کد خبر 1409357
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
کاوه مدنی

با انتشار خبر انتصاب کاوه مدنی به ریاست موسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل متحد، سوالاتی درباره چرایی این انتصاب مطرح شد.

به گزارش مشرق، روز گذشته بود که با حکم معاون سازمان ملل متحد، کاوه مدنی، به عنوان رئیس موسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل متحد معرفی شد. با شنیدن خبر دستیابی یک ایرانی به چنین مقامی، ممکن است در وهله اول تمامی ایرانیان خُرسند شوند، اما سوال اصلی این است که چرا ممکن است ایرانیان از دستیابی یک ایرانی به چنین مقامی خشنود نشوند و سوال اساسی دیگر این است که کاوه مدنی کیست و چرا کشورهای غربی و سازمان ملل متحد که تحت نفوذ این کشورها است، به او تا این حد بها می‌دهند؟

بعد از بازداشت شماری از متهمان جاسوسی از مراکز نظامی (در پوشش فعالیت‌های محیط زیستی) در اواسط زمستان ۹۶، کاوه مدنی، معاون عیسی کلانتری رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست نیز برای مدتی کوتاه بازداشت شد.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران، در ۲۱ بهمن ۹۶، در توضیح این بازداشت‌ها گفته بود: «متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد مأموریت‌های سه گانه ای را شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی، دنبال می‌کرده‌اند برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمین‌های اشغالی از جمله به منظور شرکت در کنفرانس «منارید» که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان کرده‌اند.»

وی افزوده بود: «دو نفر از افسران سازمان اطلاعات آمریکا با هویت معلوم در پوشش‌های مختلف به ایران و برخی از استان‌های کشور سفر کرده‌اند که از جمله اهداف آن‌ها، ایجاد مؤسسه‌ای در قالب فعالیت‌های زیست محیطی بوده و طبق اسناد موجود، این مؤسسه حدود یک دهه قبل در ایران با طراحی آمریکایی‌ها برای تحقق اهداف مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی سازمان سیا و موساد و جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده در حوزه‌های دفاعی و موشکی کشور ایجاد شده است.»

در ۲۷ فرودین ۹۷، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کاوه مدنی که کمتر از یک سال پیش از این تاریخ با حکم عیسی کلانتری به عنوان معاون سابق بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی-اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شده بود، کشور را ترک کرده است، این در حالی بود که او در روند تحقیقات قضایی رسیدگی به پرونده جاسوسان محیط زیست قرار داشت و خروج او از کشور یک اتفاق ساده نبود.

در اواخر فروردین همان سال، همزمان با انتشار خبر خروج مدنی از کشور، دادستان وقت تهران در مصاحبه‌ای اظهار کرده بود: «اگر عده‌ای فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، ناشی از اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده است و اگر امروز در برخی از سایت‌ها می‌خوانیم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پیش رفتن تحقیقات برمی‌گردد؛ چرا که برخی متهمان فهمیده‌اند که در حال نزدیک شدن به آن‌ها هستیم، حال اگر کسی از کشور خارج شده است، بالاخره روزی برمی‌گردد و به‌ قول معروف، دیر و زود دارد، اما سوخت‌ و سوز ندارد.»

کاوه مدنی بعد از فرار از ایران و استعفا از راه دور، مورد استقبال کشورهای غربی قرار گرفت و به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی گذشته خود در دانشگاه برگشت؛ وی از گذشته استاد مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن (امپریال کالج لندن) بوده است. پس از انتصاب وی به عنوان رئیس موسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل متحد،  معلوم شد که فصل جدیدی از فعالیت وی در خارج از کشور آغاز شده است.

به باور کارشناسان، این گونه انتصابات و بها دادن به افراد ایرانی در کشورهای غربی، متأثر از مسائل سیاسی است و غربی‌ها سعی در قهرمان‌سازی از افرادی دارند که به دلایل گوناگون با نظام جمهوری اسلامی ایران به مشکل خورده و از ایران خارج شده‌اند؛ کما اینکه بسیاری از دانشمندان و نخبگان ایرانی و خارجی ساکن در کشورهای غربی نیز هستند که به دلیل ورود نکردن به مسائل سیاسی به چنین سمت‌ها و مقام‌هایی منصوب نمی‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مورخ ایرانی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    24 10
    شما اسم کاوه مدنی را به انگلیسی در سایت گوگل اسکالر سرچ کنید تا کل کارهای تحقیقاتی ایشان را ببینید. ایشان در حد اساتید متوسطی که در ایران مشغول به فعالیت هستند هم نیست چه برسد به اساتید برجسته داخلی و خارجی. بنابراین انتخاب ایشان بعنوان رییس دانشگاه سازمان ملل کاملا سیاسی است؛ شبیه انتخاب زهرا امیرابراهیمی بعنوان بهترین بازیگر در جشنواره کن بخاطر بازی در فیلم عنکبوت مقدس.
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      6 0
      100 درصد این نظر صحیح است. فرانسویان برای نفوذ در کشورها مدال شوالیه میدهند. در حالیکه برندگان آن جوایز در کشورشان هیچ ارزشی ندارند. بادی لنگوئج ( زبان بدن ) کاوه جز یک آدم شارلاتان و تا حدی منگول چیزی بر نمی آید.
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 7
      کاوه مدنی با اچ ایندکس ۵۲ و سایتیشن ۹۸۰۰ یک استاد برجسته است.
  • فیرزوزاسماعیلی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    11 8
    غرب باایران دشمن است هرکس موردغصب ایران باشدقطعاغرب به ان بهاخواهددادپس بهتراست واقعیت هارابپذریم وبه هیچکسی بدون سندانگ نزنیم.
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      5 3
      برای امثال شما اگر از خود «سی آی ای» و یا موساد هم سند بدن میگی سیاسی کاری و انگه پس راحت باش
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    10 6
    چرا وزارت اطلاعات دولت روحانی مجوز خروج از کشور این مهره مهم سرویسهای اطلاعاتی غرب را صادر کرد؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 5
      ایشون را اطلاعات سپاه دستگیر کرد و اگر می دانستند جاسوسه قطعا آزاد نمیشه.همه جای دنیا مقامات جاسوس را بیشتر مجازات می کنند.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      5 2
      اطلاعات سپاه ایشون را دستگیر کرد چون می‌دانست جاسوس هست و دارد چه غلطی میکند ولی با فشار دولت موقتا آزاد شد تا دوستانش او را فراری دهند ولی به قول دادستان دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نه
  • علی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    12 3
    فرار این مارمولک یک خسارت بزرگ به سیستم امنیتی زد.وزارت اطلاعات دولت شیخ حسن باید جواب بده که چرا استعلام ممنوع الخروجی او را به سیستم قضایی بلا مانع اعلام کرد؟
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 3
      معلوم نیست فرارش خسارت بزرگی باشه، اصل شناسایی شبکه و مختل کردن و یا از کار انداختن اون هست
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    12 14
    هیچ کس مزخرفات شما درباره نخبگان را باور نمی کند حتی خودی هایتان
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      7 3
      اما همه باور میکنندنخبگانی که مثل تو نخواهند گوسفند و گاو شیری کاخ سفید شوند چون پرفسور فخریزاده و شهریاری و رضایی و قدبیگی و احمدی روشن و ......... و هدفشان سربلندی و افتخارافرینی برای ایران و انقلاب هست باید در خون خود بغلطند
    • محمد قزل IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      5 4
      فقط تو باور نمیکنی وگرنه همه عاشق کشور و رهبر عزیزمان هستند
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      4 4
      ۱۵:۰۸ فقط احمقهای منافقی مثل تو باور میکنند نژادپرست های غربی دانشمندان خودشون را بگذارند و خائن خود فروشی مثل امثال تو را مسئول کنند
  • جاسوس کاوه مدنی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 7
    جاسوس کاوه و مدنی
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 5
    یعنی فکر کردی اون بنفش های ملعون و خائنی که به کاوه مدنی مسئولیت دادن و نخبه جونم نخبه جونم براش میکردن نمیدونستن این مرتیکه جاسوس آمریکاست ؟ بس کن تو را بخدا
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    7 1
    چرا عیسی کلانتری آزاد است؟
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 1
    هیچ‌کس را خوب آمدی، جناب هیچ‌کس.
  • NL ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 0
    عیسی کلانتری چرا آزاده این و ابتکار پشت پرده بحران سازیها و جاسوسیها هستند بنفع صهیونیستها
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 2
    چون در وطن فروشی بیشتدین خدمتو به غربیا کرده؟
  • مجید IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 3
    سلام این بها دادن به علم و ایرانی نیست بلکه بها دادن به جاسوس است و دادن دلگرمی به جاسوس های مخفی که هنوز لو نرفته اند ... خدا لعنت کند خائنین را
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 2
    آقا چرا ناراحتم این بندیه خدا موزده موزدوریشو گرفته حرامش باشد
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 4
    یک سری پخمه فاسدنخبه ها را فراری دادند
  • DE ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    1 3
    چون در غرب به علم و تخصص اهمیت میدهند
  • IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    1 3
    چون ادم با سوادیه حتما
  • رضا IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 5
    من موندم با اين دانشمند نخبه محترم چكار داريد ؟! چرا اينقدر حسود و بخيليد ؟!
  • حسن IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    کاوه مدنی جاسوسی که اطلاعات خوبی از محیط زیست ایران داردوبدردشان میخورد.متاسفانه دردولت آقای روحانی پراز این جاسوسها بود.خداازشان نگذرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس