کلیات اصلاح قانون انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها تصویب شد

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس از تصویب کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش مشرق، علی حدادی با اشاره به نشست امروز ( یکشنبه 23 مرداد) کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: از آنجایی که طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در صحن علنی تصویب شده بود، بررسی این طرح در دستورکار کمیسیون قرار گرفت و پس از بحث و بررسی، کلیات آن به رای گذاشته شد و به تصویب اعضای کمیسیون امور داخلی کشور رسید.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصلاح قوانین انتخاباتی و رفع نواقص و کاستی های قانون انتخابات همواره به عنوان یکی از چالش های نظام انتخاباتی در کشور مطرح بوده است، پس از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ضرورت اصلاح قوانین انتخاباتی در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم، اصلاح قانون کلید خورد.

وی اظهار داشت: برای تحقق سیاست های ابلاغی، مباحث مختلفی مطرح است اما طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در چند محور مهم ارائه شده است، با وجود اینکه در قانون انتخابات شرایط داوطلبان پیش بینی شده اما شرایط از دو بُعد عدم جامعیت یا کافی نبودن شاخص ها برای احراز توانایی نامزدها نمایندگی و دیگری عدم امکان ارائه معیارهای علمی مورد ایراد بود.

این نماینده مجلس توضیح داد: نحوه ثبت نام داوطلبان نیز مورد ایراد است چرا که هر فردی بدون ارزیابی اولیه قادر بود به عنوان داوطلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کند و همین مسئله باعث شده بود در هر دوره ای از انتخابات با خیل عظیمی از داوطلبان روبه رو باشیم، بخش قابل توجهی از آنها فاقد شرایط اولیه و علمی برای داوطلبی بود که در طرح اصلاحی به این نکات توجه شده است.

حدادی مطرح کرد: نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از محورهای طرح مذکور است، این مهم مطابق قانون اساسی در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته که از طریق هیات های نظارت این شورا صورت می گیرد، اما به جهت کمبود وقت برای بررسی صلاحیت ها مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس بیان کرد: جلساتی را در ارتباط با مدل و یا نظام انتخاباتی مجلس در روزهای آینده خواهیم داشت پیشنهادهای ارائه شده بررسی می شود و بعد از تصویب اطلاع رسانی می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس