کد خبر 1409285
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
شریعتمداری: تضمین آمریکا چه تضمینی دارد؟! - کراپ‌شده

مگر برجام یک معاهده بین‌المللی نبود؟! و مگر آمریکا به عنوان یکی از کشورهای ۱+۵ آن را امضاء نکرده و بر اجرای آن متعهد نشده بود؟! ولی به وضوح شاهد بودیم که نه فقط به هیچیک از تعهدات برجامی خود عمل نکرد، بلکه به راحتی از برجام نیز خارج شد و آب هم از آب تکان نخورد!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان طی یادداشتی نوشت:

۱- تئوری بازی‌ها - Game Theory - اگرچه شاخه‌ای از ریاضیات کاربردی است ولی امروزه در تعاملات تجاری و سیاسی و ... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این توضیح که وقتی پای یک معاهده و یا تعامل سیاسی در میان است، طرفین می‌کوشند برای هر یک از اقدامات خود، اقدام طرف مقابل را حدس زده و ارزیابی کنند.

با انجام این بررسی‌ها که به حدس زدن عکس‌العمل حریف در بازی شطرنج بی‌شباهت نیست، می‌توانند خروجی فلان تعامل تجاری، سیاسی و یا اقتصادی را در حد و ‌اندازه قابل قبولی پیش‌بینی کنند.

استفاده از این فرمول در چالش هسته‌ای پیش روی نیز ضروری است. مخصوصاً آن که مسئولان محترم کشورمان طی دو دهه‌ای که از عمر چالش هسته‌ای یاد شده می‌گذرد تصویر روشنی از رفتار و اهداف خصمانه حریف به دست آورده‌اند و دستگاه محاسباتی آنان توان و قدرت بیشتری برای ارزیابی و پیش‌بینی حرکات حریف در اختیارشان گذارده است و ... بگذریم.

۲- برجام به گواهی اسناد و شواهد غیر قابل انکار، فاجعه‌ای بود که آمریکا و اروپا با بهره‌گیری از وادادگی دولت آقای روحانی به ملت و نظام تحمیل کردند و در حالی که موضوع و انگیزه مذاکرات لغو تحریم‌ها بود، نه فقط هیچ تحریمی لغو نشد، بلکه صدها تحریم جدید هم به تحریم‌های قبلی افزوده شد.

خروج ترامپ از برجام که به طمع امتیازگیری بیشتر از ایران صورت گرفت بی‌آنکه بخواهد، خدمت بزرگی به جمهوری اسلامی ایران بود.

با این توضیح که ترامپ به گفته خانم موگرینی بعد از تضمین از آقای روحانی مبنی بر این که ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام نیز، در برجام باقی می‌ماند! اقدام به خروج از برجام کرد و انتظار داشت که ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، امتیازات بیشتری به حریف واگذار کند! ولی مقامات بالادستی چنین اجازه‌ای به دولت آقای روحانی ندادند و ترفند ترامپ نتیجه معکوس داد.

ایران بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به سپردن تعهداتی کرد که در « طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها » به تصویب رسیده بود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی دریایی با ایشان (۱۹/۱۱/۹۹) اشاره‌ای هوشمندانه به این نکته داشته و فرمودند: «آن طرفی که حق دارد برای ادامه‌ کار برجام شرط معیّن کند ایران است.

علّت هم این است که ایران از اوّل به تمام تعهّدات برجامی خودش عمل کرد، جمهوری اسلامی به تمامی تعهّدات برجامی عمل کرد؛ آنها نقض کردند. ما حق داریم برای ادامه‌ برجام شرط بگذاریم و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچ ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد». دولت آقای رئیسی با این دستورالعمل به مذاکرات وین رفت تا از فاجعه خسارت محض برجام که در دولت قبل بر سر ملت آوار شده بود، آواربرداری کند.

۳- این حق طبیعی و قانونی ماست که روی شرایط خود برای بازگشت آمریکا به برجام اصرار داشته باشیم.

به این بخش از بیانات حضرت آقا که از آن با عنوان «سیاست قطعی جمهوری اسلامی‌» یاد کرده‌اند توجه کنید: «‌اگر می‌خواهند ایران به تعهّدات برجامی-که چند تعهّد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمی‌گردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت‌».

۴- اگرچه از متن پیش‌نویس توافقی که از سوی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه شده و متنی که ایران در پاسخ به آن ارائه کرده است، اطلاع دقیقی منتشر نشده است ولی فحوای اظهارات آقای امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه کشورمان و نظرات مطرح شده از جانب مقامات و رسانه‌های غربی حاکی از آن است که موضوعاتی نظیر «تضمین آمریکا»، «‌لغو تحریم‌ها»،  «PMD»یا همان «ابعاد نظامی احتمالی» (بازرسی‌های گسترده و فراگیر برای اطمینان از این که ایران درپی تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود)‌... موضوعات اصلی مورد مناقشه است.

در این وجیزه اشاره به نکاتی را ضروری می‌دانیم. بخوانید!

۵- با جرأت می‌توان گفت که هیچ تضمینی از جانب آمریکا معتبر نیست! می‌پرسید چرا؟! پاسخ روشن‌تر از آن است که نیازی به استدلال‌های پیچیده داشته باشد. مگر برجام یک معاهده بین‌المللی نبود؟! و مگر آمریکا به عنوان یکی از کشورهای ۱+۵ آن را امضاء نکرده و بر اجرای آن متعهد نشده بود؟! ولی به وضوح شاهد بودیم که نه فقط به هیچیک از تعهدات برجامی خود عمل نکرد، بلکه به راحتی از برجام نیز خارج شد و آب هم از آب تکان نخورد! این همه در حالی بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ اجرای برجام و تعهدات طرفین در این سند بین‌المللی را تضمین کرده بود.

حالا باید پرسید برفرض که آمریکا برای اجرای تعهدات خود تضمین مستحکمی هم بدهد، چه تضمینی هست که تضمین خود را لغو نکند و از انجام تعهدات خود سر باز نزند؟!

برادر عزیزمان جناب آقای دکتر امیر عبداللهیان می‌فرمایند تضمین آمریکا نباید فقط روی کاغذ باشد! که باید گفت؛ آیا برای آمریکا تضمین روی کاغذ با سایر تضمین‌ها، مثلاً تضمین همراه با تأیید چند کشور دیگر و یا حتی تضمین برخاسته از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ... فرقی دارد؟! مگر تضمین آمریکا در برجام همراه با ۵ کشور دیگر نبود؟ و مگر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را به آسانی زیر پا نگذاشت؟! بنابراین کدام عقل سلیم می‌تواند برای تضمین‌های آمریکا کمترین -تاکید می‌شود کمترین- اعتباری قائل باشد؟!

 گفته شده که ایران در مقابل نقض عهد آمریکا، دریافت غرامت را پیشنهاد کرده است! این پیشنهاد نیز بی‌ارزش است و هرگز تضمین‌کننده نیست! فرض کنید که آمریکا این پیشنهاد را بپذیرد! چه تضمینی هست که اگر تعهدات خود را نقض کرد، در قبال آن غرامت بپردازد؟! مگر بر خلاف تمامی قوانین تعریف شده در حقوق بین‌الملل، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های ما را بلوکه نکرده است؟! اگر از پرداخت غرامت نیز خودداری کند، چه باید کرد؟! ... پس چاره چیست؟! بخوانید!

۶- تنها تضمین قابل اعتماد و اطمینان‌آور این است که ایران هم در مقابل نقض عهد آمریکا دست به اقدامی بزند که انجام آن در اختیار خودش است و برای انجام آن به هیچ کانون و مرجع بیرون از دایره اختیارات خود، حتی شورای امنیت سازمان ملل نیز نیازی نداشته باشد.

دقیقاً نظیر آنچه در طرح مجلس با عنوان «‌طرح راهبردی لغو تحریم‌ها» آمده بود. یعنی خودداری از انجام تعهدات خود. چاره‌سازترین پیشنهادی که می‌تواند و باید در توافق پیش روی گنجانده شود، آن است که ایران با صراحت و به روشنی اعلام کند، در صورت نقض عهد آمریکا، ایران از NPT خارج خواهد شد. مطمئن باشید که در صورت خروج از NPT هیچ اتفاق نامطلوبی رخ نخواهد داد. ماده ۱۰ معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ‏(NPT‌) این حق را برای کشورهای عضو قائل شده است. و این، تنها - و تاکید می‌شود که تنها- تضمین قابل قبول و موثر است.

۷- «لغو همه تحریم‌ها» یکی دیگر از شرایطی است که به عنوان « سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق تمامی مسئولان کشور» مطرح شده است. در برخی از اظهار نظرها سخن از لغو تحریم‌های برجامی و یا تحریم‌های ترامپ و یا تحریم‌های هسته‌ای! در میان است.

به بیان دیگر، قرار است (یعنی آمریکا در پی آن است‌) که تعدادی از تحریم‌های برجامی و هسته‌ای را لغو کند اما بسیاری از تحریم‌ها که تحت عناوین خصمانه و من درآوردی دیگر نظیر حقوق بشر، حضور در منطقه، برنامه موشکی و ... وضع شده‌اند باقی بماند. در این حالت لغو چند تحریم نیز تاثیر چندانی ندارد و همان تحریم‌ها با عناوین دیگر به صحنه خواهد آمد.

عزیزان مذاکره‌کننده که تاکنون با اقتداری قابل‌تقدیر در مقابل زیاده خواهی‌های حریف ایستاده‌اند باید در توافق پیش روی خواستار لغو همه تحریم‌ها و تحت همه عناوین نظیر آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و ... شوند. و مطمئن باشند که در غیر این‌صورت، عملاً هیچ تحریمی را نمی‌توان لغو شده تلقی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • بنده خدا IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    30 6
    دقیقا...عالی بود...جا داره تمام اعضای مذاکره کننده برجام و مسئولین تصمیم گیرنده برجام بادقت کلمه به کلمه این مقاله رو بخونن و به مفهومش 7ی ببرند
    • علی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      11 1
      با سلام شروط پذیرفتن مجدد برجام فقط با شرایط زیر باید باشه: ۱. تمام مواد هسته ای باید حداقل تا ۵ سال بعد از توافق در داخل خاک ایران بمونه و تحت نظارت آژانس باشه ( به عنوان ضمانت). بعد از برجام هم محدودیت ها از روی ایران برداشته میشه ۲. نفتی که قراره به اروپا بدیم حتما باید پولش رو قبل از ارسال نفت پرداخت کنند، قسمتی از این پول به ریال و قسمتی به دلار ۳. مکانیزم ماشه از توافق باید حذف بشه که از طریق یک الحاقیه جدید باید انجام بشه. ۴. اگر هر کدام از کشورهای عضو برجام به غیر از ایران زیرش زدند، ایران این حق رو داشته باشه که تا هر قدری که میخواد غنی سازی کنه و پرونده ایران در شورای حکام بررسی نشه و شورای حکام به عنوان حمکیت حق بررسی اون رو نداشته باشه. غیر از این، پذیرش مجدد برجام خسارت محض هست
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      9 2
      متن خوب و منطقی ای بود. ان شاءالله تیم آقای رئیسی ببینه. (برای همینه آقای شریعتمداری خار چشم دشمن هست)
    • DE ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      4 0
      هدف آمریکا از اجرای برجام، هر چه باشد، حل و فصل اختلافات با جمهوری اسلامی نیست.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    15 5
    احسنت بر حاج حسین
  • محمدصالح چگینی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    7 4
    یه سوال ازجبهه ی اصلاحات که چه اورده ای برای کشورداشته اند یکی رانام ببرندخالی بودن جواب ابدابه معنی توجیه اصول گرایی نیست
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    21 5
    شریعتمداری درود به تو
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    25 4
    درود بر حاج حسین که از معدود افرادیست که در مورد برجام، همواره باثبات و جدیت به دنبال احقاق حقوق ملت ایران بوده و هست.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    18 5
    حرف حساب
  • DE ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    9 11
    منظور؟ الان که ریش و قیچی دست خودتونه برادر.
    • ب.س IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      6 2
      خب بله ولی مگه نمی بینید غربی ها و رسانه هاشون و عمال داخلیشون که اصلاح طلب ها هم هستند چه فشاری گذاشتن که آقا زود باشید هرچی گفتن قبول کنید وگرنه دیر میشه ! غربی ها بیشتر از اینها مهلت میدن و هی ضرب الاجل تعیین میکنند و دوباره ضرب الاجل پشت هم ولی اینها فرصت هم نمیدن
  • علی IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    18 4
    خدا پدر مادرتو بیامرزه.... مسئله به این سادگی رو چرا اینقدر سختش می کنن؟؟؟؟؟
  • جاوید ایران اتمی NL ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    13 3
    من مطلب رو نخونده مطمئنم شریعتمداری خوب گفته. آخه مسائلی مطرح هست که من نمیفهمم توافق احیای برجام چطور ممکنه! توی خبرها شنیدم گفتن به شرکت هایی که بعد از احیای برجام به ایران میان اگر دوباره امریکا از برجام خارج بشه یک سال فرصت داده بشه که ایران رو ترک کنن!! آخه این دیگه چجورشه؟؟ یک سال؟؟ توافق باید اینجوری میشد که شرکت هایی که بعد از احیای برجام به ایران میان و قراردادمیبندن اگر دوباره امریکا از برجام خارج شد مشمول بازگشت تحریم ها نخواهند شد، جز این باشه مگه میشه اصلاً؟؟ برجام اصلاً برای ایران بدنیست چیزی که در برجام بد هست اجرای برجام هست که اما و اگرهای بسیار داره، ایران با برجام چیزی از دست نمیده اما مشکل اینجاست که امکان اجرای واقعی برجام نیست، ماجرای غرامت هم این حرف مطرح هست که چطور ممکنه از امریکا غرامت گرفت؟؟ مگه میشه؟ اگه فقط نوشتن واژه غرامت برای امور تبلیغاتی در آینده هست بحثش جداست اما غرامت از امریکا نمیشه گرفت، جان بولتون و سایر جمهوری خواهان هم بارها گفتن اگر رئیس جمهوری بعدی جمهوری خواه باشه که احتمالش زیاده دوباره برجام رو خارج خواهندشد، از این روشن تر؟! یه موضوع خطرناک دیگه هم اینه که با توجه به تجربه امریکا در خروج اول از برجام، این امریکا برای خروج دوم حساب شده تر رفتارخواهد کرد نه اینکه بدون زرنگ کاری های ظاهری ترامپ خروج رو انجام بدن، امریکا برای بار اول متوجه شد که نتونسته از مکانیزم ماشه استفاده کنه پس برای خروج دوم جوری رفتارخواهدکردکه بتونه از مکانیزم ماشه استفاده کنه! امریکا برای خروج دوم دیگه واضح اعلام خروج نخواهدکرد بلکه کاری میکنه که ایران نفعی از برجام نبره، با وجود عضویت امریکا در برجام دولت امریکا شروع خواهدکرد به افزایش مستمر تحریم ها تا جایی که برجام فقط ازش اسم برای ایران باقی بمونه، اینجوری میشه که ایران میمونه زیر منگنه و گوشه رینگ میفته، در این شرایط ایران دیگه قدرت هیچ مانوری نخواهد داشت، حتی برای توسعه دوباره برنامه اتمیشم با فشار روبرو خواهد شد چون در رسانه ها خواهندگفت امریکا که از برجام خارج نشده؟؟ به اینها فکر کردید؟! اعمال تحریم ها با بهانه های دیگه رو چطور میخواهید حلش کنید؟؟ دولت بعدی امریکا به احتمال زیاد ازبرجام حتی خارج هم نشه اما تحریم های ایران رو با بهانه های غیر اتمی بشدت گسترش بده، اونوقت تکلیف چی میشه؟؟
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    9 4
    خلاصه اینکه ‏ایران نهایت اقدامات برای احیای برجام را انجام داده است... اگر این اتفاق نیافتد، نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال برجام نیست بلکه خواهان برجام پلاس که صدبار ننگین تر از خود برجام است و دستپخت تیم ظریف و عراقچی است!
  • جاوید ایران اتمی NL ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    8 1
    مورد بعدی هم اینه که اگر قرارهست برجام دوباره کامل احیا بشه پس ماجرای فروش هواپیماهای مسافربری هم دوباره احیا میشه و به ایران هواپیمای نو تحویل خواهند داد دیگه؟؟ جز این باشه که نمیشه!! مورد بعدی هم اینه که حتی اگر برجام تا زمان انقضاش بطورکامل اجرا بشه با نزدیک شدن به پایان برجام خیال میکنید اونها دیگه میپذیرن که محدودیت های ایران برداشته بشه و ایران مثل حالا به فعالیت های اتمیش بپردازه؟؟ چطور این فکر رو میکنید؟؟ تلاش اونها برای تمدید بند غروب برجام هم برای همین بود، اما حالا چون دیدن در برابر ایران شکست خوردن دیگه حرفی از تمدید بند غروب برجام نمیزنن اما مطمئن باشید الان به خودشون میگن حالا بذار چندسالی خیالمون بابت برنامه اتمی ایران راحت باشه بعدکه به اتمام زمان برجام رسیدیم دبه میکنیم!! برجام برای اونها این نیست که بخوان اجرایی کنن تا مشکلی رو حل کنن، اونها هدفشون از برجام این بوده که فقط فرصت داشته باشن برای اینکه بتونن در این جهت تلاش کنن که ایران رو در این مدت تا انقضای برجام براندازی کنن تا بتونن اینجوری برنامه اتمی ایران رو از اساس ساقط کنن، برجام برای اونها برای حل یه مشکل نیست بلکه خریدن فرصت هست برای اینکه شانس خودشونو برای سرنگونی حکومت ایران امتحان کنن، ودر آخر اگه دیدن برجام داره به تاریخ انقضای خودش میرسه اما حکومت ایران هم سرجاش هست شروع خواهند کرد به دبه کردن برجام تا باز هم در برابر برنامه اتمی ایران مانع تراشی کنن. تمام وقایعی مانند دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ هم بر اساس همین نقشه هست، میخوان حکومت ایران رو‌تا قبل از انقضای تاریخ برجام سرنگون کنن که مشکلشون رو اینجوری اساسی حل کرده باشن، فرصت خریدنشون هم با برجام برای همین هست، حتی یک مقام ارشد زن همین چندهفته قبل علناً اشاره کرد به این موضوع در تلویزیون ایران اینترنشنال عربستان! شما هم این حرف من رو سانسور نکن، واقعیت رو‌گفتم.
    • DE ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      3 0
      آفرین! «برجام برای اونها این نیست که بخوان اجرایی کنن تا مشکلی رو حل کنن، اونها هدفشون از برجام این بوده که فقط فرصت داشته باشن برای اینکه بتونن در این جهت تلاش کنن که ایران رو در این مدت تا انقضای برجام براندازی کنن»
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    12 4
    درود بر سردار قلم ننگ ابدی بر غرب گدایان کدخدا پرست
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    9 3
    صد درصد موافقم. حرف منم دقیقا همینه. بازی با واژه ها
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 12
    مقاله کلا تناقض داره. برجام روحانی بده و کلا ضرر بود ولی الان دوباره می خواهیم به برجام برگردیم ؟!
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      8 2
      خیر میخوایم بریم هزینه جنس فروخته شده رو که در دوره روحانی به فنا رفت رو بگیریم.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 2
      «خیر میخوایم بریم هزینه جنس فروخته شده رو که در دوره روحانی به فنا رفت رو بگیریم» خب اگر طرف مقابل همون نفر قبلی است که میشه دو بار از یک سوراخ نیش خوردن
  • DE ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    6 3
    روزنامه کیهان بیان داشت: کاش آقای ظریف و دوستانشان به جای این همه تعریف و تمجید از برجام فقط به یکی از دستآوردهای آن اشاره می‌کردند! مگر مذاکرات منجر به برجام برای لغو تحریم‌ها نبود؟! خُب آقایان بفرمایند کدام تحریم را لغو کرده اند؟ چرا توضیح نمی‌دهند که نه فقط هیچ تحریمی لغو نشده، بلکه صدها تحریم دیگر هم به آن اضافه شده است. آیا آقایانی که خود را کار بلد و متخصص مذاکره جا می‌زنند، می‌توانند این واقعیت تلخ را انکار کنند'؟؟ بله میتوانند زیرا برجام برای گرفتن کاپ اخلاق بید که گرفتیم .زنونابین. حالا اگر میخواهید تحریمها را لق! کنیم از نو به ما که زبان دیپلم با ۳۰ بلتیم بگویید تا با عموسام موزوکره کنیم منظور مذاکره کنبم .
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 6
    آمریکا در مقابل بسیاری از قراردادهای اینگونه بوده، نمی شود با همه چیز قهر کرد!
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    12 2
    امریکا میخواهد برگردد به برجام تا سیستم ماشه رو به اتفاق کشورهای فرانسه،انگلیس و المان فعال کنه.برگشتن به برجام خطای راهبردی و اشتباه محص است.من نمیدونم تو کشور ادامه مذاکره منافع کی رو تامین میکنه. شعاعر انقلاب یکی یکی داره لگد مال میشه و این زیبنده ارمانهای مقدس انقلاب 57 نیست.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 3
    مرگ بر آمریکا مگر تضمین ما با توجه به پراکندگی کانون قدرت تضمینی دارد
  • رضا پ IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    8 3
    مثل همیشه کامل وجامع.درود وسلام برحاج حسین عزیز
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    6 3
    چرا نذاشتن آقای شریعتمداری مذاکره کننده ارشد باشه؟
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    13 2
    احسنت. تنها تضمین قابل قبول تضمینی است که در میدان وجود داره. ایران نباید چیزی رو تخریب کنه نباید تن به محدودیت بلند مدت بده فقط بازرسی. در این صورت آمریکا میفهمه که مادامی که در توافق هست ایران از سلاح هسته ای دوره یا دسترسیش قابل کنترل هست. به محض خروج آمریکا از برجام بازرسی ها تعطیل میشه و ایران به غنای 90 درصد بر میگرده. اینجور خروج آمریکا هزینه بر خواهد بود. محدودیت 15 ساله و اینا خیانت دولت روحانی بود
  • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    13 2
    برجام سنگی است که نادانانی آن را در چاهی انداخته اند که نه بیرون آوردنش آسان است و نه در چاه بودنش قابل تحمل! یکی از همان پوست موزی هایی است که عباس عِبری ذوق کرده بود که دولت روحانی زیر پای آقای رئیسی گذاشته است!!!
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 3
      شما راست میگی.
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    9 2
    ماباید اول از خودمان شروع کنیم از روحانی بازخواست شود چرا به موگرینی تضمین داده بود که اگر ترامپ از برجام رفت بیرون ایران نرود بماند کاسه گدایی پشت درب خانه کدخدا بایستد مگر ایران ملک پدری او بوده چرا نباید الان پاسخ این همه گند کاری را بدهد حداقل از خود آمریکا یاد بگیرید دیدید با ترامپ چگونه برخورد کرد نمی گویم مثل چین و کره وژاپن حداقل مثل کعبه آمال اصلاح طلبان اسراییل که نخست وزیرش را دادگاهی کرد یک راننده در دانشگاه آزاد خلافی کرد کلی بگیروببند وامصیبتا ومحاکمه حالا روحانی یک صنعت عظیم هسته ای را نابود وبا دشمن فالوده خورده وظرفش را تو صورت منتقدین پرت کرده وکلی گردن کلفتی وخسارت زده دفتر میدن بره بنشینه نقشه بکشه حرف مفت بزنه
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 1
    ۱-باید آمریکا مجالسش برای همیشه تضمین بدهدتا هیچگاه هرنماینده،مجلس،مسئول وریاست جمهوریهایش صبح بلندنشوند وعشقشون پاره کردن برجام باشه
  • علی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 2
    تنها حرف منطقی! امریکا چه تضمینی دارد - تنها منافع طرفین است که تعهدات را پا برجا می کند.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 6
    بله تضمین آمریکا تضمینی ندارد احسن اما تضمین ما هم فایده ای ندارد بر فرض آمریکا خارج شد و دوباره دلار پرواز کرد با خروج ما از آن پی تی دلار بر میگردد؟! نه ، به خاطر افزایش تنش اتفاقا بیشتر پرواز می کند. وقتی ما خودمان ساخت بمب اتم را ممنوع اعلام کردیم افزایش غنی سازی و خروج از آن پی تی کاری جز هزینه اضافی و نمایشی برای کشور ندارد و حتی بر فرض اگر بمب هسته ای هم بسازیم تازه میشویم کشوری مانند کره شمالی که با بمب اتم هم تحریم است ؟!! مشکل ما با آمریکا صرفا هسته ای نیست. آقای شریعتی متاسفانه نظر شما ابعاد مختلف را بررسی نکرده.
    • صادق IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      7 1
      دوست عزیز مقایسه کره شمالی با ایران اشتباهی است که مشتی بیسواد وخائن تو دهان امثال شما شکسته اند ایران در معادلات بین المللی غیرقابل چشم پوشی است در حالیکه این مساله به هیچ وجه در مورد کره شمالی صادق نیست و نکته مهمتر اینکه نساختن بمب اتم توسط ما برای دشمنی که خدای خدعه و فریب است باورپذیر نیست به دو دلیل اول اینکه خودشان حقه بازن و باورشان این است این ادعای ما نیز خدعه است و دیگر اینکه حکم ثانویه میتواند برای دفاع از کیان شیعه ساخت بمب را مجاز کند. پس غرب ریسک آنرا قبول نخواهد کرد آنهم در منطقه استراتژیک غرب آسیا
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 1
      همچین نوشتی کیان شیعه انگارمامثل صهیونیستهاهرروزحمله میکنیم به یه جایی برای کشتاربقیه تو هرشهری ازسنی ودروزی تامسیحی ویهودنشیسنمدافعان حرم شهیدوجانبازتقدیم کرده اند بدلیل تنوعات قومی ودینی داردحمله ی اتمی کشورومنافع سقوط کرده ی جبهه ی استکبارالحظه ای میکند ضمن اینکه قدرت پدافندی ایران هرحرکت رانرسیده منهدم میکند
    • DE ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      الحمدالله ما در فقه پویا و به روز که دوبال سیاست و دیانت را در پیکر دارد قال صادق ع و قال باقرع داریم و هر وقت لازم باشد و حفظ کیان اسلام و استقلال کشور حکم کند تبدیل قال باقر ع به قال صادق ع و برعکس به سرعتی مستدل و منطقی تغییر می‌کند که انگار ۱۵۰۰ سال است حکم این بوده. سیاسیون ایران که پشت دوربین ها هستند نه جلوی آن از صدها متفکر امریکایی در سیاست جلوترند. امریکا این موقعیت خود را مدیون نخبه دزدی جاسوسی صنعتی ....جاسوسی و دزدی علمی از همه دنیا...کشت و کشتارهای میلیونی و جنایت و غارت ملتها و کودتاهای خونین و فروش بیلیاردها اسلحه و تولید جنگ و ....است آنها احمق های درجه یکی هستند که اگر این ۷ بیلیارد دلاری که برای کشتن مردم در خاورمیانه هزینه کردند را خرج آبادانی خاورمیانه میکردند ، اکنون خاورمیانه جلوی آنها تعظیم میکرد نه با اوردنگی این جنایتکاران بیفرهنگ را بیرون بیندازد.
  • حاج اکبر IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 2
    کیهان ظاهرا به دنبال گرفتن سفته از آمریکاست..
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 5
    پس چرا میگن برجام خسارت بود وقتی خروج از اون ۵۰۰ میلیارد خسارت وارد کرده
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      4 2
      آیا هیچ عایدی به جیب ایران رفت؟! آیا یانکی ها از آن منفعت نبردند؟! به نظر تو تعریف خسارت چیست؟! قرار بود و اگر و مگر می شود منفعت یا خسارت؟!؟!
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      8 2
      با بستن برجام حسن روحانی به طمع تجارت با غربی ها تمام راه ها و ارتباطات در آمدی دیگه ایران رو قطع کرد و به اصطلاح اقتصاد ایران رو بیش از پیش به دلار و تصمیمات آمریکا شرطی کرد. با خروج امریکا از این توافق بدون تضمین و یک یطرفه فشار سنگینی بر اقتصاد ایران وارد شد که اگر برجام نبود اقتصاد ایران راه خودش رو به هر حال ادامه میداد. طمع شیخ در سوپر من بازی و افراطش در لیبرال گری کار دست مردم داد و شد این خسارت محض
    • ایرانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      13 2
      چقدر باید توضیح داده شود تا امثال شما بفهمید فقط خدا عالم است! جناب شما ماشینت رو فروختی چک گرفتی سندش رو هم به نام طرف زدی الان چک بی محل از آب دراومده هیچ محکمه ای هم که حق تو رو بده نیست طرف هم قلدره، حالا بگو تو چقدر ضرر کردی؟ جوری میگی خروج از برجام برا ایران ضرر داشته که انگار ایران خارج شده! وقتی مشتی مدعی یک قرارداد یکطرفه رو به ملت تحمیل کردن که آمریکا مثل آب خوردن بزنه زیرش یعنی خسارت محض، بخدا خیلی روشنه نمیدونم چرا بعضیا نمیفهمن یا نفهمیدن شغلشونه!
  • انقلابی منطقی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 3
    دشمن نمیتونه این آقارو ساکت کنه
  • علیرضا IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    6 1
    باید تضمینی بگیریم که اجرا کردنش به آمریکایی ها مربوط نباشه مثلا اگه برجام نقض کردن ایران حق ساختن سلاح اتمی داشته باشه
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 1
    رئیسی روحانی احمدی نژاد ... اینها همه اش اسم هست مملکت را لیبرالها قورت داده اند . بنابراین عجیب نیست که به حرف اربابهاشون عمل می کنند
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    8 1
    امریکا اگر سند امریکا را هم به نامت بکنه وقتی دل خواست سند را پاره کنه مانند ترامپ با ه ریشمون می خنده
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    7 1
    واقعا گل گفتند اقای شریعتمداری به این کفتار صفتان هیچ اعتمادی نیست حواستون رو خواهشا جمع کنید اینها از نسل انگلو ساکسونهای بی همه چیز هستند که یه روده راست تو شکمشون نیست
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 1
    یه تضمین بهتر اینه که اگه تحریمها به طور کامل لغو نشدن، یه کشور مثلا کانادا به طور اتوماتیک به ایران واگذار بشه.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    5 1
    جناب آقای شریعتمداری ، فرضا شرط بذاریم در صورت خروج آمریکا از برجام ، ما نیز از ان پی تی خارج میشیم ..وقتی برنامه هسته ای با اجرای برجام و خروج مواد هسته ای از ایران به دو سال قبل برگرده ، این تهدید ایران توخالی میشه
  • DE ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 1
    به نظرات آقای شریعتمداری توجه کنید مسئولین محترم.
  • علی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 1
    آفرین.حقا که سردار قلم.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 1
    تضمین آمریکا این هست که اول ایران را کاملا خلع شلاح اتمی کنه بعد کم کم ایران را عادیسازی کند(با انواع احریمهای غیر اتمی دیگر-موضوع اینه که استکبار همیشه استکبار غارتگر جنایتکار خواهد ماند
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 0
    آقای شریعتمداری استکباربیشتراز۳۰۰ساله کشورهای ضعیف ووابسته شیفته گاو شیرده نوکرانش را غارت ونابود کرده -حالا شما میخواهید تضمین چی بده تا زمانیکه تمام(منابع معادن گاز نفت تولیدات و....)گشورها را غارت نکنند وخودشان ده برابز دنیا مصرفگرایی کنند وبه کشورهای زور بگویند که شما مصرف وجمفیتتان زیاد شده وباید ازگرسنگی رانی بمیریدتا ماهمیشه سرور وآقای جهان باشیم
  • Farhad US ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 0
    ‎دمت گرم آقای شریعتمداری دقیقا زدی وسط نقطه بسیار بحث برانگیز، ‎این برادران مذاکره کننده دارند بچه گول میزنند؟ دولت یاغی چون ایالت متحده امریکا که تابع هیچ قوانینی نیست و با زبان زور مرتب دیگران را تهدید میکند اگر بخواهد دوباره زیر میز بزند و به تعهدات خودش عمل نکند چه کسی جلو دارش خواهد بود؟ اینکه حضرات تضمین امریکای های یاغی را در فرجام سند و قول قرار میدهند خب چه فرقی دارند با آن مردک ظریف که امضا جان کری را ضامن قرار داده بود، خودتان را مسخره کرده اید یا ملت ایران را؟
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    6 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    ازمهمترين تضمين مذاكرات =موشكهای ما-عملياتهای عین الاسد ومصوبه رفع تحريم مجلس است.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    هرگز نباید دست از روی ماشه (یعنی عکس العمل سریع) برداریم با داشتن امکانات لازم که نزد خود بعنوان ضمانت نگه میداریم و ذره و قطعه ای از توان ما کم نخواهد شد . از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شویم
  • محمد IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    کاملا جرفش درسته. آمزیکا و اروپا این زمستونو رد کردن، روسیه هم تقریبا متصرفات شرقی را تکمیل میکنه، جنگ تموم میشه و دوباره میرن سراغ گاز و نفت روسیه و باز طروع به تحریم ایران مبکنن به اسم های دیگه!! مثلا تحریم حقوق بشری و ..
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    دقیقا همینطور هست تضمین آمریکا چه تضمینی دلرد؟ لغو تمامی تحریم ها هم حتی دلیل بر بی بازگشت بودنشان نیست. هر چند آمریکا هیچگاه تحریم های ایران را لغو نخواهد کرد و البته ما در اقتصاد مقاومتی هستیم و نبایستی بی جهت نوع اقتصاد خود را با خوش خیالی تغییر دهیم.
  • mojtaba SE ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 0
    والا از خودتون بپرسید که از سال 2008 خودتون رو تو بحث قرارداد و توافق با غرب انداختید,و هنوز هم معلوم نیست دنبال چی هستید..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس