کد خبر 1405931
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
واکسیناسیون قطره چکانی در روزهای اوج گیری کرونا

گزارش های روزانه وزارت بهداشت، نشان می دهد که روند واکسیناسیون در کشور به کُندی پیش می رود. در حالی که در روزهای اوج گیری موج هفتم کرونا هستیم.

به گزارش مشرق، در حالی که آمار مرگ و میرهای کرونایی در موج هفتم رو به افزایش است، اما روند واکسیناسیون آن طور که باید و شاید رضایتبخش نیست. به طوری که تعداد دوزهایی که در روزهای اخیر در سراسر کشور تزریق شده است، به طور میانگین به ۱۵ هزار دوز هم نمی‌رسد و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای شدت گرفتن بیماری در ماه‌های پیش رو باشد.

در حالی که کمتر از ۴۵ روز به پایان فصل تابستان باقی نمانده است، این نگرانی وجود دارد که موج هفتم به پاییز هم برسد. فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که قرار است به صورت حضوری باشد. همین موضوع، دغدغه و نگرانی متخصصین علم پزشکی کشور است که معتقدند با فرا رسیدن فصل بازگشایی مراکز آموزشی، کنترل بیماری قدری سخت‌تر خواهد شد.

روز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱، فقط ۷ هزار و ۹۳۰ دوز واکسن تزریق شده است. این آمار در روز پنج شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۷۵۰۰ دوز بوده است. همچنین، آمار روز ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ نیز فقط ۹ هزار دوز بوده است.

۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۷ هزار و ۸۰۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹ هزار و ۵۷۱ دوز واکسن تزریق شده است.

وقتی به آمار واکسیناسیون روزانه از ۱۰ تا ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در مدت ۵ روز، کمتر از ۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حالی که آمار ابتلاء و فوتی‌ها در این مدت، دچار نوسان بوده است.

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تعداد فوتی‌ها از ۲۰۴ نفر در هفته اول مرداد به ۳۴۱ نفر در هفته دوم مرداد، بستری‌ها از ۷ هزار و ۳۷۶ نفر به ۱۰ هزار و ۶۳۴ بیمار و بستری‌های سرپایی نیز از ۴۶ هزار و ۱۷۱ به ۵۳ هزار و ۴۳۸ بیمار رسید.

در همین حال، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز چندان مناسب نبوده و شاهد روند نزولی در جامعه هستیم. به طوری که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، میانگین استفاده از ماسک در بین شاغلین و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور از ۵ تا ۱۲ مرداد ماه بالغ بر ۲۵.۲۵ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت در استان هرمزگان با ۴۶.۴۸ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به قزوین با ۱۳.۳۲ درصد بوده است.

آنچه مسلم است، برای کنترل بیماری و جلوگیری از چرخش ویروس در جامعه، دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. نخست، ماسک زدن و دوم، تزریق واکسن است.

متأسفانه در هر دو موضوع، شرایط خوبی نداریم. زیرا، مردم علاوه بر اینکه چندان میل و رغبتی به واکسن زدن ندارند، در استفاده از ماسک نیز کوتاهی می‌کنند. این در حالی است که نقشه کرونایی کشور نیز هر هفته قرمزتر می‌شود، به طوری که در حال حاضر ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

مجید مختاری عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: مطالعات اولیه در شروع پاندمی کرونا نشان داد که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شستشوی دست‌ها، تهویه مناسب در اماکن مسقف و پرهیز از ترددهای غیرضروری می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلاء، بستری و مرگ و میر داشته باشد.

وی افزود: اومیکرون مرگ و میر بالایی نسبت به سویه دلتا ندارد اما موارد ابتلاء ۵ تا ۶ برابر دلتا است که این قدرت سرایت اومیکرون و هجوم بیماران در سراسر دنیا به مراکز درمانی، فشار زیادی را به سیستم درمانی کشورها وارد می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    10 1
    سازمان بهداشت جهانی در بازی کرونا خیلی زود شکست خورد و شاید فکر نمی کرد مردم به این زودی آگاه شوند به نظرم به زودی بازی آبله میمونی را شروع خواهد کرد مرگ بر آمریکا و نهادهای وابسته به آن
  • سارا IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    10 1
    یکی به ما بگه از بعد نوروز 1401 تا تیر ماه که نه کسی واکسن میزد نه شیوه نامه ای رعایت میشد کرونا کجا بود؟ چرا پیک نیومده بود تو این 4 ماه؟ بعدش چی شد که یه دفعه در تیرماه پیک اومد؟ مردم که داشتند زندگیشونو می کردن! جواب: ماه محرم و صفر نزدیک شد برا همین پیک اومد! که جلسات مذهبی بهانه ای برای تعطیل کردنش پیدا شه!
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    10 0
    کسانی که یه روزی طرفدر سرسخت واکسن بودن الان با دیدن عوارض وحشتناک واکسنها به صف ضد واکسنها پیوستن دیگه نمیتونید مردمو گول بزنید واکسن نمیزنیم
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      0 0
      برو همون ارمنستان واکسن بزن. حیف واکسن ایرانی. ذ
  • باربد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    10 0
    موجهای موهومی که فقط در دهه محرم ایران جهش میکنن
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    2 3
    خانوادگی کرونا گرفتیم. هیچ کدام تست ندادیم و فقط پزشک تایید کرده کروناست. کلینک ها پر است از بیمار کرونایی. آمار رسمی کشورمان به جرئت یک صدم آمار واقعی نیست. از آمار نسخه های الکترونیکی میشه تشخیص داد وضع رو.
  • DK ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    9 2
    مراکز واکسیناسیون بسیار محدود هستند و ساعات بسیار محدودی فعالیت می کنند
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    9 0
    مردم آگاه شدند و دیگه واکسن نمیزنند
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    3 0
    کرونا فریبی بیش نبوده coronaرو حرف هاش تفکیک کنی میشه 666 این عینی عدد شیطان.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      1 1
      بندگان خدایی که فوت شدن هم دروغ بود ؟فقط ۶ نفر از اقوام و دوستان منبا کرونا فوت شدن
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    2 1
    من تهران به مرکز بهداشت رفتم واسه واکسن جدیدا، اصلا تمایل نداشتن واکسن بزنن، کلیم معطل شدم، باوجود خلوتی، و نفهمیدم به چه علت به هرکی عشقشون می‌کشید، میگفتن نداریم و تک و توک میگفتن داريم!
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    1 0
    اون ۳ دوز که زدیم چی شد ؟ پرید ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس