و در صحن و شورای نگهبان به تصویب برسد و شاهد حضور بیشتر پزشکان عزیز در مناطق محروم باشیم و خدمتی به جامعه پزشکی هم محسوب شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ما نظر خود متعهدین و کسانی که مشمول این قانون هستند را پرسیدیم نظر متخصصان، مدیران، وزارت بهداشت، پژوهش‌های مجلس و هر کسی که احساس کردیم نقطه نظری دارد تلاش کردم که این نقطه‌نظرات را دریافت کنم و به بحث بگذاریم و تا جایی که مباحث کارشناسی اجازه می‌داده انجام شود.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس افزود: برخی از همکاران ما پزشکان عزیز دوست داشتند(تمایل داشتند) این ضریب مدت تعهد پایین‌تر باشد. واقعیت این است ما هم در کمیسیون آموزش تمایل داشتیم تا با بررسی‌های آماری که انجام شد اگر ما ضریب تعهد را مخصوصاً برای کسانی که قبل از این تصویب این قانون پذیرفته می‌شوند کمتر محسوب کنیم به یکباره شاهد خالی شدن مناطق محروم از پزشکان متخصص می‌شویم و این موضوع می‌تواند برای کشور ناخوشایند باشد.

ویس‌کرمی یادآورد شد: پیام‌هایی که برای ما از سوی پزشکان می‌آید مبنی بر رضایت است اگرچه علاقه‌مند بودند مدت تعهدشان از این هم کمتر شود اما ما معذوریت‌هایی داشتیم از این جهت که پزشکان یک طرف قضیه هستند و طرف دیگرهم مناطق محروم است که نیازمند پزشک هستند.

وی بیان کرد: در اینجا لازم می‌دانم از همه عزیزانی که با سختی و مشقت در مناطق محروم کار می کنند به‌خصوص در مدت کرونا بار درمان را به دوش کشیده‌اند همچنین از اعضای کمیسیون که بسیار همکاری کردند و همچنین وزارت بهداشت و از دوستانی که با نظرات کارشناسی‌شان ما را کمک کردند، قدردانی و تشکر کنم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    کاش اینهمه به فکر پزشکان هستید که آخرش یا مهاجرن میکنن یا به بهانه های الکی کارتخوان ها رو قطع کرده و مالیات نمیدن کمی هم به فکر مریض ها بودید.
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      اکثرا هم با گستاخی تمام برای هر عملی علاوه بر کارانه و دستمزد و ویزیت درخواست پول حرام به نام زیرمیزی میکنند! خام بر سر مسولی که خود را به نفهمی زده
  • بیمار IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    هزینه های داروکمرشکن شده بجای کمک به بیمارهمش بفکرجیب مرفعین و... دکترهای نجومی بگیرهستن.. دارو درمان توبیمارستانهای مرودشت فارس شبها ازادحساب میکنن بدون خبردادن به بیمار. وقتیم متوجه بشی میگن سیستم قطعه.داروی نگهدارنده اعتیاد7برابرقیمت موادمخدرشده!!وقتی تعدادزیادی دارو نگهدارنده ازکلینکهای ترک میگیرن ایا بااین افزایش قیمت دیگه رغبتی پیدامیکنن هنوزم دنبال ترک باشن؟؟ یعنی نظارتی نیست داروی زیرزبانی یابی2 برای دوالی سه هفته شده 600الی 700هزارتومن درصورتی ک مواد200هزارتومنم نمیشه هزینش!!!
  • فاطمه IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    0 0
    باسلام دختر منسال ۹۵ بارتبه ۸۰۵ منطقه ۳ از پزشکی مناطق محروم قبول شده بود حالا تمام کرده در حالی که سالهای بعد از هزار بالاتر را هم در سراسری روزانه بدون تعهد مناطق محروم پذیرفته شدندخواهش میکنم حداقل برای اینها امتیازی در نظر بگیرید چون رتبه اینا خیلی خوب بوده در مقایسه با سالهای بعد حداقل تعهد مناطق محروم شان را قابل خرید کنید تا ادامه تحصیل بدهند بالاخره اینا خیلی رنج کشیده اند تا این رتبه را کسب کرده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس