دندانپزشکی

نماینده مجلس بیان کرد: تعداد پزشک عمومی و متخصص به قدری کم است که مردم برای ساده‌ترین مراحل درمانی باید کیلومترها طی کنند تا در مرکز شهرها تحت درمان قرار گیرند.

به گزارش مشرق، ماجرای قدیمی کمبود پزشک در کشور و چالش‌هایی که از این خلأ گریبان‌گیر مردم شده، موضوع جدیدی نیست. مواجهه با صف‌های طولانی در مطب برخی پزشکان، دیدن چادرهای بیمارانی که از شهرستانهای دیگر برای درمان به تهران آمده اند و حتی جان باختن بیماران به دلیل دسترس نبودن پزشکان متخصص نتیجه عدم‌دسترسی عادلانه مردم در نقاط مختلف کشور به پزشک است. با وجود همه این مشکلات اما مقاومتی سخت در صنف پزشکان برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی وجود دارد و وقتی صحبت از افزایش ظرفیت می‌شود سردمداران صنف پزشکان موضع گیری شدیدی از خود نشان می دهند تا نقش تعارض منافع در نظام سلامت را بیش از پیش آشکار کنند.

در این راستا جعفر راستی، نماینده مردم شبستر اظهار کرد: متأسفانه در چند دهه اخیر در توزیع و تعداد پزشکان غفلت هایی صورت گرفت که باعث مشکلاتی برای مردم شد و نبود رقابت باعث شد میان خودشان هر موضوعی را تصمیم‌گیری و آن را اجرا کنند.

وی افزود: تعداد متخصصین در کشور باید به قدری افزایش یابد که پزشکان خودشان طالب طبابت در روستاها باشند. شهرستان حوزه انتخابی ما، شهرستان شبستر، یازده شهر دارد که دارای ۷۲ روستا است. در این روستاها متأسفانه امکاناتی پزشکی و همچنین پزشک متخصص وجود ندارد. حتی پزشکان عمومی هم تا ساعت چهارده در مراکز درمانی حضور دارند و از این ساعت به بعد اگر افراد دچار بیماری شوند باید کیلومترها طی کنند تا به مرکز شهر بروند و تحت درمان قرار گیرند.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع نبود رقابت و پزشک متخصص کافی باعث افزایش هزینه‌ها نیز شده است. به عنوان مثال یک روکش دندان، ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه دارد. مردم با این مشکلات معیشتی چگونه این هزینه ها را فراهم کنند؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تعارض منافع را مانع افزایش ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری و همچنین علت مقاومت وزارت بهداشت دانست و تصریح کرد: با وجود علاقه میان جوانان ما برای تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی، چرا افراد با ایجاد محدودیت، مانع ادامه تحصیل‌شان می‌شوند؟ جوانان ما عِرق به وطن دارند و می‌خواهند به مردمان‌شان خدمت کنند. در نتیجه ما باید زمینه تحصیل آنان فراهم کنیم و مانع پیشرفت‌شان نشویم.  

راستی ادامه داد: متأسفانه عده ای دوست دارند که این محدودیت هایی را که به مردم قائل شدند، همچنان ادامه دهند و انحصار و مافیای ایجاد شده میان خودشان را از بین نبرند. این انحصار در حوزه‌های دیگر همچون وکلا نیز وجود دارد و مجلس انقلابی همواره در تلاش است که این انحصار را از بین ببرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: مجلس مطالبات خودش را به وزیر بهداشت ابلاغ و انتقادهایی را از ایشان کرده است. اصل انتقاد نمایندگان به آقای عین‌الهی، وزیر بهداشت این است که به وعده های خود در حوزه‌های مختلف از جمله آمار پزشکان، مسائل طب سنتی و ... عمل نکرده است. در هر صورت مجلس انقلابی پیگیر مسائل و مطالبات مردم است و ان‌شاءالله این مسائل به زودی حل شود.  

راستی عنوان کرد: اگر افزایش ظرفیت پزشک متخصص صورت نگیرد، بسیاری از فرصت ها را در کشور از دست می‌دهیم. کشور مانند گذشته نیست که پزشک حاذق نداشته باشد و افراد ناچار باشند برای درمان به کشورهای دیگر سفر کنند. در حال حاضر با کمبود تعداد این پزشکان روبه‌رو هستیم و اگر بر تعداد آن‌ها اضافه شود می‌توانیم خدمات تخصصی را به شهر و روستاها ببریم.

وی در پایان یادآور شد: کشور جوان، می‌تواند اتفاقات خوب رقم زند. اگر تعداد پزشکان متخصص کم باشد، در آینده که افراد مسن بیشتر می‌شود با بحران روبه رو خواهیم شد. امیدواریم این مشکل برطرف شود و شاهد موفقیت‌های جوانانمان باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 0
    ريشه اكثر مشكلات نظام سلامت محدود بودن تعداد پزشك درنتيجه انحصار ظرفيت پزشكي است .
    • م IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 0
      ما پزشك كم نداريم مشكل اينجاست كه پزشكان بعد از فارغالتحصيلي به شهرستان هاشون برنميگردند همه جمع شدند در تهران و كرج قدم به قدم مطب هست بايد شناسنامه ها رو ديد و به هر پزشكي گفت شما ده سال برو محل ولادتت خدمت كن اينم امكانات
  • محسن IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    چقدر از جوان های مردم عمرشون رو تو تحصیل در رشته های که نیاز جامعه نبوده تلف کردن و الان سرخورده و افسرده شدن و دیگه نمیتونن تو کار دیگه ای فعالیت کنند اونوقت یکسری افراد منفعت طلب تو فکر پر کردن جیب خودشون هستند ، الان تو قسمت اورژانس بیمارستان مریض بدحال میره پزشک به بهانه های مختلف کار نمیکنه اینا همش به خاطر پایین نگه داشتن ظرفیت تدریس هست ، چرا باید هزینه دندانپزشکی اینقدر بالا باشه که مردم نتونن دندان هاشون رو درست کنن و بعد به خیلی بیماری‌های دیگه مبتلا بشن ، اینهمه جوان بیکار چرا تو کارهایی که نیاز جامعه هست بکار گرفته نشده ،این قابل قبول نیست که فقط به خاطر اینکه یه عده خاص به نفعشون نیست کل مردم متضرر بشن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    بخاطر همین خیلیا از درمان دندانهاشون منصرف میشن
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    راهکار خیلی روشن است اساتید طراز اول دانشگاه های جهان دندان پزشکی وپزشکی پیداکنیم وقرار داادی ببندیم وبه ازای هردانشجو یک استادفراهم کنیم با انها وامکانات فراهم کننیم که همه این کار ها را بخش خصوصی می تواند انجام دهد وفقط دولت می تواند با وام دادن به بخش خصوصی زمین رایگان وتعیین شهریه به میزان دانشگاههای درجه یک دنیا زمینه احداث دانشگاه خصوصی دندانپزشکی وپزشکی فراهم کنه وهم پزشک زیاد میشه وهم سالانه ارز برای تحصیل ددرخارج ازکشور بیرون نمیره وهم دانشجوی خارجی زیاد میشه ارز واردکشور میشه و خودش یک صنعت غیرقابل تحریم است وحتی به مرور باتوجه به اینکه تعداد دانشگاه خصوصی زیادمی شود می توان امیدوار بود شهریه کاهشی شود با گرفتن مالیاتی تحت عنوان مالیات سلامت ازدهک درامدی یک تا سه بارمالی تامین وام پرداختیی به بخش خصوصی تامین نمود
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    ريشه اكثر مشكلات نظام سلامت محدود بودن تعداد پزشك درنتيجه انحصار ظرفيت پزشكي است . از سال 1364 تعداد پزشكان راعليرغم نياز شديد شهرهاوروستاهابه پزشك وافزايش سن وافزايش جمعيت ثابت نگه داشتند واين بلارابه تمام جامعه نازل كردند.آخه پولدارشدن پزشك جماعت به چه قيمتي ؟؟؟ اين مافياي پزشكي وجدان نداشتند ؟؟ دراين همه سال خواب تشريف داشتند؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس