انتقال خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت:ذخائر خون در کشور در وضعیت بی نظیری قرار دارد و به طور میانگین میزان ذخائر خون ۸ روز است.

به گزارش مشرق، مصطفی جمالی،مدیر عامل سازمان انتقال خون همزمان با سالروز تاسیس انتقال خون با اشاره به موفقیت این سازمان،اظهار داشت:انتقال خون ایران در زمره بهترین انتقال خون دنیاست و حتی در برخی شاخص ها بالاتر از آمریکاست.

وی ادامه داد:در منطقه شرق مدیترانه کشور اول هستیم و در دوران کرونا که کشورهای پیشرفته دچار بحران شدند کاهش ما ۸ درصد بود و اکنون ذخایر خون ما بی نظیر است و میانگین  ذخائر ۸ روز است.

جمالی با اشاره به شاخص کم اهدای خون در زنان در ایران،گفت:این شاخص در زنان کمتر از ۵ درصد است؛ضمن اینکه اهدای خون در جوانان کم است.


مدیرعامل انتقال خون با اشاره به تعیین گروه انتقال خون دستی است،گفت:در برنامه ما انجام ماشینی این کار است.

وی با بیان اینکه تا پایان مهر کل کشور غربالی مستقل خواهند داشت،ابراز کرد:اکنون کسی که می خواهد پیوند مغز استخوان کند باید اچ  ای وی  مناسب داشته باشد که برنامه داریم تا با کمک خیرین راه اندازی کنیم.

جمالی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲ میلیون واحد اهدا داشتیم ،گفت:در چند سال آینده این میزان نیاز به ۳ میلیون واحد است.

مدیر عامل انتقال خون با اشاره به طرح نذر خون،متذکر شد:هر واحد خون می تواند جان سه نفر را نجات دهد.

جمالی با اشاره به شاخص اهدای خون،تصریح کرد:اکنون کمی بیشتر از ۲۶ در هزار است.

وی با اشاره به ایام محرم،گفت:پیش بینی می کنیم اهدای خون در ماه محرم بیشتر باشد.

مدیرعامل انتقال خون با بیان اینکه بیشترین سن اهدای خون ۳۰تا ۴۵ سال است،افزود:برنامه داریم تا بانوان و جوانان برای اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند.

جمالی با بیان اینکه اگر ۱۰۰ اتوبوس خونگیری داشته باشیم می توانیم در روستاهای مختلف خون گیری را انجام دهیم،افزود:در بودجه سال آینده در برنامه داریم تا این منابع تامین شود.

وی درباره پالایشگاه انتقال خون،ابراز کرد:به هر دلیلی پالایشگاه انتقال خون ایجاد نشد اما نمی توانیم وابسته به خارج باشیم و آی وی آی جی در دنیا مصرف بالایی دارد و ظرفیت تولید پلاسمای انتقال خون تا ۲۰۰ هزار است و از پلاسما آی وی آی جی تهیه می شود.

مدیرعامل انتقال خون افزود: بنابراین چالشی است که با آن روبرو هستیم و تلاش می کنیم این ظرفیت را بالا ببریم.

جمالی یادآور شد:پیشنهادی به سازمان امور استخدامی دادیم تا نیروهای طرحی ما را به استخدام در آورند.؛برآورد ما این است که با استخدام هزار نیرو مشکل سازمان تا ۵ سال آینده حل شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون  گفت:اهدای خون در استان کردستان و لرستان بیشترین میزان را دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید تکنولوژی پلاسمای خون وارد کشور شود،افزود:دانشمندان ما این توان را دارند و نیازمند سرمایه گذاری است.

جمالی بیان داشت:باید بخش خصوصی در این خصوص ورود کند و باید پلاسما فرز خصوصی فعال شود.

وی تاکید کرد:باید از کسب که قصد وارد کردن این دستگاه ها و تکنولوژی را دارد حمایت کنیم.

مدیر عامل انتقال خون افزود:در ۱۰سال گذشته حمایت خوبی از سوی وزارت بهداشت نداشته است و از نظر بودجه ۱۰ سالی عقب افتاده ایم و باید بودجه سازمان متناسب با نیاز کشور بالا رود و اعتبارات ما باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند و اگر مجلس و سازمان برنامه و بودجه حمایت نکنند با مشکل روبرو خواهیم شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عتاب IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    مجردم مرد ۳۳ساله ...رفتم خون بدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس