کد خبر 140912
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۳

با توجه به جایگاه و اهمیتی که مردم سوریه و یا شامی‌ها برای این ماه مبارک قائل هستند، این ماه در سوریه مانند هر کشور دیگری برای خود آداب و رسوم خاصی دارد و حتی نوع غذاهای سوری‌ها در این ماه متفاوت است.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا،سفره افطاری مردم سوریه در این ماه مزین به انواع مختلف غذاها و پیش غذاها است که از ویژگی خاصی نسبت به دیگر کشورها و آداب و رسوم آن‌ها برخوردار است.

مردم سوریه اعتقاد دارند که سفره ماه رمضان سفره خیر و برکت است و خداوند به آن برکت می‌بخشد، لذا خانواده چه فقیر باشد چه غنی، خداوند در این ماه به آنان کمک می‌کند و بر سفره‌هایشان بیش  از 10 نوع غذا قرار می‌دهد.

سوری‌ها عادت‌های قدیمی دارند که تا کنون نیز به خصوص در محله‌های قدیمی به این عادات پایبند هستند و خانواده‌های غنی برای فقرا غذا می‌فرستند و حتی فقرا نیز در حد توان خود به این کار می‌پردازند تا این حد که انسان با مشاهده مبادله سینی‌های غذا میان همسایگان فکر می‌کند که همگی بر روی یک سفره افطاری نشسته و غذا می‌خورند.

فته، فول، حمص، فتوش، تبوله و متبل از مشهورترین پیش غذاهای سفره افطاری ماه رمضان در سوریه است.

فته

فته غذایی است که مردم صبح‌های روزهای جمعه طول سال و افطاری و سحری در ماه مبارک رمضان به وجود این غذاها در سفره‌هایشان افتخار می‌کنند.

رستوران‌داران و خانم‌ها در منازل اقدام به تهیه این غذای مردمی می‌کنند که از اشتهاآورترین غذاهای شامی و منسوب به دمشق است و این غذا با گردو، بادام زمینی، صنوبر، نخود پخته شده (حمص) و پسته حلبی تهیه می‌شود.

راز موفقیت غذای فته در ارزش مواد غذایی، هزینه بسیار کم، امکان تهیه آن در خانه و کیفیت مواد آن است که در صورت مشهور شدن یک رستوران در تهیه و کیفیت این غذا مردم از مناطق دور و نزدیک برای خرید این غذا هجوم می‌آورند.

برای تهیه فته ابتدا نخود را یک شب قبل چندین بار شسته و خیس می‌کنند، سپس آن را می‌جوشانند و نان را با تکه‌های کوچک بر روی آن ریز می‌کنند و با روغن تفت می‌دهند و داخل فر قرار می‌گذارند.

در ادامه نان خرد شده را بر روی حمص آب پز شده پخش می‌کنند و داخل ماست، آرد و سیر کوبیده شده همراه با نمک و آب لیمو ترش قرار می‌دهند و روغن حیوانی یا روغن زیتون بر روی آن می‌ریزند.

پس از آماده شدن فته آن را با نعناع، پیاز، فلفل سبز، ترشی‌های رنگی، تربچه، جرجیر (گیاه سوری) و شلغم تزیین می‌کنند.

فول

فول (باقلا) از غذاهای اساسی سفره‌های افطاری است که به دو روش تهیه می‌شود. یک روش تهیه آن با آب لیمو ترش، تکه های گوجه‌فرنگی، سیر و روغن زیتون و روش دوم با ماست، آرد، لیمو ترش، سیر و روغن است.

متبل

متبل نوع دیگر غذای سوری است که به دو روش با کباب بادمجان تهیه می‌شود. یک روش متبل با ماست، آرد، سیر و روغن و روش دیگر آن با نمک، فلفل، سیر، روغن و دانه‌های انار است که بابغنوج نامیده می‌شود.

حمص

حمص (نخود) از غذاهای معروف سوریه است که عبارت است از نخود آب پز که آرد شده و با آب لیمو ترش و نمک مخلوط می‌شود

فتوشفتوش

فتوش از دیگر پیش غذاهای سوری است که با انواع سبزی شامل گوجه، خیار، جعفری، نعناع، کاهو تهیه می‌شود که به آن آب لیمو ترش، ترشی، رب انار، نمک و روغن زیتون اضافه می‌کنند.

***

علاوه بر این پیش غذاها مردم سوریه در ماه مبارک رمضان انواع نوشیدنی و آب میوه را قبل از وعده های اصلی غذا و پس از صرف آن‌ها استفاده می‌کنند که شامل تمر هندی، دوغ، آب لیمو و نوشابه می‌شود.

* خوردن خرما همراه با غذاهای افطاری نیز از عادات اصلی مردم سوریه است که روزه‌شان را با آن باز می‌کنند.

* از غذاهای اصلی سوریه در ماه رمضان، 'منسف' است که با برنج، گوشت، گردو، بادام و صنوبر تهیه می‌شود.

* علاوه بر این 'الاوزی' نیز در ماه مبارک رمضان از سوی سوری‌ها تهیه و مصرف می‌شود که شبیه منسف است و با برنج، گوشت، گردو، بادام و صنوبر و تکه‌های خمیر که به شکل کوفته در آورده و آن را داخل فر قرار می‌دهند، به دست می‌آید.

* شاکریه از دیگر انواع غذاهای معروف سوری است که با ماست پخته شده همراه با گوشت، برنج، کبه (نوعی کوفته که با بلغور آرد شده و گوشت آماده می‌شود) تهیه می‌شود.

* دلمه در دو نوع شامل دلمه کدو شامل برنج، گوشت، کدو همراه با رب گوجه و دلمه با برگ انگور از جمله دیگر غذاهای سوریه در ماه مبارک رمضان است که با قرار دادن برنج و گوشت در داخل برگ مو، تهیه و مصرف می‌شود.

* کباب هندی، گوشت چرخ کرده و مرغ نیز به روش‌های تهیه متفاوت آن از دیگر انواع غذاهای اساسی در ماه رمضان است.

* شیرینی نیز از دیگر خوراکی‌های رایج و اساسی سفره افطار مردم سوریه است و روزه داران سوری یک ضرب‌المثل هم در این ماه به زبان می‌آورند که عبارت است از این که 'معده خالی را فقط شیرینی پر می‌کند'.

مشهورترین شکنافه نابلسییرینی‌های ماه رمضان در سوریه عصملیه (نوعی خمیر رشته شده که ته سینی قرار می‌دهند و بعد وسط آن خامه و روی آن را با همان خمیر می‌پوشانند)، عثملیه (همان نوع قبل با ترکیب آن است که به صورت مثلث‌های کوچک در می‌آورند) و هریسه نبکی (نوعی حلوا با پسته و بادام)، کنافه نابلسی که با پنیر ساخته می‌شود.

نموره (نوعی حلوا که با خامه ساخته می‌شود)، شعیبیات (خمیر کوفته شده همراه پسته حلبی، گردو و بادام که به شکل مثلث در آورده و داخل فر قرار می‌دهند)، نهش (خمیر کوفته شده همراه پسته حلبی، گردو و بادام که داخل سینی‌های کوچک قرار داده و داخل فر می‌گذارند)، قطایف عصایری (خمیر سفید که به شکل دایره در آورده داخل آن گردو، پسته حلبی و بادام است که آن را به همین شکل خام می‌خورند و دیگر داخل فر قرار نمی‌دهند)، زنودست (خمیر کوفته شده همراه پسته حلبی، گردو و بادام به شکل انگشت در آورده و داخل فر قرار داده و رنگ آن سرخ شده و استفاده می‌کنند) و عوامه (خمیر تازه که به شکل بامیه در آورده داخل روغن سرخ می‌کنند) از دیگر انواع شیرینی‌های معروف سوری هستند که بیشتر در ماه رمضان تهیه و استفاده می‌شود.

این شیرینی‌ها در بازارها به وفور وجود دارند و زنان سوری نیز خود آن‌ها را در داخل منزل تهیه می‌کنند.

* انواع سوپ نیز بر سر سفره های ایام ماه مبارک رمضان مردم سوریه حاضر است که معروف‌ترین آن‌ها سوپ عدس، جو، قارچ، سبزی و مرغ است.

در ماه مبارک رمضان موسسه های خیریه و افراد خیر سوری نیز اقدام به توزیع غذاها برای فقرا می‌کنند و سفره‌های غذای افطاری در راه خداوند متعال برای اطعام فقرا و رهگذران در نظر گرفته می‌شود که زمان افطار و در مسیرها و کوچه عبور می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس