کد خبر 1404146
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
مترو

مدیرعامل شرکت مترو تهران توضیحاتی درباره ایمنی مترو در برابر سیل، زلزله، راه اندازی ایستگاه‌های جدید، ایجاد تراموا و خطوط ال آرتی در پایتخت، سرانجام قرارداد ۶۳۰واگن و افتتاح ۱۲ ایستگاه جدید ارائه داد.

به گزارش مشرق، مترو تهران هم اکنون جز ۲۰ مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و افرادی که سکان‌دار مدیریت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند.توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می‌شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

 شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت‌های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تأکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

فعالیت مترو تهران از حدود سال ۶۵ و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۴۵ کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا ۷ به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۱ ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند ۷۷ تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

به گفته مدیران شهری، اقدامات ساختمانی مترو هم شامل احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها سال‌هاست که توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی در حال انجام است و در این راستا به خودکفایی رسیده‌ایم و دانش مهندسی در زمینه توان اجرایی و مصالح ساختمانی برای تونل‌ها و ایستگاه‌ها به کار گرفته شده است.

 تحول در مترو از برنامه‌های مدیریت شهری برای تهرانی‌ها است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران می‌گوید در افق ۱۴۰۵ خطوط جدید مترو با ۱۵۰ کیلومتر و ۱۳۸ ایستگاه وارد مدار می‌شود و رئیس‌جمهور هم اخیرا اعلام کرد در خصوص تأمین اعتبارات و کمک در راستای توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل ریلی با تمام قوا و توان موجود، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

یکی از راه‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا و ترافیک که همه مسئولان هم نسبت به آن اتفاق نظر دارند، توسعه مترو است. اگرچه این امر در دوره گذشته مدیریت شهری با کندی مواجه شد اما مسیر توسعه آن در دوره فعلی پرشتاب در دستور کار قرار دارد.

درباره موضوعات مختلف در مترو تهران از جمله مقاومت و ایمنی مترو در برابر سیل، زلزله، راه اندازی ایستگاه‌های جدید، ایجاد تراموا و خطوط ال آرتی در پایتخت، سرانجام قرارداد ۶۳۰ واگن مترو افتتاح ۱۲ ایستگاه جدید مترو، پایانه اکباتان، بازنگری مترو تهران ـ پردیس و ...با مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم.جزئیات این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

تاثیر سیلاب ایستگاه‌ها و کارگاره‌های در حال ساخت 

اخیرا وقوع سیلاب و آبگرفتگی به دلیل بارش شدید باران تابستانه به نگرانی برخی از شهروندان تهران مبنی بر احتمال بروز این حادثه در مترو  افزوده است. مترو تهران در حال حاضر در برابر سیل چقدر مقاوم است؟

در مورد ایمنی مترو تهران در مقابل سیل و آبگرفتگی دو موضوع مدنظر است یکی ایستگاه‌ها و کارگاره‌های در حال ساخت و دیگری ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری که در ارتباط با ایستگاه‌ها و کارگاه‌های در حال ساخت باید گفت معمولا این مکان‌ها امکان آبگرفتگی و سیلاب در آنها وجود دارد چرا که رمپ و دسترسی برای ورود آب داشته ولی از چند سال گذشته  در پایتخت بر حسب گزارش و هشدارهای هواشناسی زمانی که احتمال سیلاب و آبگرفتگی باشد آن را به مسؤولان کارگاه‌های مترو اعلام می‌کنیم تا نقاطی که احتمال ورود آب وجود دارد را پیش‌بینی کنند و تمهیدات در نظر گرفته شود و آماده‌باش باشند.

مترو تهران در برابر سیل ایمن است 

در سال حدود ۹۱ بود که سیلی در تهران آمد و بارندگی شدیدی داشتیم آن زمان آب از مترو ارم‌سبز وارد خط ۴ شد و دلیل آن این بود که کانال‌های آب به درستی لایروبی نشده بود ولی اکنون این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که خیالشان راحت باشد که مترو تهران در برابر سیل ایمن است و تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت به عبارتی ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری مشکلاتی در برابر سیلاب ندارند.

سازه‌های مترو برای زمان‌های بلندمدت طراحی شده/زمین لرزه مترو را تهدید نمی‌کند

کارشناسان زیادی درباره زلزله خیز بود تهران و فعال شدن برخی گسل‌ها هشدار داده‌اند. به نظر شما در صورت وقوع زلزله احتمالی چقدر مترو پایتخت در برابر امواج زمین‌لرزه و خسارات ناشی از آن ایمن است؟

در مورد ایمنی مترو تهران در زمینه وقوع زمین‌لرزه این نکته ر ا اعلام می‌کنم که به طور کلی سازه‌های مترو برای زمان‌های بلندمدت طراحی شده و طراحی‌های حدود ۱۰۰ ساله دارد در ادوار گذشته زمین‌لرزه‌های بزرگی در تهران به وقوع پیوسته و مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که هر چند سال یکبار زمین‌لرزه بزرگی تهران را دستخوش تغییر قرار داده البته مترو تهران در مقابل زمین‌لرزه محتمل به صورتی طراحی شده که مقاوم است و در واقع در طراحی‌ها و محاسبات به صورتی برنامه‌ها در نظر گرفته شد که اگر زلزله محتمل در شهر تهران اتفاق افتد خطری مترو را تهدید نکند.

مترو تهران نوعی پدافند غیرعامل محسوب می شود/مترو تهران از مترو اوکراین ایمن تر است 

مترو تهران همچنین به طور فی‌نفسه نوعی پدافند غیرعامل محسوب می شود خطوط مترو در عمق هستند و به جزء ایستگاه‌ها رخ نمونی در بیرون ندارند ان‌شاءالله که هیچگاه جنگ در کشور بروز نیابد ولی اگر خدایی ناکرده این اتفاق پیش آید این اطمینان را داریم که حتی مترو تهران از مترو اوکراین هم ایمن‌تر است.

راه‌اندازی خطوط ال‌آرتی نیز نیاز به کار کارشناسی دارد

راه‌اندازی خطوط ال‌ارتی و استفاده از تراموا توسط برخی از کارشناسان حوزه حمل و نقل پیش‌بینی شده و برخی مطرح کردند این موضوع می‌تواند راهگشا باشد؟ نظر شما چیست ؟

ببینید کلا هر نوع اتفاق ترافیکی در شهر تهران اعم از راه‌اندازی ال‌آرتی، بی‌آرتی و ... باید از کانال‌های خاص خودش بررسی و اجرا شود. در مورد خطوط ۱۱‌گانه این مسأله به تأیید شورای عالی ترافیک رسیده و طرح جامع حمل و نقل ریلی برای آن دیده شده است. در مورد راه‌اندازی خطوط ال‌آرتی نیز نیاز به کار کارشناسی و بررسی مسأله در شورای عالی ترافیک دارد و اگر در شورای عالی ترافیک تأیید شود فاز اجرایی آن آغاز خواهد شد بنابراین همه چیز در این راستا بسته به تصمیم شورای عالی ترافیک است.

اخیرا این مسأله در شورای عالی ترافیک مدنظر قرار گرفته است؟

ببینید جلسات عالی شورای ترافیک این چنین نیست که حتما هر دو هفته یکبار برگزار شود بسته به موضوع و مراجعات برگزاری جلسات را مدنظر قرار دادند که در آخرین جلسه این موضوع مطرح نشده بود.

افتتاح ۱۲ ایستگاه را در سال جاری 

از افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو در تهران چه خبر؟

افتتاح ۱۲ ایستگاه را در سال جاری هدفگذاری کرده‌ایم بخش قالب این ایستگاه‌ها در قسمت میانی خط ۶ قرار دارد تا یکپارچگی این خط ایجاد شود از طرفی خط ۴ با افتتاح ایستگاه‌های جدید به خط یک و ۳ متصل خواهد شد و امکان تبادل مسافر داریم.

پایانه بزرگ اکباتان رسما افتتاح می‌شود

پایانه اکباتان قرار بود ابتدای هفته جاری افتتاح شود ولی این برنامه با اعلام شهرداری تهران لغو شد. دلیل این مساله چه بود و چه زمانی افتتاحیه انجام می‌گیرد؟

بله، پایانه قرار بود ابتدای هفته جاری رسماً‌ به بهره‌برداری برسد این پایانه نمود بیرونی برای استفاده ندارد بهره‌بردار یک ماه و نیم است که آزمایشی آن را بهره‌برداری کرده و اکنون پایانه اکباتان در اختیار دوستان شرکت بهره‌برداری است و این پایانه جهت تعمیر قطارهای مترو یا پارک شبانه واگن‌ها استفاده می‌شود. قرار بود شنبه افتتاح رسمی با حضور مدیران شهری انجام گیرد که به دلیل شرایط ناپایدار جوی برنامه لغو شد و در اولین فرصت این مسأله صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های اولین و تنها پارکینگ زیرزمینی قطارهای شهری کشور

پایانه اکباتان اولین و تنها پارکینگ زیرزمینی قطارهای شهری کشوردر غربی‌ترین نقطه خط ۴ متروی تهران است.در این پارکینگ ۲۱ خط ریلی تعبیه شده و از نکات بارز طراحی این سازه امکان ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد ۳۳ متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۱ خط ریلی است.

با توجه به آنکه این پارکینگ در محدوده مسکونی شهرک اکباتان واقع شده است، ساخت آن به صورت زیرزمینی طراحی شده تا کمترین مزاحمت برای اهالی منطقه و نیز حداقل آسیب برای منظر شهری را در پی داشته باشد؛ ضمن اینکه زیرزمینی بودن سازه پارکینگ، این اجازه را می‌دهد تا از سطح فوقانی آن برای ایجاد فضای سبز و یک پلازای مدرن شهری استفاده شود. این پارکینگ با ۷ هکتار مساحت، در ضلع غربی بزرگراه شهید ستاری و محدوده شمال ایستگاه متروی اکباتان واقع شده است.

۷۰ درصد تست‌های قطار ملی نهایی و به سرانجام رسیده است

از قطار ملی خبر جدیدی دارید و این قطارها چه زمانی به تهران می‌رسد؟

 حدود یک ماه پیش با مشاور مربوطه در زمینه ساخت قطار ملی صحبت کردم و ۷۰ درصد تست‌ها نهایی و به سرانجام رسیده و ۳۰ درصد باقی مانده تست‌ها نیز در دست اجرا و انجام است.در صورت نهایی شدن این موضوع ظرفیت ها برای انبوه سازی به تعداد زیاد وجود دارد و ان شالله نتیجه بسیار موثری در بهبود شرایط حمل و نقل عمومی خواهد داشت.

خبرهای خوب از قرارداد ۶۳۰ واگن طی پاییز

سرانجام قرارداد ۶۳۰ واگن مترو چه شد و چه زمانی واگن‌های از چین به ایران وارد می شود؟ چرا این مساله پیگیری و تحقق  آن طولانی شده است؟

ببینید اینکه بگوییم این قرارداد به جایی نرسیده ظلم است طی ۵ تا ۶ ماه گذشته به اندازه ۴، ۵ سال پیش در زمینه به سرانجام رسیدن ۶۳۰ واگن چینی کار شده است اهتمام ویژه از سمت دولت و شهرداری وجود داشته و اتفاقات خوبی رخ داده بانک عامل و طرف چینی کارهایی را انجام داده‌اند ما گمان می‌کردیم تا مرداد ماه به نتیجه برسد ولی به نظر می‌رسد تا دو ماه دیگر رایزنی‌های مؤثری انجام گیرد و ان‌شاءالله در پاییز و زمستان خبرهای خوشی در این زمینه خواهیم داشت ببینید تنها یک ارگان در این زمینه دخیل نیست برآورد ما این است در دو ماه آینده به نقطه خوبی در این زمینه برسیم به هر حال شرایط زیادی باید در نظر گرفته شود و اقدامات و پیگیری‌ها در دست انجام است.

۹۰ درصد پیشرفت عملیات ساختمانی مترو پرند

مترو تهران ـ پرند تست سرد آن اخیرا انجام گرفته آیا اقدام جدیدی پس از آن صورت گرفته است؟

بله مطالعات خط مترو تهران پرند در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت عملیات ساختمانی این خط صورت گرفته است.

بازنگری مترو تهران ـ پردیس

اخیرا اعلام شده که قرار است در زمینه مترو تهران ـ پردیس بازنگری‌هایی صورت گیرد. این بازنگری‌ها به چه صورت است؟

بله در مورد مترو تهران ـ پردیس مسؤولیت با وزارت راه است من فقط در چند جلسه کارشناسی در این زمینه دعوت شدم ولی بهتر است در این راستا از دوستان وزارت راه سؤال کنید.

بروز و ظهور پیگیری‌ها و جلسات تا پایان سال

نتیجه برگزاری جلسات و پیگیری‌ها برای توسعه حمل و نقل عمومی چه زمانی خواهد بود؟

امیدواریم در سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در زمینه مترو رخ دهد علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکسال گذشته تلاش های زیادی در این راستا انجام داده و تصمیماتی اتخاذ شده است که ان‌شاءالله بروز و ظهور پیگیری‌ها و جلسات تا پایان سال مشخص خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس