کد خبر 1408906
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
انبارلویی

جمهوری اسلامی طی 20 سال گذشته که مشغول مذاکرات با هیئت آمریکا برای حل مناقشات هسته‌ای و مسائل دیگر بوده همواره در روی میز گاهی با «روبهان» و گاهی با «شیران» یا بهتر بگوییم «گرگ‌ها» طرف بوده است.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی نوشت:

1- اخیراً ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صفحه اجتماعی تلگرام خود یک ویدئو بارگذاری کرد. او به عنوان کسی که روزگاری در بالاترین رده‌های حکومت، قدرت و ثروت در آمریکا قرار داشت، تصویری از امروز ایالات متحده می‌دهد که دیدنی است. او در چند جمله کوتاه، گویا و مختصر می‌گوید:

الف- ما ملتی شکست خورده هستیم.

ب- ما ملتی در حال افول هستیم.

ج- بازار سهام در بدترین وضعیت و تورم در بالاترین نقطه قرار دارد.

د- ما در افغانستان شکست خوردیم 85 میلیارد دلار تجهیزات نظامی را گذاشتیم و فرار کردیم.

هـ- در آمریکا آزادی بیان نیست، ما مطبوعات آزاد نداریم.

و- اقتصاد آمریکا در حال فروپاشی است.

ز- آمریکا در جهان دیگر قابل احترام نیست.

این تصویری است که ترامپ با کلمات و جملات فوق از آمریکا می‌دهد آنهم به عنوان یک شاهد عینی و معتبر، این یک واقعیت انکارناپذیر است.اما عده‌ای از غرب‌پرستان در ایران نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند.

وال استریت ژورنال هفته گذشته اعلام کرد؛ FBI با حمله به خانه ویلایی ترامپ، 20 کارتن شامل اسناد طبقه‌بندی فوق‌سری و اطلاعاتی را کشف و ضبط کرده است.

این خبر نشان ‌می‌دهد گیس و گیس‌کشی در رأس هرم قدرت آمریکا پس از آشوب و بلوای تسخیر کنگره توسط طرفداران ترامپ ، هنوز فروکش نکرده و قصه «جنگ قدرت» در هیئت حاکمه آمریکا ادامه دارد.

2- فیلسوفان سیاسی غرب در برابر پدیده «جنگ قدرت» در آمریکا سکوت کرده‌اند، اما پیش از آن در تئوری‌های خود در خصوص ثبات ، پایداری و آرامش در دموکراسی لیبرال گفته بودند؛

الف- همکاری نخبگان و توافق و همگرایی آنان حرف اول در نخبه‌گرایی مدرن می‌زند (میلز، لیندبلوم و برنهام)

ب- شرایط دموکراسی اقتضا دارد مشروعیت رقابت نخبگان بر سر قدرت، امری پذیرفته شده باشد(وبر، شومپیتر)

ج- ویلفردو پارتو در تعریف نخبه سیاسی می‌گوید : نخبه کسی است که ذاتا دارای امتیازات هوشی، جسمی و روانی باشد. او هیئت حاکمه باثبات و پایدار را اینطور تعریف می‌کند که ترکیب متناسب و متعادلی از روبه‌صفتی و شیرصفتی داشته باشد.

آنچه امروز در آمریکا به‌عنوان بحران مشروعیت ظاهر شده آن است که صاحبان «ثروت» نتوانستند یک فرمول دقیقی که ترکیب روباه‌صفتان و شیرصفتان را در چینش «قدرت» در حاکمیت، متکی بر آرای عمومی سامان می‌دهد، ارائه دهند.

رقابت بین روباه‌صفتان با شیران - بخوانید گرگ‌ ها- نظم سیاسی و  اجتماعی را به هم زده و مسیر به سرعت به سمت ظهور فاشیسم در حال انحراف است.

غلبه شیران به روبهان و گاهی غلبه روبهان به شیران، تعادل قدرت را در درون آمریکا و بیرون از آن به هم زده است. ما امروز شاهد بی ریخت‌ترین نوع دموکراسی در آمریکا هستیم.

3- آمریکایی‌ها در روزگارانی که بین شیران و روبهان در حکومت موازنه مثبت داشتند رویای جهانی‌سازی، شکل‌گیری جامعه جهانی به رهبری آمریکا و ... را در سر می‌پروراندند.

فیلسوفان غرب از دموکراسی لیبرال به عنوان سرنوشت محتوم تاریخ و پایان تاریخ یاد می‌کردند.اما با بر هم خوردن این توازن با جهانی‌سازی و جامعه جهانی وداع کردند . به‌تدریج هم‌پیمانان خود را در 5 قاره دارند از دست می دهند. پیمان‌های منطقه‌ای جهانی را سست و از حیّز انتفاع ساقط کردند.

4- جمهوری اسلامی طی 20 سال گذشته که مشغول مذاکرات با هیئت آمریکا برای حل مناقشات هسته‌ای و مسائل دیگر بوده همواره در روی میز گاهی با «روبهان» و گاهی با «شیران» یا بهتر بگوییم «گرگ‌ها» طرف بوده است. علت اینکه مذاکرات تاکنون نتیجه نداده برای این است که در هیئت حاکمه آمریکا این کشمکش فعلا تمام‌نشدنی است.

حتی وقتی که به توافق هم برسیم هیچ امیدی به تضمین پس از راستی‌آزمایی وجود ندارد. توافق بدون لغو تحریم‌ها و تضمین و راستی‌آزمایی ، یعنی تکرار ضربه‌ای است که در زمان روحانی از روبهان و شیران دیپلمات آمریکایی‌ها خوردیم.

روبهان و شیران سیاست در آمریکا صلح جهانی را به خطر انداخته‌اند . آنها خالق جنگ اوکراین هستند و الان مشغول تحریک چین برای ورود به یک مناقشه نظامی هستند. سفر نانسی پلوسی به تایوان شروع این تحریکات بود. کیسینجر اخیرا گفته که آمریکا در آستانه جنگ با چین و روسیه است.

جهان بایدتا ظهور یک نخبه‌گرایی دموکراتیک و یک نخبه‌گرایی مدرن در هیئت حاکمه آمریکا از خود صبوری نشان دهد. مقابله با روبهان و شیران سیاست در آمریکا را با صبر راهبردی و مقاومت عزتمندانه می‌توان به پیش برد. این همان پیچ و گردنه تاریخی است که رهبری از آن هوشمندانه یاد می کند.

باید هم در حوزه «نرم» و هم در حوزه «سخت» آماده‌باش صددرصد اعلام کرد. اگر غفلت کنیم، یا از روبهان یا از شیران ضربه خواهیم خورد.

هوشمندی دولت رئیسی در حوزه سیاست خارجی قابل تقدیر است. طی یک سال اخیر در مذاکرات، مواضع روبهان و شیران آن طرف میز را رصد کرده است. این رصد تا رسیدن به توافق عزتمندانه ، هوشمندانه و عاری از خسارت ادامه خواهد داشت.

ما از طرح‌های فریب‌آمیزی چون «توافق موقت» ، «توافق گام به گام» ، «ضرب‌الاجل‌های پی‌درپی» و «پنجره دیپلماسی در حال بسته شدن است» عبور کرده‌ایم. به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید طرف مقابل دست‌ها را بالا ببرد و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد. این اتفاق ان‌شاءاله  به زودی با اتکال به خداوند بزرگ خواهد افتاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    11 0
    ان شا الله به یاری خدا.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      3 0
      وقتی می بینم آمریکاییها دارند یه چیزهایی را می پذیرند می توانم اصمینان پیدا کنم و هشدار دهم که حتما یه راه در رویی پیدا کرده اند که آن را می پدیرند و از همینجا به مذاکره کنندگان هشدتر میدهم آن سوراخ را پیدا کنند.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    7 0
    غربیها باید به ایران دارای قدرت هسته ای صلح آمیز ول کام بگوید.
  • US ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 6
    تو ایران چی میگذره؟
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      3 0
      سیاست هوشمندانه حصرکارخودشوکرد وچهره پلیدموسوی فراماسونرکاملا"عیان شد وحالا وقت مرز بندی وتعیین تکلیف اصلاح طلبان با این موضوع هست!!!
  • FR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    7 0
    درود
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 2
    با سلام مطابق گذشته این مقاله هم به مانند مقالات قبلی آقای انبارلوئی خوب و سازنده است. بنظر می رسد در محتوی مقاله مضمونی وجود دارد که ناظر بر حدوث بقای رژیم امریکا است‌. از خود متن مقاله استناد می شود. آنچه امروز در آمریکا به‌عنوان بحران مشروعیت ظاهر شده آن است که صاحبان «ثروت» نتوانستند یک فرمول دقیقی که ترکیب روباه‌صفتان و شیرصفتان را در چینش «قدرت» در حاکمیت، متکی بر آرای عمومی سامان می‌دهد، ارائه دهند. جهان بایدتا ظهور یک نخبه‌گرایی دموکراتیک و یک نخبه‌گرایی مدرن در هیئت حاکمه آمریکا از خود صبوری نشان دهد. در این باره می توان گفت؛ ۱- نظم اجتماعی مبتنی بر عقل خود بنیاد ذاتا محدود و اشباع پذیر است‌‌ . به عبارتی این نظم پس از تحقق خواسته های آرمانی خود از قبیل تولید ثروت و سایر ابعاد رضایتمندی نهایتا به فقر ذانی خود بر می گردد و از همین جا وارد دوره پوچ گرائی و نهیلیسم می شود‌. نفس و مراتب است و در نظم معهود غربی نفس اماره تمجید و مبنای مشروعیت قرار داده می شود‌. این مرتبه از نفس محدودیت نای ذاتی خود را بر کیفیت زندگی انسان غزبی و جامعه تحمیل می کند و پست مدرنیسم نمادی از این وارونگی ارزشی در نظم غربی است‌.به تعبیر قرآن کریم باطل از ریشه فنا و زوال پذیر است‌. برخلاف ادیان توحیدی که با عبودیت خدا آغاز می شود مراتب دیگری از نفس نظیر نفس مطمئنه بروز می کند و انگیزه های جاودان و به گستردگی ابدیت در روح و روان انسان و جامعه ایجاد می کند و جامعه قاعدتا در سایه این فرآیند انگیزشی بالنده تر و زنده تر می شود‌. در مقابل با این تجربه تاریخی یعنی تمدن امروزین غربی و در کوران تقابل صبر راهبردی به عنوان بخشی از حکمت الهی جایز و ضروری است ولی این راهبرد در واقع در انتظار ظهور نخبگانی جدید در غرب برای بازسازی این تمدن نخواهد بود. چنین انتظاری بنظر می رسد واقع بینانه نبوده و در تدوین سرمشق های ما اختلال ایجاد می کند.
  • US ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 1
    دراین تحلیل به اصل واقعی ساختا رقدرت درجهان غرب اشاره ای نشده دنیای غرب توسط یک هیئت مدیره بنام دو لت پنهان اداره می‌شودوا وهمیشه مقابل ما است نه بایدن و دیگران ترامپ غیر خودی بود چیزی بنامامریکاواروپا وجود ندارد تمام قدرت دراختیارکسانی است که دارند بامامذاکره می‌کنند
  • محراب IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    6 0
    آقای انبار لویی چه جوریه که حرف ترامپ قمار باز جنایت کار .... بی لیاقت رو از صمیم قلب باور میکنید اما وقتی مردم خود ما از بدی وضعیت زندگی شان حرف میزنند و گلایه میکنند ، متهم میشوند به تشویش اذهان عمومی و بعدش هم روانه زندان و بازداشت ؟؟؟!!!!! چه خبره ؟ چه جوریه که در امریکا یک آدم بسیار معروف و با نفوذ تا این حد از کشورش سیاه نمایی میکنه اما هیچکس نیست بهش بگه تو... خدا وکیلی با خودتون چند چند هستین؟!
  • 35552 IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 1
    وشمندی دولت رئیسی در حوزه سیاست خارجی قابل تقدیر است. طی یک سال اخیر در مذاکرات، مواضع روبهان و شیران آن طرف میز را رصد کرده است. این رصد تا رسیدن به توافق عزتمندانه ، هوشمندانه و عاری از خسارت ادامه خواهد داشت آقا تا حصول به توافق عزتمندانه مورد نظر جنابعالی عمر ملت هم به سر امده ! چهار نسل از این ملت پرپر شدند ،تباه شدند بس نیست ؟؟؟!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس