حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

وزیر بهداشت صبح امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارشی از اجرای طرح دارویار ارائه کرد.

به گزارش مشرق، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت صبح امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارشی از اجرای طرح دارویار ارائه کرد.

حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

پس از ارائه گزارش وزیر بهداشت، نخستین واکنش از سوی محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که گفت: « مردم عزیز باید بدانند ما در حوزه یارانه دارو و یارانه‌ها به هیچ عنوان، ظرفیت ارز را حذف نخواهیم کرد و در حقیقت یارانه‌ها به صورت مستقیم به خود افراد پرداخت می‌شود به صورتی که شرکت‌های بیمه‌گذار این یارانه را در اختیار بیمار  قرار می‌دهند لذا این آرامش باید در جامعه باشد که ارز دارو به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و نه قانونگذار و نه دولت به هیچ عنوان چنین سیاستی را ندارد و نخواهد داشت.»

حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

* ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه نیز از ارز ترجیحی دارویی ما برخوردار بوده اند!

وزیر بهداشت در سخنان امروز خود، دارو، تجهیزات، ملزومات پزشکی و شیر خشک را از جمله کالاهای عمومی دانست و با تاکید بر اینکه حق دسترسی مناسب به آن‌ها جزو حقوق حقه مردم و امری ضروری و حیاتی است گفت: وظیفه دولت ها است که در این رابطه فعالیت کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به آسیب‌هایی که سیاست اختصاص ارز ترجیحی به دسترسی مردم به حوزه سلامت زد، اشاره کرد  و افزود: با گذشت زمان و افزایش فاصله نرخ ارز ترجیحی با نرخ بازار آزاد، سوءاستفاده ها و بی نظمی ها در نظام سلامت ایجاد شد و شاهد کمبودهای دارویی، قاچاق معکوس، شکست تولید داخل و رونق بازارهای سیاه شدیم.

حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

عین‌اللهی همچنین افزود: در سال ۱۳۹۸ براساس اسناد ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس دارو داشته ایم و با وضعیت فعلی، تنها ۸۰ میلیون جمعیت را پوشش نداده ایم بلکه ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه نیز از ارز ترجیحی دارویی ما برخوردار بوده اند.

وی با اشاره به اینکه با شروع دولت سیزدهم حذف رانت و فساد ناشی از ارز ترجیحی مورد نظر قرار گرفته، اظهار داشت: بر همین اساس مقرر شد اقدام عاجلی در این زمینه صورت گیرد و با اقدام انقلابی مجلس در تعیین سیاست ارز ترجیحی در بودجه سال ۱۴۰۱ و اظهارنظر کارشناسان صاحب نظر طرح دارویار تدوین شد.

* هدف طرح دارویار این است که یارانه دارو به انتهای زنجیره مصرف ( مردم) منتقل شود

وی ادامه داد: هدف طرح دارویار این بود که یارانه دارو به انتهای زنجیره مصرف منتقل شده و به دست مطرح کننده برسد و بیماران در زمان نیاز با هر سطح نیازمندی بتوانند از بیمه ها برخوردار شوند. سیاست استفاده از بیمه در این رابطه یک تجربه موفق جهانی است و در سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به آن اشاره شده و مبنای اصلی طرح دارویار قرار گرفته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در طرح دارویار گفت: اقدامات موثری قبل، حین و بعد از اجرای طرح دارویار در وزارت بهداشت طراحی شد و قبل از اجرای طرح ستاد تدابیر ویژه دارویی با حضور تمامی معاونان، سازمان برنامه و بودجه، بیمه های پایه، وزارت رفاه، بانک مرکزی و دستگاه های نظارتی و امنیتی تشکیل شد. کمیته علمی نیز با حضور نخبگان جوان دانشگاهی و با تلاش شبانه روزی ۶ ماه قبل از اجرای طرح شکل گرفت و حدود ۲۰۵ جلسه این عزیزان اقدام کردند.

حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش افزود: پیش از اجرای طرح دارویار، تفاهم نامه هایی با سازمان های مرتبط انجام گرفت و زیرساخت های پوشش بیمه همگانی شکل یافت، با لطف مجلس شورای اسلامی و تخصیص اعتبار، ۶ میلیون نفر از ۳ دهک پایین جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفت و برای مابقی به جمعیت آنها حدود یک میلیون نفر به مدت ۳ ماه فرصت دادیم تا بیمه رایگان دریافت کنند و در این مدت زمان آزمون وسع آنها انجام شود.

عین اللهی گفت: در شروع اجرای طرح دارویار تمامی مردم کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و از سوی دیگر اقلام تولید داخلی مشتمل بر ۹ هزار و ۶۳۳ کالا قیمت گذاری شد که با حمایت نمایندگان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و وزارت صمت انجام شد.

حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: براساس گزارش های دریافتی یکی از نتایج اجرای طرح دارویار کاهش قدر مطلق پرداختی از جیب بیماران در راستای هزینه داروها بوده است، این طرح باعث شد تا بیمه همگانی نیز در کشور محقق شود.

وی با اشاره به این که پس از اجرای دارویار نسخه الکترونیک رشد پیدا کرد و دریافت دارو با نسخه ۴۰ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: با اصلاح سیاست ها مانع از توقف تولید واحدهای داخلی شدیم، این طرح باعث شد صنایع دارویی پیشرفت کند و با حمایت های انجام شده در آینده کمبود داروها رفع و به سمت صادرات دارو حرکت می کنیم.

* حمایت نمایندگان مجلس از طرح دارویار

پس از سخنان وزیر بهداشت و همچنین پس از توضیحاتی که رئیس مجلس ارائه کرد، سایر نمایندگان نیز در نطق های خود با وزیر بهداشت همراهی کرده و تنها دغدغه هایی همچون لزوم تامین اعتبارات این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه، خوش حسابی بیمه ها با داروخانه ها و استمرار  تخصیص منابع به این طرح را یادآور شدند که به نوعی تکرار یا تکمیل اظهارات وزیر بهداشت بود.

بر همین اساس، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در بخشی از سخنان خود گفت: جدی ترین نکته این طرح هماهنگی بین سازمان های بیمه گر، وزارت بهداشت، درمان، وزارت رفاه، سازمان برنامه و بودجه، بانک ها و بانک مرکزی است که اگر تسهیل نشود، نگرانی های جدی ایجاد خواهد کرد.

حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

وی همچنین تاکید کرد: مالیات بر سیگار در مجلس تعیین تکلیف نشد و متاسفانه این موضوع با عدم همکاری در مجلس اعمال نشد که ضایعه بزرگی بربخش بهداشت و درمان بود و اگر منابع مالی برای موضوع دارو تامین نشود، ما مثل طرح تحول سلامت دچار مشلک خواهیم شد و لازم است بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، همکاری های لازم را با طرح دارویار انجام دهند، این طرح، طرح خوبی است اما باید منابع از سوی دولت تامین شود.

شهریاری در بخش دیگری ضمن تجلیل از رئیس مجلس گفت: و امیدواریم در بودجه ۱۴۰۲ منبع کافی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم دیده شود.
 
پاکمهر نماینده مردم بجنورد در مجلس نیز گفت: طرح دارویار در راستای حذف رانت و قاچاق معکوس دارو به خارج از کشور بوده و در راستای حفظ منافع ملی و هدفمندسازی و مردمی سازی یارانه ها است.

وی ادامه داد: این طرح به معنای حذف پرداخت یارانه های دارو نیست و به دنبال تداوم پرداخت یارانه برای بیماران عزیز بوده و یارانه از اول زنجیره به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده واقعی اختصاص پیدا می کند.

حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

این نماینده مجلس تصریح کرد: این طرح اگر به درستی عملیاتی شود در راستای حمایت از بیماران است در این طرح فرانشیزی که بیمار پرداخت می کند هیچ گونه تغییری نمی کند و ما به التفاوت گرانی داروها را یارانه ها از طریق سازمان های بیمه گر پوشش می دهد.
 
سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد و نایب رئیس کمیسیون بهداشت هم اظهار داشت: این طرح مزایای خوبی دارد از جمله اینکه همه مردم بیمه شده‌اند و فقط یک میلیون نفر در کشور تاکنون بیمه نشده‌اند، از سوی دیگر ۳۶۶ قلم دارو تحت پوشش قرار گرفته و ۱۱۹ otc تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: حمایت از تولید داخل، عدم افزایش قیمت داروهای تحت پوشش و پیشگیری از قاچاق را دیگر مزایای طرح دارویار است و رئیس مجلس باید دو موضوع در این زمینه مدنظر قرار دهند که با ورود دکتر قالیباف بستر رفع آن فراهم شد؛ نخست اختصاص سهم یک درصد از ارزش افزوده بود که با ورود ایشان نهایی شد و دومین موضوع بحث هزار دستگاه آمبولانس بود که تأمین اعتبار لازم صورت گرفت.

حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

میرمحمدی افزود: اگر در این طرح مجلس حضور جدی پیدا نکند و سازمان برنامه که باید ماهانه ۵.۵ همت از مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و آزاد به حساب بیمه‌ها واریز کند، اقدامی در این زمینه انجام ندهد نگرانی همکاران به جا است. سازمان برنامه و بودجه باید ماهانه ۵.۵ همت به حساب بیمه‌ها واریز کند تا افزایش قیمت دارو از طریق داروخانه‌ها جبران شود و مردم در این زمینه آسیب نبینند بر ضرورت همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت مجری طرح دارویار است، محور موفقیت یا عدم موفقیت این طرح را سازمان برنامه و بودجه دانست و اضافه کرد: زیرساخت‌های این موضوع تقریبا موجود است. در ۴ ماه ابتدایی سال که این موضوع اجرا نشد یک میلیارد دلار ارز تخصیص یافت که ۷۰۰ میلیون آن تأمین نشد، از سوی دیگر بیمارستان دولتی و مراکز کلینیک‌های دولتی برای دارو به مشکل تأمین اعتبار برخورد کردند که ضرورت دارد به این موضوع ورود کنیم.

عبدالحسین روح الامینی نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت نیز گفت: شرط اجرای درست طرح دارویار پرداخت بدهی ها به صنعت دارو است. خوشبختانه طی ۲ هفته اخیر تلاش بسیار خوبی از سوی بیمه نیروهای مسلح، بیمه سلامت و تامین اجتماعی صورت گرفته و این عقب افتادگی ها جبران شده است.

وی ادامه داد: پول هایی که در راستای این طرح تزریق می شود نباید صرف هیچ امور دیگری شود و این طرح فرصت فوق العاده ای برای جبران ایرادات حوزه سلامت از جمله پزشک خانواده، فناوری اطلاعات و پرونده الکترونیک سلامت است.

حمایت بهارستان از طرحی که موجب بیمه همگانی و مانع قاچاق معکوس دارو شد

این نماینده مجلس اظهارداشت: امیدواریم در این طرح موضوع تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز در فازهای بعدی دنبال شود و نسبت به استهمال بدهی شرکت ها نیز اقدامات لازم صورت گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس