قونیه آوردگاهی برای رونمایی از امیدهای وزنه‌برداری / تعظیم فولادسرد به اراده دختران ایرانی

کسب ۲۷ مدال رنگارنگ از آوردگاه قونیه نشان داد که ایران همچنان یکی از قدرت‌های اصلی وزنه‌برداری قاره کهن و جهان به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی با کسب عنوان دومی کاوران ورزشی ایران به پایان رسید. در این دوره وزنه‌برداری یکی از پرمدال‌آورترین رشته‌ها بود که با کسب ۹ مدال طلا، ۶ نقره و ۱۲ برنز بهترین عملکرد را در بین تمام رشته‌های اعزامی به ترکیه داشت. این رشته بالاتر از کشتی و پاراتیروکمان قرار گرفت تا نشان دهد در آوردگاه‌های بزرگ همچنان یاور اصلی کاروان ورزشی ایران به شمار خواهد رفت.

در رقابت‌های قونیه وزنه‌برداران ایران در مجموع در جایگاه چهارم  قرار گرفتند. تیم مردان ایران بعد از ازبکستان نایب قهرمان شد و تیم وزنه‌برداری زنان نیز هفتم شد.

کسب این عناوین در حالی بود که شماری از قهرمانان ملی این رشته به قونیه اعزام نشدند. کیانوش رستمی قهرمان جهان و المپیک، سهراب مرادی قهرمان جهان و المپیک، علی داودی نایب قهرمان المپیک، علی هاشمی قهرمان ۲ دوره جهان، رضا دهدار قهرمان آسیا و سیدایوب موسوی دارنده مدال برنز جهان نفراتی بودند که در این دوره از بازی‌ها جای خود را به جوانان دادند. این در حالی بود که تیمی مانند ازبکستان از روسلان نورالدین‌اف قهرمان جهان و المپیک و اکبر ژورایف دارنده مدال طلای المپیک توکیو بهره می‌برد.

ضرب ۲۷ مدال رنگارنگ در پنجمین دوره از بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی توسط رشته وزنه‌برداری پیام‌های مهمی داشت؛

قونیه آوردگاهی برای رونمایی از امیدهای وزنه‌برداری / تعظیم فولادسرد به اراده دختران ایرانی

تعظیم فولاد سرد به اراده زنان ایران

شاید زمانی که نخستین گروه از دختران وزنه‌بردار ایران به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدند بسیاری از کارشناسان این اقدام را یک شو تبلیغاتی یا اجرای فرامین فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری می‌دانستند اما برنامه‌ فدراسیون به ثمر نشست و نخستین مدال طلای تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران توسط «الهام حسینی» در ترکیه ضرب شد. مدالی که خط بطلانی بر تمام پیش‌فرض‌ها بود و نشان داد دختران ایرانی از مرحله تجربه‌ورزی عبور کرده و به رقابت برای رسیدن به سکو رسیدند. در ترکیه دختران ایرانی ۶ مدال طلا و برنز کسب کردند و در جایگاه هفتم رقابت‌ها قرار گرفتند؛ مدال‌هایی که در رقابت با قهرمانان بزرگ ازبک، قزاق و ترکیه به دست آمد. در این دوره از رقابت‌ها الهام حسینی یک مدال طلا و ۲ برنز و پوپک بسامی نیز سه مدال برنز کسب کرد. چند وزنه‌بردار دیگر ایران تا آخرین حرکت نیز در جمع مدعیان بودند که با عنوان چهارم به کار خود پایان دادند.

کسب این مدال‌ها نشان از آن دارد که اراده دختران ایران بر فولاد سر غلبه کرده و امید به آینده در این قشر بالا رفته است، امیدی که ممکن است در مسابقات قهرمانی آسیا در بحرین به ثمر نشسته و رویای سکوی قاره کهن را به واقعیت تبدیل کند.

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا مهرماه در کشور بحرین برگزار خواهد شد و با توجه به حمایت خاص تیم مدیریتی جدید از وزنه‌برداری زنان، اعزام تیم ملی زنان به این رقابت‌ها حتمی است، اعزامی که می‌تواند دختران ایرانی را به مدال امیدوار کند. در سال ۱۴۰۰ و در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان، الهام حسینی تا یک‌قدمی مدال پیش رفت اما نتوانست آن را کسب کند. رکوردهای حسینی و سایر ملی‌پوشان این امید را به وجود آورده تا آنان در منامه به دنبال تاریخ‌سازی باشند.

قونیه آوردگاهی برای رونمایی از امیدهای وزنه‌برداری / تعظیم فولادسرد به اراده دختران ایرانی

گردش نخبگان با راهبرد استعدیابی

نتایج وزنه‌برداران اعزامی به پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی حکایت از آن دارد که برخلاف برخی از ادعاها استعدادیابی در این رشته به درستی انجام شده و جوانانی که در قونیه به روی تخته رفتند در آینده توانایی رقابت با بزرگان دنیای فولاد سرد را دارند. میرمصطفی جوادی با ۲۲ سال سن در آستانه شکستن رکورد جهان در دسته ۸۱ کیلوگرم قرار گرفت و رسول معتمدی نشان داد که برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس برنامه ویژه‌ای دارد. مهدی کرمی و علیرضا یوسفی نیز در دسته ۱۰۹ و به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم عملکرد درخشانی داشتند. سرمایه‌گذاری و توجه ویژه به استعدادهایی مانند حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی، رسول معتمدی، مهدی کرمی، پیمان جان و علیرضا یوسفی می‌تواند آینده وزنه‌برداری را تضمین کند.

قدرت‌نمایی وزنه‌برداری ایران تنها در بخش بزرگسالان نیست. تیم جوانان ایران مردادماه در آوردگاه تاشکند موفق شد عنوان نایب قهرمانی جوانان آسیا را از آن خود کند. در آن تورنمنت نیز ستاره‌های مانند علیرضا اسفندیاری، علیرضا معینی و طاها نعمتی به جهان وزنه‌برداری معرفی شدند.

قونیه آوردگاهی برای رونمایی از امیدهای وزنه‌برداری / تعظیم فولادسرد به اراده دختران ایرانی

چراغ امید در دست المپیکی

با تغییر دسته‌های المپیکی، اعزام سه نماینده ایران به پاریس به معمایی در آینده تبدیل خواهد شد، زیرا ایران در وزن‌های مختلف قهرمانانی دارد که مدعی رسیدن به پیراهن تیم ملی هستند. حافظ قشقایی، سیدایوب موسوی، میرمصطفی جوادی، علی داودی، کیانوش رستمی، سهراب مرادی، رسول معتمدی، مهدی کرمی، پیمان جان، علیرضا یوسفی و رضا دهدار از جمله این مدعیان به شمار خواهند رفت. رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک ۲۰۲۴ پاریس در پنج وزن ۶۱، ۷۳، ۸۹، ۱۰۲ و به‌اضافه ۱۰۲ کیلوگرم برگزار خواهد شد و هر کشور می‌تواند حداکثر سه نماینده داشته باشد.

در ایران مدعی اصلی و شماره یک دسته ۸۹ کیلوگرم کیانوش رستمی است که سابقه کسب مدال نقره و طلای المپیک را در دسته ۸۵ کیلوگرم در کارنامه دارد. وی مدتی در دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه زد که موفقیت چندانی کسب نکرد اما در آخرین تورنمنت مهم خود به عنوان قهرمانی دسته ۸۹ کیلوگرم آسیا رسید. سیدایوب موسوی یکی از رقبای رستمی به شمار می‌رود و میرمصطفی جوادی نیز ممکن است به دسته ۸۹ کیلوگرم بیاید. میرمصطفی جوادی در قونیه یکی از مقتدرترین وزنه‌برداران ایرانی بود. وی عنوان نایب قهرمانی جهان را در کارنامه دارد و به مدال طلای دسته ۸۱ کیلوگرم بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی رسید.

قونیه آوردگاهی برای رونمایی از امیدهای وزنه‌برداری / تعظیم فولادسرد به اراده دختران ایرانی

دومین دسته المپیکی مهم برای ایران دسته ۱۰۲ کیلوگرم است. با حذف دسته ۹۶ کیلوگرم قهرمانان این دسته به وزن ۱۰۲ کیلوگرم کوچ خواهند کرد.  سهراب مرادی، رضا دهدار و رضا بیرانوند ملی‌پوشانی هستند که به احتمال زیاد برای رسیدن به پاریس به دسته ۱۰۲ کیلوگرم تغییر وزن خواهند داد. در این دسته رسول معتمدی قهرمان آسیا و جهان حضور دارد که با وجود ۲۲ سال سن یکی از پدیده‌های وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود. معتمدی سال ۱۴۰۰ و در مسابقات قهرمانی آسیا توانست با گذر از فارس الباخ قهرمان قطری‌ها به مدال طلای آسیا برسد. فارس الباخ در المپیک توکیو در غیاب مرادی و رستمی و تیان تائو چین مدال طلا گرفت.

با حضور معتمدی رقابت جذابی بین این ورزشکار و سهراب مرادی شروع خواهد شد. مرادی ۲ عنوان قهرمانی جهان و یک مدال طلای المپیک را در کارنامه دارد. برنده این رقابت جدال سختی با تیان تائو چینی، فارس الباخ قطری، پارادز کلمبیایی و شماری از قهرمانان نامدار جهان در المپیک پاریس خواهد داشت.

در دسته فوق سنگین نیز رقابت برای رسیدن به المپیک بین علیرضا یوسفی جوان و علی داودی نایب قهرمان المپیک توکیو است که جذابیت خاص خود را دارد. البته کفه این رقابت به سود داودی سنگین است زیرا یوسفی در ابتدای راه قرار دارد و در یک‌ضرب نیز نتوانسته عملکرد مناسبی را از خود به نمایش بگذارد.

در دسته ۶۱ کیلوگرم شاید نماینده احتمالی ایران حافظ قشقایی باشد. وزنه‌برداری که تک مداله است و در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۹ جهان و مسابقات قونیه این را به اثبات رساند. ضعف وی در حرکات یک‌ضرب موجب شده تا با وجود مدال دوضرب در ثبت رکورد برای رسیدن به سکو ناموفق باشد.

قونیه آوردگاهی برای رونمایی از امیدهای وزنه‌برداری / تعظیم فولادسرد به اراده دختران ایرانی

پایان حاشیه امن برای ستارگان وزنه‌برداری

درخشش وزنه‌برداران ایران و نزدیک شدن شماری از جوانان این رشته موجب شده تا هیچ وزنه‌برداری از پیش خود را مسافر پاریس قلمداد نکند. اگر در المپیک توکیو  علی داودی و علی هاشمی بدون رقیب در دسته خود راهی سرزمین آفتاب شدند، اکنون در دسته‌های مختلف مدعیانی هستند که تصمیم را برای اعزام وزنه‌برداران به پاریس سخت خواهد کرد و ممکن است راهبرد کیفی‌گرایی مورد توجه مسوولان قرار گیرد. در این راهبرد دیگر ملاک سهمیه نیست بلکه رسیدن به سکوی قهرمانی و مدال طلا در اولویت قرار خواهد گرفت.

پیاده کردن راهبرد کیفی‌گرایی موجب خواهد شد تا انتخاب سه قهرمان از بین علی داودی، سهراب مرادی، مهدی کرمی، پیمان جان، علیرضا یوسفی، حافظ قشقایی، کیانوش رستمی، رسول معتمدی، علی هاشمی، رضا دهدار و رضا بیرانوند کار راحتی نباشد و حتی کار به مقایسه رکورد آنان با حریفان جهانی این نفرات بکشد. اگر راهبرد همسنجی رکورد قهرمانان ملی با رقیبان جهانی در دستور کار باشد ممکن است برخی از مدعیان قید حضور در المپیک پاریس را بزنند، زیرا اختلاف آنان حتی فراتر از ۲۰ کیلوگرم است.

قونیه آوردگاهی برای رونمایی از امیدهای وزنه‌برداری / تعظیم فولادسرد به اراده دختران ایرانی

مدیران جوان با تفکر قهرمانی

تغییرات مدیریتی فدراسیون وزنه‌برداری امید به توسعه این رشته را بیش از گذشته کرده است. اکنون شماری از قهرمانان نامدار ایران در راس این فدراسیون قرار گرفته و این موجب آشتی دوباره خانواده این رشته با وزنه‌برداری شده است. تدبیر وزارت ورزش و جوانان در انتصاب سجاد انوشیروانی به عنوان سرپرست فدراسیون، موجب شد تا بهداد سلیمی قهرمان جهان و المپیک، کوروش باقری قهرمان جهان و سعید علی‌حسینی نایب قهرمان جهان برای خدمت به این رشته در فدراسیون مستقر شوند. مدیریتی که اکنون با تفکر جوان به دنبال تزریق روحیه قهرمانی در بین جوانان این رشته است.

اذعان نخبگان این رشته به خاص بودن تفکر این مدیران و روحیه بالای آنان برای ادامه همکاری موجب شده تا امید به یکی از مهمترین رشته‌های المپیکی بازگردد، امیدی که در دوران مدیریت علی مرادی جای خود را به دعواهای درون خانوادگی داده بود و بزرگان این رشته علاقه‌ای به حضور در سالن‌های تمرین نداشتند. 

قونیه آوردگاهی برای رونمایی از امیدهای وزنه‌برداری / تعظیم فولادسرد به اراده دختران ایرانی

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس