آیا ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی می‌کشاند؟ / تبعات جنجال جدید ترامپ

یورش اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ و تحقیقات درباره نقض قانون جاسوسی از سوی وی، آتش زیر خاکستر دعواهای حزبی که می‌تواند به جنگ داخلی در این کشور منجر شود را بار دیگر شعله‌ور کرده است.

به گزارش مشرق، موضوع یورش اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ در فلوریدا که با تایید خودش هفته گذشته به سرخط اخبار تبدیل شد و موضوعات سیاسی دیگر در آمریکا به حاشیه راند، این کشور را در آستانه یک جنگ حزبی تمام‌عیار و حتی جنگ داخلی قرار داده تا شاید طرفداران ترامپ بتوانند حمله نیمه تمام ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا را تمام و با دموکرات‌ها تسویه حساب کنند. 

در جدیدترین افشاگری خیره‌کننده از مجموعه تحقیقات درباره تلاش‌های ترامپ برای حفظ قدرت پس از شکست در انتخابات، درباره فعالیت تجاری‌اش و در مورد خارج کردن اسناد دولتی هنگام ترک کاخ سفید، بر اساس حکم بازرسی که روز جمعه علنی شد، ماموران فدرال هنگام تفتیش اقامتگاه ترامپ در فلوریدا به عنوان بخشی از تحقیقات درباره نقض احتمالی قانون جاسوسی و سایر قوانین، اسناد فوق محرمانه در خانه وی کشف کردند.

ماموران اف‌بی‌آی ۱۱ مجموعه سند را از خانه ترامپ ضبط کردند که برخی از آن‌ها با عنوان طبقه‌بندی شده فوق‌محرمانه و  اطلاعات دسته‌بندی شده حساس علامتگذاری شده بود، به این معنی که فقط در یک مرکز امن دولتی قابل حفظ و مشاهده است.

نگاه اجمالی

  • بامداد سه‌شنبه ۱۸ مرداد پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) در اقدامی بی‌سابقه علیه یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا به عمارت ترامپ در فلوریدا یورش برد و اسنادی را ضبط کرد. 
  • ترامپ و جمهوری‌خواهان در واکنش، دولت بایدن و دموکرات‌ها را به تبدیل کردن نهادهای مجری قانون به سلاحی در برابر احزاب سیاسی مخالف متهم کردند. 
  • ماموران اف‌بی‌آی در کل، ۱۱ مجموعه سند را از خانه ترامپ ضبط کردند که برخی از آن‌ها با عنوان فوق‌محرمانه و  حساس طبقه‌بندی شده بود و ترامپ را در مظان اتهام نقض قانون جاسوسی قرار داده است. 
  • یورش اف‌بی‌آی به محل اقامت ترامپ بار دیگر اختلافات حزبی را در آمریکا به اوج رسانده و هشتگ جنگ داخلی را در این کشور داغ کرده است. 

ارزیابی وضعیت

بامداد سه‌شنبه ۱۸ مرداد (به وقت تهران) دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از اقدام بی‌سابقه پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) در یورش گسترده به عمارت وی موسوم به «مار-ئه-لاگو» واقع در ایالت فلوریدا خبر داد. ترامپ با صدور بیانیه‌ای گفت «نیروهای اف‌بی‌آی در تعداد بسیار زیاد عمارت من را محاصره کرده، به داخل آن هجوم آورده و مشغول تفتیش هستند».

آیا ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی می‌کشاند؟ / تبعات جنجال جدید ترامپ

این یورش بعد از آن صورت گرفت که مسئولان رسیدگی به حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱، اعلام کردند اسناد و مدارک مربوط به روزهای قبل و بعد از این حادثه در آرشیو ملی موجود نیست. از سوی دیگر گفته می‌شد ترامپ بخش زیادی از اسناد و مدارک دولتی را پس از خروج از کاخ سفید به منزل خودش برده است.

بعد از این یورش، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علت آن مطرح شد و روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داد که مأموران اف‌بی‌آی علاوه بر یکسری اسناد محرمانه، به دنبال اسناد محرمانه‌ای درباره تسلیحات اتمی بودند. این گزارش ساعاتی پس از آن منتشر شد که «مریک گارلند» دادستان کل تصریح کرد شخصاً مجوز دولتی برای تفتیش خانه ترامپ را صادر و فاش کرد که وزارت دادگستری به دنبال علنی کردن حکم و جزییات این بازرسی است.

سرانجام انتشار سند حکم بازرسی عمارت ترامپ و موجودی اقلام ضبط شده از آن در روز جمعه که احتمال نقض قانون جاسوسی از سوی وی را مطرح کرد، به بمب خبری تبدیل شد. این اسناد نشان داد او می‌تواند با اتهامات مربوط به پنهان کردن یا حذف اسناد رسمی، تخریب، تغییر یا پنهان کردن سوابق به قصد ممانعت از تحقیقات یا تأثیرگذاری بر آن و جرم احتمالی تحت بخش ۷۹۳ از عنوان ۱۸ قانون جنایی ایالات متحده مواجه شود. زبان این قانون پیچیده است، اما حرف اصلی آن این است که سوءاستفاده، نگهداری نامناسب یا کوتاهی در محافظت از اطلاعات امنیت ملی که «می‌تواند به ضرر ایالات متحده یا به نفع هر کشور خارجی باشد» جرم است.

 ترامپ در واکنش به یورش به محل اقامتش، ضمن بیان این که هرگز چنین چیزی برای یک رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده اتفاق نیفتاده، وزارت دادگستری دولت دموکرات بایدن را متهم به استفاده از سیستم عدالت به عنوان یک سلاح کرد و چنین اقدامی را حمله دموکرات‌های چپ رادیکال برای ممانعت از نامزدی خود در انتخابات ۲۰۲۴ و پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر خواند. او روز جمعه هم ضمن رد گزارشی درباره نگه‌داری اسناد سلاح‌های اتمی آمریکا در خانه‌اش، اف‌بی‌آی را به جاسازی اطلاعات در این مکان متهم کرد.

علاوه بر واکنش تند ترامپ، هجوم مأموران سازمان تحقیقات فدرال آمریکا به عمارت لوکس ترامپ، واکنش‌های تند جمهوری‌خواهان را هم به دنبال داشت. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه گفت: آیا پذیرفتنی است که ۹۰ روز مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای دنبال ترامپ بیفتید؟ امروز مسیر رئیس‌جمهور ترامپ برای نامزد شدن بسیار عریض‌تر از دیروز است و احتمال انتخاب مجدد او از دیروز بیشتر است.

علاوه بر او، جمهوری‌خواهان مطرحی مثل «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ، «تد کروز» سناتور تندروی ایالت تگزاس هم به این اتفاق واکنش‌های تندی نشان دادند. کار تا جایی پیش رفت که «مت رینالدی»‌ رهبر جمهوری‌خواهان ایالت تگزاس در پیام توئیتری خواستار انحلال ف‌بی‌آی شد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش، خراب کردن حزب دموکرات را استراتژی جمهوری‌خواهان خواند و یادآوری کرد «کریستوفر رِی» رئیس اف‌بی‌آی توسط ترامپ منصوب شده است.

طرفداران ترامپ هم صحنه را خالی نگذاشته و در همان روز یورش به عمارت ترامپ، به سمت آن راهپیمایی کردند و هشتگ جنگ داخلی را در آمریکا داغ کردند. در عین حال، پلیس فدرال از افزایش بی‌سابقه تهدید علیه کارکنان این سازمان خبر داد و با بالا رفتن تهدیدات، پنجشنبه مردی در اوهایو به دلیل تلاش برای نقض امنیت در دفتر اف‌ب‌آی در سینسیناتی مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد.

آیا ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی می‌کشاند؟ / تبعات جنجال جدید ترامپ

آیا ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی می‌کشاند؟ / تبعات جنجال جدید ترامپ

دورنما

علاوه بر گمانه‌زنی درباره تاثیر این تحقیقات بر سرنوشت سیاسی ترامپ، تبعات حمله اف‌بی‌آی به عمارت وی برای آمریکا هم به موضوع روز رسانه‌های این کشور تبدیل شده است. برخی از رسانه‌های آمریکایی در اشاره به بند ۲۰۷۱ از ماده ۱۸ قانون اساسی آمریکا نوشته‌اند، این ماده بیان می‌کند فردی که از اسناد دولتی سوءاستفاده کند بایستی ذیل این ماده جریمه شده و یا به تحمل حبس تا ۳ سال یا هر دو محکوم شود.

«مارک الیاس» وکیل مسائل انتخاباتی در آمریکا معتقد است در صورت وقوع این اتفاق، ترامپ ممکن است در نهایت از رقابت در انتخابات محروم نشود زیرا او چنین اتهاماتی را به چالش خواهد کشید. با این وجود، به باور الیاس، پیگیری کارزار انتخاباتی در عین دفاع از خود در برابر اتهامات احتمالی می‌تواند عملکرد انتخاباتی ترامپ را تضعیف کند. 

در عین حال، برخی از متخصصان حقوق به حکمی از دیوان عالی آمریکا اشاره کرده‌اند که می‌گوید کنگره نمی‌تواند ملاک‌های مربوط به اینکه چه کسی می‌تواند رئیس‌جمهور شود را تغییر دهد. این متخصصان می‌گویند قانون اساسی آمریکا به کنگره اجازه می‌دهد در صورت استیضاح رئیس‌جمهور صلاحیت وی را رد کند و نهاد قانونگذار آمریکا در موارد دیگر چنین اختیاری ندارد. با این وجود، «هری لیمن» از بازرسان سابق فدرال گفت: مسئله‌ای که اف‌بی‌آی درباره آن تحقیق می‌کند می‌تواند به این مجازات ختم شود که مجرم از داشتن هر سمت دولتی در ایالت متحده منع شود.

به تحلیل وبگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، ترامپ از چند جهت با خطرات قانونی مواجه است. او که به تازگی به دلیل حمله مرگبار طرفدارانش به کنگره آمریکا مورد تحقیق قرار داشت، بعد از یورش اف‌بی‌آی به عمارتش، به دفتر دادستانی کل ایالت نیویورک احضار شد تا به سوالاتی درباره فعالیت‌های تجاری خانواده‌اش پاسخ دهد و بارها به متمم پنجم متوسل شد. به باور کارشناسان حقوقی، در خصوص تحقیقات جدید درباره نقض احتمالی قانون جاسوسی، اتهامات اگر اصلا تایید شود، ماه‌ها زمان خواهد برد. 

به باور کارشناسان، در حال حاضر هر چیز به مهمات برای جنگ‌های حزبی در آمریکا تبدیل شده و در حالی که منتقدان ترامپ از آنچه تصور می‌کنند دستکم کیفرخواست قریب‌الوقوع علیه اوست، خوشحال هستند، حامیان سرسخت او به همان اندازه مصمم‌اند که وی قربانی یک توطئه شوم از سوی «دولت پنهان» نامشخص شده است.

آیا ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی می‌کشاند؟ / تبعات جنجال جدید ترامپ

به تحلیل هیل، ترامپ استدلال می‌کند که اطلاعاتی که او در عمارتش داشته قبلاً از حالت طبقه‌بندی خارج شده بود که این ادعا مطمئناً مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد. اما طبق این تحلیل لفاظی‌ها درباره سوءاستفاده دولت بایدن از قدرت برای آزار سیاسی دشمنان وی و اظهارات انتقام‌جویانه جمهوری‌خواهان و طرفداران ترامپ تنها بر آتش لحظه کنونی که به اندازه کافی خطرناک است، می‌افزاید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    6 0
    این قانون در ایران تصویب بشود،خوب قانونی است.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    7 1
    ان شاء الله که خواهد کشاند!!! الهی آمین!!
  • علـی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    7 1
    ان‌شاالله به حول قوه الهی
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    9 0
    بسیاری از اصلاح طلبان از ترامپ چهره ای مقتدر تصور کرده اند که اگر دوباره رئیس حمهور شود می تواند کلک جمهوری اسلامی ایران را بکند ! این خوش خیالان فراموش کرده اند که الگوی ترامپ یعنی دولت رونالد ریگان در اوایل انقلاب هم در مقابل ایران کاری نتوانست انجام دهد و سر انجام به زدن هواپیمای مسافربری ایران و کشتن زنان و کودکان متوسل شد !
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    4 0
    بسیاری از اصلاح طلبان از ترامپ چهره ای مقتدر تصور کرده اند که اگر دوباره رئیس حمهور شود می تواند کلک جمهوری اسلامی ایران را بکند ! این خوش خیالان فراموش کرده اند که الگوی ترامپ یعنی دولت رونالد ریگان در اوایل انقلاب هم در مقابل ایران کاری نتوانست انجام دهد
  • mojtaba SE ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    4 0
    وقتی که بایدن مثل روحانی فقط اسمش رئیس جمهور است .و دو سال آینده رو هم فقط روزهای تعطیل از اوضاع کشور خبر دار میشه.و سیاستمداران امریکا راهی برای نجات اوضاع کشور ندارن و یک علی بابا(ترامپ) شده امید مردم کوته بین و قابل ترحم امریکا..جنگ داخلی نمیشه اما تجزیه میشه تو 4 سال آینده .
  • کارشناس IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    بلایی که سر ظریف اوردند دارند سر ترامپ میارن تا نتونه در انتخابات شرکت کنه و این همان تضمین امریکا برای برجام است
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    چند ماه پیش هم در این سایت نظر دادم ترامپ توسط سیا سر به نیست خواهد شد قبل از اینکه امریکا را به جنگ داخلی بکشاند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس