بمبهای اسراییلی صداي انفجار زيادي نداشتن و مي توانستند به طبقات زيرين ساختمون نفوذ کرده و نزديك به پي ساختمان منفجر شوند. به اين ترتيب آپارتمان هاي بلند و متراكم "ضاحيه" مثل كيك چند طبقه روي طبقه اولشان خراب مي شدند و از ساختماني بلند فقط تلي از خاك باقي مي ماند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، فقط در ده روزاول جنگ 33روزه، نيروي هوايي اسراييل نزديك به ۱۰ هزار حمله هوايي به مناطق مختلف لبنان انجام داد که اين ميزان حمله هوايي حتی در جنگ جهاني دوم هم كم سابقه بود.

قسمت عمده  اين حملات به منطقه حومه جنوبي بيروت، معروف به "ضاحيه" انجام مي شد. "ضاحيه" (به معنی حومه) در اصل خارج از بيروت قرار دارد اما در عرف عمومي، قسمتي از شهر بيروت حساب مي شود.
شهر بيروت در سال هاي خيلي دور، شهري "سني نشين" محسوب مي شد كه مناطق مسيحي نشين هم داشت.
آن روز ها شيعيان لبنان بيشتر در روستاهاي جنوب اين كشور و يا شهر "صور" ساكن بودند. آنها در آن زمان مردمان بدبخت و تحت ستمي بودند كه در فلاكت و نكبت زندگي مي كردند به همين دليل تعداد زيادي از اين شيعیان براي امرار معاش به پايتخت لبنان مهاجرت كردند و چون به دليل تنگدستي امكان زندگي در داخل اين شهر را نداشتند، در حومه جنوبي بيروت به صورت "حاشيه نشين" مستقر شدند.
با بهتر شدن وضعيت شيعيان و متمركز شدن رهبري سياسي و طايفه اي در ميان آن ها، منطقه "ضاحيه" هم توسعه پيدا كرد و به كانون تجمع شيعيان بيروت تبديل شد.
امروز"ضاحيه" به قدري بزرگ شده كه به بيروت وصل شده است، اما هنوز حاشيه بيروت محسوب مي شود.
طبيعي ست كه "ضاحيه" امن ترين و بهترين محل براي فعاليت هاي سياسي شيعيان است و حزب الله هم اصلي ترين مراكز سياسي و فرهنگي خود را در "ضاحيه" مستقر كرده است.
تمامي كادرهاي حزب الله هم كه در پايتخت لبنان مشغول خدمت هستند در "ضاحيه" منزل دارند. به اين ترتيب اين منطقه براي نيروي هوايي اسراييل بهترين هدف محسوب مي شد.
نيروي هوايي اسراييل براي گرفتن تلفات هر چه بيشتر از كادرهاي حزب الله، بخش بزرگي از "ضاحيه" را با بمب هاي مخصوصي كه آمريكايي ها در اختيارش گذاشته بودند، با خاك يكسان كرد.
اين بمب ها صداي انفجار زيادي نداشتن و مي توانستند به طبقات زيرين ساختمون نفوذ کرده و نزديك به پي ساختمان منفجر شوند. به اين ترتيب آپارتمان هاي بلند و متراكم "ضاحيه" مثل كيك چند طبقه روي طبقه اولشان خراب مي شدند و از ساختماني بلند فقط تلي از خاك باقي مي ماند.
آدم هاي داخل ساختمان هم مثل خامه توي كيك له مي شدند و به سختي جنازه هاشان بيرون مي آمد.
البته بهتر است بگوییم هدف اسراييل از بمباران حيرت انگيز "ضاحيه" گرفتن تلفات از خانواده هاي اعضاي حزب الله بود چون صهيونيستها خوب مي دانستند كه در زمان جنگ، اعضاي حزب الله را در خانه هايشان نمي شود پيدا كرد.
بنابراین بمباران اين منطقه در چنين زماني، تنها باعث كشتار زنان وكودكاني مي شد كه مردهايشان در ميدان جنگ بودند.
 
عكس هايي كه در زير مي بينيد تنها بخش كوچكي از ويراني هاي "ضاحيه" است:

عكس بالا به خوبي ميزان تخريب آپارتمان هاي بلند "ضاحيه" را نشان مي دهد. تمام منطقه بين آپارتمان ها كه خالي شده، پر بوده از ساختمان هاي ۱۱-۱۲ طبقه

ببينيد بمب اسراييلي (ساخت آمريكا) يک خانه ۵ طبقه را چطور به پهلو خوابانده!

يک عكس ديگر از وسط"ضاحيه" كه جاي خالي ۳ واحد آپارتمان ۱۱-۱۲ طبقه در آن به خوبي معلوم است.
اين عكس ها تنها چند ساعت بعد از بمباران هوایی گرفته شده و هيچ آواربرداري اي در كار نبوده، فقط ساختمانها مثل كيك روی هم هوار شده و با زمين يكي شدند. اين شكل تخريب متعلق به نسل جديد بمب هايي بود كه آمريكا در جنگ ۳۳ روزه به اسراييل داد.

عكس فوق بقاياي يك ساختمان ۱۰ طبقه را نشون مي دهد. ساختمون تقريبا پودر شده است.

عكس فوق، فرودگاه بين المللي بيروت را نشان مي دهد كه بارها مورد حمله هوايي اسراييل قرار گرفت تا به خیال خودشان مبادا از ايران يا سوريه به حزب الله كمك برسد.
 
از طرف دیگر، زدن فرودگاه بيروت به منظور بستن اين فرودگاه انجام شد تا مردم لبنان بيشتر در تنگنا قرار گرفته و حزب الله را به عنوان مقصر تحت فشار قرار بدهند.
اسراييل در این جنگ، نه تنها حزب الله را دست كم گرفت، بلكه شعور مردم لبنان را هم جدي نگرفته بود و فكر مي كرد آنها همان آدمهاي ۲۰-۳۰ سل قبل هستند اما...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    لعنت خدا بر اسراییل
  • باكي ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    تيترهاتونو ميتونم ناز كنم؟!
  • مراد ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    از خوک بیشترازاین نمی شود انطزار داشت.بله دهگده جهانی را همین جوری می شود ساخت البته با زبان کابوئی وسترن امریکائی مرگ بر جهان خار..............

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس