ادامه تاکتیک آمریکا برای مقصرنمایی ایران در شورای حکام

آمریکا درحالی که به دلیل تداوم تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و ... مخل اجرای برجام و وقفه در مذاکرات است، ادعا کرده که برای بازگشت به توافق با ایران به یک شریک مشتاق در تهران نیاز دارد.

به گزارش مشرق، «لورا هول‌گیت» نماینده آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین این ادعا را روز سه‌شنبه در نشست فصل شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد.

وی بدون اشاره به اقدام یکجانبه واشنگتن در خروج از برجام و تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، گام‌های متقابل ایران برای کاهش تعهدات برجامی را مرور و ادعا کرد: ما در تلاش‌های خود برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، که ابزاری حیاتی برای رسیدگی به نگرانی‌های دیرینه جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، ثابت قدم مانده‌ایم.

او در ادامه تاکتیک مقصرنمایی ایران مدعی شد: ما به صراحت اعلام کرده ایم که آماده اجرای سریع بازگشت متقابل به برجام هستیم و آنچه ما به آن نیاز داریم شریکی مشتاق در ایران است.

این دیپلمات آمریکایی بر همین اساس ادعا کرد: ایران باید درخواست‌های لغو تحریم‌هایی را که به وضوح فراتر از برجام است و اکنون مانع از انعقاد توافق می‌شود، کنار بگذارد. اگر بخواهد به ما بپیوندد، بازگشت متقابل به اجرای برجام یک دستاورد مهم دیپلماسی بین‌المللی خواهد بود و نشان‌دهنده فرصت جدیدی برای ایجاد تضمین‌های لازم در مورد برنامه هسته‌ای ایران در آینده خواهد بود.

هول‌گیت که به همراه نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام، ساعاتی پیش قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام ارائه کرد که در نتیجه آن بازگشت به توافق هسته ای پیچیده‌تر خواهد شد، ادعا کرد: ما آماده هستیم تا تحریم‌های لازم برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجام را به منظور تضمین این دستاورد فراهم کنیم. درصورتی که ایران مایل باشد، ما متعهد به همکاری با متحدان و شرکای خود برای دستیابی کامل به این نتیجه هستیم، در صورتی که ایران مایل به انجام آن باشد.

به گزارش مشرق، دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که توافق نهایی، اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند در دسترس است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RO ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    العجل یا مهدی ___ _________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    حالا كجا شو ديدين بيچاره ها ؟!
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 0
    قطع رابطه با امریکا یکی از الطاف خداوند بود که حکومت قدرش را ندوست.
  • CA ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 0
    هر چه سریعتر همه تحریم ها رو بردارید و راستی آزمایی بشید. انگار نه انگار که 5 6 سال ایران به تایید رسمی خودشون و آژانس برجام رو تمام و کمال اجرا کرد و در مقابل هیچ کدام از تعهداتشون رو هیچ وقت عملی نکردند. ما هنوز منتظر دو سه ماهی هستیم که اروپایی ها قرار بود مکانیزم ویژه ارتباط مالی با ایران رو راه اندازی کنن بعد از خروج یک طرفه امریکا از برجام در سال 96. ماهی قرمز هم هنوز این چیزها تو حافظش مونده ما رو چی فرض کردن؟
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    اگر شما لااله الالله هم بگویید امریکاییها شما را به کفر گویی متهم می کنند !!!
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      1 0
      این را روزی هزار بار بگو. شیطان بزرگ آمریکاست . آمریکا و کلمه لا اله الا الله؟!!!!!! آنها دشمن خدا هستند و برای اهل ایمان و یقین در این هیچ شکی نیست.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس