از الزرقاوی تا الظواهری..چرا آمریکا سرکردگان تروریست را حذف می‌کند؟

روزنامه قطری با انتشار یادداشتی در این خصوص که دولت‌های متوالی در آمریکا هر زمان که نیاز داشته باشند، سرکرده‌های سازمانهای تروریستی را در راستای منافع خود حذف می‌کنند، به بررسی چرایی این امر پرداخت.

به گزارش مشرق، بامداد سه‌شنبه (دوم آگوست)، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا طی یک نشست خبری در کاخ سفید از کشته شدن «ایمن الظواهری» سرکرده گروه تروریستی القاعده طی حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل خبر داد و گفت: «ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم.  الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

پیامدهای انتشار خبر کشته شدن الظواهری،  همچنان ادامه دارد و صرف‌نظر از آن‌که بسیاری در صحت آن تشکیک وارد کردند، موجب ایجاد طوفانی از سوالات شده است که مهمترین آن به اعتقاد یکی از یادداشت‌نویسان روزنامه قطری «رأی الیوم» این است که چرا روسای جمهور آمریکا کشتن افراد تحت تعقیب را ترجیح می دهند. آیا نمی‌توانند آنها را دستگیر کنند؟ آیا این اقدام تفسیرهایی اعم از تاریخی، سیاسی، روانی یا ایدئولوژیک دارد؟

نویسنده در ادامه به پاسخ «عبدالله الاشعل» معاون اسبق وزیر خارجه مصر به این سوال پرداخت و نوشت: به اعتقاد الاشعل، این رویکرد آمریکا را می‌توان به دوگونه تفسیر کرد. نخست این‌که این رویکرد،  بازتابی از روحیه آمریکایی است که در «سوپرمن» تجسم یافته است. ضمن این‌که باید گفت اسرائیل نیز همین مسیر را دنبال می‌کند. باید توجه داشت که ‌آمریکا با نابودی صاحبان یک سرزمین، بزرگ شده است. مردم آمریکا به ویژه سفیدپوستان نیز به نسل‌کشی گرایش دارند.

وی افزود: «یک تفسیر حاشیه‌ای نیز از این رویکرد آمریکا می‌توان در نظر گرفت و آن مربوط به روحیه سیاسی روسای جمهور آمریکا است که یک مشکل روانی موسوم به "قربانی" یعنی کشتن فردی که آن‌ها را بدنام کرده است، دارند. با این تصور که آن‌ها قهرمانانی هستند که شایسته اعتماد مردم آمریکا هستند».

این دیپلمات سابق، گفت که جامعه آمریکا یک جامعه واحد نیست، بلکه موزاییک‌هایی از همه نژادها را در بر می‌گیرد و این امر به این نکته اشاره می‌کند که احساس ناامنی وجود دارد، بنابراین پدیده دستیابی به سلاح گسترش یافته است.

وی معتقد است که سه چیز آمریکا را تهدید می کند: اول؛ گرایش کامل به اسرائیل، دوم؛ تضاد و تناقض در دموکراسی و نیاز به دیکتاتوری برای ذوب و سرکوب جامعه و سوم؛ ماجراجویی‌های خارجی.

الاشعل با بیان اینکه آمریکا در یک جنگ دائمی باقی خواهد ماند، گفت که اسرائیل نیز همین رویکرد را دنبال می‌کند. هر دو باید برچیده شوند و اسرائیل تنها بعد از برچیده شدن آمریکا از بین خواهد رفت.

«عبدالله الغذامی» ناقد معروف سعودی نیز در خصوص کشته شدن ایمن الظواهری گفت: «هر بار که آمریکا یکی از سرکرده‌های تروریستی را می‌کشد، یک سوال ذهنش را مشغول می‌کند که آیا این کشتن برای بالا بردن وزنه پرزیدنت اوباما / ترامپ / بایدن است و همه آنها در یک سناریو هستند. چرا آنها ترجیح می‌دهند که آن عنصر را بکشند و او را دستگیر نکنند، تا تحت پیگرد قانونی قرار دهند و مخازن اسرار او را فاش کنند؟».

در همین راستا، «ترکی الشلهوب» به اقدام بوش پسر در کشتن «ابا مصعب الزرقاوی» اقدام اوباما در کشتن «اسامه بن لادن» و اقدام ترامپ در کشتن «ابوبکر البغدادی» و در نهایت اقدام بایدن در کشتن ایمن الظواهری اشاره کرد و گفت: «هر زمان که محبوبیت یکی از رؤسای جمهور آمریکا کاهش پیدا کرده، او برای کشتن یکی از این [سرکرده‌های تروریست] اقدام کرده و این امر نشان می‌دهد که آنها کاملا می‌دانند که مکان حضور این سرکرده‌ها کجاست و آن‌ها را رها می‌کنند تا زمانی که زمان مرگشان فرا برسد».

در پایان این گزارش آمده است که اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و ناظران سیاسی می‌گویند روسای جمهور آمریکا از قتل این افراد تحت تعقیب به دنبال کسب محبوبیت پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای و تبلیغات برای خود هستند. نه بیشتر و نه کمتر. ما جسد هیچ یک از این کسانی که کشته شده‌اند را نمی‌بینیم و این بیانگر بازی CIA و سوء‌استفاده از ساده‌لوحی عموم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیماص IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    2 0
    دقیقا
  • DE ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 1
    دلیل واقعی کشتن این تروریستها از بین بردن مدارک کمک و همکاریهای سی آی إ با آنها میباشد.
  • عاطف IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    چون مدارک ایجاد تروریست به وسیله یانکی ها لو میره
  • US ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    اقدام ترامپ در کشتن ابوبکر البغدادی و
  • US ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    ترامپ قمارباز
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    درنهایت همین امریکا کشور ترویست جهان یعنی اسرائیل را هم محو ونابود خواهد کرد مثل صدام را که با طناب به دار کشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس