کد خبر 1402511
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
طرح‌ جدید بنزینی روی میز رئیس جمهور/ تصمیم عجولانه ممنوع!

طرح بازتوزیع بنزین به افراد به جای خودرو و نتایج اجرای پایلوت آن روی میز رئیس جمهوری است و بنابر تأکید وزیر اقتصاد، حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد نیز، امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.

به گزارش مشرق، طرح بازتوزیع بنزین با هدف اختصاص بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰تومانی) به افراد به‌جای خودروها از ابتدای اسفندماه و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شده است، ایده‌ای که بر مبنای توزیع عادلانه یارانه سوخت میان همه مردم و انتفاع دهک‌های مختلف از قیمت ترجیحی بنزین در ایران طرح‌ریزی شده است، و البته از همان ابتدا هم انتقاداتی به‌واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه آزمایشی منتخب آن (جزیره کیش) به‌همراه داشت.

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری چهارم مرداد، در خصوص سرنوشت این طرح گفت: "مکررا عرض می کنم دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد."

خاندوزی اضافه کرد: "۵ ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و درحال حاضر متوقف شده، قرار است این طرح انجام شده بررسی شود و اگر نیاز به اصلاحات یا توسعه دارد صورت پذیرد، هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده است."

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه این طرح و نتایج آن به رئیس جمهور خبر داد و گفت: "اگر هر تصمیمی هم گرفته شود، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم‌."

از اینرو، طرح بازتوزیع بنزین و نتایج اجرای پایلوت آن روی میز رئیس جمهوری است و بنابر تأکید وزیر اقتصاد، حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد نیز، امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.

برخی اشکالات توزیع بنزین بر اساس کد ملی

بررسی‌ها نشان می‌دهد، اجرای طرح بنزینی دولت بر مبنای اختصاص ۲۰ لیتر سهمیه بنزین به هر کد ملی، نیاز به اختصاص سهمیه یارانه‌ای بیشتری به افراد نسبت به وضع کنونی خواهد داشت و همین مسئله نه‌تنها «امنیت انرژی» و «کسری بودجه» ناشی از فروش بیشتر بنزین یارانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مخاطرات «درگیرکردن ۸۵ میلیون ایرانی با معاملات بنزینی»، «اتلاف اضافه‌بنزین یارانه‌ای» توزیع‌شده و «تشدید جریان قاچاق سوخت» را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر، اتکاء به نتایج طرح آن هم در شرایطی که بافت اجتماعی جزیره کیش نمونه مناسبی از کشور نیست و نیز طرح با نواقص اجرایی متعددی به اجرا درآمده است، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

فارغ از ایرادات مطروحه نسبت به گزینش کیش به‌عنوان آزمایشگاه طرح بنزینی دولت، اختصاص بنزین به خودرو و کد ملی برخی خانوارها، عدم واریز سهمیه بنزین به برخی افراد دارای کارت کیشوندی، پیوست ضعیف رسانه‌ای طرح (حتی در منطقه آزمایشگاهی) و سردرگمی ساکنان جزیره در حوزه مبادله سهمیه یارانه‌ای از عمده ضعف‌های اجرایی طرح به‌شمار می‌رود.

* توصیه کارشناسی به دولت/ تصمیم عجولانه ممنوع!

یکی از رویکردهای مناسبی که دولت می‌تواند در خصوص این طرح در دستور کار قرار دهد، این است که اگر براساس نتایج اجرای ۵ ماهه پایلوت این طرح در جزیره کیش، تصمیم به اجرای این طرح در سطح کشور گرفته شد، پیش از تحقق این امر، یکی دیگر از نقاط جمعیتی کشور که شباهت بیشتری از نظر بافت اجتماعی و شرایط اقتصادی ساکنان آن، با دیگر نقاط کشور (به‌طور متوسط) وجود دارد نیز به عنوان نقطه دوم اجرای پایلوت طرح انتخاب شود و نتایج اجرای پایلوت دوم نیز مبنای تصمیم‌گیری جامع باشد؛ چرا که هرنوع تصمیم شتابزده در خصوص تغییر در نحوه عرضه بنزین، می‌تواند چالش‌های متعددی را برای دولت و مردم به‌دنبال داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    29 4
    یعنی سال آینده افزایش قیمت داریم؟؟؟دارن زمینه را فراهم میکنن هاااااااااااا
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      5 2
      دروغ میگن همین جمعه شاید خبرش بیاد
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 3
      آخه کی توی این اوضاع دنبال افزایش قیمت بنزینه؟! مکررا افزایش قیمت بنزین رو رد میکنه وزیر اقتصاد!!!
  • حسن IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    30 11
    حداقل روحانی پنج سال نذاشت چیزی گرون بشه. ماشالا آقای رئیسی از همون روز اول شروع کرد
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      6 1
      خصلت اقتصاد کوچک و وابسته کشور ما همینه که وابستگی شدید به قیمت ارز داره، خودمونو گول نزنیم، روحانی و احمدی نژاد هم که ارزو پایین نگه داشتن فنر در جا زد بیرون و فشار بدتری به مردم وارد شد.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      استادی که میگی ، روحانی پنج سال نگذاشت چیزی گرون بشه ؟؟؟؟ !!!!! یا ایرانی نیستی یا کلا ایران نیستی شایدم البانی نشین باشی شاید ، روحانی طوری ضربه زد که خیلی ها دعوت حق رو لبیک گفتن طوری ضربه زد که بنیاد میلیون ها خانواده رو از هم پاشاند طوری زد که اثرش تا چند ده سال دیگه باقی خواهد ماند ، و اما دولت اقای رئیسی ، اگر هر کسی دیگه هم باشه برای بدهی های کلان و کسری بودجه کلان بجای مانده از روحانی و دولت بی کفایتش باید چیکار کنه ، اول باید بدهی های دولت روحانی رو پرداخت کنه تا دولت اقای رئیسی بتونه حرکت کنه ، اگر اقدامی نکنه و اصلاح نکنه مواردی رو همه چیز مثل دولت روحانی پابرجاست همه ما تحت فشار هستیم اما حداقل حداقل یه دو سال باید کارکرد و اقدامات دولت اقای رئیسی رو باید ببینیم بعد هم با بی انصافی هر حرفی رو نزنیم ، همه میدونن باعث تمام این مشکلات اصلاح طلبان و دولتهای رفسنجانی خاتمی و روحانی هستند از اول انقلاب تا به امروز 32 سالش دست همین اصلاحاتی ها بوده و اگر چشمانمان رو باز کنیم متوجه خواهیم شد چه تفکری باعث تورم و گرانی و فساد مالی اخلاقی و خیانت و جاسوسی و وطن فروشی و خسارت به بیت المال خسارت به جان ملت به جان دانشمندان و نخبگان و کل مملکت هستند
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    20 1
    دوباره شروع شد.بنزین قاچاق میشه؟؟اوضاع خوب نیست دست نگه دارید
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    26 5
    دروغ می گویید می خواهید بنزین گران کنید
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      فعلا نه میتونن گرون کنن ونه ارزان!چون بحران سوخت هستش وایران هم بجای فکرکردن به گران کردن یاارزان کردن بهتره به فکرخودکفائی درتولیدبنزین باشه والا کارش به جائی میکشه که بایدازکشورهای دیگه وارد کنه واین کسر شان کشورنفت خیزی مثل ایرانه که هم خودش داره نفت وگازوفراوردهای نفتی خودش روتولیدمیکنه وهم ازصادرکنندگان بزرگ هست....!(ومانمیتونیم مسائله ای مثل:بحران روهرگزنادیده بگیریم وباید ازپیشتروقبلترمسئولین موضوع بحران روتشخیص ومدیریتش کنن والا هم خودشون هم مردم به دردسرمیفتن!والبته ممکن وشدنیه همچنان که درموردواکسن کروناشد!
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 6
    خیلی هم عالی ، کلأ باید کد ملی مرجع محاسبهٔ مالیات و یارانه و... باشه نه برای مثال شماره حساب، پلاک ماشین، کد اقتصادی شرکت و..... ، عین اروپا و بقیهٔ جهان!!!
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    19 2
    جان خودتون ارامش مملکت رو بهم نزنین همه ملت از همین وضعیت توزیع بنزین راضین
    • حسین IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      7 5
      داستان اینه مردم شدن زبان و طرفدار قاچاقچیای بنزین .گرون نکیند ما قاچاق میکنیم حسابی سود کنیم وگرنه پدرتون در میاریم با گرونی .از کی ناعدالتی و بی عرضگی دلیل راضی بودنه .اونایی ک ماشین ندارن چی؟ کجاش بده مردم بنزینشونو لیتری 20 تا 30 هزار بفروشن به صادر کننده ها قانوتی به جای قاچاق روزی 20 تا 30 میلیون بنزین
    • DE ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 1
      بله مردم راضی اند ولی فرقه تبهکار ناراضیه
    • شهاب IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 2
      نه من راضی نیستم. چرا به کسی که ماشین نداره نباید یارانه بنزین برسه؟مگه پول بنزین واسه اونا نیست؟ چرا اونیکه ماشین گاز سوز داره باید سهمیش کمتر باشه؟من که سمند گاز سوز دارم توی سفر های جاده ای باید با بنزین برم.تازه واسه اینکه ماشینم گاز سوز باشه کلی واسش هزینه کردم که حالا سهمیه کمتر بدن بهم؟ شما خودت راضی هستی یه جورایی رانت داری نگو همه راضین!اغلب مردم ایران ماشین ندارن که سهمیه داشته باشن.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    11 3
    یعنی خاندوزی مدام در حال رو کردن کارهایی است که کل کشور را بالا و پایین می کند. بابا جان یک مهلتی بدهید نفس تازه کنیم
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    14 4
    آقا هر طرحی که دارید بزارید این دولت بره یکی که بلده بیاد اجرا کنه این دار همش خراب کاری می‌کنه ودروغ تحویل میده چنان وانمود می کنه تامین اجتماعی از دولت بودجه میگیره درحالیکه دولت از بازنشستگان تامین اجتماعی پول میگیره
  • علی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    11 3
    خوب بسلامتی بنزین هم گرون شد.
  • علی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    9 2
    امسال افزایش قیمت نداری فردا سال چقدره!؟؟؟ بشود 4 یا 5!؟؟
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    5 13
    بنده 20 ساله خودرو ندارم و از این بابت هیچ سوبسیتی دریافت نمیکنم و این ظلم به بنده و هزاران خانواده کم درامد است که حتی یک موتور سیکلت نداریم و کسانی که شاید در خانواده یک یا بیش از یک خودرو دارند است. سوبسیت بنزین یا باید برداشته بشه و یا به نفرات و نه خودروها تعلق بگیره.توی گکشور ما عادت کردیم به تبعیص و بی عدالتی
    • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      9 1
      حرف شما کاملا منطقی. اما فرض ب شما 60لیتر بنزین بدهند 400درامد از لون در بیاری. فکر کردی دیگه مایحتاج دیگه رو چجور تهیه کنی فکر کردین بنزین گرون بشه بقیه چیزا ثابت میمونه ن.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      10 0
      استاد شما خودرو نداری، ما که داریم هم عوارض را می دهیم، هم مالیاتی را هم به قیمت چند برابری لگن از خودروسازی داخلی تحویل می گیریم، هم هزینه دفتری ثبت و پلاک گذاری و ...، بنابراین این سوبسید مورد ادعای شما، اینگونه از جیب ما ماشین دارها خارج می شود. شما هم قرض کن و تلاش کن تا حداقل یک موتور سیکلت برای آرامش خانواده آن بخری
    • B2 IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      6 0
      به هر حال داری از وسایل نقلیه عمومی و تاکسی اینترنتی استفاده می کنی یا نه؟ اونا با بنزین یارانه ای دارن بهت خدمات می دن دیگه. اگه بنزین و گرون کنن که ده برابر اونی که نصیبت می شه از جیبت میره.
  • لیلا IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    18 1
    بازم شر جدید تاکی می خواید دست از سر مردم بر ندارید
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    15 0
    هردم از این باغ بری می رسد. هنوز جای بخیه جراحی قبلی درد میکنه اقایان دکتر بزارید خوب شه بعد دوباره مریز رو ببرید زیر تیغ.گهگاهی به نظر میرسه یه عده مخصوصاً می خوان با این طرح های ابدوغ خیاریشون مملکت و نظامو به فنا بدن.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    6 0
    مشکل بنزین ومصرف بالای اون تو کشور با نوسازی خودروهای فعلی وورود موتورهای نسل جدید به کشور قابل حل هست .معلوم نیست چرا توسعه مصرف cng توکشور چرا اجرایی نمیشه طوریکه کارخانجات خودروسازی هم دیگه ماشین دوگانه سوز تو این چند سال به تعداد محدود تولید کردند.گاز امکان قاچاق نداره وخیلی ارزانتر از بنزین هم هست.الان بخوان بیست لیتر بنزین به هر کد ملی بدن بنزین آزاد رو چند میخوان به مردم بدن؟الان هر خانواده ای با توجه به نوع زندگیش حداقل ماهانه 100تا 150لیتر بنزین نیاز داره .ممکنه بگین بنزین ارزان هست وپولدارها بیشتر نفع میبرن اما همون پولداری که ماشین دومیلیاردی داره سوار میشه دولت ازش حدود یک میلیارد تومن عوارض گمرکی ومالیات واردات ازش گرفته .خودروی ارزان وکم مصرف دست مردم بدین قیمت بنزین هم متعادل کنین
  • مالک IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    9 0
    طربنزینی دولت طرح مسخره ای است نه جلوی مصرف بنزین را می گیرد ونه به وضعیت اقتصادی مردم کمک می کند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    9 0
    کارهای ناتمام روحانی در این دولت تمام می شود
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    13 0
    بنزین خط قرمز ماست
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 0
    تا اول عدالت ورفع(فساد،تبعیض،انواع رانت سهمیه امتیازواشتغال...خودیها) نشود-هرجراحی اقتصادی با انواع معضلات وحتی تا براندازی حکومت خواهدبود
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 8
    روزانه 20 میلیون لیتر بنزین قاچاق می شود تقریبا همین اندازه هم به خاطر دور دور کردن و تک سرنشینی که برای تفریح در خیابان با خودرو گردش می کنند هدر می رود.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 0
    حالا هر کسی در هر ارگانی طرح میزاره روی میز رئیس جمهور، کمی مجال بدید، عزیزان
  • شاهرخ IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    7 0
    همانقدر که حذف یارانه از 4 قلم(به قول دولت و واقعا بیش از 40قلم بر اساس واقعیات موجود) درست بود این طرح هم خیلی خوب اجرا می شود منتظر یه آبان و بحران دیگر باشید.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    6 0
    قشنگ با این طرح ها دولت رییسی رو زمین زدن درصد مشارکت انتخابات هم احتمالا رکورد میزنه از پایین
  • شاپرک IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    7 0
    چیشد شما که دو روز پیش تیتر زده بودین دولت و مجلس برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارن .ینی خدا وکیلی شده یه چی بگین برعکسش اتفاق نیافته در مورد کالاهای اساسی هم داستان همین بود.حال خودتون بهم نمیخوره از این همه دروغ؟
  • مرصاد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    9 0
    بدبخت شدیم رفت، بزارید یکم نفس بکشیم تورو قرآن
  • عبایی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 7
    من ماشین ندارم و نعتقدم بنزین باید حداقل لیتری 1 دلار بشه تا یارانه آن به امثال من تعلق بگیره و از دولت مردمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی هم حمایت جانانه میکنم همین امروز گرون بشه بهتر از فرداست
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    8 1
    کم کم داریم از رئیسی هم ناامید میشیم. بنزین رو دیگ بیخیال شید.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    10 0
    خداییش بسه دیگه، پدرمونو درآوردید. هرچی میدوییم نمیرسیم، هنوز جای زخم گرونی ها خوب نشده، دوباره شروع کردین
  • پیروز IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 0
    اینکه بنزین یا هرچی میخاد گرون بشه ، این مساله نیست ، مساله اینه که درآمدها با تورم حاصل از اون همخوانی نداره، حقوق های فعلی کارمندی حداکثر پنج روز یا خیلی خوب جواب بده تا ده روز کفاف خرج رو میده ، حقوق ده درصد افزایش داشته فقط تو خود افزایش قیمت ها مثلا مرغ صد در صد گرون شده، یعنی همه چیز رو با قیمت دلار محاسبه میکنند به جز حقوق رو ، اگه درآمد بنده به دلار بود میگفتیم شما هزینه ها رو هم با دلار حساب کنید، هی میان میگن قیمت جهانی فلان اینقدره ، اما ندیدیم بجز شرکتای دولتی مثل شرکت نفت و فولاد و مخابرات و برق و سایر شرکتای دولتی هستند که حقوقهاشون رو به دلار دارند حساب میکنند ، یه کارمند با بیست و هشت سال سابقه و مدرک ارشد و کار مداوم نه کار زیر در رو ، باید بگیره نهو خورده ای ، همون مدرک تو شرکتای دولتی و بانک و برق و فولاد با کلی مزایا میگیرن بالای سی تا چهل یا حتی بیشتر ، اینکه وزرا و نمایندگان اینجور حرفه رو تحویل مردم میدن ، چون خودشون در جریان خرجی خانواده ها، کرایه خونه، هزینه لوازم یدکی خودرو ( فقط یه قلم روغن موتور رو ببینید تو این چند سال چند صد درصد گذاشتند روش ؟؟؟ چرا ؟؟ چون پخش و پالایش فرآورده های نفتی مال بازنشسته های نفته و در اون سهام دارند و هرچی بالاتر بره سهمشون بیشتر میشه ) اینجور کارها سرصدای مردم رو در میاره
  • علی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    7 2
    خوشم میاد این همه آدم نظر دادن هیچ کس خود متن رو نخونده و طرح رو ندیده که به هر نفر حدود 35 لیتر بنزین میدن. بعد توقع دارن ایران آلمان شه...
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    اقای پرپکانی پرپکانیه
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 1
    اصلا سوبسید یه چیز مزخرفه که باعث تبعیض میشه.باید سوبسیدهای کلا حذف بشوند.باید یک نظام مالیاتی درست داشته باشیم و اعتباری که برای سوبسید به شکل ناعادلانه پرداخت میشه حذف بشه و این اعتبار ملا صرف ارتقاء آموزش و بهداشت بشه و کمک به نیازمندان واقعی. سوبسید ملا مو۱وع مزخرفه.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 1
    سلام چرا به جای خودرو و کارت ملی، مشابه نان یارانه بنزین براساس یارانه حساب بانکی سرپرست خانوار و سایر واجدین شرایط، در باجه پرداخت پمپ بنزین ها تسویه نشود؟
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    تو را به قران اینقدر در مردم استرس ایجاد نکنید بگذارید ملت زندگی شون را بکنن هر روز تغییر هر روز بحران !؟ بابا یکی نیست به شما بگه تا اونجایی که امکان داره بحران نباید به سطح جامعه کشیده بشه باید در سطح مدیران طراز اول حل بشه اونجا هر تغییری میخواهید بدید
  • US ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    بابا یک پیشنهاد شما که همه چیز می خواهد بقیمت جهانی بدید همه چیز دلاری کنید حقوق کارمند وکارگر وباز نشسته نظامی وغیره به دلار بدید یا معادل‌ آن را. در این دوتا اشغال ساز مثلا خودرو ساز ببندید خودرو برقی وکم مصرف باکیفیت وارد کنید خودبخود همچیز حل می شود مشکل اینجاست شما قیمت‌ها رو می خواهید جهانی کنید حقوق ودستمز نه
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    آقا ترو خدا بزارید جای حذف ارز ترجیحی خوب بشه بعد بخدا دیگه تحمل نداریم
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    حوصله فتنه نداریم لطفا دست بردارید از اینکار. رمز فتنه گران بنزینه حتی آدم عادی مثل من هم اینو میدونه
  • هوشنگ IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    هشدار
  • هوشنگ IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    بنزین گران نمیشه
  • هوشنگ IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    شک ندارم
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    ما که نه ماشین داریم نه موتور
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    طرحش چیه
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    بدترین طرح دولت مردمی همین طرح اختصاص بنزین به هر شخص است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس