بالستیک اوکراینی

در حالیکه ارسال سلاح‌های غرب به اوکراین در نبرد با روسیه کمک شایان توجهی به کی‌یف نکرده، منابع غربی مدعی استفاده اوکراین از یک موشک برد بلند جدید شدند.

به گزارش مشرق، در حالیکه ارسال تسلیحات غرب به اوکراین در نبرد با روسیه کمک شایان توجهی به کی‌یف نکرده است، برخی منابع رسانه‌ای شنبه شب به وقت تهران مدعی شدند که اوکراین در حمله هفته گذشته خود به یک پایگاه هوایی روسیه در شبه جزیره کریمه از یک موشک بالستیک برد بلند جدید استفاده کرده است.

 یک مقام اوکراینی به  روزنامه «نیویورک تایمز» گفت که کی‌یف پشت این انفجارها بوده و از موشک بومی استفاده کرده است. این نخستین حمله این شکلی به یک پایگاه نظامی روسیه در کریمه بود. در حالیکه منابع خبری غربی به نقل از اوکراین مدعی از بین رفتن چند هواپیمای نظامی در این پایگاه شدند، اما روسیه تمام این ادعاها را تکذیب کرد.

اوکراین مدعی است این موشک به طور تمام و کمال ساهت صنایع دفاعی این کشور است.  ساعاتی پس از انفجار، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، قول حمله مشابه داد.

وی در سخنرانی خود مدعی شد: «این جنگ روسیه علیه اوکراین و علیه تمام اروپای آزاد آغاز شده و باید با  آزادی کریمه پایان یابد.»

تا این لحظه، چگونگی حمله اوکراین به پایگاه هوایی در بندر کریمه کمی مرموز است زیرا این مکان خارج از برد تمام توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی عملیاتی اوکراینی است.

ادعای رسانه‌ای غرب؛ اوکراین از یک موشک جدید بالستیک استفاده کرد

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از مدت‌ها پیش بر روسی بودن کریمه تاکید کرده و هشدار داده که هرگونه تلاش برای بازپس‌گیری آن باعث انتقام‌جویی گسترده خواهد شد.

حمله به کریمه در حالی صورت گرفت که چندی قبل «وادیم اسکیبیتسکی» سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داده بود که احتمال دارد این کشور با استفاده از موشک‌های آمریکایی، شبه جزیره کریمه را هدف قرار دهد.

وی گفت: «اوکراین می‌تواند از تسلیحات دور بُردی که آمریکا ارائه داده، برای هدف قرار دادن شبه جزیره کریمه استفاده کند.»

سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین مدعی شد: «مرحله جدید عملیات روسیه علیه اوکراین فقط حملات موشکی از هوا و دریا نیست. می‌توانیم گلوله‌باران را در طول کل خط تماس، در طول کل خط مقدم ببینیم. از هوانوردی تاکتیکی و بالگردهای تهاجمی به طور فعال استفاده می‌شود.» 

«دیمیتری مدودف»، رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور با نیز گفته بود که هر گونه تعرض خارجی به خاک کریمه پاسخ قاطع و کوبنده مسکو را در بر خواهد داشت. شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ بعد از یک همه پرسی به روسیه ملحق شد.

روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه گذشته) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز  و از آن زمان تاکید کرد که به دنبال نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی است و به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور کاری ندارد.

کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌های روسیه و عرضه سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف به آتش درگیری‌ها در اوکراین دامن زده‌اند. با این حال اخیراً مقام‌های ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که کمبود انرژی موجب شود که کشورهای اتحادیه اروپا در مقابل روسیه تسلیم شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • TR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    32 51
    فیلم نابودی جنگنده های روسی پخش شد حالا هر چقدر روسیه می خواد تکذیب کنه
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    24 23
    روسیه ناتوان
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      10 6
      در ظاهر روسیه به این دلیل در موقعیت ضعف واقع شده است چون مانند امریکای تروریست عمل نکرده است . امریکا در حمله به عراق و افغانستان ابتدا با بمبهای نه تنی تمام کشور را شخم زد و دهها هزار نفر غیر نظامی را به شهادت رساند بعد با خیال آسوده نیروهای زمینی را وارد خاک این کشورها نمود . در زمان اشغال هم با طیب خاطر در مسیرهای داخل شهرها به هر جنبنده ای که دلشان میخواست شلیک می کردند ... روسیه اگر میخواست همانند گاوچران های تروریست امریکائی عمل کند ظرف یک هفته خاک اوکراین را اشغال و سران حکومتی را هم در بند و زنجیر می کرد .
  • بهرام IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    7 7
    درود بر پوتین. هر کسی هم جای پوتین بود باید جلوی پیشروی آن در قلمرو روسیه می ایستاد که پوتین اینکارو کرد وواقعا ثابت کرد روسیه در منافعش با کسی تعارف ندارد واز لحاظ نظامی هم از یکصدم توانش استفاده نکرده
    • مهدی IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      2 2
      همینه اسلحه کم اورده ...
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 3
    ان شاا...که تمام موشک ها در اوکراین به هدف بشینه
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    4 4
    باتلاق اکراین
    • ارغنون IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 2
      باتلاق اوکراین، قطعا باتلاق بزرگیست اما نه برای روسیه، که برای بلوک غرب. وروسیه هم نه تنها ضعیف نیست بلکه عمدا جنگ را فرسایشی کرده است که اهداف بزرگی دارد. از دل جنگ فرسایشی اوکراین، هژمونی نوینی برای دنیا رقم خواهد خورد که در آن رژیم تک قطبی جهانی از بین خواهد رفت و روسیه و چین ، جای آمریکا خواهند نشست و.... عربها جدیدا این دگردیسی تاریخ ساز را فهمیده اند مخصوصا بن سلمان ، که دست رد به سینه بایدن زد و در جهت منافع روسیه، میزان تولید نفت خود را پائین آورد و...... جهان از پیچ بزرگ و شرنوشت ساز تاریخی خود ، در حال عبور است، ایکاش مسولین ما،درست و به موقع عمل کنند و الا در هژمونی جدید نبز همچون گذشته ، ما شهروند درجه سه، باقی خواهیم ماند.
  • NL ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    6 1
    روسیه زمینگیر شده چون تسلیحات بی کیفیت داره و قدرت اطلاعاتی او در جنگ هم بسیار ضعیف است
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 3
    ایران باید مانند بحران سوریه که با روسیه و چین ائتلاف وداعش و ناتو را در سوریه شکست داد در بحران خطرناک اوکراین نیز باید ایران و چین صراحتا از روسیه اعلام حمایت و پشتبانی نظامی و مالی کنند چرا که شکست روسیه جرقه بیداری و موج سواری دوباره داعش در سوریه و منطقه خواهدبود . و شکست روسیه دومینوی شکست ایران وچین را موج سواری برای ناتو و امریکا خواهدساخت .
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 2
    روسیه توانا
  • ناشناس IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    6 2
    روسیه باید نابود شود کشور متجاوز بربر
  • عباس رشیدی IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    کو ما ندیدیم که
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    8 2
    هر کاری اوکراین میکنه اخ و جیزه ولی هر کاری اون یکی کنه حق مشروعه
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    سیستم های پدافندی
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    ایران فقط باید از این جنگ ها یاد بگیره. تجربه های جنگ ایران عراق برای جنگ در سوریه و عراق با داعش بکار اومدند. و تجربه های جنگ های شهری در سوریه برای مقابله با صهیونیست ها بسیار ارزشمند و بازدارنده شد چنانکه اسرائیلی ها به مراتب بیش از گذشته از حزب الله حساب می برند. دیرزمانی سربازان اسرائیلی را یکه تاز جنگ های شهری می دونستند اما امروز این توانایی نیروهای رزمی حزب الله و ایرانه که حرف اول رو در دنیا میزنه. میگن در حال حاضر در دنیا قدرتمندترین نیروهای زمینی متعلق به آمریکا و ایران ست. این رو سایت های نظامی غربی نوشتند. پس حالا هم ما باید تا می تونیم از این جنگ یاد بگیریم و نقاط ضعف خودمون رو رفع کنیم.فقط همین
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 2
    این همه روسیه اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ ساخته ولی مقابل یه موشک ساده نمیتونه مقاومت کنه البته پاتریوت هم مقابل موشک های یمنی حرفی برای گفتن نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس