کد خبر 1407647
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
خشکسالی بی سابقه در اروپا

فصل تابستان به نیمه رسیده است اما موج گرمای مداوم و بی‌سابقه آن در اروپا هنوز و همچنان رکوردهای تازه‌ای ثبت می‌کند و هر روز پیامدهای گرما، کم‌آبی و خشکسالی در کشورهای قاره سبز خبرساز می‌شود.

به گزارش مشرق، اروپا با موج گرمای بی‌سابقه و تاریخی مواجه شده است؛ گرمایی که این بار تصاویر هم می‌توانند آن را روایت کنند. در حالی که همچنان متوسط دمای هوا در اروپا رکوردهای تازه‌ای را ثبت می‌کند، کمیسیون اروپا در توئیتر خود تصاویر ماهواره‌ای اروپای مرکزی و غربی را منتشر کرده تا ضمن نشان دادن گستردگی خشکسالی در قاره سبز، ساکنان این منطقه را به مصرف بهینه آب ترغیب کند.

زنگ هشدار روند گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی ناشی از آن مدت‌ها پیش نواخته شد و پیش از آنکه امروز گریبان‌گیر قاره سبز شود، آفریقا و آسیا را درگیر کرد. از سال گذشته هشدار مواجهه اروپا با امواج طولانی‌تر و شدیدتر گرما در سایه تغییرات اقلیمی جدی‌تر شد.

روایتی از یک خبرI تابستانی که نفس قاره سبز را برید

ساکنان اروپا که تاچندی پیش استفاده از وسایل خنک‌کننده و به‌ویژه کولر جایی در زندگی‌شان نداشت، امسال با گرمای بی سابقه و حتی مرگ و میر ناشی از آن مواجه شده اند. گرمای شدید همچنین آتش را به جان طبیعت و جنگل‌ها انداخته و بسیاری از مناطق را با کمبود آب آشامیدنی مواجه کرده است. به عنوان مثال ۱۰۰ بخش در فرانسه با کم‌ابی مواجه اند و مردم شاهد صحنه‌هایی هستند که پیشتر در آفریقا و آسیا عادی می‌نمود: آبرسانی به مناطق با تانکرهای آب رسان.

آتش‌سوزی‌های گسترده در جنوب فرانسه که گفته می‌شود بیش از ۴۷ هزار هکتار زمین سوخته برجای گذاشته است همچنان ادامه دارد.

روایتی از یک خبرI تابستانی که نفس قاره سبز را برید

در آلمان نیز کاهش سطح رود راین، حمل و نقل آبی از این مسیر را در این کشور کند کرده است. به گزارش رادیو فرانسه، چشم انداز توقف جزئی در حمل و نقل در این رودخانه که یکی از شلوغ ترین رودخانه های جهان است، دردسر جدیدی برای صنعت آلمان ایجاد می کند که پیشتر با بحران تامین گاز و افزایش قیمت انرژی در جریان جنگ اوکراین مواجه شده است.

گاوداران در فرانسه نگران بیداد خشکسالی در این کشور هستند. اتحادیه های کشاورزی از کمبود مواد لبنی می ترسند که می‌تواند پیامدهایی فراتر از مرزها داشته باشد. فرانسه دومین صادرکننده بزرگ شیر و مواد لبنی اروپاست. کم آبی به شکل غیرمستقیم بر دامداری این کشور اثر گذاشته و میزان شیر هر گاو ۲ تا ۳ لیتر در روز کاهش یافته است. این امر خود می‌تواند به افزایش بهای شیر و مواد لبنی در بازار و نیز کمبود آن نسبت به گذشته بیانجامد.

روایتی از یک خبرI تابستانی که نفس قاره سبز را برید

هشدار «هوای بسیار خشک» در لندن و اعلام خشکسالی در بخشی گسترده در انگلیس خبر دیگری است که در کنار اعلام کاهش قابل توجه سطح رودخانه‌های این کشور مخابره می شود. همچنین خطر کمبود آب سبب شده تا تدابیر ویژه صرفه‌جویی در مصرف مایع حیات در این کشور اعلام شود.

هم‌زمان در فرانسه گرم شدن دمای آب رودخانه‌ها فعالیت نیروگاه‌های برق هسته‌ای را کند کرده است.  به منظور جلوگیری از افزایش بی رویه دمای آب که می تواند بافت گیاهی و تنوع جانوری محیط زیست منطقه را تهدید کند، محدودیت‌هایی برای فعالیت نیروگاه‌ها و مشخص بودن میزان آب گرمی که می توانند به رودخانه‌ها بریزند، وجود دارد. به این ترتیب با گرم شدن آب رودها، نیروگاه‌ها مجبور شده اند تا کمتر از ظرفیت اصلی فعالیت کنند.

روایتی از یک خبرI تابستانی که نفس قاره سبز را برید

به گزارش شبکه خبری ت. اف.۱، در تصاویر ماهواره‌ای تازه، آسیب فرانسه از آتش سوزی‌های متعدد در منطقه ایزر (Isère) و ژیروند (Gironde ) و یا بوش دو رون (Bouches-du-Rhône) همانند تصاویر مناطق جنوب شرق انگلیس به وضوح قابل مشاهده است.

وضعیت مشابهی در نزدیکی هلند وجود دارد و تصویر راین آشکارا کاهش بی‌سابقه سطح این رود را نشان می دهد که به طور طبیعی زمین‌های کشاورزی اطراف آن را نیز تحت تاثیر موج گرما قرار داده است.

روایتی از یک خبرI تابستانی که نفس قاره سبز را برید

در سمت انگلیس نیز خشکسالی آسیب قابل توجهی به چشم انداز طبیعی وارد کرده است. زمین‌های خشک در شرق انگلیس در مقابل زمین‌های سرسبز ولز از تفاوت آشکار وضعیت در دو نیمه انگلستان حکایت دارد.

روایتی از یک خبرI تابستانی که نفس قاره سبز را برید

با افزایش دمای جهانی و تغییرات آب و هوایی، این تصاویر ماهواره ای احتمالا در طول سال ها بیش از پیش منتشر خواهد شد.

گزارش جدید مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا از گسترده شدن وسعت خشکسالی این قاره سبز حکایت دارد. محقق ارشد مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا به شبکه خبری یورونیوز گفت: در گزارشی که ماه ژوئیه (تیر/مرداد) منتشر کردیم وخیم‌تر شدن وضعیت در بیشتر بخش‌های اروپا را تخمین زدیم.

آندریا تورتی (Andrea Toreti) افزود: تحلیل ما در واقع نشان می‌دهد که تقریباً همه رودخانه‌های اروپایی حتی اگر کم، تحت تأثیر جریان گرما قرار می‌گیرند. برای مثال، راین تنها یکی را نام می‌برد، که مشکلات بزرگی به‌ویژه در هلند ایجاد می‌کند.

پیامدهای این خشکسالی در زمینه‌های متعدد تولید انرژی، کشاورزی و دامداری و نیز حمل و نقل آبی نشان می‌دهد گرمای تابستان امسال فراتر از آسیبی که به محیط زیست وارد می‌کند، تا چه اندازه می‌تواند اقتصاد اروپا را متاثر کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    2 0
    شهركرد كه پايتخت اب ايران لقب داره يك هفته است بعلت الودگي چشمه كوهرنگ اب ندارد !!
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 1
      باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس